Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg i Partille?  (läst 16612 gånger)

Ulricaa

• -
SV: Varg i Partille?
« Svar #60 skrivet: 12 jul-08 kl 23:54 »
Det kan vilket djur som helst vara om det blir trängt.  :)
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

guba

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 12 jul-08 kl 23:54 »
skyddsjakt, ,så förbättrar vi nog vargens rykte och folk har rätt att skydda sig själva, sina djur och sin närhet.  :)
Skyddsjakt borde vara en självklarhet så länge inte gemene man tror sig ha rätten att bestämma när det behövs.

Nej , jag hävdar återigen att ett vargbestånd på runt 1000 vargar istället för dagens ynkliga stam  bara skulle föra gott med sig. Då finns utrymme för årlig jakt på en frisk stam vilket innebär att vi får en stam som har respekt för människan och drar sig för att konfrontera sig med henne och hennes djur.
En sund vargstam innebär också att vi får en sundare älgstam då vargen selekterar sjuka och skadade djur vilket inte dagens jägarkår klarar av att avgöra i stridens hetta då fel djur skjuts allt för ofta ur avelssynpunkt.

Jag kan inte se några nackdelar med en större vargstam och då har jag inget som helst egetbehov av att ha varg springande runt knutarna.

Moraggarn

• -
« Svar #62 skrivet: 13 jul-08 kl 11:12 »
Jag respekterar dina åsikter och erfarenheter!
Men jag tror också att vargen automatiskt har ett sämre rykte än björnen, på grund av gamla sägner och rykten.

Där instämmer jag till fullo!! Och som tidigare sagts så i valet mellan björnmöte och vargmöte
så håller jag mig till vargen trots allt,nog för att det skulle vara fruktansvärt spännande att möta en björn,det närmsta en björn jag kommit var några timmar upp till ett dygn gamla spår under en vandring för några år sedan,det var spännande bara det.

covboy

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 13 jul-08 kl 11:22 »
Hur många väljer vagstek istället för björnstek på menyn ? 8)

Moraggarn

• -
« Svar #64 skrivet: 13 jul-08 kl 14:13 »
Hur många väljer vagstek istället för björnstek på menyn ? 8)
Björnstek! det är utsökt

Moraggarn

• -
« Svar #65 skrivet: 13 jul-08 kl 15:58 »
Skyddsjakt borde vara en självklarhet så länge inte gemene man tror sig ha rätten att bestämma när det behövs.

Nej , jag hävdar återigen att ett vargbestånd på runt 1000 vargar istället för dagens ynkliga stam  bara skulle föra gott med sig. Då finns utrymme för årlig jakt på en frisk stam vilket innebär att vi får en stam som har respekt för människan och drar sig för att konfrontera sig med henne och hennes djur.
En sund vargstam innebär också att vi får en sundare älgstam då vargen selekterar sjuka och skadade djur vilket inte dagens jägarkår klarar av att avgöra i stridens hetta då fel djur skjuts allt för ofta ur avelssynpunkt.

Jag kan inte se några nackdelar med en större vargstam och då har jag inget som helst egetbehov av att ha varg springande runt knutarna.

1000st är att ta i. Detta påstående om att fel djur skjuts ur avelssynpunkt vid älgjakt stämmer inte om du frågar mig.Är det något som verkligen diskuteras årligen så är det ju hur avskjutningen ska se ut för att främja älgstammen och det verkar inte finnas något vettigt svar på detta,men väldigt många åsikter.Jag själv tycker att en bra är att freda ko med en kalv till att börja med,men detta är det alltfler som går ifrån IDIOTISKT!! Många produktiva kor går åt pga detta att dom kommer ensamma som"kvigor" bara för att båda kalvarna blivit skjutna.Har hon en kalv kvar är ju det en livförsäkring.Men dom stora skogsbolagen vill ju att så många älgar som möjligt skjuts och då blir det så här.De som är lyckligast över vargen är just dessa bolag skulle jag tro då dom decimerar älgstammen en del.

covboy

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 13 jul-08 kl 21:24 »
Ett bra system är att bara skjuta tvillingkalv.. då blir det inte fel.. Nån galjko kan man ju ta bort med..

Margit

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 13 jul-08 kl 22:06 »
Ett bra system är att bara skjuta tvillingkalv.. då blir det inte fel.. Nån galjko kan man ju ta bort med..

Då hade det inte blivit skjutet många kalvar, ont om dubbelkalvar nuförtiden - säkert på grund av att de stora produktiva korna strukit med.
Förr hade vi just den uppgörelsen att bara skjuta en kalv om kon hade två, men då våra marker gränsar mot Norge så räckte det att kon sprang in i Norge så strök enkelkalven med och då var kon plötsligt ett ensamt hondjur och således lovligt.
Kravet på jaktlagen att skjuta kalvar är hårt.

Vad är en galjko?

covboy

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 13 jul-08 kl 22:12 »
Galjko är ko som inte får kalv.. vet inte om det är ren svenska ::)
Ko med kalv brukar inte vandra så långt så det lönar nog sig spara på dem ;)

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #69 skrivet: 13 jul-08 kl 22:20 »
Heter det inte gallko tro.... ???

Margit

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 13 jul-08 kl 22:22 »
Håller med, kalvkorna är värdefulla

Vår jaktledare spänner ögonen i oss och säger att stora mörka älgkor är heliga!
Nu har jag googlat och det är nog gallko du menar  ;)

covboy

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 13 jul-08 kl 22:45 »
He,he GALLko på svenska !
Jag blir jaktledare nästa år :P

Moraggarn

• -
« Svar #72 skrivet: 13 jul-08 kl 22:52 »

Gallko är en ko som haft kalv/kalvar ett eller flera år men blir utan ett år pga olika orsaker.Men oavsett så är ju ensamma hondjur lovliga.Om det är en gallko syns det ofta på storleken på den oftast är det en gammal ko som bör tas bort för att ge plats åt yngre förmågor.Med lite erfarenhet så ser man detta ganska snart.Men kommer det ensamt hondjur är det ju svårt att avgöra om den haft kalvar nyligen eller om det är en kviga

guba

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 13 jul-08 kl 23:06 »
Vad jag menar med att jägaren inte kan avgöra vilket djur som skall skjutas och vilket som skall sparas för att genom detta urval få en starkare och friskare stam har inget med att välja kor eller kalvar.
Det blir ju bara godtyckligt rent avelsmässigt i alla fall.

Ett djurs avelsvärde är komplicerat att bedöma, till att börja med rent exteriört i rörelse bland träd och stenar och inte allt för sällan skumt, med älgfrossan kliandes i avtryckarfingret, omöjliggör den bedömningen.

Blodslinjer säger sig självt att det är omöjligt att ha en aning om, vilket gör att nedärvbara defekter inte kan väljas att skjuta bort.

Sterila eller lågfertila djur riskerar att bli kvar medans produktiva skjuts.

Alla de här defekterna med flera och ofta i samma djur gör det lätt för vargen att ta just dessa och på så sätt sparas de friskare och sundare djuren.

Jag förstår givetvis att jägaren gör sitt bästa i urvalet men hävdar samtidigt att naturen sköter förvaltningen på ett mycket bättre sätt, om det fanns fler rovdjur, än jägarkåren, den som påstår något annat har en räv bakom örat.

Moraggarn

• -
« Svar #74 skrivet: 14 jul-08 kl 11:04 »
Vad jag menar med att jägaren inte kan avgöra vilket djur som skall skjutas och vilket som skall sparas för att genom detta urval få en starkare och friskare stam har inget med att välja kor eller kalvar.
Det blir ju bara godtyckligt rent avelsmässigt i alla fall.

Ett djurs avelsvärde är komplicerat att bedöma, till att börja med rent exteriört i rörelse bland träd och stenar och inte allt för sällan skumt, med älgfrossan kliandes i avtryckarfingret, omöjliggör den bedömningen.

Blodslinjer säger sig självt att det är omöjligt att ha en aning om, vilket gör att nedärvbara defekter inte kan väljas att skjuta bort.

Sterila eller lågfertila djur riskerar att bli kvar medans produktiva skjuts.

Alla de här defekterna med flera och ofta i samma djur gör det lätt för vargen att ta just dessa och på så sätt sparas de friskare och sundare djuren.

Jag förstår givetvis att jägaren gör sitt bästa i urvalet men hävdar samtidigt att naturen sköter förvaltningen på ett mycket bättre sätt, om det fanns fler rovdjur, än jägarkåren, den som påstår något annat har en räv bakom örat.

Vargen vet inte heller om djuret sterilt eller lågfertilt,det enda den kan gå på är om djuret ifråga avviker från övriga djurs beteende,och ofta är det då såpass avvikande att även en jägare ser detta

Charlotte

• -
« Svar #75 skrivet: 14 jul-08 kl 11:20 »
Jag antar att de lågfertila/sterila djuren är större och stadigare än de som diat avkomma( tittar man på en diko som inte fått kalv och en som fått det så ser det ofta ut så i alla fall)? Dessa borde ju också lättare komma undan vargen när de inte har kalvar att "släpa på". Då borde ju vargen inte ge sig på dem? De tar väl hellre kalvar till de som INTE är lågfertila? Där tror jag inte vargarna gör någon nytta ur avelssynpunkt, men jag kan ha fel, har ingen aning om älgavel :)
                                                         Mvh
                                                      Charlotte
« Senast ändrad: 14 jul-08 kl 11:30 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Moraggarn

• -
« Svar #76 skrivet: 14 jul-08 kl 11:34 »
Jag antar att de lågfertila/sterila djuren är större och stadigare än de som diat avkomma? Dessa borde ju också lättare komma undan vargen när de inte har kalvar att "släpa på". Då borde ju vargen inte ge sig på dem? De tar väl hellre kalvar till de som INTE är lågfertila? Där tror jag inte vargarna gör någon nytta ur avelssynpunkt, men jag kan ha fel, har ingen aning om älgavel :)
                                                         Mvh
                                                      Charlotte

En varg som ger sig på kalvförande ko får det inte lätt,det är dömt att misslyckas.Hon försvarar kalvarna till max och då är det inte många vargar om  ens nån som har en chans,däremot när kalvarna blivit ivägsparkade av kon är dom ett tämligen lätt byte även om dom är friska,och då är det stor risk att framtida "goda"avelsdjur försvinner.Men detta kan man diskutera i all evighet.Men vad det gäller vargens vara eller icke vara så gäller det att"mota Olle i grind" och inte släppa stammen för långt,utan börja redan nu med viss begränsad jakt.

Charlotte

• -
« Svar #77 skrivet: 14 jul-08 kl 12:28 »
En varg som ger sig på kalvförande ko får det inte lätt,det är dömt att misslyckas.Hon försvarar kalvarna till max och då är det inte många vargar om  ens nån som har en chans,däremot när kalvarna blivit ivägsparkade av kon är dom ett tämligen lätt byte även om dom är friska,och då är det stor risk att framtida "goda"avelsdjur försvinner.Men detta kan man diskutera i all evighet.Men vad det gäller vargens vara eller icke vara så gäller det att"mota Olle i grind" och inte släppa stammen för långt,utan börja redan nu med viss begränsad jakt.
  Har verkligen inte en Vargflock chans att knipa en kalv från kon? Jag är dåligt insatt i det hela, det medger jag :-[ Jag är mer hemma på björn, brosan såg en älgko komma i fullt sken häromåret, sedan två kalvar efter och sist en tredje kalv... Som visst inte var någon kalv utan en björn.
 Jag tycker också det borde jagas redan nu, annars riskerar vi samma situation som med björn här hos oss, myndigheterna förtiger/förnekar sanningen om stammens storlek och nu undrar jag hur det ska gå? Jag vet att vi i inom ett inte alltför stort område hade minst 8 individer på försommaren. Det finns knappt några som vill/kan jaga björn heller. "Apparaten" som dras igång när man skjutit björn avskräcker en hel del förutom att det inte finns tillräckligt med vana björnjägare och hundar.
                                                Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Moraggarn

• -
« Svar #78 skrivet: 14 jul-08 kl 12:56 »
  Har verkligen inte en Vargflock chans att knipa en kalv från kon? Jag är dåligt insatt i det hela, det medger jag :-[ Jag är mer hemma på björn, brosan såg en älgko komma i fullt sken häromåret, sedan två kalvar efter och sist en tredje kalv... Som visst inte var någon kalv utan en björn.
 Jag tycker också det borde jagas redan nu, annars riskerar vi samma situation som med björn här hos oss, myndigheterna förtiger/förnekar sanningen om stammens storlek och nu undrar jag hur det ska gå? Jag vet att vi i inom ett inte alltför stort område hade minst 8 individer på försommaren. Det finns knappt några som vill/kan jaga björn heller. "Apparaten" som dras igång när man skjutit björn avskräcker en hel del förutom att det inte finns tillräckligt med vana björnjägare och hundar.
                                                Mvh
                                             Charlotte

En flock fixar att ta kalv från kon utan tvivel,men väldigt ofta jagar dom på egen hand och det är då som får och annat smått och gott får ta smällen dels för att det är lätta byten och dels för att vargen inte är tillräckligt skygg utan vågar gå nära inpå bebyggelse.Vargen måste skrämmas upp lite för att få ett"vildare"beteende.

Margit

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 14 jul-08 kl 17:14 »
Jag tror att vargen är skickligare på att sålla ut svagare/sjuka och äldre djur - vi jägare söker ju inte precis upp de svaga individerna utan skjuter de som kommer (med vissa krav förstås  ;)).

En intressant aspekt är att det har börjat forskas kring vargrivna byten - vilken nytta de tillför andra djur, och man har då satt upp övervakningskameror vid fällda älgar.
Vid flera tillfällen har andra älgar varit framme vid de döda älgarna och nosat och undersökt...precis som elefanten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare
Kristoffer Alexandersson, emmsy, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser