Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg i Partille?  (läst 16651 gånger)

Margit

• Gäst
Varg i Partille?
« skrivet: 24 jan-08 kl 09:15 »
I måndags morse körde en man på ett vargliknande djur i Öjersjö, Partille. Han trodde det var en varg, hårstrån från kofångaren har skickats på DNA-analys och det ska bli spännande att få höra om det verkligen var en varg!!

Jag tycker det är konstigt att vargen söker sig till tättbebyggda områden och trafikerade vägar...här finns ingen snö och kallt är det inte heller, fast det är klart de är väl vandringsdjur och på något sätt måste de väl korsa vägar för att ta sig fram  ???.

Ändå konstigt att de få vargar som finns prompt ska bli påkörda...

Rosten

• Närke
Re:Varg i Partille?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-08 kl 09:33 »
Ändå konstigt att de få vargar som finns prompt ska bli påkörda...
Det kanske inte är så få som vi tror? ;)
Du såg ju hur det var med björnarna/ morkullorna
« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 09:33 av Rosten »

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jan-08 kl 10:06 »
Äsch, säkert bara en hund.

Inte första gången en "varg" körs på, eller ses...

Och inte första gången som det varit en hund istället..

RiverCottage

• Halland
« Svar #3 skrivet: 24 jan-08 kl 10:36 »
Det är väl rätt troligt att det finns varg i området.
Det är ju inte första gången det promenerar Varg i området..
Landvetter är ju rätt nära skogsvägen...
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Mysla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 24 jan-08 kl 10:55 »
Kommer ihåg förra vintern då det blev ett himla hallå över en varg någonstans i dalarna eller var sjutton det nu var. Där hade man till och med ett foto på "vargen" som visade sig vara en rätt extremavlad exteriörschäfer. Hejja aftonblaskan! :)

RiverCottage

• Halland
« Svar #5 skrivet: 24 jan-08 kl 11:16 »
Eller som den schäfern som blev påkörd i Mölndal, strax SÖDER om göteborg... Visade sig vara en prima varg-hanne. Finns numera uppstoppad på museum... Så varg finns det stundvis i trakterna.

Men som sagt, det är inget fast bestånd, utan mer unghannar som är på rövarstråk, men dock..

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jan-08 kl 20:25 »
Eller som den schäfern som blev påkörd i Mölndal, strax SÖDER om göteborg... Visade sig vara en prima varg-hanne. Finns numera uppstoppad på museum... Så varg finns det stundvis i trakterna.

Men som sagt, det är inget fast bestånd, utan mer unghannar som är på rövarstråk, men dock..

;D ;D ja just det! Den vargen står uppstoppad på naturhistoriska tror jag!
Spännande är det i alla fall  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 24 jan-08 kl 23:27 »
Enligt min information så skall det finnas en varg ute på Orust/Tjörn.
Kanske är det den som har strövat vidare.

RiverCottage

• Halland
« Svar #8 skrivet: 25 jan-08 kl 06:49 »
Finns ju ett bestånd ( inte en enstaka - utan ett gäng individer) i Dalsland, och avståndet mellan Dalsland och Gbg är ingeting i vargtermer.

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 jan-08 kl 08:37 »
Vad jag förstått så menar länsstyrelsens viltspårare & viltansvariga att nästa vargrevir som kommer att etableras i västra götaland blir nere i sjuhärad (dvs södra delen av västra götaland, gränsar till småland och inre halland). Biotopen är bra, mycket skog, relativt lite folk och en hel del rådjur och en del älg. Se även
http://www.de5store.com/aktuellt/rovdjursnyheter/detalj.asp?Id=3271
http://www.de5store.com/aktuellt/rovdjursnyheter/detalj.asp?Id=3286

Strövargar har setts vid flera tillfällen i trakten tidigare, den som RiverCottage hänvisar till tidigare kan räknas till dem. Sedan mellandagarna har 2 st vargar hållit till i krokarna. Ett dussin seriösa synobsar och verifierade spår visar på detta. Biltillbudet i Partille kände jag inte till, men här i skene (nja, mellan skene och Örby) var det ett tillbud någon vecka tidigare. En kvinna touchade vad hon trodde var en stor hund. Hon gick ut för att kolla läget och en kraftig varg motade in henne i bilen. Eftersök med vargtränad hund gjordes och vargen kunde följas någon km innan den försvann via en kulvert under en hyfsat trafikerad väg (den mellan Borås/varberg). Se även
http://www.de5store.com/aktuellt/rovdjursnyheter/detalj.asp?Id=3270

RiverCottage

• Halland
« Svar #10 skrivet: 29 jan-08 kl 08:41 »
Ja du leif... vi får se till att hägna väl till våra djur..
 ;)

leifhh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 jan-08 kl 08:51 »
Ja du leif... vi får se till att hägna väl till våra djur..
 ;)

Usch ja. Fick ju en synobs på ett lo som satt och knaprade på min tupp i somras så nog känner man av rovviltet alltid...

RiverCottage

• Halland
« Svar #12 skrivet: 29 jan-08 kl 08:54 »
! Oj ! Har faktiskt aldrig sett ett lo, även om det känns som jag stundtals bor ute i skogen..

Det enda djur som misstagit mitt hönshus för en Drive-thru rest. är höken... ( samt en iller.. fast den lyckades jag fånga)

Körven

• Värmland
SV: Varg i Partille?
« Svar #13 skrivet: 04 feb-08 kl 10:49 »

Det finns skogar på båda sidor som kan gömma en varg mycket väl.Jag skulle till Göteborg,då passade en vän på att skicka med lite saker till en bekant som bodde i Östra Frölunda.Naturligt vis så trodde jag att det låg i närheten av Västra Frölunda så jag sade ju ; ja visst.Det visade sig vara en bit i mellan dom båda orterna,och att det var en sådan skog rena vildmarken,det hade jag ingen aning om.Så nog kan det gömmas lite av varje i den skogen.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 feb-08 kl 12:41 »
jag bor i lilla edet fem mil om göteborg.. för några veckor sedan (månad) var det en hamiltonstövare som blev attackerad av en varg. Som tur var kom den undan med några bitsår i bakdelen. Trodde verkligen inte att vargen kunde komma hit ner men nu är han här.
Får hoppas han bara är på strövartåg och drar hem dit han kom ifrån igen..

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 16 feb-08 kl 15:21 »
jag bor i lilla edet fem mil om göteborg.. för några veckor sedan (månad) var det en hamiltonstövare som blev attackerad av en varg. Som tur var kom den undan med några bitsår i bakdelen. Trodde verkligen inte att vargen kunde komma hit ner men nu är han här.
Får hoppas han bara är på strövartåg och drar hem dit han kom ifrån igen..
I takt med att vårat vilt minskar så kommer vargen söka sig mot söder. Där det fortfarande finns gått om mat.

mr

• Bohuslän

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 feb-08 kl 21:21 »
Men va fan, hur har lokalmedia  missat sexdrega-observationen? Det är två mil från mig. De hade ju stenkoll för några veckor sedan. När det var hallå sist så var vargen här hos mig, eller några hundra meter härifrån. Samtidigt sprängde sig min gris ut genom elstängslet och jag är halvövertygad om att vargen var där å jävlades. (ja hon rymde en massa gånger i den vevan, men det var för att hon var i andra hagar med kass stängsel, i den här hade hon hållt sig i flera dagar).

Ulricaa

• -
« Svar #18 skrivet: 29 feb-08 kl 21:58 »
Gäller ju likadant dom där kossorna som sprang över ett stup utanför Ullared? i nyårshelgen, där tror man ju oxå att varg varit i farten. Har släktingar som bor mitt i värsta vargreviret i Norge och det där med att utöka vargstammen kan jag lova att det kan dom skriva under på inte är nån rolig histioria. När folk inte vågar gå ut i skogen ensamma och inte vill ha sina barn springades i skogen själva utan att ha koll på dom, ja då är det nåt som är fel....visserligen är vargen en del av faunan och vi har förstört deras fauna så att säga men inte katten är det meningen att dom ska gå in i bebyggelsen? kvinnan som körde på vargen för ett antal veckor sen som fick den morrandes mot bildörren som värsta skräckfilmen tyckte nog inte det var fullt lika kul.....

Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Margit

• Gäst

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser