Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slagruteman/kvinna  (läst 9973 gånger)

Johannes

• Gäst
Slagruteman/kvinna
« skrivet: 04 aug-07 kl 10:41 »
Denna förfrågan är väl som att svära i kyrkan bland alla professionella frågeställningar som finns om vatten och hur man finner det.
Men jag gör ändå ett försök!
Finns det någon slagruteman/kvinna här?

trädman

Re:Slagruteman/kvinna
« Svar #1 skrivet: 06 aug-07 kl 00:25 »
Denna förfrågan är väl som att svära i kyrkan bland alla professionella frågeställningar som finns om vatten och hur man finner det.
Men jag gör ändå ett försök!
Finns det någon slagruteman/kvinna här?

Det tycks finnas flera här på forumet som kan en hel del om vattenfrågor. Fråga dem var du ska leta efter vatten stället (om det nu är vatten du vill hitta). Tror inte så många av dem vill bli sammankopplade med slagrutor och annat skrock.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 06 aug-07 kl 02:10 »
Minns jag rätt så finns det en slagruteförening på nätet där man kan komma i kontakt med de som behärskar förmågan. Världen är full med människor som har behov av att sänka andra och sånt dom inte förstår. Men dom behöver man inte bry sig om.

Johannes

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 aug-07 kl 08:13 »
TACK Gruff dit förslag leder kanske vidare och det var det viktiga i sammnhanget!

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 06 aug-07 kl 09:28 »
Det tycks finnas flera här på forumet som kan en hel del om vattenfrågor. Fråga dem var du ska leta efter vatten stället (om det nu är vatten du vill hitta). Tror inte så många av dem vill bli sammankopplade med slagrutor och annat skrock.
Att kalla sökning efter vatten med slagruta för skrock, då är du dåligt upplyst ::). Det är en gammal kunskap som duktiga kvinnor och män praktiserat under århundraden, kanske längre.
Och att bli förknippad med det är inget negativt, tvärtom, något man är stolt över.

Själv känner jag vattenådror, men är tyvärr inte så tränad att jag ger mig utanför den egna marken 8).

Johannes, försök med dessa sidor

www.slagruta.org

eller  

http.paranormal.se/psi/jord/straalning.html
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

trädman

« Svar #5 skrivet: 07 aug-07 kl 00:12 »
Minns jag rätt så finns det en slagruteförening på nätet där man kan komma i kontakt med de som behärskar förmågan. Världen är full med människor som har behov av att sänka andra och sånt dom inte förstår. Men dom behöver man inte bry sig om.

Jag har inget behov av att "sänka" andra. Mitt inlägg var ett råd som gällde under förutsättning att frågeställaren var ute efter att hitta vatten. Man kan ju vilja komma i kontakt med slagrutemän/-kvinnor av andra skäl också.

När det gäller frågan om huruvida slagruta fungerar för att hitta vatten eller inte är den fullt möjligt att undersöka med erkända vetenskapliga metoder. Dessa studier utfaller dock inte till slagrutans fördel. Däremot kan det ändå vara så att duktiga slagrutemän/kvinnor hittar vatten tack vare sina iakttagelser av området. Se exv http://www.vof.se/folkvett/20041skeptiskt-abc#slagruta för kortfattad info

Simon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 aug-07 kl 09:16 »
Hej! Jag brukar hjälpa till att " ta ut" vatten när folk ska gräva brunnar mmm.  
Detta har vi gjort i många generationer i vår släkt och nu är det jag  :-[
Vad folk tycker bryr jag mig inte om - det är deras ensak
Den egna övertygelsen är den viktigaste! ;)

mvh Simon

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 12 aug-07 kl 21:55 »
Jag har med egna ögon sett hur slagrutan vrider sig i min fars händer så att barken har varit skruvad till den till slut släppte i långa bitar från trädet. Han var helt skinnflådd i händerna. Men han är inte säker att det är pga att det finns vatten eller om det kommer an på något annat. Så han har aldrig brytt sig om att hjälpa folk. Då han är rädd att dom skall bli förbannade om det inte är vatten som han regerar på. Tyvärr så känner inte jag ett dugg. Min sambo känner lite men inte på långa vägar så mycket som min far gör.

Därimot så tar min far ut elledningar i marken. Han har jobbat på byggen i hela sitt liv och om dom inte fick ut någon från elbolaget tillräckligt snabbt så grävde man efter vad han tog ut. Vid ett bygge en gång så stod det en ung kille och hånflinade. Min far tog en slagrutepinne och sa åt killen att han skulle testa. Så killen gick runt och hånflinade igen. Så min far tog tag i killens handledar och frågade om han kände något. Då började pinnen att vrida sig. Pappa så åt killen att han skulle hålla i för kung och fosterland. Han höll i till pinnen gick av. Killen vart helt betagen och sprang runt en halv dag och testade  innan han blev tillsagt att han skulle få sparken om han inte fortsatte jobba.

Flera år senare så sitter jag på ett barnkalas och vi föräldrar glider in på ämmnet slagruta. En kille berättar att han tar ut avloppsledningar, elkablar och vatten. Han berättar också att han en gång stått på ett dygge och skrattat åt en gubbe som tog ut elkablar och att gubben placerat en slagruta i hans han. Han tog sedan tag i mina handleder och att han vart livrädd när pinnen började vrida sig. Så jag sa. Så brukar min far göra. Han tittade på mig och sa. Kör din far lastbil. Jag sa att han gjorde det men att han nu var pensionär. Då sa han, heter din far Arne.
Då kom vi på att det var min far som hade varit den där gubben. så jag ringde hem till min far och frågade om han kände någon som hette xxxxxxx. Ja, sa min far och berättade hela historien. Min far sa att han själv aldrig hade fått så våldsamma känningar som killen fick.  

Så en sammanfatning. Varken jag eller min far har en aning om slagrutan funkar att ta ut vatten med. Då alla vetenskapliga bevis verkar peka åt andra hållet. Men något är det som får pinnen att vrida sig i min fars händer.

Därimot när han viker ett par ståltrådar och plockar ut elkablar då tror jag på det till 100%.
För jag har sett det så många gånger när vi har grävt eller då vi ringt elbolaget och dom har kommit med sin metalldetektorer.
« Senast ändrad: 12 aug-07 kl 22:01 av Rosten »

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #8 skrivet: 13 aug-07 kl 00:42 »
Det finns så mycket vi känner och förstår, men vi förstår så lite.

Det handlar om naturfenomen som säkert skulle kunna bevisas, om man nu skulle försöka med Det.

Mitt första arbete som elkraftare skedde på en ing byrå i skåne. Vi var elkonsulter som arbetade mycket med landsinget i malmöhus län.

En dag frågade chefen om jag skulle kunna bygga en kabelsökare, det fanns då, men inköp av sådan skulle inte kunna ge oss jobbet, för den skulle dra upp kostnaden på anbudet.

Jag svarade att jag skall funderat på det, och provbygga en på prov, det skulle gå rätt snabbt att bygga en som säker fungerade, och jag fick rätt fria tyglar för jag visste att den var tvungen att fungera, och skulle vara billigt.

Vi skulle altså söka efter nedgrävda el-ledningar. Närmare bestämt ett stort mentalsjukhus i helsingborg. Santa Maria sjukhus i helsingborg, ett arbete som vi skulle kunna hålla på med två man under flera sommarveckor. (-74)

Åkte hem och funderade, tänkte på magnetfälten kring elektriska ledningar, även vid mark. Det gällde att försöka leta upp ledningarna med. Men räkte det med, med fältet som fanns vid mycket liten belastning, på kanske 100W på 1 meters djup.(3-fas, 1-fas)
Utgick från att jag skulle fånga upp magnetfältet kring kabeln, med att förstärka signalen, frekvensen var 50 Hz, hur fånga upp signalen. Åkte ut till yosti-kit i malmö, köpte förstärkarebyggsats, batteriansl, låda, pot för volym, och hörlursuttag.
Åkte hem plockade fam en kontaktorspole för EG10, raspade fram en ferritstav från en gammal radioapparat, bockade ett VP-rör, flockade i hop grejerna. Satte på mig hörlurarna, i boxen med först, på VP-röret som slutade i ett T, där ferritstaven genom kontaktorspolen, som var horrisontell med markytan.

Och se, när jag började pendla med denna "pinne", hörde jag brum, men när jag svängde den i sidled upptäckte jag att det brummade bara när jag pendlade med sökar vinkelrätt mot ledningen, tystnade den rakt ovan kabeln.

Med dessa sidobrum var de inträffade i cm, längden på området det inte brummade det på, fick jag fram en vinkel. Denna vinkel gjordes det beräkningar på så att vi kunde till och med mäta djupet.

Vi fick jobbet, jag fick gå omkring, med hörlurar på huvudet, med en konstig käpp. Min arbetskamrat kom efter, för att markera in på obefinligt ledningkännedom av. Det gjorde vi  på S:ta Maria sjukhus  mentalsjukhus I HBG.

Efter ett tag kände man sig som hemma, skämtar bara. Nu har ni fått det exakta instruktionerna för att bygga kabelsökare.

Vi (jag) upptäckte at jag kunde spåra vattenledningsrör (ej plast) vet inte om det funkar på sådana. Avloppsör (lika dant där) angående plast).

Jag hörde även teleledningar, och hur motorer lät, vid start och belastning, kunde detta höras på ljudet.

Nu pratar jag om ledningar som låg på 1 meters djup (mellan 0,4-1 m), som i stort sett var obelastade. Det är dessa osynliga krafter som bla el-allergikerna reagerar på) som medicinskt sett knappast finns, om man pratar med vissa.

Har också provat ledning lagd i cirkel under högspänningsledning, att det kunde låta lampan lysa (12 V).

Där under dessa ledningar finns enl vissa experter, är det oskadligt, bara 400 m ifrån har man nu kontaterat.

Det var en del av det omätbara med enkla medel, så varför skulle inte denna förmåga hos vissa människor, jag har själv sett en slagruteman, ta ut vatten. Och förstår, att vi hela tiden befinner oss konstant under viss magnetisk (fält-strålning), och ett kompakt ganska stort elektriskt fällt.

En sak glömde jag, när jobbet var gjort, bad chefen för malmöhus-län och landsting Undrade om inte jag kunde byggare en elektronisk farthållare till sin bil (minska böterna). Detta erbjudande ville jag inte villig att ta. Man kan göra bort sig på annat sätt.
Hälsn Leif ;)

Brokullen

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 06 sep-07 kl 01:51 »
Tror ju inte riktigt att det är personen i sig som hittar vattnet,känner en som sysslar med detta,(slagruteman) utan det gäller nog att använda rätt material när man söker.Om ni har sett den s.k pissegubben man kan sätta upp på fasaden för att se om det är regn på gång,vet inte riktigt vad det är för träslag men den riktar sig ivarje fall efter där det finns fukt.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Vattendoktorn fd

« Svar #10 skrivet: 06 sep-07 kl 09:55 »
Tror ju inte riktigt att det är personen i sig som hittar vattnet,känner en som sysslar med detta,(slagruteman) utan det gäller nog att använda rätt material när man söker.Om ni har sett den s.k pissegubben man kan sätta upp på fasaden för att se om det är regn på gång,vet inte riktigt vad det är för träslag men den riktar sig ivarje fall efter där det finns fukt.

I luften, ja.

Stallbacka gård

« Svar #11 skrivet: 09 sep-07 kl 12:42 »
Jag själv har tagit ut vatten på tomten vid mitt gammla barndomshem. Min pappa och mamma kan det inte, men jag och min bror kan. Jag änvänder en metallpinne böjd 90 grader, den ena sidan längre än den andre. Den korta änden håller jag sedan i ett löst grepp så att den långa delen pekar rakt fram när jag börjar. Sedan när jag kommer över en vattenådra eller elledning så vrider sig pinnen innåt mot bröstet. Som jag skrev innan så kan inte min far eller mor detta. Men om de håller i min eller min brors hand så fungerar det för dem med.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 09 sep-07 kl 21:17 »
Har också testat både slagruta och metallpinnar. Visst vred sig slagrutan nedåt trots att jag höll emot för allt vad jag var värd och metallpinnarna vred sig också, dock inte nedåt utan in mot kroppen. Har inte testat att ta ut vattenådror eller elledningar. Ska nog prova vad det lider att försöka ta ut elledningar med hjälp av metallpinnar. :)
If it doesn't work, chrome it!

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #13 skrivet: 14 sep-07 kl 20:25 »
Jag har själv varit med om att fixa två brunnar med slagruta, den första fixade så kallat kunniga att INTE hitta vatten! Men jag hittade båda gångerna. Så det funkar.
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 21 okt-07 kl 13:03 »
Jag själv har tagit ut vatten på tomten vid mitt gammla barndomshem. Min pappa och mamma kan det inte, men jag och min bror kan. Jag änvänder en metallpinne böjd 90 grader, den ena sidan längre än den andre. Den korta änden håller jag sedan i ett löst grepp så att den långa delen pekar rakt fram när jag börjar. Sedan när jag kommer över en vattenådra eller elledning så vrider sig pinnen innåt mot bröstet. Som jag skrev innan så kan inte min far eller mor detta. Men om de håller i min eller min brors hand så fungerar det för dem med.
Jag har provat precis samma sak ,jag böjde 2 st svetspinnar 90 grader håll de löst pekande framåt och de gick ihop när man var nära vatten eller el .
Första testet var på farfarstid när vi grävde en brunn till stugan.Andra gången var när jag skulle borra en brunn till mitt hus,innan de kom så gick jag runt med pinnarna för skojs skull och när borrarna kom så nämde jag detta och de tyckte det var en bra plats ,de borrade 14 meter.Sedan testade jag och farsan när jag skulle gräva upp runt huset och dränera ,vi träffade minst lika rätt som när elgubben senare kom och märkte ut platsen ,fast han var konstigt nog mer osäker än vad vi var.
Jag tror absolut att slagruta funkar,men jag använder det bara för skojsskull ta ut elgubben om man skall gräva kostar ju inget men en avgrävd kabel kostar.
Lars ;)
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 okt-07 kl 14:49 »
Finns det någon akademisk forskning på området? Vore kul att se en studie..... I vilka situationer det funkar / inte funkar, samt för vem.

Efter att ha gått en del med metalldetektor i jobbet kan jag konstatera att:
1/ med fukt i jorden är det mer lättsökt
2/ homogena jordar är lättare att söka av än jordar med material av olika storlek (typexempel osvallad morän).
3/ det är svårsökt när man har stålhätta på kängerna  :P

Det verkar vara liknande med magnetometer och georadar. Men nu glider vi ifrån den grundläggande frågeställningen.

Anders G.

• -
« Svar #16 skrivet: 19 nov-07 kl 17:23 »
Kan rekommendera Föreningen Vetenskap och Folkbildning VoF. I den utmärkta tidningen Folkvett har tom publicerats en sammanställning av "positiva" undersökningar om slagruta. När du läst den, kan du alltid gå vidare till de mer förekommande sågningarna av grenklykor.
http://www.vof.se/folkvett/20031positiva-slagruteundersokningar

Körven

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 19 nov-07 kl 20:15 »
Det förträffliga Tv programmet Hajk med B Alsterlind,gjorde en undersökning för några år sedan.Han sammlade ihop ett antal slagrute människor,som skulle leta vatten på ett fält,ingen komm på samma ställe,märkligt nog.Det största felet är att folk tror att det finns vattenådror,som är som underjordiska bäckar.Nu skall tilläggas att det finns sådana fenomen som kan liknas vid underjords bäckar,skickt med lera och sand kan få vatten att spruta upp,som bortanför travbanan i Rättvik,eller som underjordiska källor där vattnet rinner fram,Nygårdskällan i Väse tex.
Så med eller utan slagruta så finner du vatten,för det finns över allt.Hur djupt man måste gräva beror på grundvatten nivån,och den ändras hela tiden.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #18 skrivet: 30 dec-07 kl 22:14 »
Utan att vara elak så fiins bara ett instrument som fungerar, WLF instrument!
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Vattendoktorn fd

« Svar #19 skrivet: 30 dec-07 kl 23:59 »
Utan att vara elak så fiins bara ett instrument som fungerar, WLF instrument!

Jag brukar inte svara "anonyma", men vad menar Ni ?

Leif   8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 2 användare
pow, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser