Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg i Partille?  (läst 16656 gånger)

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Varg i Partille?
« Svar #20 skrivet: 14 apr-08 kl 18:40 »

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 14 apr-08 kl 22:56 »
I takt med att vårat vilt minskar så kommer vargen söka sig mot söder. Där det fortfarande finns gått om mat.
Kul att ens spådommar slår in. ;)
Tråkigt för dom som drabbas av vargreviret.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #22 skrivet: 06 maj-08 kl 10:56 »
För en vecka sedan sågs den i Landvetter.
En jag känner mötte den utanför tomten med hunden. Han bor i "skogen"
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Filip Skräplund

« Svar #23 skrivet: 06 maj-08 kl 11:02 »
Han bor i "skogen"

Skönt att höra han är tillbaka igen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #24 skrivet: 06 maj-08 kl 22:39 »
 ;D ;D ;D ;D
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #25 skrivet: 14 maj-08 kl 20:26 »
Hellre vargen än björnen....

Eller hellre vargen än lumor, citat Koldolmar och kalsipper.

Det finns värre saker än varg i dessa dagar.
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

Pong

« Svar #26 skrivet: 15 maj-08 kl 21:20 »
Skjut Gräv Tig  ;D

leifhh

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 16 maj-08 kl 09:29 »
I senaste Jakt och Jägare står det om ytterligare ett konstaterat vargrevir. Ligger i sydligaste Västergötland, främst kommunerna Mark och Svenljunga. På vargspråk ligger Landvetter nästgårds.

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 17 maj-08 kl 13:04 »
I senaste Jakt och Jägare står det om ytterligare ett konstaterat vargrevir. Ligger i sydligaste Västergötland, främst kommunerna Mark och Svenljunga. På vargspråk ligger Landvetter nästgårds.

Ja det är ju inte långt för en varg.

leifhh

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 20 maj-08 kl 16:40 »
En artikel om vargreviret i Svartedalen i senaste Jaktjournalen. För er som kan trakten så är gränsen i väst E6-an, i öst Götaälv och i norr vägen mellan Trollhättan och Udevalla. I syd antar jag att Kungälvs norra del är gränsen. Honan är troligen från Haldenreviret (heter det väl ungefär), hon är småtassad och det var djuren från föryngringen i Halden för 2 år sedan.

leifhh

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 21 jun-08 kl 20:55 »

mr

• Bohuslän
« Svar #31 skrivet: 22 jun-08 kl 19:03 »

leifhh

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 10 jul-08 kl 23:34 »
vargarna i södra västergötland verkar har ynglat av sig: http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=333764

Moraggarn

• -
« Svar #33 skrivet: 12 jul-08 kl 10:32 »
Nu har vargarna vart och härjat i Dals-Ed!!! 7 får rivna.Nu måste detta satyg få ett slut!!! En bra varg är en död varg!! När ska de styrande fatta att det inte håller att det så här,inte konstigt att folk blir förbannade och tar saken i egna händer och får bort nån varg då och då.Ju mer människor som blir drabbade dessto fler håller tyst när dom vet att någon "gjort något åt saken".Nej fram för lite legal jakt på dessa djur för att få ner stammen lite och dessutom på laglig väg.I detta fall hade man till och med uppsatt rovdjursstängsel men det stoppade inte en attack.

Ulricaa

• -
« Svar #34 skrivet: 12 jul-08 kl 11:19 »
Det jag aldrig har förstått, är hur man resonerar. Det står på fåravelsförbundets hemsida att den björn som rivit 20 får får skjutas, det blir skyddsjakt på den, men att vargarna får härja som dom vill verkar det som. Det är ju helt sjukt. Vargen sätter ju mer skräck i människor än vad björn gör och dessutom jagar vargarna i flock och tar fler djur! Den dagen vi får ner varg hit till södra halland den dagen slutar jag gå i skogen! och vad jag ska göra av mina får då vet jag inte, men dom får väl bo inne! 8)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Moraggarn

• -
« Svar #35 skrivet: 12 jul-08 kl 11:37 »
Det jag aldrig har förstått, är hur man resonerar. Det står på fåravelsförbundets hemsida att den björn som rivit 20 får får skjutas, det blir skyddsjakt på den, men att vargarna får härja som dom vill verkar det som. Det är ju helt sjukt. Vargen sätter ju mer skräck i människor än vad björn gör och dessutom jagar vargarna i flock och tar fler djur! Den dagen vi får ner varg hit till södra halland den dagen slutar jag gå i skogen! och vad jag ska göra av mina får då vet jag inte, men dom får väl bo inne! 8)

Offra ett eller två att ha som vargåtel sen betalar du nån penninghungrig jägare att lösa problemet ;)

Moraggarn

• -
« Svar #36 skrivet: 12 jul-08 kl 11:42 »
Offra ett eller två att ha som vargåtel sen betalar du nån penninghungrig jägare att lösa problemet ;)

Skämt åsido! Jag håller med dig,en björn blir det jakt på så fort den blir närgången men det beror väl på att den förmodligen är farligare för människan.Ingen varg har ju gett sig på människor än även om dom varit närgångna.Fast vem vet det kanske händer snart och då lär det bli liv i luckan.Personligen tror jag inte att det inträffar men man vet ju aldrig.En varg är till och med högre värderad i pengar än en björn,såg siffror en gång där man räknar på att en varg är värd 100000 medans en björn är värderad till endast 20000,fast det grundar sig väl på antalet. Ju fler vargar vi får dessto billigare blir det att tjyvskjuta dom ;D

Moraggarn

• -
« Svar #37 skrivet: 12 jul-08 kl 11:45 »
Det är väldigt väldigt många år sedan en varg dödade en människa i Sverige....Kan det bero på att vi inte har haft varg i Sverige på väldigt väldigt många år...av nån konstig anledning :)nåt beror det ju på att den blev borta eller har jag fel?

guba

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 12 jul-08 kl 12:00 »
nåt beror det ju på att den blev borta eller har jag fel?
Inte har du fel, som vanligt så tog människan på sig rollen som allsmäktig och överlägsen i vår natur och bestämde sig för att utrota en av många arter :o

Moraggarn

• -
« Svar #39 skrivet: 12 jul-08 kl 12:10 »
Inte har du fel, som vanligt så tog människan på sig rollen som allsmäktig och överlägsen i vår natur och bestämde sig för att utrota en av många arter :o

Inte utrotade man vargen för skojs skull, det berodde förmodligen på att den förstörde för mycket av dåtidens levebröd för folk, så är ju inte fallet idag tack och lov även om det för vissa är en stor inkomst och då blir det ju kännbart

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
Brofallsmora

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser