Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fega jägare..eller vad dom ska kallas.  (läst 17234 gånger)

Fridolf2

• Gäst
Fega jägare..eller vad dom ska kallas.
« skrivet: 08 okt-07 kl 16:47 »
Någon som såg filmen på Rapport i går kväll? Där några usla så kallade jägare jagade björn från skoter..dom passar på när björnen precis vaknat på våren och är som svagast, då vågar dessa modiga män ge sig efter den med snöskoter och skjuta den när den blivit rejält trött, så dom absolut inte riskerar att råka ut för denna fruktansvärde bests vrede. För att verkligen understryka att dom inte bara är fega, utan även idioter, så filmar dom det hela samtidigt, konstigt nog utan att visa vilka dom är. Utför man en sån här hjältemodig insats så tycker jag man ska visa upp sig för kameran. Utöver detta visades också fällor som man hittade, avkapade tunnor som man svetsat på en krage av spetsiga järn på, riktade in mot centrum. sen lägger man ett bete i botten på tunnan och när björnen sticker ner huvudet så fastnar han mellan taggarna och kan inte komma loss igen.
Är det detta som kallas viltvård?? Eller naturupplevelse..? För det är ju det som jägarna hänvisar till när dom får frågan om vad som är det fina med jakt.
Nä, fy fan för sånt pack, skulle gladeligen släppa ner dom i en björngrop, obeväpnade tillsammans med en björn, så kan dom åtminstone slåss på lika villkor.

leifhh

• Gäst
Re:Fega jägare..eller vad dom ska kallas.
« Svar #1 skrivet: 08 okt-07 kl 17:44 »
Idioter finns det i alla befolkningsgrupper. Det här låter ju som ett bra exempel på uselt omdömme samt sanslöst dålig respekt för såväl lag som jaktetik.

(Har ingen TV så jag har ej sett inslaget)

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 08 okt-07 kl 19:49 »
Oftast när man pratar om jägare och skoter så hade det varit bättre om man kallat dom för renägare istället för jägare.
För nu får vi vanliga jägare skit för saker som görs i en viss del av Sverige >:(.

Björn Mikael

« Svar #3 skrivet: 08 okt-07 kl 19:50 »
Det som visas i inslaget är brottsligt och helt förkastligt! Man ska dock inte lasta en hel grupp människor för något som ett fåtal individer sysslar med. Är väll ingen som drar alla bilister över en kam när det är fråga om rattfylla eller hur?

Sen kan man ju fråga sig vilken grupp människor som gynnas av att jaga björn på detta viset i närheten av fjällen, och som har tid och resurser att göra det...Idioter finns som sagt överallt och deras gärningar ska inte kasta skugga över alla hederliga människor.

Björn Mikael

« Svar #4 skrivet: 08 okt-07 kl 19:53 »
Oftast när man pratar om jägare och skoter så hade det varit bättre om man kallat dom för renägare istället för jägare.
För nu får vi vanliga jägare skit för saker som görs i en viss del av Sverige >:(.

Nej nej serru det går ju inte för sig, man får absolut inte peka ut minorieter på det viset.. Jägare går det dock utmärkt att peka ut i tid och otid ::)

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 08 okt-07 kl 20:14 »
Nej nej serru det går ju inte för sig, man får absolut inte peka ut minorieter på det viset.. Jägare går det dock utmärkt att peka ut i tid och otid ::)
Exakt, känns jäkligt ruttet att få skit som jägare för att man inte "får" peka ut den enda gruppen av folk som vill ha bort björnen kvar.

halle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 okt-07 kl 22:32 »
Jag såg tyvär inte det reportaget.
Men jag mår illa när det finns människor som beter sig på detta viset.
Det finns även sådana idioter även utanför jägarkåren.
Tyvär så finns det altid vissa avarter i varje grupp.
Men jag håller med om som det skrivs också på denna tråd om jägarkåren.
Tyvär så är vi jägare lätta att hacka på, men titta på bara hur djuren far illa utav mäniskor på slakterierna.
Men det skrivs knappast någon gång om det, men minsta lilla skadskjutning så blir alla jägare påhoppade.
Mvh Halle

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 09 okt-07 kl 18:00 »
Det där är inte jägare. Det där är kriminella.

Jakt får inte bedrivas från motorfordon. Det är inte ens tillåtet att färdas med vapen på ett motorfordon i terrängen, annat än för militärer.

Och vad för fällor som får användas och hur är väldigt noga reglerat. Ingen av de fällorna du beskriver är tillåtna och kan därmed per definition inte användas av en jägare. En jägare använder nämligen bara av Naturvårdsverket godkända fällor.

Om någon stjäl ett äpple, är de då en äppelodlare? Om någon stjäl en bil, är de då bilägare?
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 18:13 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 09 okt-07 kl 18:12 »
Nä, fy fan för sånt pack, skulle gladeligen släppa ner dom i en björngrop, obeväpnade tillsammans med en björn, så kan dom åtminstone slåss på lika villkor.

Tycker du det om alla kriminella?

För övrigt så är det knappast på lika villkor att stoppa ner en människa tillsammans med en björn i en grop.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 okt-07 kl 21:35 »

Om någon stjäl ett äpple, är de då en äppelodlare? Om någon stjäl en bil, är de då bilägare?
   ??? ??? ??? ???

Ja, jag tycker så om många kriminella, tycker det daltas alldeles för mycket med dom.  Men alldeles särskilt illa tycker jag om såna som plågar djur, måhända att det inte är riktigt lika villkor om man släpper ner dom så dom får slåss med en björn, det kan jag väl hålla med om, men det är heller definitivt inte på lika villkor att jaga från snöskoter och skjuta uttröttade djur. Man kan väl åtminstone hålla sig till fots.  Jag säger inget om att man jagar björn, men det ska vara på ett riktigt sätt.

Sen kan jag hålla med dom som ifrågasatt om det var samer som jagade, det är säkert möjligt. Och dom intervjuade en same om hur många renkalvar som blir tagna av björn, då sa han att det var ca 30, och för dom hade han fått, som han tyckte ynkliga, 14 000...herregud! det är ju närmare 500 per kalv! Hur mycket ger en ren egentligen netto i slakt? Jag tycker det verkar vara bra betalt, det kan väl inte vara meningen man ska gå med vinst på dom som blir rivna?

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 09 okt-07 kl 22:30 »
   ??? ??? ??? ???

Ja, jag tycker så om många kriminella, tycker det daltas alldeles för mycket med dom.  Men alldeles särskilt illa tycker jag om såna som plågar djur, måhända att det inte är riktigt lika villkor om man släpper ner dom så dom får slåss med en björn, det kan jag väl hålla med om, men det är heller definitivt inte på lika villkor att jaga från snöskoter och skjuta uttröttade djur. Man kan väl åtminstone hålla sig till fots.  Jag säger inget om att man jagar björn, men det ska vara på ett riktigt sätt.

Sen kan jag hålla med dom som ifrågasatt om det var samer som jagade, det är säkert möjligt. Och dom intervjuade en same om hur många renkalvar som blir tagna av björn, då sa han att det var ca 30, och för dom hade han fått, som han tyckte ynkliga, 14 000...herregud! det är ju närmare 500 per kalv! Hur mycket ger en ren egentligen netto i slakt? Jag tycker det verkar vara bra betalt, det kan väl inte vara meningen man ska gå med vinst på dom som blir rivna?
För ca 2 år sedan så letade jag fram siffror på vad samerna fick. Då fick man 47 miljoner i skadestånd för vad rovdjuren ställde till med. Då behövde man inte ens bevisa att någon ren hade blivit dödad.
Enligt dom papprena som jag fick fram så var ca 90% av rennäring bidrag och endast 10% var rena pengar.
Men jag kan förstå om samerna hatar rovdjuren. Dom dödar ju dom renarna som man skulle ha sålt utan kvitto. ;)

Susanne

« Svar #11 skrivet: 13 okt-07 kl 22:12 »
Det var då på tiden att även resten av Sverige får se de grymma metoder som rovdjuren avlivas med i "renbetesland". Men inte bara rovdjuren får sluta sina liv under skotrar... akta dig för att tappa din hund... den kan också dö under en skoter...  >:( >:(

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 14 okt-07 kl 10:47 »
Det var då på tiden att även resten av Sverige får se de grymma metoder som rovdjuren avlivas med i "renbetesland". Men inte bara rovdjuren får sluta sina liv under skotrar... akta dig för att tappa din hund... den kan också dö under en skoter...  >:( >:(
Om man har någon koll på saker och ting i naturen så har det ju varit känt att rovdjur har haft det besvärligt ibland renägare. För åkte dom skidor efter rovdjuren till dom inte orkade springa längre i lössnö pga att dom aldrig han äta och dricka något när dom var förföljda. Sen kom skotern och då köre man över dom istället.
« Senast ändrad: 14 okt-07 kl 10:49 av Rosten »

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #13 skrivet: 14 okt-07 kl 12:55 »
Om man har någon koll på saker och ting i naturen så har det ju varit känt att rovdjur har haft det besvärligt ibland renägare. För åkte dom skidor efter rovdjuren till dom inte orkade springa längre i lössnö pga att dom aldrig han äta och dricka något när dom var förföljda. Sen kom skotern och då köre man över dom istället.

"Håll reta opa hunn!, hä så fort hann aldri mer kom tebakka".

Så sa en rendrivande "lapp" åt en bekant som bedrev älgjakt på sin egen ägandes mark.

Utlåtandet,,, tja!, det kan man ju tolka som man själv vill.  ;)

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 okt-07 kl 18:12 »
Någon som såg filmen på Rapport i går kväll? Där några usla så kallade jägare jagade björn från skoter..dom passar på när björnen precis vaknat på våren och är som svagast, då vågar dessa modiga män ge sig efter den med snöskoter och skjuta den när den blivit rejält trött, så dom absolut inte riskerar att råka ut för denna fruktansvärde bests vrede. För att verkligen understryka att dom inte bara är fega, utan även idioter, så filmar dom det hela samtidigt, konstigt nog utan att visa vilka dom är. Utför man en sån här hjältemodig insats så tycker jag man ska visa upp sig för kameran. Utöver detta visades också fällor som man hittade, avkapade tunnor som man svetsat på en krage av spetsiga järn på, riktade in mot centrum. sen lägger man ett bete i botten på tunnan och när björnen sticker ner huvudet så fastnar han mellan taggarna och kan inte komma loss igen.
Är det detta som kallas viltvård?? Eller naturupplevelse..? För det är ju det som jägarna hänvisar till när dom får frågan om vad som är det fina med jakt.

Jag tycker inte att man kan kalla dem för jägare i alla fall... >:(
Ryktet går att det är filmat i Ryssland men jag vet inte. Fruktansvärt oetiskt och grymt gjort, men kan jag förstå att man inte vill ha björnen nära inpå sig och sina djur...se bara vilket ramaskri det blir när en jakthund biter i hjäl några hönor...

Xerzes

« Svar #15 skrivet: 04 nov-07 kl 06:04 »
som flera andra redan påpekat här, dessa människor var garanterat inte "riktiga" jägare. kriminella, rakt av är vad dom är (varför tror du dom inte filmade sina ansikten?). det är såna här människor man hoppas bli nästa offer för en björnattack...eller varför inte att dom råkar fastna i sina egna fällor?
dom jägare jag känner är ödmjuka och har stor respekt för naturen!
bomb, president, terrorist, bin laden, al-Qaida, statsminister, tunnelbana, odla morötter?

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 dec-07 kl 17:07 »
Hemsk film, rent sjukt.

Dessvärre tror jag inte att filmen är gjord i sverige.

Anledning: Märket på skotrarna finns inte i sverige knappt.
Buran: Ryskt antikt vidunder.

Finns dessa (kvar? Om dom någonsin funnits) i Sverige (aktivt i trafik) borde polisen inte ha några problem att spåra dom.

Nu påstår jag inte att tjuvjakt (illegal jakt) Inte finns i sverige.. men..

Här är det nog reportern som snurrat till det lite.

Medvetet eller inte, det vet bara hon..
« Senast ändrad: 09 dec-07 kl 13:53 av Neiklot »

Neiklot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 dec-07 kl 17:22 »

Öhh.. va?

Skoter är väl ett av sveriges vanligaste fordon.. eller?
Och jägare använder dessa likamycket som annat folk, så det där är en konstig ursäkt.Och vad jag vet bor det inte Enbart renägare/samer i Norrland?

Typiskt "jägarjägare" att peka ut andra..
Förövrigt har jag träffat flertalet samer/renägare.
Och kanske tja.. 20% av dom vill bli av med björnen.. eller vargen..
Jämnför denna statistik med jägarna i Jämtland/dalarna..

/Neiklot - Fiskare, Jägare och Samevän!

« Senast ändrad: 07 dec-07 kl 17:34 av Neiklot »

Neiklot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 dec-07 kl 19:08 »
Ska även tillägga att jag kanske uppfattade fel..

Men det tror jag inte!

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 08 dec-07 kl 00:12 »
Öhh.. va?

Skoter är väl ett av sveriges vanligaste fordon.. eller?
Och jägare använder dessa likamycket som annat folk, så det där är en konstig ursäkt.Och vad jag vet bor det inte Enbart renägare/samer i Norrland?

Typiskt "jägarjägare" att peka ut andra..
Förövrigt har jag träffat flertalet samer/renägare.
Och kanske tja.. 20% av dom vill bli av med björnen.. eller vargen..
Jämnför denna statistik med jägarna i Jämtland/dalarna..
/Neiklot - Fiskare, Jägare och Samevän!

Så du påstår att samerna vill behålla rovdjuren. :o
Ta då och titta lite i statestiken vad som har hänt med vargstammen i sameland.. Det finns ju inte en varg kvar där. Vargen är ju helt utrotade där samerna finns. Det var ju där vargen fanns förut.
Vi har rätt gott om varg här nere och jag känner inte en enda person som äger en snöskoter. Oavsett om dom är jägare eller ej. Så skoter kan knappas vara en av vanligaste fordon som finns . Kanske kan det vara så att där skotrarna finns där är vargen utrotad idag.
Vill du kolla själv så kan du gå in på varginventerinen och kolla .
http://www.viltskadecenter.se/publikationer/statusrapport_varg_2006_07.pdf
Bläddra ner till sidan 18.

Så får du en bild på hur det ser ut. Så dom 20% samer som vill bli av med vargen har också sett till att dom blev av med den. Till 100%.

« Senast ändrad: 08 dec-07 kl 00:13 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare
ärt, Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser