Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninslakteri  (läst 24925 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: kaninslakteri
« Svar #40 skrivet: 06 feb-08 kl 15:31 »
Jag förstår dig Gille!

Det är en ganska dryg kostad att få iväg kaninerna till slakteriet... Jag har som många har sett kört en del vändor ner till det tilltänkta slakteriet i Hishult. Då har jag tagit 100 kr för transporthjälpen oavsett hur många kaniner uppfödarna har haft. Jag har ca 2 timmars åkväg till Hishult, enkel väg. Ca 18 mil. I en skoda pickup går det in ca 30-40 kaniner om jag packar trångt. Detta innebär att om jag själv har runt 10 kaniner att skicka då kan jag bara ta emot ett 20- tal till. Det brukar vara två andra uppfödare som skickar med kaniner.

Räkna då: 18 x 2= 36 mil, milkostnad 16 kr per mil = 576 kr i endast bensin/diesel. Jag får då som intäkt 100 x 3 st = 300 kr = -276 kr :o kontentan är att jag går minus totalt sett plus att jag sitter i bilen oavlönat i 4 timmar plus 1 timme för upplockning och lämning.

Då kan man ju tycka att jag kan ta mer betalt för transporten då, men då kommer ju ingen att skicka kaniner alls.

Säg att jag har 10 kaniner på 3 kg, det betyder att jag får ut ca 600 kr förutsatt att jag inte får några avdrag på slakten. Vad har jag då för förtjänst? Foderkostnaden? 1, 2 hg per kanin (har Gösta angett i tidigare inlägg) 1,2 hg per dag = säg från 8 veckor= 1,2 *7*8=67,2 hg = * 5 kr/kg = 33,60 kr per kanin. 33, 60 x 10 = 336 kr. Dessutom har moderdjuret kostat i underhållsfoder, från parning och med ungarna i 8 veckor = 1,2 hg*30 dgrs dräktighet= 3,6 kg plus 8 veckor med ungarna 3hg*7*8= 16,8 kg = 16,8+3,6*5 = 102 kr. Slutsumman då 600kr - 336 - 102 = 162 kr minus trp 100kr= 62 kr för att föda upp 10 stycken kaniner till slakt under 16 veckor...

Givetsvis går det att laborera hur mycket som helst med siffrorna och komma fram till en lönsamhet... men nu är ju endast foderkostnaden för pellets inräknad och för en billig transport. Tänk då att man ur detta dessutom ska ha betalt för burar, vattenskålar, hö, halm eller spån, arbetstid etc....

Då krävs det helt andra uppfödningssystem än de som finns i Sverige idag, och frågan är ju om det är dit vi vill?

« Senast ändrad: 06 feb-08 kl 15:37 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Våmhuskullan

• -
« Svar #41 skrivet: 06 feb-08 kl 17:51 »
Gösta: jag hoppas du stannar på forumet, för mycket av det du skrivit har lärt mig en hel del. Och just att du är företagare är positivt och att du kan tillföra mycket även om de flesta av oss är "hobbykaninuppfödare". Jag tror att det är fler än jag som fått tankar att kanske en dag försöka satsa på ett företag inom kaninkött.
Så stanna snälla Gösta! :-*

Gösta

« Svar #42 skrivet: 06 feb-08 kl 20:56 »
Jo, jag stannar ett tag till eftersom många har hört av sig och bett mig göra detta. Tack för förtroendet!
Bondelina, bli inte chockad nu men jag ger dig fullständigt rätt i ditt resonemang ;)
Det är bara det att vi talar förbi varandra hela tiden.
Ska försöka ge lite klarhet.
Att föda upp kaniner i produktionssyfte och samtidigt tjäna lite pengar kräver dels en hel del arbete och mycket djävlar anamma >:(
Sedan krävs det att man har minst 30 avelshonor som producerar ca 30 ungar/år var=900 slaktdjur. Vidare krävs att det finns ett slakteri inom 10 mils radie och att man kan dela upp dessa 900 kaniner i max 12 leveranser (en lev/månad á 75 djur)eller ännu hellre 9 leveranser á 100 djur/leverans.
Varför?
Foderinköp blir 2:38/kg (priset 6/2-08) i stället för 5:-/kg
Transportkostnad för 100 djur i stället för 30 djur/gång gör ett helt annat pris per djur och km.
Att hamna på felfria djur inom rätt viktklass är inte speciellt svårt. Följ de råd som slakteriet ger dig så kommer du dit. Tar kanske något år men det är det värt.
Allt under 30 avelsdjur är att betrakta som hobby och då går det inte runt ekonomiskt. Enda möjligheten då är att nacka kaniner själv och kränga dessa till vänner och bekanta.
Åter igen vill jag påpeka att hög kvalité ger ett högt pris. I dag tar vi 95:-/kg för helkropp om man köper direkt från slakteriet som privatperson. (265:-/kg för ytterfilé)
Att sälja billigt är att nedvärdera sina djur och sitt arbete. Gäller inte bara kaniner.... ;)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #43 skrivet: 07 feb-08 kl 10:57 »
Bra att du förstår mig Gösta  ;D

Förstår också att man inte får någon lönsamhet på ett fåtal avelsdjur, problemet är ju bara som sagt hur man får fler att bygga slakteri så att det blir lättare att få iväg djuren till slakt.

På andra djurslag betalar ju slakterierna hämtning av slaktdjuren, kanske det är en lösning för att få in fler kaniner?! Om det sedan är ekonomiskt försvarbart är ju upp till slakterierna att avgöra.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #44 skrivet: 07 feb-08 kl 15:59 »
Verkar vara moment 22. Inga skakterier byggs för att det finns för lite kaniner.
Inga nya uppfödare kommer för att det finns för få slakterier :-\
Är inte livet fantastiskt så säg!
Att slakterier hämtar djur "gratis" är ren lögn. Kostnaden är inlagd i avräkningen. Visserligen syns den inte hos vissa slakterier men att för den skull tro att det är gratis är att lura sig själv. Det är alltid den som erhåller tjänsten som på ett eller annat sätt får betala. Vi föredrar att visa kostnaden öppet. 100:-/gård + 1:-/per kanin.
Hämtar vi t.ex. 10 kaniner så blir kostnaden 110:- = 11:-/kanin. Hämtar vi 100 st blir kostnaden alltså 200:- = 2:-/kanin.

Gösta

« Svar #45 skrivet: 07 feb-08 kl 19:17 »
Ytterligare ett inlägg om kostnader för slakteri.
Det finns tre olika möjligheter.
1. Du slaktar en till två kaniner i veckan till dig själv. Där kan du slakta dem på vedbacken och hänga in dem i ditt kylskåp. Kostnad noll kronor i byggnad.
2. Du vill slakta 5 -6 kaniner i veckan. Går att "snygga till" en plats på ett par kvadrat samt köpa in ett beg. kylskåp Ta ur inredningen och hänga där. Rymmer  dina 5-6 kroppar. Kostnad ca 10.000 men begränsad till ca 250 djur/år
3. Slakteri med genomlopp av 10.000 kaniner/år =200 kaniner/vecka. Kostnad ca 500.000.
En summarisk kalkyl läggs ut på vår hemsida www.vretakaningard.se under nästa vecka.
Storleken är avhängd på hur mycket som ska passera genom slakteriet.
Du Lollo ville ha besked från mig:
Det går att anlita mig som konsult genom mitt dotterbolag vreta byggpol

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #46 skrivet: 08 feb-08 kl 08:24 »
En summarisk kalkyl läggs ut på vår hemsida www.vretakaningard.se under nästa vecka.
Storleken är avhängd på hur mycket som ska passera genom slakteriet.

Trevligt!

Att slakterier hämtar djur "gratis" är ren lögn. Kostnaden är inlagd i avräkningen. Visserligen syns den inte hos vissa slakterier men att för den skull tro att det är gratis är att lura sig själv. Det är alltid den som erhåller tjänsten som på ett eller annat sätt får betala. Vi föredrar att visa kostnaden öppet. 100:-/gård + 1:-/per kanin.
Hämtar vi t.ex. 10 kaniner så blir kostnaden 110:- = 11:-/kanin. Hämtar vi 100 st blir kostnaden alltså 200:- = 2:-/kanin.

Nä, gratis är väl inget, men när slakteriet räknar så spelar mitt avstånd till slakteriet mindre roll.

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 09 feb-08 kl 18:01 »
Edgar - jag förstod inte din text om slakteri. Alls.. Är det ett legoslakteri eller ett vanligt? Försöker du säga att de behandlar producenten som skit eller var det ett förslag på hur vi utan slakteri kan göra? Var finns detta hemliga slakteri?

Gösta- tack för infon. Ditt inlägg blev något kryptiskt när du sa att du erbjöd att göra ett jobb men inte hur det skulle gå till. Jag fortsätter att räkna själv och med den gratishjälp som finns via diverse myndigheter och föreningar.
« Senast ändrad: 09 feb-08 kl 18:04 av Lollo »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #48 skrivet: 09 feb-08 kl 18:44 »
Edgar - jag förstod inte din text om slakteri. Alls.. Är det ett legoslakteri eller ett vanligt? Försöker du säga att de behandlar producenten som skit eller var det ett förslag på hur vi utan slakteri kan göra? Var finns detta hemliga slakteri?

Det är inget hemligt med det. Finns utanför Vara. Slaktar kaniner med kommunalt godkännande. Har inget med kaninproducenterna att göra.

Du lämnar dina kaniner, de väger in, slaktar och säljer dem för din räkning. Du får det som blir över när de tagit slaktavgiften.

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #49 skrivet: 09 feb-08 kl 18:51 »
Fortsätter lite.

Med en sådan affärside är det hemskt svårt att konkurrera. Så länge man som säljare har sina egna kostnader täckta (och det får man ju genom slaktavgiften), så kan man ju prisförhandla med de pengar som uppfödarna sedan ska ha.

Detta, plus import man uppger sig göra, innebär att marknadspriserna är pressade i Göteborg.

Orkar man hålla ut, och inte sälja till för låga priser, så kanske man på sikt får upp priserna på sina egna varor.

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 09 feb-08 kl 19:48 »
Jag fattar inte vad slakteriet får ut av att hålla låga priser. De tar en slaktavgift som alltid är samma. Vad mer av kaninen är deras inkomst?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #51 skrivet: 09 feb-08 kl 20:46 »
Slakteriet får ju sin inkomst för slakten oavsett vad de får betalt för köttet, eller hur? De som förlorar på låga priser är ju de som lämnar sina kaniner.

De som driver slakteriet har sin försörjning på annat sätt, heltidsarbete eller pension, jag vet inte hur det är nu.

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 09 feb-08 kl 20:52 »
Men varför ägnar de sig alls åt att sälja då? det verkar bara jobbigt för dem. Legoslaktar de inte alls?

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #53 skrivet: 10 feb-08 kl 12:32 »
Undrar om vi inte pratar om KAF´s slakteri. Det är en slags service för uppfödarna att kunna slakta sina djur där, så jag tror inte tanken är att det ska vara lönsamt. Jag menar, det finns ju faktiskt en hel del hobbyslakteri t ex som jägare har som inte alls har några tankar på lönsamhet. Men som Edgar säger, de "sabbar" ju marknaden när de säljer billigt. Och bidrar till att det blir svårt att konkurrera med en som inte har några tankar på lönsamhet.

Då får man ju som Gösta göra, marknadsföra sig med en hög kvalitet och att kunna leverera en bättre produkt! Då kan man få kunderna att betala mer.

louise

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 10 feb-08 kl 19:51 »
Men.. jag blir så frusterarad. När det gäller andra djurslag och man säljer billigt, brukar inte proffessionella som saluhallar köpa.

Av det lilla jag kan om köttmarknad (haha!) så är det här en rätt ovanlig situation. Antingen säljer man lokalt, svart, billigtr och med låg kvalitet eller dyrt/lagom, vitt, kvalitet och till professionella/längre bort.

Eftersom det här billiga köttet nåt den professionella marknaden, verkar det duga. Den saluhallsbutik jag pratat med säljer också till stans restauranger, hela proffsmarknaden är redan insyltad.

Å butiken var inte intresserad av högre kvalitet, de letade just nu efter en billigare leverantör! De sålde fryst kött, och när jag försökte lobba för färskt var de helt ointresserade.

Gösta

« Svar #55 skrivet: 10 feb-08 kl 21:33 »
Gällande köttmarknaden (kaniner) så finns det alltid oseriösa människor överallt. De vill gärna ha prima kött men betala för sekunda!
Den saluhall som det handlar om är inte seriös. De säljer och behandlar sitt kött på ett barbariskt sätt. Såg vid ett besök näd de sålde kanin. Kunden, en äldre dam ville ha hjälp med att stycka kaninen. Expediten tog kaninen, gick till bandsågen och sågade den i tre bitar! Rak av bara. Var tvungen att gå därifrån innan jag gjorde något jag skulle få ångra.
Vi har en liknande köttdisk i Hötorgshallen i Stockholm. Samma bristfälliga kvalité och samma låga pris.
Till dessa ställen vägrar jag sälja. Vill inte att mina produkter skall få dåligt renomé!
De krogar som handlar på dessa ställen struntar också fullkomligt i kvalité och har ju då också dåligt rykte.
Naturligtvis är detta beklagligt men är kanske något för KAF att ta tag i. Kaninproducenterna tar helt avstånd från detta.
Jo Lollo på hemsidan finns det du kan få gratis.
Jag jobbar som rådgivare och konsult som jag skrivit tidigare. Bara bra mycket billigare än LRF-Konsult ;D ;)
Priset för hel kanin till restaurang er och saluhallar är 70:- + moms+ frakt
Passar inte detta så låt bli att handla är mitt svar till dessa.

Putte

« Svar #56 skrivet: 15 feb-08 kl 02:02 »
Om man kan erbjuda de leverantörer som levererar till "Prisdumpningsslakterier" bättre pris för sina kaniner. får man nog räkna med att de byter slakteri.
På så sätt kan man höja priserna och statusen på kaninköttet.

Och troligen höja kvaliteten på det kött som säljs. Eftersom de upptäcker att det blir bättre betalt för BRA djur.

Gösta

« Svar #57 skrivet: 15 feb-08 kl 16:25 »
Helt rätt Putte! Om dessa "slakterier" inte får in djur har de heller ingenting att sälja. Vi får en sanering i verksamheten.
Från ett seriöst slakteri får alltid kunden ett utlåtande om djuren. Finns anledning att ändra i uppfödningen för att nå bättre kvalité finns även dessa tips med.
Två avdrag är vanligast. Först är det coccidios vilket är lätt att avhjälpa. Det andra är överfeta djur. Där har foderkostnaden varit för hög, djuern mått dåligt och avräkningen nedsatt. Uppfödaren betalar fodret två gånger kan man säga. Följ rekommendationen och du har bra djur!

Brifus

• Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
« Svar #58 skrivet: 15 feb-08 kl 21:15 »
Hej,

Har nu lite mark på gång, där vi väntar på bygglov. När ni räknar på slaktdjur, vilken ras är det då? Jag har tänkt på Belgisk Jätte,ja en stor tung ras, har brevväxlat lite med Tina i Väröbacka och hon har en ras som är intressant också för slakt, vikt livdjur 5-6kg tror jag det var.

Jag har tänkt att ha olika djur för slakt och sälja  i en gårdsbutik. Många bra tips från bl.a Gösta med flera. Under 90-talet så hade jag en kaninuppfödning och då fick jag ut 45kr/kg för en hel kanin. Att priset är uppe vid 70-95kr/kg är ju kanon.

På min lilla gård skall jag även ha andra små djur för slakt, som ex: höns, ankor, kalkon, struts undersöker nu om man får föda upp capybara ( se under flicken DJUR och där ÖVRIGA HUSDJUR, där finner man en text CAPYBARA.

Allt är tänkt som ett eget lite slakteri med en gårdsbutik.

Är det någon som har förslag på olika djur man kan ha till slakt mm.

Mvh
Janne
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

louise

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 15 feb-08 kl 22:02 »
Var är detta och hur långt har du kommit i konkreta planer? Planerar själv slakteri för kanin, fjäderfä, gris och lamm. Men om nån annan fixar det i närheten så kanske jag struntar i det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
Löparnörden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser