Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninslakteri  (läst 24846 gånger)

Gösta

kaninslakteri
« skrivet: 29 jan-08 kl 18:04 »
Varför finns det inte flera slakterier för kanin i Sverige?
Att bygga ett slakteri för just kaniner är för den händige inte speciellt svårt. Jag kan bistå med rådgivning och även situationsplaner.
Kostnader då? Säg att du lånar upp 500.000 till 5% ränta på 40 år.
Med driftkostnader (el; förpackning; städ o dyl) så måste du slakta ca 1.000 kaniner/år för att gå jämt upp. Om du slaktar maximalt (10.000 st) per år så ligger förtjänsten på minst 480.000:-.
Då är det bara helkropp som gäller.
Om du styckar säg 50% så stiger din förtjänst med ca 300.000.
Till detta kommer skinnförsäljning ca 10% = 40-50.000
Inkrom (magar; skrov mm) = 20.000
Din lön per år ca 900.000 = 500:-/nedlagd arbetstimme.
Det tar ett par år visserligen men vad tar inte tid att bygga upp?

louise

• Gäst
Re:kaninslakteri
« Svar #1 skrivet: 29 jan-08 kl 20:23 »
Låter bra men skulle vi kunna få mer noggranna beräkningar?

Jag har själv lagt ner planerna men det beror en del på att jag inte lyckats ta reda på kilopriset till slutkund - privat och restaurang.

Saluhallar är helt uteslutet som vi skrivit om i tidigare trådar, de betalar under produktionspris.

När jag har pratat företagslån med min bank är räntan 6-7%. Dessutom ska en investering i byggnad betalas av på 20 år, samma som avskrivningstiden. Det gör att ett lån på 500.000 kostar 50.000/år (ja, då har jag inte räknat in att man får dra av räntan som utgift). Enda sättet att få en amorteringstid på 40 år, är att man har en fastighet att pantsätta för en halvmiljon, alltså ett ens huslån redan är amorterat. Och då lär det bara vara folk som är 60 år och äldre som kan ta de där lånen.

Med ett kilopris på 35 kr som saluhallarna betalar måste man sälja 1,5 ton kilo, alltså mellan 1200 och 1500 kaniner. 1,5 ton täcker i stort sett hela marknaden i Göteborg, mer än så skulle jag inte våga mig på.

Hur kom du fram till din önskeberäkning Gösta?  

« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 20:25 av Lollo »

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-08 kl 20:36 »
Hej!
Måste det verkligen kosta 500 000 kr, eller finns det alternativ?

Om man hittar en tom ladugård och använder det befintliga mjölkrumet , så får man ju med stallplatser också.

En ladugård för 30-50 kor borde vara ett lämpligt objekt.

Några funderingar från, Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 jan-08 kl 20:58 »
Ja absolut, man kan bygga för mycket mindre pengar!! Jag vet inte varför jag hakade på den där summan.

Många måste däremot borra ny brunn och göra nytt avlopp för att godkännas av kommunens livsmedelsinp och miljöinsp, så det är en kostnad på drygt 150.000.

Sen ett slaktrum på 4 kvm, diskrum på .. tja, 3, två kýlar på 1 kvm var(om man vill slakta flera dagar i rad behövs en nedkylningskyl, och en förvaringskyl), förråd för utrustning. Om man klämmer in sig kanske man klarar sig på 12-15 kvm, det blir 120-150.000 kronor.

Jag kommer garanterat planera vidare om någon kan avslöja SLUTKUNDSPRISET på kaninkött. För att jag ska få veta det på egen hand måste jag ta en dag ledigt och spionera i saluhallen. Innebär att gården står still och jag blir 200 kronor fattigare på bensinen.  Lyckas aldrig kombinera den där spionresan med besök i storstan, jag är aldrig där på dagtid. Saluhallarna själva ville inte berätta sitt utpris, bara vad de köper in kaninerna för.

« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 20:58 av Lollo »

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 29 jan-08 kl 21:21 »
Priset för hel kanin brukar ligga på 70-100 kr/kg.

Om du vill veta exakt vad priset i en speciell affär är det bara att ringa och fråga.
Men du skall inte säga att du vill veta priset för att konkurrera med dom, utan gör så här:

Ring ring.
Hejsan har ni kanin?
Ja det har vi.
Oh gud va bra, du förstår jag såg ett recept blablabla...vad kostar den?

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jan-08 kl 21:32 »
Haha, ja jag som är journalist borde ha smartare strategier:) Marknadsundersökning kräver alltså två samtal per butik. Ett äkta, och ett Wallraff:)

70-100 kr, vad avgör prisskillnaden? Kvalitet? Geografi? (glesbygd ofta billigare än storstad)? Typ av köpare?

Och ärligt, tror inte jag hittar så många privatkunder. Inte någon jag ha rpratat med tycker att det är etiskt riktigt att äta kanin. Det skulle vara om man skaffade sig en fransk-italiensk-belgisk kundkrets.

Fast ändå, här ska nog räknas en gång till!!

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 29 jan-08 kl 21:41 »
Olika affärer har olika pris precis som med kaffe eller vilken vara som helst.
Just nu är det inte många som äter det men jag har sett att kaninen pluggas en del och förr eller senare blir det inne att äta kanin.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 jan-08 kl 21:59 »
Vilken typ av affär tar 70 och vilken tar 100? Så stor skillnbad är det i nte på affärer med exakt samma affärside och kundkrets.

Att hoppas att dte blir kunder om några år kan man ju inte leva på. Det måste ju finnas kundernu för att man ska lägga nära enhalv mijon i investeringar.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 30 jan-08 kl 08:54 »
Underbart  ;D

Vettiga diskussioner angående kaninslakteri, inte bara drömvisioner!

Kan någon visa mig en hållbar kalkyl så bygger jag bums! Och då menar jag inte att jag ska jobba mycket mer än heltid, möjligtsvis i ett uppbyggnadsskede men på sikt ska en 8-9 timmars arbetsdag täcka min lön och kostnaderna. Annars är det ohållbart.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 30 jan-08 kl 08:58 »

Vart säljer du skinnen? Är denna summa beräknad på maxslakt 10 000 djur då? 10% av 10 000kr = 50 kr per styck? Vem köper råskinn för det?

Skrov, magar till hundar; kan det ge 20 000 kr i förtjänst?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

sweet

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jan-08 kl 15:37 »
Varför finns det inte flera slakterier för kanin i Sverige?
Att bygga ett slakteri för just kaniner är för den händige inte speciellt svårt. Jag kan bistå med rådgivning och även situationsplaner.
Kostnader då? Säg att du lånar upp 500.000 till 5% ränta på 40 år.
Med driftkostnader (el; förpackning; städ o dyl) så måste du slakta ca 1.000 kaniner/år för att gå jämt upp. Om du slaktar maximalt (10.000 st) per år så ligger förtjänsten på minst 480.000:-.
Då är det bara helkropp som gäller.
Om du styckar säg 50% så stiger din förtjänst med ca 300.000.
Din lön per år ca 900.000 = 500:-/nedlagd arbetstimme.
Det tar ett par år visserligen men vad tar inte tid att bygga upp?

Det finns kan kola med en tjej vars pappa skickare kaniner dit

Gösta

« Svar #11 skrivet: 30 jan-08 kl 16:27 »
Vet inte var Lollo hämtar sin info.
Vi pratar kvalité på kaninkött och produkter.
Saluhallar betalar ca 70:-/kg för hel kanin. Samma som butiker och restauranger. För ytterfilé betalas ca 260:-/kg
allt exkl. moms & frakt.
Kalkylen var beräknad på nyproduktion och tillstånd för 10.000 kaniner/år
Skinn säljs på marknad i Köpenhamn.
Inkrom och magar samt skrov till hundmatsfabrikanter.
Detta är basuppgifter som man sedan kan beräkna egen verksamhet efter.
Det kaninkött som saluförs för 35:-/kg vill jag inte ens ha till skänks!!
Hur bedömmer man kvalité? Lärs ut på slaktkurserna.
Mitt förra inlägg i ämnet försvann tydligen :-\

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 jan-08 kl 19:39 »
Priset på 35 kr är INKÖPSPRIS på saluhall, inte saluhallens UTPRIS. uppgifterna är hämtade direkt av en av de två i Gbg som säljer kaninkött.

Och jag behöver fortfarande en mycket mer detaljerad kalkyl för att bedöma om den är rimlig.
« Senast ändrad: 30 jan-08 kl 19:42 av Lollo »

Gösta

SV: kaninslakteri
« Svar #13 skrivet: 01 feb-08 kl 17:36 »
Lollo, du kan inte på fullt allvar mena att jag skall lägga ut en komplett kalkyl på nätet :o
Jag har under 40 år jobbat inom bygg och aldrig någonsinn har jag under dessa år bjudit på en komplett kalkyl!
Vidare om saluhallar:
De uppfödare som säljer kaninkött till en återförsäljare för 35:-/kg kanske borde titta över sin kvalité på köttet alt. lära sig sälja.
Att sälja för det priset är faktiskt att indirekt säga "mina kaniner är inte så bra så du får dom billigt".
Priset från slakteriet till saluhall är i dag ca 70:-/kg. Efterfrågan till det priset är betydlihgt större än tillgången.
Vi betalar i dag in till slakteriet 20:-/kg livvikt vilket motsvarar ca 43:-/kg slaktad vikt.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Re:kaninslakteri
« Svar #14 skrivet: 01 feb-08 kl 21:55 »
Någon anledning måste det ju finnas till att inte fler hoppar på slakteribranshen...

Men hur som helst så måste man ju ha kunder... och om Lollo har kollat efterfrågan i saluhallen och fått ett inköpspris på 35 kr så köper de knappast in kanin dyrare. Frågan är ju bara vem som säljer dit? Och varför det är så dålig kvalitet (enl Gösta) ?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #15 skrivet: 01 feb-08 kl 21:56 »
om Lollo har kollat efterfrågan i saluhallen och fått ett inköpspris på 35 kr så köper de knappast in kanin dyrare. Frågan är ju bara vem som säljer dit? Och varför det är så dålig kvalitet (enl Gösta) ?
Kan de importera kött från adnra lädner, brukar ju vara billigare....... (bara en tanke)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 01 feb-08 kl 22:08 »
Ja och det kan ju förklara kvalitetsskillnaden, då de har helt andra uppfödningsförhållanden i andra länder.

Förutom storleken på kaninkropparna kan jag inte riktigt förstå kvalitetsskillnaden? Mina kaniner smakar i stort sett likadant oavsett ålder, ras, kön och utfodring.?! Tror den mesta skillnaden består i matlagningen   :-[

Gösta

« Svar #17 skrivet: 01 feb-08 kl 23:16 »
Att bedömma kvalité på kött tar lång tid. Tyvärr har de stora kedjorna helt struntat i att gå på kvalité utan jobbar enbart på kvantitet i dag.
Några exempel: Kyckling slaktas efter 28 dagar. Köttet är inte "moget" Löst sladdrigt vattensjukt vilket ger en smaklös fågelrätt.
Överfeta kaniner alt. magra dito ger ett dåligt kött. Likväl äldre djur som då får en grövre struktur. De flesta dvärgraser har för fintrådigt kött. För att förstå detta fullt ut krävs att du har haft kontakt med högklassigt kött.
Detta är en orsak till att jag har höga krav dels på ras men minst lika mycket på uppfödningsmetoder.
När allt detta stämmer är slutprodukten ett perfekt kött. det tråkiga är att alla som inte varit i kontakt med dedda delikatess tror att kanin smakar som den för 35 - 40 kr kilot.
Jag har sett dessa på mindre nogräknade saluhallar.
Det är oerhört viktigt hur uppfödningen bedrivs för att nå hela vägen.
Jobba på kvalité inte på kvantitet om du vill tjäna pengar!

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 feb-08 kl 11:18 »
Det är en uppfödare i norra Västergötland som säljer till en av butikerna i Gbg saluhall. Undrar också vad de sysslar med, saboterar en marknad är vad jag kan se.. Eller nej, de kölpte in via en grossist, som i sin tur köpte av den här uppfödaren i Västergötland. Då betalade de lite mer, men de letade efter någon att köpa direkt av, för att komma ner i pris:) Så 35 kr var priset när de räknat bort kostnad för grossist.

Sen behöver inte marknaden i Sthlm och Gbg vara likadan. I Halland är intresset tex noll på restauranger, i GBg ha rdet i höst varit trendigt men restauranger är nyckfulla. Den jämna försäljningen i Gbg på 800 kg för den här handlaren, kanske man vågar dubbla det eftersom där finns två.

Nej Gösta, klart du inte kan lägga ut en hel kalkyl, men vad var tanken? Att du skickar den tll de som är intresserade? Att du tar betalat för att göra en kalkyl? Det var mycket i den som inte stämde och det går att göra egna kalkyler. Kruxet är väl att det tar tid att göra en, och det har man sällan.

Kaninförbundet kan väl göra som LRF Konsult, den som är medlem får tllglång till färdiga beräkningar?

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 02 feb-08 kl 11:23 »
Inkrom och magar samt skrov till hundmatsfabrikanter.

Nej för jisse namn! Sälj det till oss som barfar våra hundar! (Dvs bara ger dem rått kött, ben, inälvor osv.) Vi betalar bra för sånt.  ;D  25-30 kr/kg för kaninmage tex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 3 användare
Nataks, Assa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser