Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg i Partille?  (läst 16640 gånger)

Ulricaa

• -
SV: Varg i Partille?
« Svar #40 skrivet: 12 jul-08 kl 12:17 »
Jag har släkt på andra sidan gränsen i Norge, från Värmlandsreviret sett och det är ju faktiskt så att folk där går inte i skogen längre. Björn har dom haft i många år och som mammas faster sa, dom sover ju åtminstone på vintern. Men vargen sätter skräck i människor, som inte vågar vara iskogen längre och där man faktiskt haft människor som blivit attackerade av vargen men där andra kommit till undsättning. har en bekant som flyger över jaktmarkerna för att vara rädd om sina hundar då man insett att den sk vargtelefonen inte fungerar,  däruppe där man såg en hel grupp vargar stå och trampa uppe på en backe när man var ute och flög nedanför backen var en hög med barn....Han sa själv att gud vet hur det hade slutat om dom inte hade tagit in barnen där och då och sett gruppen vargar....fobi mot varg möjlilgen men vilda djur ska inte vara så närgångna. Och björn går undan den oxå om man inte hamnar mitt emellan hona och unge.....damen som blev inmotad i bilen av en varg i vintras håller nog inte med om att vargen inte är farlig...fy attan!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Moraggarn

• -
« Svar #41 skrivet: 12 jul-08 kl 13:12 »
Jag har släkt på andra sidan gränsen i Norge, från Värmlandsreviret sett och det är ju faktiskt så att folk där går inte i skogen längre. Björn har dom haft i många år och som mammas faster sa, dom sover ju åtminstone på vintern. Men vargen sätter skräck i människor, som inte vågar vara iskogen längre och där man faktiskt haft människor som blivit attackerade av vargen men där andra kommit till undsättning. har en bekant som flyger över jaktmarkerna för att vara rädd om sina hundar då man insett att den sk vargtelefonen inte fungerar,  däruppe där man såg en hel grupp vargar stå och trampa uppe på en backe när man var ute och flög nedanför backen var en hög med barn....Han sa själv att gud vet hur det hade slutat om dom inte hade tagit in barnen där och då och sett gruppen vargar....fobi mot varg möjlilgen men vilda djur ska inte vara så närgångna. Och björn går undan den oxå om man inte hamnar mitt emellan hona och unge.....damen som blev inmotad i bilen av en varg i vintras håller nog inte med om att vargen inte är farlig...fy attan!

Många vargar idag har inte ett naturligt beteende,detta(tror jag) beror på en mycket hög procent inavel bla.Vargen har inte haft nån anledning att vara rädd för människor. Därför skulle ett visst jakttryck vara nyttigt,inte bara för oss utan även för vargen,hatet mot den tror jag skulle  minska om den inte ställde till så mycket trubbel.Själv är jag absolut inte för varg, skulle klara mig utmärkt utan den då den inte tillför någon något,samtidigt som den genom en viss jakt skulle bli skyggare då den får en anledning att vara rädd för människor.MEN!! nu är det som så att den finns och då måste man göra det bästa av situationen.Jag tycker vargen är ett mycket fint djur och jag har sett varg flera gånger och det är faktiskt en ganska mäktig upplevelse,men den ställer som sagt till med så mycket att något måste göras.Men som med mycket annat så måste något "riktigt" jäklit inträffa innan något händer.Och vad det gäller varg kontra björn så har jag hellre björn på skogen.Skulle en björn ge sig in i en fårhage eller liknande så tar den det den behöver för att bli mätt medans vargen huserar runt och river en massa i onödan.

Ulricaa

• -
« Svar #42 skrivet: 12 jul-08 kl 13:40 »
Det är väl så dom flesta resonerar tror jag utom dom som sitter mitt inne i stockholm och beslutar...eller som dom i norge säger att dom i oslo vet inte vad dom pratar om. Däremot hade dom en rolig incident för ett par år sedan när en varg gick över älven på vintern och ner mot oslo, den sköts, pga att den var för nära bebyggelsen....att sen folk har varg på gårdsplanen dagligen upp i norra delarna, det kvittar men när älven är korsad och den är på väg söderöver, då blev det panik. Men hur som helst, jag resonerar som du, jag har hellre björn i skogen för som du säger, en björn går in, ,tar det den vill ha för att bli mätt och går sen iväg igen. En varg lämnar rivna sargade får ouppätna och gör mycket större skada. Jag vill inte ha varg i skogen och har oxå mött en en gång och tyckte oxå det var en vacker om än otäck upplevelse när jag insåg ett par dagar senare vad det var jag sett som flöt iväg i skogen, men den var graciös och vacker, det håller jag medom, men n ej tack jag vill inte ha dom som grannar!

Moraggarn

• -
« Svar #43 skrivet: 12 jul-08 kl 14:47 »
Det är väl så dom flesta resonerar tror jag utom dom som sitter mitt inne i stockholm och beslutar...eller som dom i norge säger att dom i oslo vet inte vad dom pratar om. Däremot hade dom en rolig incident för ett par år sedan när en varg gick över älven på vintern och ner mot oslo, den sköts, pga att den var för nära bebyggelsen....att sen folk har varg på gårdsplanen dagligen upp i norra delarna, det kvittar men när älven är korsad och den är på väg söderöver, då blev det panik. Men hur som helst, jag resonerar som du, jag har hellre björn i skogen för som du säger, en björn går in, ,tar det den vill ha för att bli mätt och går sen iväg igen. En varg lämnar rivna sargade får ouppätna och gör mycket större skada. Jag vill inte ha varg i skogen och har oxå mött en en gång och tyckte oxå det var en vacker om än otäck upplevelse när jag insåg ett par dagar senare vad det var jag sett som flöt iväg i skogen, men den var graciös och vacker, det håller jag medom, men n ej tack jag vill inte ha dom som grannar!

I skogen utanför hos mig finns ett revir sedan ett år tillbaka och peppar peppar så har dom ännu inte rört några får hos grannarna och ej heller min hund som tur är(för vargen) ;).Men så har dom inte hunnit bli så många heller,för enligt vad ryktet säger så"försvann" en ur det reviret samt två ur ett angränsande revir,trots detta så finns det fortfarande varg kvar men dom som är kvar kanske lärt sig att det är alldeles för farligt att vistas i närheten av bebyggelse,så det kanske var vad som krävdes.Är oturen framme under höstens jakt så kanske dom tar hunden för mig(tror dock risken är liten) men då får jag skylla mig själv eftersom jag släpper hunden.Jag har det med i tanken när han släpps,men han kan ju lika gärna gå ner sig nånstans eller bli påkörd och det är lika illa hur man än blir av med hunden.Men jagar man med hund så får man vara beredd på att nåt kan hända.

Margit

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 12 jul-08 kl 16:58 »
Det jag aldrig har förstått, är hur man resonerar. Det står på fåravelsförbundets hemsida att den björn som rivit 20 får får skjutas, det blir skyddsjakt på den, men att vargarna får härja som dom vill verkar det som. Det är ju helt sjukt. Vargen sätter ju mer skräck i människor än vad björn gör och dessutom jagar vargarna i flock och tar fler djur! Den dagen vi får ner varg hit till södra halland den dagen slutar jag gå i skogen! och vad jag ska göra av mina får då vet jag inte, men dom får väl bo inne! 8)

Personligen fruktar jag björn mer än varg.
Jag håller med guba om att vi människor sett oss som allsmäktiga och utrotat vargen för att den var obekväm för oss. Vårt land borde kunna hysa lite rovdjur - det har vi både plats och råd med.
Kanske finns det mer varg i Sverige än vad vi tror/vet, se vilken dålig kalkyl de gjorde när det gällde björnen...en miss med 100%

Rovdjursmotståndet i mitt jaktlag är enormt, jag kan tycka att det är lite egoistiskt, t.o.m lodjuren är hatade och det endast för att den konkurrerar om rådjuren - något hot mot människan är den ju knappast.

Det är svårt och invecklat med rovdjurspolitik, för ingen vill ha rovdjuren inpå sig och sina djur - vargen tycker såklart att smörgåsbordet är dukat och tar för sig...

Moraggarn

• -
« Svar #45 skrivet: 12 jul-08 kl 18:07 »
Personligen fruktar jag björn mer än varg.
Jag håller med guba om att vi människor sett oss som allsmäktiga och utrotat vargen för att den var obekväm för oss. Vårt land borde kunna hysa lite rovdjur - det har vi både plats och råd med.
Kanske finns det mer varg i Sverige än vad vi tror/vet, se vilken dålig kalkyl de gjorde när det gällde björnen...en miss med 100%

Rovdjursmotståndet i mitt jaktlag är enormt, jag kan tycka att det är lite egoistiskt, t.o.m lodjuren är hatade och det endast för att den konkurrerar om rådjuren - något hot mot människan är den ju knappast.

Det är svårt och invecklat med rovdjurspolitik, för ingen vill ha rovdjuren inpå sig och sina djur - vargen tycker såklart att smörgåsbordet är dukat och tar för sig...

Råd med!! Icke! Vi har ju knappt råd att ta hand om våra gamla det ska sparas och sparas.Nä det köper jag inte.Lägg rovdjurspengarna på vården först och främst blir det något över kan det få gå till rovdjuren,men det finns mycket som går före dom som är viktigare att lägga pengarna på tycker jag,men smaken är som baken och tur är väl det. Vad det gäller lodjuren så är faktiskt räven värre mot rådjursstammen,enligt forskning står räven för 80% av alla kid som tas.En modell som jag följt med framgång för att hålla upp rådjursstammen och samtidigt få en frisk rävstam är att i princip skjuta alla friska rävbar jag ser(även skabbrävar förstås) detta gör att skabben inte får fäste samtidigt som man håller rävarna på en rimlig nivå och har friska rävar,för det är fina djur.På de marker jag jagar har jag gjort detta i 10 år och har där en intakt rådjursstam samtidigt som jag kan hålla räv där också.Annars är det ju på många ställen så att antalet rådjur minskat drastiskt.Denna modell tror jag man kan överföra även på andra rovdjur.Vargen borde det införas en reglerad jakt på och lodjuren borde man öka tilldelningen på rejält.

Margit

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 12 jul-08 kl 21:26 »
Råd med!! Icke! Vi har ju knappt råd att ta hand om våra gamla det ska sparas och sparas.Nä det köper jag inte.Lägg rovdjurspengarna på vården först och främst blir det något över kan det få gå till rovdjuren,men det finns mycket som går före dom som är viktigare att lägga pengarna på tycker jag,men smaken är som baken och tur är väl det. Vad det gäller lodjuren så är faktiskt räven värre mot rådjursstammen,enligt forskning står räven för 80% av alla kid som tas.En modell som jag följt med framgång för att hålla upp rådjursstammen och samtidigt få en frisk rävstam är att i princip skjuta alla friska rävbar jag ser(även skabbrävar förstås) detta gör att skabben inte får fäste samtidigt som man håller rävarna på en rimlig nivå och har friska rävar,för det är fina djur.På de marker jag jagar har jag gjort detta i 10 år och har där en intakt rådjursstam samtidigt som jag kan hålla räv där också.Annars är det ju på många ställen så att antalet rådjur minskat drastiskt.Denna modell tror jag man kan överföra även på andra rovdjur.Vargen borde det införas en reglerad jakt på och lodjuren borde man öka tilldelningen på rejält.

Ja nu menade jag ju att vargarna kostar pengar för att de river tamdjur och hundar...ersättning till de utsatta alltså. Det går aldrig att jämföra en utgiftspost med en annan...se bara vad "huliganmatcherna" i fotboll kostar i polisinsatser och så...den utgiften skulle täcka många rivna får.

Det är inte konstigt att räven står för 80% av alla rivna kid...de är ju betydligt fler. Lodjuret tar faktiskt även räv. Jag har hittat flera rävkadaver där jag jagar de senaste åren. Mycket lodjursspår - men jag har tyvärr aldrig lyckats få syn på något.

I mitt jaktvårdsområde hävdas det också att rådjuren minskat i antal, men nu i sommar har i alla fall jag sett jättemånga.

Jag tror också att tilldelningen på både björn och lo behöver ökas, reglerad jakt på varg kommer väl tids nog.

guba

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 12 jul-08 kl 21:35 »
reglerad jakt på varg kommer väl tids nog.
Jo den kommer och kommer att göra underverk på många plan vad gäller acceptansen före vargen.

Se där lite nyansering, visst är det så att jakt på varg ger skyggare djur som drar sig från att komma människan och dennes tamdjur alltför nära, inte helt men klart bättre än en ojagad stam.
Men för att det skall finnas utrymme för jakt så måste antalet öka ganska rejält först, dagens ynka stam med inavelsdefekter tål ingen jakt. Som det är nu så ökar inte stammen så mycket på grund av inavel och nedsatt immunförsvar med följden att många dör av skabb till exempel.

Om vi däremot kunde komma så långt i förståelsen hur en friska stam fungerar och acceptera ett betydligt större antal vargar än de som finns idag så tror jag att de allra flesta skulle bli nöjda. Jägarna skulle få skjuta varg, en trofé som vida överstiger en älg, tamdjursägarna skulle få färre besök i sina hagar med en jagad stam, stadsborna skulle kunna få se varg på safaris och vargen skulle, trots att den jagas, finnas i ett stort antal som säkerställer en frisk stam.

Ja, jag tror faktiskt att ett betydligt större antal vargar än de vi har idag skulle lösa de flesta "problem" som följer i vargens spår.

Rosten

• Närke
« Svar #48 skrivet: 12 jul-08 kl 21:37 »
Enklast skulle vara att hämta 20 vargar från ryssland. Då har vi direkt löst problemet med inavel.

guba

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 12 jul-08 kl 21:50 »
Har tänkt på de där inläggen om att hellre möta björn än varg i skogen :o :o

Själv tillbringar jag i stort sett hela min arbetstid i skogarna som innehåller tre stycken vargrevir och jag önskar inget hellre än att en vacker dag få se en varg live.
Emellanåt så kommer det en strövbjörn förbi här och de senaste åren har en unghanne övervintrat under en gran i skogarna där jag hålls och björnen hoppas jag verkligen slippa springa på.

Jag menar att välja att möta en björn framför en varg ter sig absurt i mina öron, jag har ingen som helst chans att komma undan en björn som får för sig att hysa agg gentemot mig, den är otroligt snabb, den klättrar i träd och den är mig vida överlägsen rent fysiskt, med enorma klor och huggtänder gör den slarvsylta av mig innan jag hinner blinka.

En varg däremot har inga som helst intentioner att komma nära mig så jag har inget att frukta överhuvudtaget från en varg.

Att välja ett möte med en björn istället för en varg, skulle vara intressant att höra hur man resonerar kring det valet.

Margit

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 12 jul-08 kl 21:52 »
Har tänkt på de där inläggen om att hellre möta björn än varg i skogen :o :o

Själv tillbringar jag i stort sett hela min arbetstid i skogarna som innehåller tre stycken vargrevir och jag önskar inget hellre än att en vacker dag få se en varg live.
Emellanåt så kommer det en strövbjörn förbi här och de senaste åren har en unghanne övervintrat under en gran i skogarna där jag hålls och björnen hoppas jag verkligen slippa springa på.

Jag menar att välja att möta en björn framför en varg ter sig absurt i mina öron, jag har ingen som helst chans att komma undan en björn som får för sig att hysa agg gentemot mig, den är otroligt snabb, den klättrar i träd och den är mig vida överlägsen rent fysiskt, med enorma klor och huggtänder gör den slarvsylta av mig innan jag hinner blinka.

En varg däremot har inga som helst intentioner att komma nära mig så jag har inget att frukta överhuvudtaget från en varg.

Att välja ett möte med en björn istället för en varg, skulle vara intressant att höra hur man resonerar kring det valet.

Jag kan inte bidra med något resonemang...håller med dig till 100%.

Ulricaa

• -
« Svar #51 skrivet: 12 jul-08 kl 22:39 »
Jag bidrar med min fasters resonemang kring valet björn och varg. En björn ser dig inte omedelbart som mat....en vargflock gör det...i alla lägen. Står fortfarande för valet att jag hellre möter björn än varg....mycket hellre. Jag har iofs ingen vilja att möta någon av dom om jag får välja men en björn som sagt, den äter för att den är hungrig, den går in och tar det den vill ha tills den blir mätt. Det gör inte vargen. Den lämnar djur sargade skrämda och skadade och halvt uppätna för att komma tillbaka nästa natt..och nästa...och nästa....

guba

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 12 jul-08 kl 22:58 »
En björn ser dig inte omedelbart som mat....en vargflock gör det...i alla lägen.  men en björn som sagt, den äter för att den är hungrig, den går in och tar det den vill ha tills den blir mätt. Det gör inte vargen. Den lämnar djur sargade skrämda och skadade och halvt uppätna för att komma tillbaka nästa natt..och nästa...och nästa....
Jag respekterar din åsikt och ditt ställningstagande mot vargen, tro inget annat.

Men jag tycker att ditt resonemang haltar lite när du säger att vargen ser dig som mat i alla lägen när ingen människa har blivit äten av varg  sedan urminnes tider samtidigt som björn dödar och äter människkor i parti och minut globalt sett.

Björnen attackerar jägare, bärplockare, skogshuggare, röjare, vandrare som hamnar mellan ungarna och mamman, är den det minsta trängd så väljer den att attackera istället för att fly.

Vargen flyr alltid utan undantag, till och med om den bllir trängd, det är ren fakta.

Björn som har slagit häst återkommer också om och om igen för att äta av sitt offer om den inte orkar äta allt på en gång, ingen skillnad där.

Såg en intressant artikel om varför varghatet är så starkt och jag tror verkligen att den stämmer i mångt och mycket.

Vi kan identifiera oss själva med vargen då den lever och beter sig väldigt likt oss människor rent hierarktiskt och sättet att jaga på.
Tycker vi inte om det vi ser hos oss själva så vill vi gärna ha något att rikta vår avsky emot (och det blir självklart aldrig aldrig mot oss själva) utan vi väljer någon annan och i det här fallet riktas hatet mot vargen som dessutom som kronan på verket är helt och hållet försvarslös.

Margit

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 12 jul-08 kl 23:10 »
Jag bidrar med min fasters resonemang kring valet björn och varg. En björn ser dig inte omedelbart som mat....en vargflock gör det...i alla lägen. Står fortfarande för valet att jag hellre möter björn än varg....mycket hellre. Jag har iofs ingen vilja att möta någon av dom om jag får välja men en björn som sagt, den äter för att den är hungrig, den går in och tar det den vill ha tills den blir mätt. Det gör inte vargen. Den lämnar djur sargade skrämda och skadade och halvt uppätna för att komma tillbaka nästa natt..och nästa...och nästa....

Jag blir bara nyfiken på vad du bottnar dessa påståenden på? Sägner...? Eller fakta?

guba

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 12 jul-08 kl 23:15 »
Jag kan inte bidra med något resonemang...
Snack, du kan och bidrar alltid med något klokt :)

Margit

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 12 jul-08 kl 23:17 »
Snack, du kan och bidrar alltid med något klokt :)

:-* :-[

Ulricaa

• -
« Svar #56 skrivet: 12 jul-08 kl 23:19 »
Fakta...ifrån dom som är lever med både varg och björn inpå husknuten...i ett stort revir med båda sorter...var och en får ju ha sina åsikter om vargens vara eller icke vara men har man hört alla historier om vilken skada vargen gjort och vilken prägel som sätts på¨människor i dess närhet, ja då har man svårt att tycka att vi ska uppmana till en öknng. Vi behöver skyddsjakt och det skulle nog som någon sa tidigare förbättra både vargens status och vargens rädsla för människor, dagens vargar är för orrädda förmänniskor.
« Senast ändrad: 12 jul-08 kl 23:23 av Ulricaa »

Margit

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 12 jul-08 kl 23:39 »
Fakta...ifrån dom som är lever med både varg och björn inpå husknuten...i ett stort revir med båda sorter...var och en får ju ha sina åsikter om vargens vara eller icke vara men har man hört alla historier om vilken skada vargen gjort och vilken prägel som sätts på¨människor i dess närhet, ja då har man svårt att tycka att vi ska uppmana till en öknng. Vi behöver skyddsjakt och det skulle nog som någon sa tidigare förbättra både vargens status och vargens rädsla för människor, dagens vargar är för orrädda förmänniskor.

Jag respekterar dina åsikter och erfarenheter!
Men jag tror också att vargen automatiskt har ett sämre rykte än björnen, på grund av gamla sägner och rykten.

Ulricaa

• -
« Svar #58 skrivet: 12 jul-08 kl 23:43 »
Ja kanske har den det, det vet ju ingen mer än han däruppe om man säger så...men som sagt, skyddsjakt, ,så förbättrar vi nog vargens rykte och folk har rätt att skydda sig själva, sina djur och sin närhet.  :)

covboy

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 12 jul-08 kl 23:51 »
Tror inte en varg går till attack ensam som däremot björnen gör ! Man skall inte glömma vilsvinen heller ,de kan oxå vara livsfarliga..

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser