Men så smart, det har jag inte ens tänkt på! Jag tycker ju själv att det är svårt att hinna ladda och sedan "hitta igen" älgen igen vilket tar extra tid. Kunde jag repetera fram en ny patron men vapnet vid axeln så skulle jag spara mkt tid. Tack för tipset!
Det är igentligen rätt gott om tid. Men många är ovana med hantering av vapnet. Så därför försvinner tiden snabbt.
Om man kan lyft bössan samtidigt som man följer älgen med ögat så skall kikaren hamna rätt på en gång. Annars får man flytta kikaren eller byta kikarfästen. När denna rörelse flyter så kan man skjuta så fort bössan ligger mot axeln.
Men visst går det ännu fortare om man slipper ta ner bössan. Men alla orkar inte hålla upp bössan och repetera samtidigt.
En kompis till mig brukar roa sig med att skjuta 1 skott på stillastående älg och 3 till innan den försvinner bakom planket. För att visa folk att det finns gått om tid. Då skjuter han ändå med en repeterstudsare och alla skott sitter där dom ska.
Jag ligger fortfarande en bit efter men brukar kunna hinna skjuta 3 skott på älgen när vi leker lite på skjutbanan.