Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråttom!Lilltuppen är slaktad  (läst 5131 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Bråttom!Lilltuppen är slaktad
« skrivet: 06 okt-07 kl 19:50 »
Nu kommer min fråga denna gången: Om jag vill plocka fågeln och ska då innan doppa den i varmvatten 80grader.
Ska jag då ta ur den innan jag doppar den?

Hur gör man .
Jag vet ju vad man gör , men inte i vilken ordning där.

//Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Bråttom!Lilltuppen är slaktad
« Svar #1 skrivet: 06 okt-07 kl 19:52 »
Doppa och plocka den först, ta ur den sen.
Hur gör man när man tar ur? Har gjort det för längesedan men minns inte hur man fick loss det som var inuti och inte heller hur man skulle klippa upp.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 06 okt-07 kl 19:54 »
Varför jag undra var ; om man doppar är det inte risk att det kommer bakterier från analen ner i vattnet...eller , man kanske inte doppar så djupt...  ???
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #3 skrivet: 06 okt-07 kl 20:48 »
Nu är han plockad urtagen och upphängd i vedbon.
Levern ligger i kylen , den ska jag steka i smör till frukost :)

Ett hett tips är att ha på diskhandskar då man plockar , det var riktigt bra.

Men jag skulle vilja, precis som sörgården sa; veta hur gör men en snygg urtagning. Varifrån skär eller klipper man ?
Gör oss lite klokare i den frågan , please!!

//Hälsningar Maya
« Senast ändrad: 06 okt-07 kl 23:30 av HönsMaya »

ela84

« Svar #4 skrivet: 07 okt-07 kl 01:07 »
Vet inte om ja gör rätt (jar bara gjort de 3 gånger)
Men när jag öpnar så börjar jag i analöpningen och går ända upp till där filen börjar.
Jag tycker de fungar bra och då får jag inhanden ganska bra för att tömma på innehållet men jag har fortfarande inte lärt mig att få ut de fint.
De mästa går sönder för mig, är de nått tipps ni har för de?
Lever på mackan lät gått hoppas jag kan göra de nästa gång.
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Methoni

• Närke
« Svar #5 skrivet: 07 okt-07 kl 08:06 »
Att man doppar dem i minst 70-gradigt vatten är också för att ev samonella-bakterier skall dö.
Jag brukar också göra ett snitt från analen och upp så att jag får in handen.

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 07 okt-07 kl 08:51 »
Vill ni hjälpa mig med då? ;D
Har inte slaktat något än men är snart dags, har två tuppar för mycket..
Hur lång tid tar det ca att plocka dom? Tar man alla pyttefjun och sånt oxå?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Methoni

• Närke
« Svar #7 skrivet: 07 okt-07 kl 09:27 »
Senast jag slaktade gick det jätte snabbt att plocka dem, det är väl 10-11 gånger jag slaktat nu. I början tog det tid,mest för att jag skakade så i hela kroppen!
Jag börjar med vingpennorna och vingarna. Därefter från analen och uppåt. De fina strån som finns kvar tar jag bort genom att hälla lite t-röd på en tallrik, tända på och sve-bort dem.

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 09 okt-07 kl 10:04 »
Hmmm det låter inte såå svårt man kanske skulle våga prova .  
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Bruja

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 okt-07 kl 10:58 »
Hej

ICA:s kokbok brukar ha en bra beskrivning på hur man delar kyckling. (Med bilder)
under min köksbiträdeutbildning fick vi lära oss att allt ska kokas i 90 grader för att alla bakterier ska försvinna.

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 10:59 av Carmencha »

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 09 okt-07 kl 15:13 »
I början tog det tid,mest för att jag skakade så i hela kroppen!
:o :o :o :o :o :o
Starkt att fortsätta efter en sån upplevelse. ;)

Vildvittra

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 09 okt-07 kl 16:49 »
Någon som testat att flå istället för att plocka? Vi fick en tjäder i vintras, den flådde mannen, supersmidigt!
Tänkte nästan testa det med de tuppar jag måste knacka också.

Vildvittra

Södergården

« Svar #12 skrivet: 09 okt-07 kl 17:06 »
Låter intressant, Vildvittra. Kan du inte berätta hur han gjorde när han flådde dem?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 09 okt-07 kl 17:51 »
Vi har flått tuppar. Det gäller dock att ha lite styrka i armarna, gubben brukar klara det bättre!
Vet inte om jag ska va nån slags expert o uttala mig om hur man gör, men jag brukar iaf lägga tuppen/ankan på rygg o göra ett litet snitt från halsen (där är ju redan öppet eftersom man huggit huvudet av dem) o ner mot bröstet, räcker med ett par cm. Sen drar man liksom, jag brukar jobba med fingrarna o köra in dem mellan skinnet/köttet o dra dem in under så långt jag kan. Buken är det lättaste, vingarna ett elände med alla senor som sitter fast, benen är rätt mycket jobb med också. Men som sagt var, är man stark går det lättare, o ibland får man ta till kniven o skära lite försiktigt. Bara man får en början på det så tror jag att alla kan!
Vi tycker det är gott med flådd tupp/anka ibland, det blir mera viltsmak över det plus att det blir lite nyttigare, det mesta fettet sitter i skinnet (se inlägg under slakta anka här nedan  ;))

Lycka till!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #14 skrivet: 09 okt-07 kl 17:52 »
PS

Ju fetare tupp, desto lättare att flå  ;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #15 skrivet: 09 okt-07 kl 19:06 »
Ja, jga ska nog testa det nästa gång...iaf för att jämföra, för nu har jag testat att skålla och plocka fjädrar, (i och för sig hade jag inget kallvatten utan bara varmvatten)
Men det är et dj--a plock, även om det som sagt gick rätt bra med diskhandskar, man fick bra grepp.
Men med mörka fjäderpennor ser det lätt ofräscht ut, om man inte ska , typ ; klämma varje pormask ::)
 //Maya

Södergården

« Svar #16 skrivet: 09 okt-07 kl 21:11 »
Tack för beskrivningen hur man går tillväga. Jag har länge undrat. Nu kanske man vågar sig på det när det blir dags.
Fast jag vill INTE slakta mina söta Faverolletuppar. De är ju mer som kelgrisar än som tuppar.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #17 skrivet: 09 okt-07 kl 21:24 »
Tack för beskrivningen hur man går tillväga. Jag har länge undrat. Nu kanske man vågar sig på det när det blir dags.
Fast jag vill INTE slakta mina söta Faverolletuppar. De är ju mer som kelgrisar än som tuppar.

Ja, jag längtar redan.. Hoppas nu det blir några hönor av kycklingarna, så han har några damer nästa sommar.  ;D Visst ska man kunna se skillnad på dem rätt tidigt?

Melica

« Svar #18 skrivet: 09 okt-07 kl 23:49 »
Här http://medlem.spray.se/susanneskogman/index.htm finns en helsida med slakttips. Hon beskriver också en annan teknik att flå.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Vildvittra

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 15 okt-07 kl 22:16 »
Låter intressant, Vildvittra. Kan du inte berätta hur han gjorde när han flådde dem?

Har missat att ni svarat på denna tråd. Nu fick ni ju en massa slakttips men jag ska fråga honom hur han gjorde så ska jag skriva här sen. Det är som tur han som står för slaktandet i familjen...

Vildvittra

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare
Nataks, Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser