Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?  (läst 36140 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: hurmycket har du kvar när alla räkningar är betalda?
« Svar #160 skrivet: 27 jun-08 kl 16:10 »
Man ska givetvis se till att man får de bidrag man är berättigad till, men man bör nog akta sig för att göra sig för beroende av dem, politiska beslut är lynniga, och det finns skäl att anta bidragen minskar eller upphör i framtiden. Man kan dessutom antaga att man får lite mer betalt för produkter från lantbrukbruk.

Samtidigt finns det risk att dyrare nischprodukter får lägre efterfrågan om folk i allmänhet får det sämre.
 Marknaden försvinner inte för även i dåliga tider finns det folk som har pengar.

Ännu har inte svensken minskat på sin konsumtion, detta delvis på att sparandet minskat, för att hålla uppe  sina vanor, det blir förståss inte långsiktigt, till slut får man anpassa sig.

Ett mindre jordbruk är förutom en penningplacering, oxå en källa till biinkomster såväl penninginkomster som naturainkomster.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 27 jun-08 kl 18:33 »
Nej, bidragen är nog inget vidare att hänga upp sin existens på, vi funderar på att ta det vi får i bidrag (kanske inte riktigt allt) och amortera av lite extra på lånen varje år... Men det kan ju vara bra att ha bidragen om man behöver göra något extra på gården något år, gödselplatta eller hägna in nya hagar exempelvis.

Rosten

• Närke
« Svar #162 skrivet: 27 jun-08 kl 19:34 »
Nej, bidragen är nog inget vidare att hänga upp sin existens på, vi funderar på att ta det vi får i bidrag (kanske inte riktigt allt) och amortera av lite extra på lånen varje år... Men det kan ju vara bra att ha bidragen om man behöver göra något extra på gården något år, gödselplatta eller hägna in nya hagar exempelvis.
På en liten bondgård så är EU stödet lågt. Vilket gör att man knappast hänger upp hela ekonomin på dom. Men visst är det kul att få lite extrapengar. ;)
Det går ju alltid åt.
Tycker du om att jobba med händerna på all ledig fritid så har gjort rätt val.
Jag sitter ungefär i samma sitts. Men vi har mindr mark med istället har vi en villa och en lillstuga som vi hyr ut.
Vi jobbar jämt och trivs med det. Då det känns som att få hålla på med en favorithobby. I framtiden så kommer vi också att tjäna en slant på det.
Så månadskostnaderna kommer att gå ner mot noll om  10 år eller liknade. Om att går som det skall. ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #163 skrivet: 27 jun-08 kl 20:08 »
Jo de största slantarna från EU går till grevarna häromkring, med förvaltare på plats, själva är de i London eller NY.

Vilse

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 27 jun-08 kl 21:06 »
ja deaer ju som naan saejer i sin signatur at raentan aer den rikes socialbdrag,,den som har faar mera utan att ens lyfta ett finger.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #165 skrivet: 30 jun-08 kl 00:58 »
Hur mycket kvar av vadå ?
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #166 skrivet: 30 jun-08 kl 01:26 »
Hur mycket kvar av vadå ?
???
kavr utav dina pengar förstås, så du kan köpa mat och annat.

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #167 skrivet: 30 jun-08 kl 05:59 »
hej!
jag undrar lite över vad folk har för utgifter och hur mycket de har kvar till mat och övrigt.

denna månaden blev det 2.500kr kvar till mat och övrigt för min del.

(efter att räkningar och sparande är gjort)

hur mycket har du kvar?

såhär gör jag:
pengarna kommer in
räkningar betalas
sparandet sätts undan
det som blir kvar används till mat och övrigt.

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #168 skrivet: 30 jun-08 kl 06:02 »
???
kavr utav dina pengar förstås, så du kan köpa mat och annat.

Aha  ! :)   Denna månad SEK -15.000,- 
« Senast ändrad: 30 jun-08 kl 06:08 av Olofssonskan »

Fridolf2

• Gäst
« Svar #169 skrivet: 30 jun-08 kl 09:00 »
Menar du att det fattas 15000 denna månad, eftersom du satt ett minustecken framför ??? Eller har du 15000 kvar på kontot....

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #170 skrivet: 30 jun-08 kl 09:08 »
Menar du att det fattas 15000 denna månad, eftersom du satt ett minustecken framför ??? Eller har du 15000 kvar på kontot....

0 i inkomst och 15.000 i utgifter = 15.000,- mindre i kassan. Detta är dock planerad ledighet  ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #171 skrivet: 30 jun-08 kl 09:11 »
Har man lika mycket kvar varje månad?
Många kanske har lika inkomst varje månad, men hur sjutton går det att ha lika och samma utgifter?

Så frågan är hur mycket man har kvar varje månad, passar väl den som hyr lägenhet, köper all mat i affären, och har autogiro med månadsbetalning på det mesta.

Köper man två däck till bilen, en gris på 100 kg samma månad blir det mindre över, men nästa månad blir det mer över, matkontot har bla kunnat minskas.

När man lägger upp förråd, ansträngs likviditeten, men soliditeten blir bättre.

Vilket företag skulle överleva om man bara kollade in kassaflödet.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 30 jun-08 kl 11:51 »

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
varför så chockad purush???

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 30 jun-08 kl 11:52 »
Aha  ! :)   Denna månad SEK -15.000,- 
MINUS? du kan inte vara duktig på matte... ;)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 30 jun-08 kl 11:58 »
Har man lika mycket kvar varje månad?
Många kanske har lika inkomst varje månad, men hur sjutton går det att ha lika och samma utgifter?

Så frågan är hur mycket man har kvar varje månad, passar väl den som hyr lägenhet, köper all mat i affären, och har autogiro med månadsbetalning på det mesta.

Köper man två däck till bilen, en gris på 100 kg samma månad blir det mindre över, men nästa månad blir det mer över, matkontot har bla kunnat minskas.

När man lägger upp förråd, ansträngs likviditeten, men soliditeten blir bättre.

Vilket företag skulle överleva om man bara kollade in kassaflödet.
jag har ungefär lika mycket kvar varje månad efter att räkningar och sparande är gjort,hur då? jo, jag anpassar sparandet!
säg att jag vill ha 2.000 att leva av varje månad och varje månad är det ju räkningar som ska betalas.

inkomst 7.000
räkningar
sparande
kvar:2.000

alltså har jag 7.000-2.000=5.000 att fördela på räkningar och sparande, och räkningarna denna månaden låg på 1.200kr.
5000-1.200=3.800kr sparandet blir alltså 3.800kr.

inkomst 7.000
räkningar 1.200
sparande 3.800kr
kvar 2.000

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #175 skrivet: 30 jun-08 kl 12:04 »
MINUS? du kan inte vara duktig på matte... ;)

Jag är hur bra som helst på matte  ;D
Tror att man måste vara hyfsat bra på det om man kan tillåta sig att gå minus flera månader och det är helt ok.
Ha en trevlig sommar på dig för det kommer jag att ha. Och jag kommer dessutom inte att tänka på pengar för fem ( ::)) öre.
Tjing !

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 30 jun-08 kl 12:11 »
Jag är hur bra som helst på matte  ;D
Tror att man måste vara hyfsat bra på det om man kan tillåta sig att gå minus flera månader och det är helt ok.
Ha en trevlig sommar på dig för det kommer jag att ha. Och jag kommer dessutom inte att tänka på pengar för fem ( ::)) öre.
Tjing !
att gå minus finns inte i min värld och ska du fortsätta leva så,kommer ditt sparkapital strax att vara slut.
ja, trevlig sommar på dig oxå,vi kommer ha en mycket trevlig sommar med utflykter både till fots,cykel och bil.
vi kommer äta medtagen matsäck,eftersom det blir billigare,vi kommer göra mackor,paj, wraps,bullar mm,
hemmabakat är bäst! dessutom bor vi ju så perfekt här på västkusten....fint överallt varje dag.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #177 skrivet: 30 jun-08 kl 12:42 »
Utflykter och pick-nick är trevligt och jag hoppas att ni får fint väder och härliga upplevelser. När det gäller mitt sparkapital så är jag så lyckligt lottad att det förhoppningsvis inte kommer att sina på ett tag. I sommar så kommer jag att sätta upp ett timmerhus på min fäbodvall. Det är betalt och ligger och väntar på mig i en stor hög. För mig kommer det inte bli några utflykter utan mer slit och det ser jag fram emot. Det kommer att ge mig mer i livskvalitet än den lön i pengar jag skulle erhållit om jag hade lönearbetat i sommar.
Ta en bulle för mig oxå !  :)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #178 skrivet: 30 jun-08 kl 12:46 »
Utflykter och pick-nick är trevligt och jag hoppas att ni får fint väder och härliga upplevelser. När det gäller mitt sparkapital så är jag så lyckligt lottad att det förhoppningsvis inte kommer att sina på ett tag. I sommar så kommer jag att sätta upp ett timmerhus på min fäbodvall. Det är betalt och ligger och väntar på mig i en stor hög. För mig kommer det inte bli några utflykter utan mer slit och det ser jag fram emot. Det kommer att ge mig mer i livskvalitet än den lön i pengar jag skulle erhållit om jag hade lönearbetat i sommar.
Ta en bulle för mig oxå !  :)
o9k, ja alla är inte lyckligt lottade,men vi klarar oss ändå ;)
ja ett timmerhus är lite slit att sätta ihop,men vilken lycka! grattis.
pizzabulle,kanelbulle ,eller äppelbulle? ;) eller kandke en ost och skinkpaj,äppelpaj,rabarberpaj... ;) ;)

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #179 skrivet: 30 jun-08 kl 12:49 »
Kanelbulle blir fint. Tack för den !  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
Bokohammare, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser