Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  anledningen till att jag inte vill ha lån....  (läst 44784 gånger)

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
Re:anledningen till att jag inte vill ha lån....
« Svar #100 skrivet: 13 okt-07 kl 13:57 »
Tråden har blivit anmäld av en utomstående som anser att inläggen håller låg kvalitet.

Jag låter den fortsätta, eftersom alla debattörer verkar trivas, men jag ber er att hålla er till att diskutera ekonomi och inte glida över i att analysera sjukdomsbilder, en diskussion som i vart fall tillhör någon annan avdelning.

Spamma inte heller tråden med låååånga urklipp - länka istället till sidan som ni tog urklippen ifrån.

Moderator
« Senast ändrad: 13 okt-07 kl 13:58 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Rosten

• Närke
« Svar #101 skrivet: 13 okt-07 kl 22:32 »
du tror på allvar att alla passar som företagare??
Inte alla kanske men dom mesta. (typ 90% av Sveriges befolkning)
Problemet vi har haft i skolor mm är att man får lära sig från barnstadiet att man skall skaffa sig en bra utbildning så att man kan få en anställning.
Det hade varit bättre att man fått lära sig att man skall skaffa en bra utbildning så att man kan starta en firma.
Nästan alla jag känner gnäller över att dom har tråkiga jobb, korkade chefer, fel arbetstider mm.
Men få törs starta något eget. Dom jag känner som har startat eget kommer aldrig att gå tillbaka till sitt gamla jobb.

Våmhuskullan

• -
« Svar #102 skrivet: 14 okt-07 kl 10:34 »
Citera
Tråden har blivit anmäld av en utomstående som anser att inläggen håller låg kvalitet.

Jag låter den fortsätta, eftersom alla debattörer verkar trivas, men jag ber er att hålla er till att diskutera ekonomi och inte glida över i att analysera sjukdomsbilder, en diskussion som i vart fall tillhör någon annan avdelning.

Spamma inte heller tråden med låååånga urklipp - länka istället till sidan som ni tog urklippen ifrån.

Moderator

ja sjukdomsbilden har inte med trådens ämne egentligen att göra...vad jag ville få fram här var av trådens anledning varför trådskaparen spara och driver så hårt att alla ska spara och ej ta lån..och hur sparande var möjligt samt var inkomsten till sparandet kommer från.

Sen Rosetn kan jag hålla med dig i samtliga av dina inlägg..
fast då kommer vi så klart in på andra ömnen med tanke på trådens ämne  ;)

lupus

« Svar #103 skrivet: 16 okt-07 kl 04:53 »
Hörru träd din sambo verkar ju vara en riktig storslösare ,,,,,över1000 filmer wow de är ju nästan 200000 kr..........Du borde gasa han för de slösaktiga liv han lever :D
Fast de är klart han kanske har stulit dom på internet och då behöver ju inte ni pröjsa..
/Matte med 1,5 miljoner i lån :D :D :D

lupus

« Svar #104 skrivet: 16 okt-07 kl 04:54 »
Hoppas du tar mitt inlägg på rätt sätt träd, allt behöver ju inte vara på liv eller död.....

maten

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 16 okt-07 kl 12:42 »
Hörru träd din sambo verkar ju vara en riktig storslösare ,,,,,över1000 filmer wow de är ju nästan 200000 kr..........Du borde gasa han för de slösaktiga liv han lever :D
Fast de är klart han kanske har stulit dom på internet och då behöver ju inte ni pröjsa..
/Matte med 1,5 miljoner i lån :D :D :D
hej matte!

jadu ,inte ger vi 200kr per film inte.
vi brukar köpa 3 för 99kr på coop forum.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #106 skrivet: 16 okt-07 kl 14:32 »
Ett lån kan ju också vara en investering; antingen ett studielån som gör att du har möjlighet att arbeta med det du brinner för (till förhoppningsvis en högre lön än du annars skulle ha fått utan utbildning) eller att man köper hus i ett attraktivt område där värdena för husen stiger där man kan bo för samma summa som ett hyresrättsboende och man har möjlighet att sälja till ett höre pris när marknaden går bra.
Jag tror de allra flesta skulle vilja vara "låne-fria" men få kan tänka sig att vänta så länge att man själv sparat ihop till huset kontant. Livskvalitén är fär mig alldeles för viktig för att jag skulle avstå från lån däremot tar jag inte konsumtionslån (till resor, nya soffor och dyl.) och jag väljer fasta räntor med olika löptider för att inte få en för stor räntehöjning på en gång.
/Sar (miljonärska i lån men som vid en ev. hurförsäljning kommer att vara miljonärska utan lån....)

Rosten

• Närke
« Svar #107 skrivet: 16 okt-07 kl 16:01 »
Ett lån kan ju också vara en investering; antingen ett studielån som gör att du har möjlighet att arbeta med det du brinner för (till förhoppningsvis en högre lön än du annars skulle ha fått utan utbildning) eller att man köper hus i ett attraktivt område där värdena för husen stiger där man kan bo för samma summa som ett hyresrättsboende och man har möjlighet att sälja till ett höre pris när marknaden går bra.
Jag tror de allra flesta skulle vilja vara "låne-fria" men få kan tänka sig att vänta så länge att man själv sparat ihop till huset kontant. Livskvalitén är fär mig alldeles för viktig för att jag skulle avstå från lån.
Det är därfär som vi har 2 131 000:- i lån. ;)
« Senast ändrad: 16 okt-07 kl 16:02 av Rosten »

lupus

« Svar #108 skrivet: 16 okt-07 kl 23:21 »
Nja,,,,,de där om filmerna var mest menat som ett skämt :D......

begion

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 24 okt-07 kl 17:00 »

Personligen håller jag fullständigt med om principen att det generellt sett är bättre att spara än att låna.

När man sparar får man handlingsfrihet, trygghet och förräntning (som med åren kan bli extremt god).

När man lånar blir man tvärtom ofri - eftersom man hela tiden måste ha en inkomst för att betala räntekostnader. Man får en osäkerhetspost i budgeten, eftersom räntekostnaden kan skena om vi får inflation i landet (det händer frekvent i olika länder världen över). Dessutom ger du dina surt förvärvade pengar till de redan rika (bankens ägare och de riktiga ägaren till de pengar du lånar).

Däremot finns det goda skäl till att ändå låna. Om du t.ex. ska starta en verksamhet, som initialt är förlustbringande men med åren kan ge stora överskott. Om du behöver låna till en utbildning, som ger god avkastning i form av ett högavlönat jobb. Eller om du vill spekulera (ex. i stigande priser på energi, åkermark, rent vatten) och därigenom kunna betala tillbaka lånet "med råge". :)

Sen finns det mängder av dåliga skäl till att låna också. Idag lever vi i något av en låneekonomi där många riskerar att bli insolventa om arbets-, boende- och aktiemarknad viker kraftigt samtidigt som räntorna skjuter i höjden. I princip kan både boende- och aktiemarknaden liknas vid ett pyramidspel, där de som kommer sist in innan en kraftig nedgång får sitta med svarte petter - i värsta fall resten av livet.

Vitis

• Skåne
« Svar #110 skrivet: 24 okt-07 kl 18:42 »

Personligen håller jag fullständigt med om principen att det generellt sett är bättre att spara än att låna.

När man sparar får man handlingsfrihet, trygghet och förräntning (som med åren kan bli extremt god).

När man lånar blir man tvärtom ofri - eftersom man hela tiden måste ha en inkomst för att betala räntekostnader. Man får en osäkerhetspost i budgeten, eftersom räntekostnaden kan skena om vi får inflation i landet (det händer frekvent i olika länder världen över). Dessutom ger du dina surt förvärvade pengar till de redan rika (bankens ägare och de riktiga ägaren till de pengar du lånar).

Däremot finns det goda skäl till att ändå låna. Om du t.ex. ska starta en verksamhet, som initialt är förlustbringande men med åren kan ge stora överskott. Om du behöver låna till en utbildning, som ger god avkastning i form av ett högavlönat jobb. Eller om du vill spekulera (ex. i stigande priser på energi, åkermark, rent vatten) och därigenom kunna betala tillbaka lånet "med råge". :)

Sen finns det mängder av dåliga skäl till att låna också. Idag lever vi i något av en låneekonomi där många riskerar att bli insolventa om arbets-, boende- och aktiemarknad viker kraftigt samtidigt som räntorna skjuter i höjden. I princip kan både boende- och aktiemarknaden liknas vid ett pyramidspel, där de som kommer sist in innan en kraftig nedgång får sitta med svarte petter - i värsta fall resten av livet.

Visst blir man utlämnad åt banken när man lånar men att låna för att investera är stor skillnad mot att låna för att konsumera.

Och om man inte äger sitt eget boende (som ofta kräver att man lånar mycket pengar) är man utlämnad åt hyresvärden och hyran måste man ju betala lika väl som man måste betala ränta och amorteringar.

Amortering är ju också en (ofta väldigt lönsam) sparform som många redan konstaterat i denna tråd.

Dessutom är jag hellre "ofri" på vår lilla gård mitt i paradiset än "fri" i en liten lägenhet i nån sunkig betonglänga. Månadskostnaden är ungefär den samma ändå men inkomsterna av det vi gör här är stora jämfört med vad vi skulle kunna göra i en lägenhet.

Att låna pengar till husköp är bland det bästa vi nånsin gjort.

maten

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 24 okt-07 kl 19:00 »
Visst blir man utlämnad åt banken när man lånar men att låna för att investera är stor skillnad mot att låna för att konsumera.

Och om man inte äger sitt eget boende (som ofta kräver att man lånar mycket pengar) är man utlämnad åt hyresvärden och hyran måste man ju betala lika väl som man måste betala ränta och amorteringar.

Amortering är ju också en (ofta väldigt lönsam) sparform som många redan konstaterat i denna tråd.

Dessutom är jag hellre "ofri" på vår lilla gård mitt i paradiset än "fri" i en liten lägenhet i nån sunkig betonglänga. Månadskostnaden är ungefär den samma ändå men inkomsterna av det vi gör här är stora jämfört med vad vi skulle kunna göra i en lägenhet.

vi får hoppas att banken inte säger upp lånet till betalning imorgon då.

Vitis

• Skåne
« Svar #112 skrivet: 24 okt-07 kl 19:06 »
vi får hoppas att banken inte säger upp lånet till betalning imorgon då.

Vadför skulle dom göra det ?

Dessutom är större delen bunden på 10 år till mkt. bra ränta så jag är inte så väldigt orolig.

Antar att du själv bor i en belånad bostad med tanke på vad lägenheter kostar i Gbg. Är du orolig för det ?

begion

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 24 okt-07 kl 20:58 »

Att amortera är inte en mer lönsam investering än den uteblivna räntekostnad du slipper betala framgent. Skulle amortera vara en lönsam affär så måste ju det mest lönsamma vara att amortera hela lånet, vilket bara talar för min tes. ;)

Däremot kan det underliggande objektet vara en lönsam investering. När det gäller bostadshus, så har de haft en gynnsam utveckling de senaste åren (tidigare år har räntekostnader och övriga omkostnader troligtvis gjort husägande till en sämre investering än om du haft motsvarande summa på ex. aktiebörsen), men i dagsläget gissar jag är risken för nedgång är större än chansen till uppgång.

Att undvika lån är dock inte detsamma som att bo i lägenhet. Du kan t.ex. hyra ett hus, eller helt enkelt spara ihop till ett. I det senare fallet skulle folk troligtvis inte köpa/bygga lika vräkiga kåkar som man lånar till idag, men det är ju ändå ett val man har. Här är ett exempel på några som satsat på att vara lånefria:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=532&a=240362

Folk väljer att låna till ett hus i bästa fall för att de inte har tålamod att spara ihop till det, eller i sämsta fall för att de egentligen inte har tillräckligt stora inkomster i förhållande till det hus de vill köpa.

Det är lite talande också att det ofta är just de som lånat till hus som ivrigast framhärdar att det är omöjligt att spara ihop till ett. Min gissning är att det beror på att husägandet helt enkelt är dyrare än man egentligen vill erkänna.

maten

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 24 okt-07 kl 21:08 »
Att amortera är inte en mer lönsam investering än den uteblivna räntekostnad du slipper betala framgent. Skulle amortera vara en lönsam affär så måste ju det mest lönsamma vara att amortera hela lånet, vilket bara talar för min tes. ;)

Däremot kan det underliggande objektet vara en lönsam investering. När det gäller bostadshus, så har de haft en gynnsam utveckling de senaste åren (tidigare år har räntekostnader och övriga omkostnader troligtvis gjort husägande till en sämre investering än om du haft motsvarande summa på ex. aktiebörsen), men i dagsläget gissar jag är risken för nedgång är större än chansen till uppgång.

Att undvika lån är dock inte detsamma som att bo i lägenhet. Du kan t.ex. hyra ett hus, eller helt enkelt spara ihop till ett. I det senare fallet skulle folk troligtvis inte köpa/bygga lika vräkiga kåkar som man lånar till idag, men det är ju ändå ett val man har. Här är ett exempel på några som satsat på att vara lånefria:

Folk väljer att låna till ett hus i bästa fall för att de inte har tålamod att spara ihop till det, eller i sämsta fall för att de egentligen inte har tillräckligt stora inkomster i förhållande till det hus de vill köpa.

Det är lite talande också att det ofta är just de som lånat till hus som ivrigast framhärdar att det är omöjligt att spara ihop till ett. Min gissning är att det beror på att husägandet helt enkelt är dyrare än man egentligen vill erkänna.

*bussvisslingar*bra sagt!!

Vitis

• Skåne
« Svar #115 skrivet: 24 okt-07 kl 21:28 »

Att hyra ett hus innebär ju bara att man betalar hyresvärdens lån plus hans marginal.

I vårt fall betyder "köpa ett hus med delvis lånade pengar" att vi kan leva det liv vi vill, till en lägre kostnad än att hyra och med större frihet, än om vi hyrde motsvarande.

Varje amortering är en slant rätt in i sparkontot (jämför med att spara ihop till ett hus) och innebär en minskad boendekostnad varje månad och mellanskillnaden vi betalar är bara räntan. Hade vi inte ägt vårt eget boende så hade vi fått betala hyresvärdens räntekostnad. Hur man än vänder sig har man rumpan bak ...

Summa summarum ... vi bor billigare här än i hyrt hus eller lägenhet och det blir billigare för varje månad som går. Dessutom kan vi utveckla vår verksamhet på vår egen mark och i våra egna lokaler utan att fråga nån om lov.

Jag känner mig otroligt fri till ett väldigt lågt pris.

begion

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 24 okt-07 kl 21:42 »
Att hyra ett hus innebär ju bara att man betalar hyresvärdens lån plus hans marginal.

I vårt fall betyder "köpa ett hus med delvis lånade pengar" att vi kan leva det liv vi vill, till en lägre kostnad än att hyra och med större frihet, än om vi hyrde motsvarande.

Varje amortering är en slant rätt in i sparkontot (jämför med att spara ihop till ett hus) och innebär en minskad boendekostnad varje månad och mellanskillnaden vi betalar är bara räntan. Hade vi inte ägt vårt eget boende så hade vi fått betala hyresvärdens räntekostnad. Hur man än vänder sig har man rumpan bak ...

Summa summarum ... vi bor billigare här än i hyrt hus eller lägenhet och det blir billigare för varje månad som går. Dessutom kan vi utveckla vår verksamhet på vår egen mark och i våra egna lokaler utan att fråga nån om lov.

Det är utomordentligt bra att ni är nöjda, det är trots allt vad det hela handlar om i slutändan. :) Om ni utvecklar en verksamhet med hjälp av lånet får ni dessutom en hävstångseffekt (som är en av fördelarna med lån).

Vi är uppenbarligen också överens om att det är utmärkt att amortera. Själv ser jag det ungefär som ett anti-lån, vilket absolut skall uppmuntras. :)

Vitis

• Skåne
« Svar #117 skrivet: 24 okt-07 kl 21:53 »
Det är utomordentligt bra att ni är nöjda, det är trots allt vad det hela handlar om i slutändan. :) Om ni utvecklar en verksamhet med hjälp av lånet får ni dessutom en hävstångseffekt (som är en av fördelarna med lån).

Vi är uppenbarligen också överens om att det är utmärkt att amortera. Själv ser jag det ungefär som ett anti-lån, vilket absolut skall uppmuntras. :)

Bra att vi förstår varandra  :-*

Jag förstår också mycket väl dina synpunkter på att låna för en livstil som man egentligen inte har råd med.

maten

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 24 okt-07 kl 21:59 »

jag måste bara få fråga:

hur mycket billigare bor ni nu i "eget hus" än innan?
hur mycket betalar ni i amortering och ränta varje månad?
känns det bra att vara "ofri" med lån runt halsen, med ett tvång att ständigt behöva få in pengar till att betala av lånet med?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 24 okt-07 kl 22:28 »
Sista lägenheten vi bodde i var en fyra på 84 kvadrat i ett skitområde i Södertälje för 15 år sedan. Kostade drygt 4000 i månaden. Vi köpte ett radhus på 104 kvadrat i Vagnhärad för huvudsakligen lånade pengar. Kostade ca 3000 i månaden. Amorterade järnet, så efter ett antal år hade vi bara de bundna lånen kvar och ungefär lika mycket på banken. Då sålde vi radhuset och köpte för pengarna plus banklån ett annat hus på 170 kvadrat i Vagnhärad. Amorterade järnet igen och hade efter ett antal år åter betalat tillbaka nästan allt. Då sålde vi huset och flyttade hit. Tömde alla reserver för att inte behöva låna.

Vi kunde ha suttit och glott i vår lägenhet i 15 år istället, men hur kul hade det varit? Vi hade varit fast i skitområdet och dessutom fått betala mer för privilegiet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser