Det finns så mycket vi känner och förstår, men vi förstår så lite.
Det handlar om naturfenomen som säkert skulle kunna bevisas, om man nu skulle försöka med Det.
Mitt första arbete som elkraftare skedde på en ing byrå i skåne. Vi var elkonsulter som arbetade mycket med landsinget i malmöhus län.
En dag frågade chefen om jag skulle kunna bygga en kabelsökare, det fanns då, men inköp av sådan skulle inte kunna ge oss jobbet, för den skulle dra upp kostnaden på anbudet.
Jag svarade att jag skall funderat på det, och provbygga en på prov, det skulle gå rätt snabbt att bygga en som säker fungerade, och jag fick rätt fria tyglar för jag visste att den var tvungen att fungera, och skulle vara billigt.
Vi skulle altså söka efter nedgrävda el-ledningar. Närmare bestämt ett stort mentalsjukhus i helsingborg. Santa Maria sjukhus i helsingborg, ett arbete som vi skulle kunna hålla på med två man under flera sommarveckor. (-74)
Åkte hem och funderade, tänkte på magnetfälten kring elektriska ledningar, även vid mark. Det gällde att försöka leta upp ledningarna med. Men räkte det med, med fältet som fanns vid mycket liten belastning, på kanske 100W på 1 meters djup.(3-fas, 1-fas)
Utgick från att jag skulle fånga upp magnetfältet kring kabeln, med att förstärka signalen, frekvensen var 50 Hz, hur fånga upp signalen. Åkte ut till yosti-kit i malmö, köpte förstärkarebyggsats, batteriansl, låda, pot för volym, och hörlursuttag.
Åkte hem plockade fam en kontaktorspole för EG10, raspade fram en ferritstav från en gammal radioapparat, bockade ett VP-rör, flockade i hop grejerna. Satte på mig hörlurarna, i boxen med först, på VP-röret som slutade i ett T, där ferritstaven genom kontaktorspolen, som var horrisontell med markytan.
Och se, när jag började pendla med denna "pinne", hörde jag brum, men när jag svängde den i sidled upptäckte jag att det brummade bara när jag pendlade med sökar vinkelrätt mot ledningen, tystnade den rakt ovan kabeln.
Med dessa sidobrum var de inträffade i cm, längden på området det inte brummade det på, fick jag fram en vinkel. Denna vinkel gjordes det beräkningar på så att vi kunde till och med mäta djupet.
Vi fick jobbet, jag fick gå omkring, med hörlurar på huvudet, med en konstig käpp. Min arbetskamrat kom efter, för att markera in på obefinligt ledningkännedom av. Det gjorde vi på S:ta Maria sjukhus mentalsjukhus I HBG.
Efter ett tag kände man sig som hemma, skämtar bara. Nu har ni fått det exakta instruktionerna för att bygga kabelsökare.
Vi (jag) upptäckte at jag kunde spåra vattenledningsrör (ej plast) vet inte om det funkar på sådana. Avloppsör (lika dant där) angående plast).
Jag hörde även teleledningar, och hur motorer lät, vid start och belastning, kunde detta höras på ljudet.
Nu pratar jag om ledningar som låg på 1 meters djup (mellan 0,4-1 m), som i stort sett var obelastade. Det är dessa osynliga krafter som bla el-allergikerna reagerar på) som medicinskt sett knappast finns, om man pratar med vissa.
Har också provat ledning lagd i cirkel under högspänningsledning, att det kunde låta lampan lysa (12 V).
Där under dessa ledningar finns enl vissa experter, är det oskadligt, bara 400 m ifrån har man nu kontaterat.
Det var en del av det omätbara med enkla medel, så varför skulle inte denna förmåga hos vissa människor, jag har själv sett en slagruteman, ta ut vatten. Och förstår, att vi hela tiden befinner oss konstant under viss magnetisk (fält-strålning), och ett kompakt ganska stort elektriskt fällt.
En sak glömde jag, när jobbet var gjort, bad chefen för malmöhus-län och landsting Undrade om inte jag kunde byggare en elektronisk farthållare till sin bil (minska böterna). Detta erbjudande ville jag inte villig att ta. Man kan göra bort sig på annat sätt.
Hälsn Leif