Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninslakteri  (läst 24907 gånger)

louise

• Gäst
SV: kaninslakteri
« Svar #60 skrivet: 16 feb-08 kl 11:59 »
Men.. jag vet inte om den idéen håller.

Om  man nu startar ett seriöst slakteri, betalar kaninproducenterna mer än det "oseriösa", då måste man verkligen kunna erbjuda slutkunderna en riktigt bra produkt. Tanken är ju att börja erbjuda saluhallar m.m. hög kvalitet och på så sätt motivera ett dubblat pris.

Men de kaninoproducenter som säljer idag är ju inte intresserade av köttproduktion utan av snygga kaniner. Om vi på det seriösa slakteriet säger åt dem att kaninerna inte duger och att de måste börja ändra rutiner i sin uppfödning, går de så klart tillbaka till det oseriösa slakteriet. Och som vi pratat om innan, uppenbarligen är de fullt säljbara.

Det behövs ett argument till för att knyta producenterna till det nya slakteriet, men själv kommer jag inte på något just nu.

Byracka

• -
« Svar #61 skrivet: 16 feb-08 kl 12:09 »
Jag tror problemet består i okunskap i dom flesta leden hos slutkund, saluhall och uppfödare. Ett klassningssystem för slaktkroppar skulle råda bot för problemet till en viss omfattning.

louise

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 16 feb-08 kl 12:13 »
Mm.. det är egentligen påverkan på saluhallar å restauranger som behövs va? Ett sjuhelsikes lobbyjobb känns det som.

Byracka

• -
« Svar #63 skrivet: 16 feb-08 kl 12:23 »
Pis of käjk för en ambitiös journalist.
Det gäller att sprida kunskap hos konsumenten för att få rätt förutsättningar för seriös uppfödning. Som exempel kan man kolla på bressekyckling, majskyckling och systemet med namn, bild och tfn till kycklinguppfödaren, detta undanröjde till en viss del känslan av industriell omvandling av vegetabilier till animalieprotein.

Gösta

« Svar #64 skrivet: 16 feb-08 kl 14:27 »
På de restauranger jag levererar till (via grossist) har oftast uppgift om var kaninerna kommer ifrån. De anser att det höjer värdet att visa att köttet kommer från ett seriöst kvalitetsmedvetet slakteri.
Vi får in en hel del kaniner som av olika anledningar inte går ut på marknaden som helt kött.
På dessa tillverkar vi rabbitburgare; samt korv av olika slag. Vi säljer även färs vilket går utmärkt att använda dessa djur till.
Som jag skrivit tidigare, det finns ingen anledning att föda upp djur av låg kvalité. Kostar bara en massa arbete utan vinst. Så är det med allting som skall produceras. Dålig kvalité= lågt pris.
Hög kvalité=högt pris. Upp till var och en att välja inriktning, eller hur? ;D

louise

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 16 feb-08 kl 15:07 »
jag funderade också på om man kan mala ner de dåliga kaninerna till paté odyl.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #66 skrivet: 16 feb-08 kl 17:25 »
jag funderade också på om man kan mala ner de dåliga kaninerna till paté odyl.

"Dåliga" är väl fel ord...? Gamla avelsdjur kanske? Jag mal dem till köttfärs och som sådant kan de absolut säljas!!! Pate är väl leverpastejer osv (...om jag får märka ord  :P). Pastejer kan säljas dyrt!
Landsflykting i storstan...

louise

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 16 feb-08 kl 17:27 »
Patéer kan göras med och utan lever. Med lever blir det lantpaté. /Från ordpolis nr 2;)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #68 skrivet: 16 feb-08 kl 17:44 »
Patéer kan göras med och utan lever. Med lever blir det lantpaté. /Från ordpolis nr 2;)

OK då  ;D

...nu blev jag hungrig...
Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #69 skrivet: 16 feb-08 kl 21:28 »
"dåliga" kaniner är väl lite fel ordval. En prima kanin skall ha bra muskelmassa och vara kompakt i kroppsform samt ha en låg fettansamling. Ålder runt 4-5 månader. Ej uppvisa några skador eller blodutgjutelser i köttet. Ljust kött. Vitt fett.
En kanin av lägre kvalité är ofta för fet resp. för mager. Kan ha skador i kött eller benstomme, vara illa slaktad med skadade delar. Kan vara gammal alt. för ung så köttet inte hunnit mogna.
Sjukdommar påverkar också naturligtvis. Kaninen kan också haft felaktigt foder som givit den en bismak som inte ska finnas.
Det tar några år att lära sig bedömma detta, därför tror jag att det finns sekunda kött på marknaden.
En uppmaning till alla som känner för att jobba med hög kvalité, bygg ett slakteri för kanin!
Maxmängden i dag är 10.000 kaniner/år vilket motsvarar en intäkt på ca 1,5 miljoner som sämsta resultat!
Driftkostnaden kanske ligger på 150.000:- - 200.000:- Slakteriet på ca 500.000:- Säg den verksamhet som betalar hela sin satsning och dessutom ger ca 50% i vinst redan första året!
 ;) :D

Brifus

• Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
« Svar #70 skrivet: 16 feb-08 kl 23:52 »
Mitt slakteri & gårdsbutik kommer att ligga i Väröbacka, Varbergs Kommun. Lamm har jag oxå tänkt på, men man får se vad marken räcker till.

Har inte kommit så lång i tankrna ännu, måste bygga upp mitt hus först och röja upp på marken först, tror att i slutet av 2008 eller under 2009 kan ett slakteri för djur bli aktuellt.

Mvh
Janne
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

louise

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 17 feb-08 kl 17:44 »
Menar du att du ska bygga ett bostadshus och ett slakteri före slutet av 2008? Det är fullständigt orimligt i mina ögon.

Jag har förberett mitt slakteri i ett år, på kvällstid, och är ännu inte färdig. När väl allt är satt ska man hitta byggjobbare å de har för närvarande minst ett års väntetid.

Gösta

« Svar #72 skrivet: 17 feb-08 kl 19:33 »
Lite irriterande Lollo, men för dig verkar allting fruktansvärt svårt och komplicerat.
Vidare undrar jag lite över vad du sysslar med faktiskt. Ena stunden är du journalist, nästa kalkylator och i en annan tråd är du kock... ???
Att bygga ett hus tar ungefär 2 månader i egen regi. För en byggfirma ca en månad.
Mitt slakteri byggde jag själv på lediga stunder (allt utom el & undertak). Tog totalt ca 3 månader eller ca 500 tim. Samtidigt som jag jobbade borta 12 tim/dag i 5-dagars skift.
Om man bara vill så är ingenting omöjligt, men ska man hela tiden leta efter problem så går det säkert att skapa dessa.

louise

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 17 feb-08 kl 20:25 »
Min kommentar kanske var onödig, å jag ber om ursäkt.

Men varför du Gösta irriterar dig på att jag letar efter en hållbar företagsidé förstår jag inte. Ja, den spretar och det är många olika idéer som till sluta ska samverka i en fin synergieffekt.

Att använda alternativ till att skryta om vem som jobbar mest, sliter mest och använder minst pengar. Jag är jävligt trött på den tävlan här.

Dessutom tycker jag du ska förklara vad det är för jobb jag drar mig för att göra.  Du är den enda som har reagerat så på mina planer. övriga här och irl beskriver mig som energisk, idérik och undrar var jag får all energi ifrån.
Men det är sant att jag drar min gräns vid att förändra marknaden. Jag letar istället efter ett idé som funkar omedelbart. Andra skulle kalla det att ha affärssinne.

« Senast ändrad: 17 feb-08 kl 20:32 av Lollo »

kasken

« Svar #74 skrivet: 17 feb-08 kl 20:30 »
Byt branch!!! Ja jag tror att man inte kan ha tummen mitt i hand i denna branch, måste vara lite av en allkonstnär, det räcker inte med att kunna läsa och skriva.....att leja jobb blir rysligt dyrt!

louise

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 17 feb-08 kl 20:34 »
Var kommentaren till mig eller nåt annat?

kasken

« Svar #76 skrivet: 17 feb-08 kl 20:44 »
Du har ju redan ett fullt schema och påstår att andra bränner ut sig, tror bara att du kanske borde tänka om.......!!

louise

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 17 feb-08 kl 20:59 »
Nu blir jag lite förvirrad. Håller du med Gösta eller har en ny infallsvinkel som handlar om nåt helt annat?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #78 skrivet: 18 feb-08 kl 07:47 »
Personangrepp hör väl inte hemma i den här tråden i alla fall.... :(
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 18 feb-08 kl 09:14 »
Tack tack Linda. Det tog allt igår hur gärna man än vill slå bort det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser