Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag klarade jaktprovet!!!  (läst 15065 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Jag klarade jaktprovet!!!
« skrivet: 05 jun-08 kl 23:38 »
Efter ett halvårs studerande i studicirkel klarade jag teoriprov samt grundprov kula, hagelprov (lerduvor och hare) samt säker vapenhantering/avståndsbedömning. Nu har jag bara högviltprovet kvar.
Det fantastiska med det praktiska provet var att det var första gången jag höll i ett "riktigt" gevär, vi har bara skjutit i simulator 2 ggr före.

Nu vill jag ha tips inför högviltsprovet (där man skjuter en älgfigur stående, ska hinna mata fram en ny kula och skjuta den löpande).
Hur mycket framförhållning bör jag ha? Finns det några andre tips för stående skjutning? Det känns fortfarande ovant att hinna mata fram kulan och hitta målet igen i kikarsiktet. VI har bokat in ett antal träffar till på skjutbana för att hinna förbereda oss men det vore roligt att få lite tips.
Jag har dessutom fått inbjudan om "praktikplats" vid rådjursskytte av en avlägsen släkting så det känns väldigt roligt!

jenses

• Gäst
SV: Jag klarade jaktprovet!!!
« Svar #1 skrivet: 06 jun-08 kl 00:27 »
Hur mycket framförhållning bör jag ha?
Precis under örat, det är den främre ljus fläck på älgsilhuetten.
Tipsade din kursledare inte om det? konstigt...
På tisdagskväll har jag skjutit för första gången på älgbanan,
med precis den ovannämnde framförhållningen funkade det jättebra: 19 av 20 poäng  :D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 06 jun-08 kl 14:30 »
Ok, då ska jag prova med det! Nej, jag fick inte det tipset, de pratade om någonstans på halskonturen men det blev jäktigt med mycket folk.
19 av 20 var ju strålande, grattis!!!

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 jun-08 kl 19:23 »
Ta upp framförhållningsfrågan med provledaren/skjutansvarig istället
Övriga tips?, ja, det absolut bästa vore ju om du kunde provskjuta lite på älgbana i sällskap med någon van skytt innan du avlägger provet.

covboy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jun-08 kl 20:02 »
Jag rekomenderar ca 200 skott före man skjuter provet..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 06 jun-08 kl 22:47 »
Ja, träningen är på G så jag hoppas att det ger resultat. Anledningen till att vi sköt upp så tidigt var att se det hela som träning men det gick ju ändå förunderligt bra!

hustran

« Svar #6 skrivet: 07 jun-08 kl 08:49 »
Grattis Sar, hoppas allt går bra i fortsättningen. ;D

covboy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 jun-08 kl 10:25 »
Här i Finland skjuts det bara stillastående numera,man får även ha stöd..
Förrut var det 3 skott på stillastående och 3 skott på löp..

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 07 jun-08 kl 10:31 »
Efter ett halvårs studerande i studicirkel klarade jag teoriprov samt grundprov kula, hagelprov (lerduvor och hare) samt säker vapenhantering/avståndsbedömning. Nu har jag bara högviltprovet kvar.
Det fantastiska med det praktiska provet var att det var första gången jag höll i ett "riktigt" gevär, vi har bara skjutit i simulator 2 ggr före.

Nu vill jag ha tips inför högviltsprovet (där man skjuter en älgfigur stående, ska hinna mata fram en ny kula och skjuta den löpande).
Hur mycket framförhållning bör jag ha? Finns det några andre tips för stående skjutning? Det känns fortfarande ovant att hinna mata fram kulan och hitta målet igen i kikarsiktet. VI har bokat in ett antal träffar till på skjutbana för att hinna förbereda oss men det vore roligt att få lite tips.
Jag har dessutom fått inbjudan om "praktikplats" vid rådjursskytte av en avlägsen släkting så det känns väldigt roligt!
Då du har klarat dessa så kan du nu söka licens på vapen i klass 2-4 + hagel. Du behöver alltså inte vänta till du har klarat högvilt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 07 jun-08 kl 11:15 »
Här i Finland skjuts det bara stillastående numera,man får även ha stöd..
Förrut var det 3 skott på stillastående och 3 skott på löp..

Det lät väldigt sympatiskt! Nu har jag mycket träning kvar innan jag vågar ge mig ut i skogen men jag har svårt att tro att jag skulle ge mig till att skjuta på en löpande älg. Det lämnar jag till "proffsskyttarna"! ;)

covboy

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 jun-08 kl 16:08 »
Jakt med vapen är inget att vara rädd för bara man alltid kommer ihåg säkerheten, hanterar alltid vapnet som det skulle vara laddat !!
De flesta jaktolyckorna  har ju hänt med (oladdat vapen) !

Bäst är att hantera mycket vapnet och bli du med det,då blir man en säker skytt..

En säker skytt sover med sin bössa  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 07 jun-08 kl 21:36 »
Det lät väldigt sympatiskt! Nu har jag mycket träning kvar innan jag vågar ge mig ut i skogen men jag har svårt att tro att jag skulle ge mig till att skjuta på en löpande älg. Det lämnar jag till "proffsskyttarna"! ;)
Om "proffsskyttarna" också lät bli att skjuta på löpande älg så skulle vi ha betydligt mindre skadeskjutningar. ;)
Själv så är jag halvproffs på jakt då jag har en firma som sysslar med skyddsjakt.
Jag skjuter aldrig på djur som springer med kulvapen.
Då slipper man må dåligt efter ett misslyckat skott.
Så står dom still, skjut.
Står dom inte still så njut av att du har sett något spännande och vackert. ;)

covboy

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jun-08 kl 22:50 »
Sällan man ser en stillastående älg på älgpasset  då man jagar med hund eller drevkarlar.. ;D

Men skjut bara på korta avstånd om du är osäker.. 8)

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 07 jun-08 kl 22:56 »
Sällan man ser en stillastående älg på älgpasset  då man jagar med hund eller drevkarlar.. ;D

Men skjut bara på korta avstånd om du är osäker.. 8)
Ha med en visselpipa så får du se på något som tvärstannar. ;)
« Senast ändrad: 07 jun-08 kl 22:58 av Rosten »

covboy

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 jun-08 kl 00:55 »
Rosten,  fråga bara min dotter hur pappa visslar när han skjuter älg ! ;D

Hon skulle svara att när pappa visslade så kom älgen till honom och då skjöt han bara.. så berättade min 9 åriga dotter till de andra !

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 jun-08 kl 13:21 »
-> sar, grattis till de första delarna av jägarexamen.
Försök att öva på att repetera fram en ny patron med bössan vid axeln, det spar man en del tid på trots att det känns ovant i början.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 09 jun-08 kl 22:31 »
Jag skjuter aldrig på djur som springer med kulvapen.
Då slipper man må dåligt efter ett misslyckat skott.
Så står dom still, skjut.
Står dom inte still så njut av att du har sett något spännande och vackert. ;)

Väl talat! :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 09 jun-08 kl 22:32 »
Försök att öva på att repetera fram en ny patron med bössan vid axeln, det spar man en del tid på trots att det känns ovant i början.

Men så smart, det har jag inte ens tänkt på! Jag tycker ju själv att det är svårt att hinna ladda och sedan "hitta igen" älgen igen vilket tar extra tid. Kunde jag repetera fram en ny patron men vapnet vid axeln så skulle jag spara mkt tid. Tack för tipset!

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 09 jun-08 kl 22:57 »
Men så smart, det har jag inte ens tänkt på! Jag tycker ju själv att det är svårt att hinna ladda och sedan "hitta igen" älgen igen vilket tar extra tid. Kunde jag repetera fram en ny patron men vapnet vid axeln så skulle jag spara mkt tid. Tack för tipset!
Det är igentligen rätt gott om tid. Men många är ovana med hantering av vapnet. Så därför försvinner tiden snabbt.
Om man kan lyft bössan samtidigt som man följer älgen med ögat så skall kikaren hamna rätt på en gång. Annars får man flytta kikaren eller byta kikarfästen. När denna rörelse flyter så kan man skjuta så fort bössan ligger mot axeln.

Men visst går det ännu fortare om man slipper ta ner bössan. Men alla orkar inte hålla upp bössan och repetera samtidigt.

En kompis till mig brukar roa sig med att skjuta 1 skott på stillastående älg och 3 till innan den försvinner bakom planket. För att visa folk att det finns gått om tid. Då skjuter han ändå med en repeterstudsare och alla skott sitter där dom ska.
Jag ligger fortfarande en bit efter men brukar kunna hinna skjuta 3 skott på älgen när vi leker lite på skjutbanan.

covboy

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 jun-08 kl 10:10 »
Men lägg på minnet att ett välplaserat skott är bättre än många dåliga skott  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare
Mårten Falk, carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser