Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninslakteri  (läst 24899 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: kaninslakteri
« Svar #80 skrivet: 18 feb-08 kl 11:37 »

En uppmaning till alla som känner för att jobba med hög kvalité, bygg ett slakteri för kanin!
Maxmängden i dag är 10.000 kaniner/år vilket motsvarar en intäkt på ca 1,5 miljoner som sämsta resultat!
Driftkostnaden kanske ligger på 150.000:- - 200.000:- Slakteriet på ca 500.000:- Säg den verksamhet som betalar hela sin satsning och dessutom ger ca 50% i vinst redan första året!
 ;) :D

Låter jättebra! ::)

Men lite mer fakta kring dina påståenden är ju önskvärt. Att bara slänga ur sig några siffror utan belägg är ju lite befängt. Dessutom är ju förutsättningarna väldigt olika för olika människor. Det är ju ungefär som att säga " köp en grävmaskin - det kan du tjäna massor på!", men alla kan inte tjäna på det... En del sätter sig i skiten totalt, en del kanske får det att gå runt och någon enstaka kanske tjänar pengar på det!

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #81 skrivet: 18 feb-08 kl 12:18 »
Som gammal entreprenör har jag väldigt ofta fått höra "Det går inte, det är för jobbigt"! Det här forumet trodde jag var i första hand för självhushållare. Kanske har jag fel....
Om inte så är väl just tanken med självhushåll att klara det mesta själv och att se möjligheter i det man vill syssla med. Här tycker jag att det ofta handlar om hur omöjligt allt är.
De siffror och de upplägg jag presenterar handlar om VERKSAMHET! Inte hobby. Samtidigt förutsätter jag att VILJAN finns. Då finns även möjligheterna.
Vill du bara föda upp till egna frysen, ja då kan du slå din kanin i huvudet med ett vedträ och hugga huvudet av den. Krävs ingenting förutom en yxa. Metoden är dessutom tillåten!
Vill du däremot bli proffs, ja då gäller mina beräkningar ;)

louise

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 18 feb-08 kl 12:58 »
Du har fortfarande inte gett exempel på när jag säger "det går inte". Jag accepterar inte såna påhopp utan grund. Jag har redovisat ett par konkreta problem i dina beräkningar, inget annat. Jag är också en av dem som ständigt möts av kompakt motstånd och "det går inte", men anses mycket envis och researchar och beräknar vidare.

För att mitt företag ska kunna dra igång krävs banklån. För att få dem måste man visa en affärsplan som håller. Den kan inte baseras på köttpriser som eventuellt blir i framtiden, den måste beräknas på de priser som finns idag. Och eftersom en kaninfarm med kilopris på 35 kr inte går runt, beviljar inte banken sådana lån. Inte heller EU/Länsstyrelsen accepterar sådana beräkningar för att ge investeringsbidrag.

Som bondelinda säger, förutsättningarna ser mycket olika ut för olika företag.

« Senast ändrad: 18 feb-08 kl 13:03 av Lollo »

Gösta

« Svar #83 skrivet: 18 feb-08 kl 15:06 »
Ett tips, läs igenom dina samlade inlägg....
Jag håller med om att det inte går runt på ett kilopris av 35:-/kg. Jag har heller aldrig påstått att det skulle vara möjligt.
Jag har däremot sagt, och det vidhåller jag bestämt, att kött från kanin av prima kvalité kostar från slakteri ca 70:-/kg + moms (12%) + frakt.
Jag har också sagt vid ett antal tillfällen att kaniner av hög klass inte platsar i lågprisbutiker.
Det gör mig bekymrad att några har låst fast sig vid att det mesta kaninköttet skulle vara sekundakvalité.
Ett tips till er, kosta på er att gå till en kvalitetsmedveten butik och köp prima kött över disk. Det är dyrt men efter det så kommer ni att förstå skillnaden på kvalité och standardkött. Den är enorm!
Ta t.ex. 28-dagars kyckling á 19:90/kg och jämför den med kyckling på 4 månader till ett pris av 60:- - 70:-/kg. Man får vad man betalar för

louise

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 18 feb-08 kl 16:24 »
Nej jag tänker inte läsa igenom mina samlade inlägg.  Du får stå för vad du säger och förklara dig, det jobbet gör inte jag åt dig. Jag kan hitta tusen inlägg där jag är enveten, du har väl letat upp några andra.

Och jag undrar återigen varför du går runt där hemma i Enköping och är arg på en kvinna utanför Borås som inte vill starta ett kaninslakteri. Det finns väl annat att använda sin tid till. Själv har jag ägnat dagen åt slakteribudget, avloppsplanering och pengaäskande.

Men om vi ska återgå till kaninpriserna. Sant att jag kanske avslutade min marknadsundersökning lite för tidigt. Det finns ju trots allt en butik till i Götet plus restauranger att ringa.

Men varför vill du så gärna att fler startar kaninslakteri? Är det inte bara bra att du är utan konkurrens?

Gösta

« Svar #85 skrivet: 18 feb-08 kl 17:03 »
Jag är inte arg på någon ;) Ibland blir jag lite irriterad men det stimulerar bara hjärnverksamheten, eller hur?
Varför jag vill att flera skall starta slakterier ??? Trodde i min enfald att detta var fullkomligt klart varför :D
Ett litet klargörande då: I dag får ett kaninslakteri max slakta 10.000 kaniner. Med en efterfrågan på ca 1 miljon tycker jag att detta är ganska klart. Finns i dag stora kunder som importerar kanin på grund av att det saknas i landet. Dessa kunder kan vi om det finns flera slakterier ta hand om. Prisbilden är inga problem. De betalar mitt pris. Jag har tappat flera kunder under de senaste två åren på grund av brist på kött. En kund vill t.ex. ha en garanterad leverans av min 50 kaniner/vecka. En annan vill ha 500 kg/månad Ytterligera en vill ha 100 kg filé/månad. Detta plus att det ringer nya kunder varje vecka och vill handla. Vi har i dag kundstopp för nya kunder. Landet behöver minst 50 slakterier till för kanin i år.
Förlåt, jag glömde senaste förfrågan min 5000 st/veckan. Pris för hel kanin 70:-/kg + moms + frakt.
Jag tycker svaret är ganska givet.
Naturligtvis måste du ha rätt kanaler, leveranssäkerhet samt hög kvalité men det är ju i alla fall för mig ganska självklart 8)

louise

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 18 feb-08 kl 17:24 »
Nej, min hjärna stimulerar det inte alls att folk blir irriterade på mig. Tvärtom hämmar det mig i mitt arbete ganska ordentligt eftersom jag blir ledsen och istället ägnar tid åt att förstå och bearbeta.

Nu börjar jag fatta, du har alltså sån efterfrågan på kött! Finns dessa kunder i Västsverige? Säg max en timme från Gbg?

Men max 10.000 kaniner..jag trodde det hade att göra med vilken myndighet som ska kontrollera. Under 10.000 är det kommunerna, över 10.000 blir livsmedelsverket kontrollmyndighet istället.

Men det här med en miljon? Om det är marknadundersökningen på din hemsida du hänvisar till så har jag kollat upp den och den finns inte.
« Senast ändrad: 18 feb-08 kl 17:27 av Lollo »

kasken

« Svar #87 skrivet: 18 feb-08 kl 17:45 »
Jag trodde oxå att man fick slakta mer än 10000  :o.
Det är väl bara att man har lite hårdare kontroll på sig efter 10000 kaniner och då ökar ju priserna för slakteriet ???

Gösta

« Svar #88 skrivet: 18 feb-08 kl 18:04 »
Beklagar om jag gjort dig ledsen, Lollo :'(. I den branch jag varit verksam i (bygg) är det ofta ganska burdusa tag så jag är väl lite miljöskadad. Detta gör att jag får ta ganska hårda smällar ibland men jag brukar resa mig på 8. Jag har också fått lära mig att aldrig ta en anmärkning eller annat personligen när det gäller verksamhet.
Nu tillbaka till ämnet: Kunderna är utspridda från Skåne till Norrbotten. Naturligtvis lägger jag inte ut min kundlista här. Förstår ni säkert allihop.
Från 1/1-08 ligger slakterier för kanin på Livsmedelsverket.
Max som kan ges tillstånd till är 10.000 kaniner per år. Detta utan veterinärbesiktning.
Visst, det är troligen möjligt att få tillstånd till betydligt mera men då kommer veterinärkostnader in i bilden och då är det troligen kört prismässigt.
Marknadsundersökningen gjordes år 2000 eller om det var 2001 som ett examensarbete på universitetet i Lund. Jag har inte själv underlaget så jag har tyvärr ingen möjlighet att tipsa om det går att köpa eller i så fall var.
Att den stämmer betvivlar jag inte för ett ögonblick! Bara de förfrågningar vi fått de sista 2 åren ger ju ca 300.000 st

louise

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 18 feb-08 kl 18:35 »
Det går inte att bara köpa dina uppgifter rätt av när din källa är så flummig. Du måste kunna hänvisa till vem som har skrivit den, vilken institution och när så att alla kan granska din källa.  Jag tråcklade mig fram till en undersökning som Edgar kände till. Är det inte den alltså utan en annan?

Återigen blir det problem med affärshemligheter  om du vill övertyga oss. Självklart inga konstigheter att du inte vill berätta om kunder, det är ju det normala. Men då kan du å andra sidan inte få oss andra att starta. För banken och Länsstyrelsen måste jag kunna presentera ett kundunderlag om jag ska dra igång.

Sen har du inte hoppat på mig i "verksamhet". Du gick till personligt angrepp om att jag hade för många intressen och verksamhetsgrenar och verkade inte tåla att jag gör mycket. Jag förstår inte på vilket sätt jag skiljer mig från dig. Även du är slaktare, styckare, kock och charkmästare. Dessutom snickare och fabriksarbetare var du i din uppstartsfas, precis som jag är journalist för att få in pengar till företaget rullar.

Men herregud, varför sitter jag å käftar om det här, suck.

De senaste dagarnas diskussion har gjort att jag fullständigt tappat lusten för en kaninfarm, samtidigt som jag faktiskt fått tillbaka intresset. Eventuellt gör jag en snabbräd imorrn förmiddag å checkar med den sista butiken och några restauranger. Får se får se...
« Senast ändrad: 18 feb-08 kl 19:22 av Lollo »

Gösta

« Svar #90 skrivet: 18 feb-08 kl 21:41 »
Tycker att tråden börjar spåra ur.
Jag har inte för avsikt att "lura in" någon i kaninnäringen. Det är var och en fritt att avgöra detta själv. Jag tar heller inte något ansvar för någon annan än mig själv. Den information jag lämnar ifrån mig behöver ingen tro på om man inte vill. Jag har ingen juridisk eller moralisk skyldighet att röja mina källor.
Är det någon seriös person som vill ha hjälp så får det i fortsättningen bli via min e-post.
Detta enbart beroende på vissa personers misstängkliggörande av uppgifterna.
 Gösta Johnsson
skriver under eget namn 8)

louise

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 18 feb-08 kl 22:27 »
Skärp dig Gösta. Källkritik får du tåla.
« Senast ändrad: 18 feb-08 kl 22:30 av Lollo »

Melica

« Svar #92 skrivet: 18 feb-08 kl 23:18 »
Marknadsundersökningen gjordes år 2000 eller om det var 2001 som ett examensarbete på universitetet i Lund.

Du kanväl höra efter med den här kvinnan:
http://www.ehl.lu.se/press
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #93 skrivet: 19 feb-08 kl 07:34 »
Efterfrågan må vara stor, men Gösta du har ju själv problem att få in tillräckligt med djur! Ytterligare slakterier kommer ju stå med samma problem. Jag tror inte att du har utnyttjat maxkapacitet på ditt slakteri i alla fall?!

Även om man räknar med max slakt på 10 000 djur måste ju förutsättningarna vara att man inte går i konkurs om man bara får in 1000 slaktkaniner ett år! Det måste man ju ta med i beräkningarna.

Var har du "break even" t ex, hur många måste du slakta för att verksamheten ska gå plus minus noll i dina kalkyler? Inkl att man slaktaren / styckaren har en själig lön och att alla skatter och avgifter är betalda. Det skulle vara intressant för då kan man ta en titt hemomkring sig (inom 10 mil) och se hur många uppfödare (=slaktkaniner) man kan få in till sitt slakteri.

För ska man köra för fullt i ett slakteri finns ju ingen tid för att hålla på med egen uppfödning också. Om man nu inte har mängder med vänner/släktningar som vill jobba gratis  ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 19 feb-08 kl 09:26 »
Melica - ibland är jag bra dum! Som journalist ringer jag ju presstjänst till höger och vänster hela dagarna. Men när jag är bonde tänker jag inte på vilka informationsvägar som finns.

Grejen var att jag var övertygad om att jag hade hittat rätt uppsats. Jag frågade Gösta om så mkt uppgifter som möjligt, men fick inte veta något om Lund som jag minns det. Det slutade med att Edgar hjälpte mig fram till en uppsats från 1996 på Gbg univ. I den nämns summan Gösta brukar prata om. Men endast  i inledningen och uppsatsförfattaren vet själv inte varifrån han hade fått summan. (Pratade med honom). Själva uppsatsen var en beskrivining av hur man bedriver kaninproduktion och inte en marknadsundersökning.

Gösta

« Svar #95 skrivet: 04 mar-08 kl 14:42 »
Du har fått vänta på svaret eftersom jag haft annat som jag anser viktigare.
Du har ånyo blandat ihop äpplen och päron. Detta är tyvärr vanligt bland journalister. Ofta bildar dessa en egen uppfattning som sällan stämmer in med verkligheten.
Här hänvisar du till en uppsats och säger mycket riktigt att det inte är någon marknadsundersökning. Självklart är det inte det! Du är till och med i fel stad! Uppsatsen du hänvisar till var ett examensjobb på gymnasienivå. Jag talar om universitet. En viss skillnad.
Eftersom detta inte är gjort på mitt uppdrag så har jag inte underlaget. Minns bara vissa delar som jag tycker var av intresse. Sedan är det upp till var och en att tro vad den vill 8)
Kan också meddela att en chematisk kalkyl på slakteri (10.000 kaniner/år) finns på min hemsida. Chablonmässigt ca 10.000:-/kvadratmeter. Samma sak här, jag tvingar ingen att tro på siffrorna men de är tagana från vårt bygge. ;)

Saba

« Svar #96 skrivet: 04 mar-08 kl 18:09 »
Hejsan!
Jag är ny här på alternativ och oj, vad jag har lärt mig av alla er kunniga människor...  :)
Läste i ngt inlägg här tidigare ang ett slakteri utanför Vara som jag blev nyfiken på... Har nämligen sedan längre tid tillbaka avlat lite på Fransk Vädur som jag förstått är ganska attraktiv som "kött-kanin".

Säg att jag nu vill sälja ett X-antal till detta slakteri utanför Vara (?),Hur går jag tillväga? Vem kontaktar jag?
Mycket tacksam för svar!!!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #97 skrivet: 05 mar-08 kl 13:59 »
Det slakterier i Vara är i KAF´s regi.
Ring kaninavelsföreningen och fråga vem som har det.

Saba

« Svar #98 skrivet: 06 mar-08 kl 10:25 »
Ok, tack Bondelinda för svaret... :)

louise

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 06 mar-08 kl 20:20 »
Tycker du att det är lämpligt att fortsätta kasta skit på mig när jag gjorde ett försök att sträcka fram handen?! Mitt mejl var uppenbarligen förgäves.

Ger upp konversation med dig och bemöter inte din kritik trots att jag mycket enkelt kan bräcka den.

Det hela är jävligt lågt nu.
« Senast ändrad: 06 mar-08 kl 20:29 av Lollo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare
gorlan, Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser