Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fega jägare..eller vad dom ska kallas.  (läst 17236 gånger)

ekotripp

SV: Fega jägare..eller vad dom ska kallas.
« Svar #80 skrivet: 18 aug-08 kl 23:38 »
Tänkte först gå in här och skriva i denna tråd, men så såg jag "Hasses" inlägg och då var det kört, han vet ju allt den killen.....Du milde, angrepp på norrlänningar som en bunt... ja herregud.
Jag är jägare och bara som en liten hint om vad jag pysslar med de övriga 350 dagarna om året då jag inte jagar kanske kan ge en annan bild av en jägare:

Totalt satt upp 35 fågelholkar för allehanda arter samt sparat alla döda och äldre träd.
Utfodrat småfågel med ca 180 kg. solrosfrön och 60 kg. annat  som vete etc. var vinter. +Späck och talgbollar för åtskilliga hundralappar. Allt ur egen privat ficka, vilket allt är då gården inte drivs kommersiellt överhuvudtaget.

Satt 900 sticklingar av viden för klövviltet. Eget hårt arbete.

Upplåtit all åkermark till viltet, avstår alltså EU-bidrag. Jag är nämligen inte med,EU är ett förskräckligt överstatligt projekt.

Ändå skjuter jag ingen älg för att stammen är för dålig. och endast ett rådjur om året.

Mitt intresse för naturen och det vilda är verkligen stort och rikt, det ger mig lika mycket glädje att se tofsmesen vid fågelbordet var vinter som det ger att kunna äta en bit rådjur då och då. jag skulle inte vilja vara utan något av det. Hur många av övriga grupperingar i samhället gör överhuvudtaget ngt. för viltet, och därmed, genom att inte vistas frekvent i en biotop, hur bra koll har man på tillståndet egentligen.

Tonysson

• Värmland
« Svar #81 skrivet: 29 okt-08 kl 16:29 »
Läst denna tråd med intresse.

Detta skrev jag i ett annat forum och så här tycker jag:

Först och främst vill jag säga att jag och min familj har tre stycken hundar. Samt att jag jagar.

Men en sak som retar mig är att om en jakthund lös i skogen, med uppgift att just jaga/hetsa fram vilt, faller offer för en varg så blir det ett ramaskri. Döda vargen, Döda vargen.

När hunden hetsar en björn som är eller på väg in i idet, så den blir vansinnig. Döda björnen, Döda björnen.

Den duktige jägaren, tillika hundägaren, närmar sig kaoset, och skjuter den "livsfarliga björnen, och får sitt hjältedåd omskrivet i tidningen. Duktig viltvårdare.

De lösspringande hundar som biter ihjäl exempelvis får eller hetsar hästar, omnämns som beklagansvärda misstag. Inget Döda hundjäkeln där inte.

Jag VET av egen erfarenhet vad hundar oavsett ras kan åstadkomma ute i skogen.
Det märks då inte eftersom de djur som faller offer inte är av kategorien "frysboxvilt.
Om man har upplevt ej rådjursrena hundar sätta efter rådjur i skarsnö, lär man inte glömma detta.
Någon 100%-ig garanti för att hunden jagar endast det man är ute för att jaga finns inte.
Den som kan påstå det ljuger!

Sedan Lo. Vad är magnituden på dessa djurs skadeverkningar på tamboskap?
Däremot är de duktiga predatorer för rå och räv. Som vi som jägare MÅSTE jaga med förklaringen att räven är stygg mot hare och kid, och rådjuren är ju gud bevars en trafikfara om de tillåts att bli för många.
Konklusionen varje intelligent person borde dra, är att Lo förtjänar att jagas enkom för att den är en konkurrent till oss som jagar just rådjur och hare.

Nu har jag vädrat åsikter som jag själv som jägare inte borde ha, men detta är en sanning.
Det är oseriöst att släta över vissa sanningar och torgföra vissa utvalda med hög röst.

Som slutord, avliva rovdjur omedelbart som stör inom tätbebyggda områden, då dessa individer ÄR farliga eftersom de saknar respekt för människan.
Samt dra in licensen på livstid, och fem år i Lettiskt fängelse, för den som medels skoter eler annat fordon spårar/hetsar dessa djur miltals.

Tony

Vargerik

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 29 okt-08 kl 16:38 »
Kloka ord Tonysson!

ekotripp

« Svar #83 skrivet: 29 okt-08 kl 23:42 »
Lite förenklat och faktamässigt tveksamt tycker jag,

"Hetsa fram vilt"? Noga reglerat i Sverige avseende rasanvändning, jakttider +omdöme!

Alla blir påverkade om en "familjemedlem" blir vargdödad, mångåriga traditioner till spillo är väl en annan känsla som infinner sig kanske för de många som ägnar sig åt just drevjakt med hund. Livskvalitet för många i glesbygden.

Det Du skriver om björnen måste förklaras mer....samt ex. på dålig journalistik kanske, om det gick till så dvs.

Lösspringande hundar som jagar allt som rör sig är en vederstyggelse, de som verkligen ger sig på tamboskap och åsamkar skada är ytterst få. Dålig hundhållning!

Skarsnö! Vem släpper drivande, snabb hund på vilt då? Du verkar ha erfarenhet vilket inte är en merit...största viltskadorna gör dock sällskapshundar som släpps hej vilt i skog och fjäll, gärna i yngeltider av okunniga glada hundägare. I fjällen dödas mängder av ripkycklingar främst av korp(ont om dom i Bryssel-men här?) och sällskapshundar. Jägare släpper inte sina hundar denna känsliga tid på året.

Lodjursstammen ska hållas väldigt kort av många skäl, vackra och spännande djur, men med en förödande effekt på rådjursstammen, lokalt. Angriper tamboskap, speciellt när bytesdjuren minskar p.g.a. det totala rovdjurstrycket lokalt. Vi har bara sett början.

Vad borde Du som jägare ha för åsikter? Kan man ha olika åsikter kanske även som jägare?

Som pricken över I:et avrundar Du med att rovdjur som "stör" i tätbebyggda områden ska avlivas omedelbart? Men det är ok. för Dig om de människor som bor i glesbygden störs av alltför stora rovdjursstammar(lokalt) runt husknuten, så att de ska oroa sig för både barn och kreatur i tid och otid? Bor Du möjligen i Mälardalen? Det är ju där det ska vara rovdjur, för där bor de som verkligen vill ha dom.

Vi har hårda och bra straff för människor som hetsar djur med motorfordon, den gruppen människor vill dock inte jag kategorisera jägare, det är nog ngn. annan grupp Du tänker på. Kriminellt är det iallafall.

Tonysson

• Värmland
« Svar #84 skrivet: 30 okt-08 kl 16:41 »
1. Hetsa fram vilt. Jaa vilken semantisk vinkling borde jag ta? Att driva, jaga fram eller hetsa är kanske en fråga om drevets hastighet.

2. Björn. Anfallande björn har enligt mig till 99% valt människor med älgstudsare, och hund.
Vid några få tillfällen har helt vanliga människor lyckats komma mellan björn och unge, eller på annat sätt råkat ramlat på ett ide just när griniga brumbrum rumsterar där. Det är undantaget som bekräftar regeln.
Har du annan information, visa den gärna, så ändrar jag mig.

3. Skarsnö. Vem släpper...? Just jägare släppte tax i mitt exempel som jag bevittnade, som skaren höll för, dock ej för rået. Tax är ingen snabb hund. Jägaren skulle ju jaga hare.
Det var dock inte min tax, kanske din eller någon annans. Den finns inte längre.

Kan hålla med om att  sällskapshundar gör mest skada, men jag vidhåller att den som tror att jaktraser går att programmera för just ETT levande väsen, är naiv om inte dum.

4. Lodjursstammen. Det du skriver vidimerar ju vad jag skrev. Köttkonkurrens!
Angriper tamboskap mav rovdjurstrycket på bytesdjur. Kan det istället bero på att jag har dessa rå i boxen?
Statistik på lodjursangrepp på tamboskap kanske du har. Jag har ej funnit ngt anmärkningsvärt.

5. Bor faktiskt i Värmland. Skog inpå knuten.
Tätbebyggt, ja, vad jag då menar är människors boning och närliggande tomt, som exempel. Som du skriver "runt husknuten".
Sedan finns ju en del som går i spinn för att man hittar spår efter rovdjur kilometerväga från boningar, och räknas det som runt husknuten, får var och en bedömma.

6. Jaa, vem är jägare. Som du började med att det är "Noga reglerat i Sverige..." gällande hundar, så har jag för mig att den som har jägarexamen, jaktlicens och jagar i skog och mark, kan tillhöra gruppen jägare. Har jag fel, så rätta mig, och vilken annan grupp skulle jag tänka på om inte denna?
MEN i varje tillhörighetsgruppering finns det ett bottenskrap
Mer reglerat än än detta för att få kalla sig jägare lär det inte vara, men kanske du vet mer som inte jag vet om? Gäller det att vara ansluten till ett visst förbund, eller ha annan examina? Leg.Jäg? :)

Tony

Charlotte

• -
« Svar #85 skrivet: 30 okt-08 kl 17:02 »
De lösspringande hundar som biter ihjäl exempelvis får eller hetsar hästar, omnämns som beklagansvärda misstag. Inget Döda hundjäkeln där inte.
Fast där tycker inte jag att du har rätt, även om du har det på vissa punkter :)
Om inte ägaren vidtar åtgärder (efter att h*n naturligtvis stått för sitt Strikta Ägaransvar och ersatt ALLA skador som hunden tillfogat tamdjur) så att det inte händer igen så skulle jag också säga Döda Hunden (och även ha rätt till att göra det).
                                     Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Margit

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 30 okt-08 kl 18:05 »

3. Skarsnö. Vem släpper...? Just jägare släppte tax i mitt exempel som jag bevittnade, som skaren höll för, dock ej för rået. Tax är ingen snabb hund. Jägaren skulle ju jaga hare.
Det var dock inte min tax, kanske din eller någon annans. Den finns inte längre.

Jaga hare med en tax??  ???
Vad menar du med att taxen inte finns längre?

Margit

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 30 okt-08 kl 18:07 »
Lite förenklat och faktamässigt tveksamt tycker jag,

"Hetsa fram vilt"? Noga reglerat i Sverige avseende rasanvändning, jakttider +omdöme!

Alla blir påverkade om en "familjemedlem" blir vargdödad, mångåriga traditioner till spillo är väl en annan känsla som infinner sig kanske för de många som ägnar sig åt just drevjakt med hund. Livskvalitet för många i glesbygden.

Det Du skriver om björnen måste förklaras mer....samt ex. på dålig journalistik kanske, om det gick till så dvs.

Lösspringande hundar som jagar allt som rör sig är en vederstyggelse, de som verkligen ger sig på tamboskap och åsamkar skada är ytterst få. Dålig hundhållning!

Skarsnö! Vem släpper drivande, snabb hund på vilt då? Du verkar ha erfarenhet vilket inte är en merit...största viltskadorna gör dock sällskapshundar som släpps hej vilt i skog och fjäll, gärna i yngeltider av okunniga glada hundägare. I fjällen dödas mängder av ripkycklingar främst av korp(ont om dom i Bryssel-men här?) och sällskapshundar. Jägare släpper inte sina hundar denna känsliga tid på året.

Lodjursstammen ska hållas väldigt kort av många skäl, vackra och spännande djur, men med en förödande effekt på rådjursstammen, lokalt. Angriper tamboskap, speciellt när bytesdjuren minskar p.g.a. det totala rovdjurstrycket lokalt. Vi har bara sett början.

Vad borde Du som jägare ha för åsikter? Kan man ha olika åsikter kanske även som jägare?

Som pricken över I:et avrundar Du med att rovdjur som "stör" i tätbebyggda områden ska avlivas omedelbart? Men det är ok. för Dig om de människor som bor i glesbygden störs av alltför stora rovdjursstammar(lokalt) runt husknuten, så att de ska oroa sig för både barn och kreatur i tid och otid? Bor Du möjligen i Mälardalen? Det är ju där det ska vara rovdjur, för där bor de som verkligen vill ha dom.

Vi har hårda och bra straff för människor som hetsar djur med motorfordon, den gruppen människor vill dock inte jag kategorisera jägare, det är nog ngn. annan grupp Du tänker på. Kriminellt är det iallafall.

Håller med!

Tonysson

• Värmland
« Svar #88 skrivet: 30 okt-08 kl 18:48 »
Jaga hare med en tax?? 

Just det. Det var förklaringen. För släppa hund efter rå i skare, var det ju inte tal om. ::)
Så den blev plötsligt duktig på just hare över en natt. Tidigare skröts det om att den var Nordeuropas bästa grythund, och svårslagen på att driva rå.
Taxens frånfälle är höljt i dunkel, kanske ngn tyckte det var nog, eftersom detta inte var en engångsföreteelse har det senare visat sig, att låta kraken ränna runt och terra.

Husse, tillika präktig och rejäl "jägare", ibland jaktledare och stor arealägare (kan vara en förklaring till att han fick hållas) är nu död.  Äntligen! som Gert Fylking sade.

Märk väl att hunden kan igentligen inte beskyllas, eftersom den följde SIN natur och inte fattade bättre.     

Tony

Jan lindgren

« Svar #89 skrivet: 06 nov-08 kl 16:32 »
Hej!
Trevligt att så många människor är djurvänner och bryr sig om den svenska faunan men jag har inte läst om någon som vill återinplantera vildrenen. Med gott om vildren i fjällen och alla tamdjur inhägnade så kommer det att finnas gott om plats för de stora rovdjuren. Skogen kommer att skyddas från lösdrivande tamrenar och man behöver inte ha varg och björn i tätbefolkade delar av landet. Våra stora naturskyddsområden i norr bör väl redan nu räcka till ett par vargrevir och där ska det rimligtvis inte finnas tamdjur och jägare. Förmodligen så skulle jakt på vildren och stora rovdjur kunna ge mera inkomster i framtiden än att ha tamdjur i fjällvärlden. Det är faktiskt mycket få personer som kan försörja sig på tamdjursskötsel i fjällen.
MVH
Jan Lindgren

Vargerik

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 06 nov-08 kl 16:50 »
Hej!
Trevligt att så många människor är djurvänner och bryr sig om den svenska faunan men jag har inte läst om någon som vill återinplantera vildrenen. Med gott om vildren i fjällen och alla tamdjur inhägnade så kommer det att finnas gott om plats för de stora rovdjuren. Skogen kommer att skyddas från lösdrivande tamrenar och man behöver inte ha varg och björn i tätbefolkade delar av landet. Våra stora naturskyddsområden i norr bör väl redan nu räcka till ett par vargrevir och där ska det rimligtvis inte finnas tamdjur och jägare. Förmodligen så skulle jakt på vildren och stora rovdjur kunna ge mera inkomster i framtiden än att ha tamdjur i fjällvärlden. Det är faktiskt mycket få personer som kan försörja sig på tamdjursskötsel i fjällen.
MVH
Jan Lindgren
Jag skull drista mig att säga att INGEN kan försörja sig på tamdjursskötsel i fjällen. Iaf inte utan den konstgjorda andning som den bidragsberoende adeln samerna åtnjuter. Vildrenen blev utrotad för att den stör ren"näringen".
Vildren skulle ge ett enormt jaktligt värde, både ekonomiskt och ekologiskt. Det är hög tid att skrota rennäringen i sin nuvarande form, självklart skall samerna få hållas med det de har gjort i ett par hundra år på ett traditionellt sätt. Långtradartransporter och helikopterdrivning anses väl inte höra dit? En industri som framställer en produkt som saknar efterfrågan kort sagt. Jag har alltid undrat var allt renkött tar vägen, någon som vet?

guba

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 06 nov-08 kl 18:10 »
Med gott om vildren i fjällen och alla tamdjur inhägnade så kommer det att finnas gott om plats för de stora rovdjuren.

Jaa, vänd på förhållandet, hägna in lapparna så att vargen får vara ifred :) Det där var bland det bästa jag läst på länge.
Så får vargen en fristad däruppe nu när den är på god väg att försvinna här nere.

Rosten

• Närke
« Svar #92 skrivet: 06 nov-08 kl 18:13 »
Jaa, vänd på förhållandet, hägna in lapparna så att vargen får vara ifred :) Det där var bland det bästa jag läst på länge.
Så får vargen en fristad däruppe nu när den är på god väg att försvinna här nere.
Vargen är inte på väg att försvinna här nere. Eller hur förklarar du att antalet föryngringar ökar?
Vargen ökar sakta men säkert. Trots bilar, skyddsjakt och tjuvjakt.

Vargerik

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 06 nov-08 kl 19:06 »
Vargen är inte på väg att försvinna här nere. Eller hur förklarar du att antalet föryngringar ökar?
Vargen ökar sakta men säkert. Trots bilar, skyddsjakt och tjuvjakt.
Precis som regeringen beslutat alltså. Nu ska det bli spännande att se var det bär av nu när delmålet är uppnått. Renbeteslandet är ett hot mot naturen i stort och måste skrotas omgående.

Rosten

• Närke
« Svar #94 skrivet: 06 nov-08 kl 19:59 »
Precis som regeringen beslutat alltså. Nu ska det bli spännande att se var det bär av nu när delmålet är uppnått.
Det händer inte något mera än då skall man undersöka om vargstammen är så stor att den klarar sig från inavel.
Om den inte är det så får man sätta ett nytt delmål.

Vi är snart där om man pratar fortfarande om inavelsproblem. Så jag skulle tro att man flyttar upp målet till tre eller fyra hundra. För att sedan göra en ny undersökning.

För björnen så var ju först etappmålet 1000 stycken. Idag är vi uppe i ca 3000 stycken och ännu så har man inte släppt på jakten.
Utan kallar det för skyddsjakt. Vilket är helt fel. Skyddsjakt är när man skjuter bort enskilda individer som ställer till problem.

Man kan inte tilldela 100 björnar och hävda skyddsjakt.

ekotripp

« Svar #95 skrivet: 07 nov-08 kl 00:47 »
Jaga hare med en tax?? 

Just det. Det var förklaringen. För släppa hund efter rå i skare, var det ju inte tal om. ::)
Så den blev plötsligt duktig på just hare över en natt. Tidigare skröts det om att den var Nordeuropas bästa grythund, och svårslagen på att driva rå.
Taxens frånfälle är höljt i dunkel, kanske ngn tyckte det var nog, eftersom detta inte var en engångsföreteelse har det senare visat sig, att låta kraken ränna runt och terra.

Husse, tillika präktig och rejäl "jägare", ibland jaktledare och stor arealägare (kan vara en förklaring till att han fick hållas) är nu död.  Äntligen! som Gert Fylking sade.

Märk väl att hunden kan igentligen inte beskyllas, eftersom den följde SIN natur och inte fattade bättre.     

Tony

Först å främst: Tack Margit-jag gillar Dig med...

Men citat ovan var det sista inlägget som har nåt med tråden att göra, sidan 7 handlar bara om rovdjur, samer och renar vilket hör hemma på annan tråd.

Det är tråkigt att läsa Dina ilskna utsvävningar med insinuationer om att bedöma alla jägare utifrån beteendet på den där "präktiga och rejäla jägaren", verkar vara en riktig skitstövel faktiskt!
Om det finns 280 000 jägare i Sverige är jag säker på att det finns ganska många skitstövlar, oavsett förbund!? Vad var det för utslag Du fick förresten, förbund!?

Hur som helst har vi en huvudsaklig jakt i Sverige som får beröm ute i vida världen, bl.a. för den etik/säkerhet vi har. Välskött att det stora flertalet jägare. Dessa är också, hör och häpna, förmodligen både jättefina mammor/pappor, duktiga skattebetalare, naturvårdare(jord-/skogsbruk till trots), cyklister, idrottare, murare, lärare, bönder....ja Du fattar.

Har noterat, och kommer aldrig mer i hela mitt liv inhandla en tidning av märket GT/Expressen.
Dom har pumpat ut "jägaren" i löpet varenda j-a dag i flera veckor nu m.a. av mordet på 29-åriga kvinna fr. Pite. Aftonbladet skrev "gruvarbetaren", text-tv/svt skrev "50-åringen", med reservation för att jag inte läst allt alla dagar. H-e vad trött man blir!

Moraggarn

• -
« Svar #96 skrivet: 07 nov-08 kl 15:09 »
(Men jag antar att vi ska skjuta alla kriminella som hoppar på folk, isåfall har jag en bunte här..)?

VARFÖR JÄMSTÄLLS HELA TIDEN MÄNNISKAN MED DJUREN!!!

Sådant tjafs får jag höra jämt som tex "Hur kan du gå ut i skogen och skjuta älg,TÄNK! om det varit tvärt om, att älarna började jaga människor,vad skulle du tycka om det"?

Som nu tex, om man kan skjuta en varg,björn eller vad som helst som hoppar på ens egna djur,ja då kommer oundvikligen frågan"ja men då kan man ju skjuta ner alla som hoppar på och skadar folk" men det är inte riktigt samma sak.För en tid sedan startade jag en tråd i detta ämne som dog ut tämligen snabbt men tydligen finns det plats för disskussion i denna fråga trots allt, då det dyker upp hela tiden lite här och var

guba

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 07 nov-08 kl 17:00 »
Så jag skulle tro att man flyttar upp målet till tre eller fyra hundra.

I sådant fall är vi tillbaka där det började, då var målet 500 vargar, en siffra som jägarförbundet fick ned till dagens 200.

Charlotte

• -
« Svar #98 skrivet: 07 nov-08 kl 17:15 »
I sådant fall är vi tillbaka där det började, då var målet 500 vargar, en siffra som jägarförbundet fick ned till dagens 200.

Fast det har väl hela tiden varit frågan om ETAPPMÅL och etapp är för mig något som sker stegvis? Och vad jag har fattat har det hela tiden rört sig om etappmål.
Första Etappmålet är nu uppnått med råge enligt viltskadecenter...
http://www.folkbladet.nu/?p=124028
                          Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tonysson

• Värmland
« Svar #99 skrivet: 07 nov-08 kl 17:23 »
Det är tråkigt att läsa Dina ilskna utsvävningar med insinuationer om att bedöma alla jägare utifrån beteendet på den där "präktiga och rejäla jägaren", verkar vara en riktig skitstövel faktiskt!
Om det finns 280 000 jägare i Sverige är jag säker på att det finns ganska många skitstövlar, oavsett förbund!? Vad var det för utslag Du fick förresten, förbund!?

Om det inte framgått handlade det om VEM som kan kalla sig jägare. Överhuvudtaget fjantigt ifrågasättande, så jag ironiserade lite.

En jägare är faktiskt en person som lever på jakt, eller jagar vilt, samt viss befattning inom militären.

Alltså, uppfyller någon något av ovanstående kriteria, kan denne med rätta kallas jägare.
Oavsett moral, utseende, tillhörigthet, välgärning, illgärning eller annans personliga åsikt.

Att påstå att någon är mer eller mindre "jägare" är bara fjant, utifrån subjektiva åsikter.

Sedan kan man diskutera etik och moral under jaktens utövande, men det är en fråga för sig.

Tony

(jägare i Värmland)

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser