Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ökad fruktsamhet?!  (läst 3901 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
ökad fruktsamhet?!
« skrivet: 26 mar-08 kl 09:34 »
Finns det några knep för att få till fler ungar i varje kull och även att honan lättare kommer i brunst? Och hanen, kan man påverka hans spermieproduktion/kvalitet på något sätt?

Tips?!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #1 skrivet: 26 mar-08 kl 10:29 »
Jag tror att vetegroddsolja ska ha god effekt på brunst och att vitaminer ger pigga hannar ;)
Jag ger mineralsten ämnat för häst till mina kaniner och honorna är på dom mycket särskilt när dom har ungar på gång...

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #2 skrivet: 26 mar-08 kl 11:37 »
Jag har märkt att mina kaniner får större kullar på hösten, aug-sept ungefär. Alltså borde det vara något i kosten under juli-augusti som ger bra effekt...? Kullarna nu har i snitt 6 ungar medan i höstas låg snittet på 9!!! Någon mer som märkt av det?

Kärringtand och tannin diskuterades lite här: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=26899.0

Har Edgar kommit fram till något mer angående Blålucern?

KG Roos skriver: Ett par veckor före parningen kan det vara lämpligt att öka givan av äggvita och vitaminer. Sallad, spenat och persilja i måttliga kvantiteter, har visat sig vara lämpliga tillskottsfoder. Tillsats av e-vitamin kan ske med vetegroddar eller e-vitaminpreparat.
Landsflykting i storstan...

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #3 skrivet: 26 mar-08 kl 12:30 »
Är det någon som märker skillnad på kullstorlek kontra antal kullar per år?
Har fått för mig att honor som får fler kullar per år får färre ungar per gång?!

Vetegroddar kan man göra genom att väta två tidningar och lägga vete emellan - efter ett par dagar gror vetet = vetegroddar! Borde väl vara lika bra som vetegroddsolja.

Temperaturen - påverkar den något hos hanarna? Normalt brukar ju höga temperaturer vara illa för de små med svans men inverkar låga temperaturer?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

  • Gäst
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #4 skrivet: 26 mar-08 kl 12:46 »
Testiklarna torde vara bättre skyddade mot kyla än värme. Dom drar ju upp sej i kroppen om det är kallt. Men parningsvilligheten sägs minska vintertid. Jag har dock inte märkt av det.;)

/Dandelia

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #5 skrivet: 26 mar-08 kl 15:33 »
Jag tror jag har ungefär samma antal ungar i kullarna oavsätt årstid (fast mina avlar ej på vintern). Har inte hört om några mirakelkurer, annat än selektiv avel.
Kaninuppfödare och pelargontant.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #6 skrivet: 26 mar-08 kl 15:52 »
Jag tror jag har ungefär samma antal ungar i kullarna oavsätt årstid (fast mina avlar ej på vintern). Har inte hört om några mirakelkurer, annat än selektiv avel.

Tror också på selektiv avel... om man kan lyckas hitta något bra samband. Ibland får samma hona 7 ungar - nästa gång 2. Ena gången alla överlevande, nästa utspridda över hela buren (döda)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #7 skrivet: 26 mar-08 kl 18:17 »
Testiklarna torde vara bättre skyddade mot kyla än värme. Dom drar ju upp sej i kroppen om det är kallt. Men parningsvilligheten sägs minska vintertid. Jag har dock inte märkt av det.;)

/Dandelia

Kaninhanar lär bli sterila (tillfälligt) om det är mycket varmt. (Läste någonstans att om män håller pungen i hett vatten, så minskar feriliteten avsevärt. Verkar bekvämare med kondom.)

Edgar

louise

  • Gäst
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #8 skrivet: 26 mar-08 kl 20:48 »
haha, det tycker jag låter som en underbar metod! Ska rekommendera det till förra dejt-mannen som hellre lät bli sex än använde kondom.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #9 skrivet: 26 mar-08 kl 21:05 »
Kaninhanar lär bli sterila (tillfälligt) om det är mycket varmt. (Läste någonstans att om män håller pungen i hett vatten, så minskar feriliteten avsevärt. Verkar bekvämare med kondom.)

Edgar
Jag brukar bada i hett vatten varje kväll och inte hjälpte det. ;)

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #10 skrivet: 26 mar-08 kl 21:20 »
Hej!
Jag använder ett tidur så att ljuset lyser på natten, mina förstföderskor fick 7,8,9,9 och 9 ungar vid nyår.

Mycket av livet i naturen styrs av dagslängden,
fick bara en kull i november, men efter "ljusbehandlingen" se ovan.

Beekeepern
« Senast ändrad: 31 mar-08 kl 11:13 av beekeepern »
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #11 skrivet: 28 mar-08 kl 07:40 »
Hej!
Jag använder ett tidur så att ljuset lyser på natten, mina försföderskor fick 7,8,9,9 och 9 ungar vid nyår.

Mycket av livet i naturen styrs av dagslängden,
fick bara en kull i november, men efter "ljusbehandlingen" se ovan.

Beekeepern

Helt rätt tänkt. Därav att man har konstgjord belysning i de större kaninköttsproduktionerna utomlands.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

  • Gäst
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #12 skrivet: 28 mar-08 kl 09:59 »
Hej!
Jag använder ett tidur så att ljuset lyser på natten, mina försföderskor fick 7,8,9,9 och 9 ungar vid nyår.

Mycket av livet i naturen styrs av dagslängden,
fick bara en kull i november, men efter "ljusbehandlingen" se ovan.

Beekeepern

Hm, varför pressa dom så hårt? Måste handla om förtjänst *antar*. Kommer dom hålla som avelsdjur i längden? Missförstå inte, jag menar inget illa. Jag funderar bara på om och hur mycket dom påverkas av "ljusbehandling" under den mörka årstiden, som ju normalt ÄR mörk. Huff, nu blev det rörigt... Hänger du med? ;)

/Dandelia

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #13 skrivet: 28 mar-08 kl 10:31 »
Om jag minns rätt härstammar kaniner ursprungligen från europeiska medelhavsländer, Spanien.

Har aldrig varit där, men jag tror inte vintern är lika mörk där som här. Sålunda tror jag inte dagsljusförlängning på något sätt är onormalt eller faligt för kaniner.

Edgar

Dandelia

  • Gäst
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #14 skrivet: 28 mar-08 kl 10:41 »
Ok, så det "sliter" inte extra på dom? Som t ex höns? Hönsen lever inte lika länge *har för mej* vid "förlängd produktionsperiod", dvs onaturligt ljus vintertid. Jag har haft höns och hade extraljus åt dom men det kändes fult och elakt att manipulera dom på det viset. Höns ska ju/behöver ju vila vintertid. Inte kaniner, då?

/Dandelia

Thumper

  • Inlägg: 4
    • Thumper KG
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #15 skrivet: 28 mar-08 kl 10:51 »
Persilja och ringblommor, torkade eller färskt. Sen hallonblad en vecka innan födsel, för att underlätta för honorna...
/Thumper

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #16 skrivet: 28 mar-08 kl 10:54 »
Jag vet inte vad jag sa som var fel. Vad jag menar är att vinterdagen (ex vis den 21 dec) är olika lång beroende på var på jordklotet man befinner sig. Jag ser inget fult, elakt eller manipulativt i det. Jag antar att om man bor en bit ovanför polcirkeln så har man ljus på under dagtid, annars är det ju mörkt dygnet om. Gäller även höns, annars hittar de ju inte maten.

Jag menar att man kan ha elektriskt lyse som komplement till dagsljuset.

Edgar

Dandelia

  • Gäst
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #17 skrivet: 28 mar-08 kl 11:04 »
Ok, här har vi ett klassiskt internetmissförstånd. Jag menade inte att anklaga någon. Vad jag ville veta, var om kaniner kan påverkas negativt, med t ex förkortad livslängd, användbarhet inom aveln etc om dom får extraljus under den normalt mörka årstiden som råder här i Sverige (iaf där jag bor).

Anledningen till min fråga är att jag förstått att HÖNS bara lever 1 år i produktion, med extra ljus etc, mot 10 under normala omständigheter. Nu vet jag att kaniner och höns är olika varelser men för säkerhets skull ville jag ställa frågan. Av ditt svar att döma förstår jag att tillskottsbelysning inte har någon sådan sidoeffekt på kaniner. TACK, det var allt jag efterfrågade och allt jag behövde veta.

/Dandelia

Eftersom jag har en "rörig i huvudet"-dag försöker jag klargöra vad jag egentligen menade. :)
« Senast ändrad: 28 mar-08 kl 13:22 av Dandelia »

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #18 skrivet: 29 mar-08 kl 08:23 »

Anledningen till min fråga är att jag förstått att HÖNS bara lever 1 år i produktion, med extra ljus etc, mot 10 under normala omständigheter. Nu vet jag att kaniner och höns är olika varelser men för säkerhets skull ville jag ställa frågan. Av ditt svar att döma förstår jag att tillskottsbelysning inte har någon sådan sidoeffekt på kaniner. TACK, det var allt jag efterfrågade och allt jag behövde veta.

/Dandelia


Höns i produktion har ljus 2 timmar (för att äta så mycket de orkar) sedan släckt 2 timmar (vila och sitta stilla) och sedan ljus 2 timmar igen och så fortsätter det. Detta gäller slaktkycklingar. Anledningen till att man bara har höns i produktion i 1 år är väl att man vill ha ut maximal äggproduktion, jag tror inte hönan dör av "hög produktivitet" utan att hon anses oduglig efter ett år.

Kaniner i produktion räknar man att använda ca 2-3 år, men givetsvis kan hon funka hela livet. Det är bara att hon inte kommer att få lika stora kullar och komma i brunst lika lätt...(=olönsamt)

Sedan är det väl som Edgar säger, i t ex spanien och Frankrike är vintern inte lika lång och lika mörk som här så då borde de ju bara må gott av extra ljus. T o m vi människor blir ju vintertrötta och kan behandlas med ljusterapi för att må bättre  ;)

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: ökad fruktsamhet?!
« Svar #19 skrivet: 29 mar-08 kl 11:08 »
Men får vi verkligen större kullar med mer ljus?
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser