Vi äter snart inte något rött kött från butik. Köttet kommer från vilt som älg (del i älg pga VVO), kanin, hare, dovhjortar och vildsvin.
Nu har vi startat upp 30-40 kycklingar där ca hälften blir tuppar. I år finns även Skånegäss där 10 går till mat och andra halvan sparas över vintern.
Sedan tidigare finns här får och lamm och lamm chorizo och köttlådor som säljs kommersiellt fast i liten skala med alla tillstånd med extern slakt och chark.
Det har blivit en hel del malet kött tidigare och det lär bli mera i år (2015).
I den här tråden skall jag försöka få igång bilder på process och tillverkning av mat från vilt och fjäderfän. Det blir en del olika korvar, hamburgare, lufttorkade produkter mm.
I år har jag anskaffat lite mera utrustning för småskalig livsmedelsproduktion till det egna hushållet. En del vanliga prylar och en del kanske onödiga men inte för mig, jag älskar apparater.
T ex en bra hamburgerpress där man får superfina burgare på hjort & vildsvin. Skall man tillverka +100 st burgare för frysen, 10 x 10 pack med cellofan mellan vill jag ha det gjort på ett par timmar.
En bra vakuumpackare med både påsar och rulle. En rök för en del kött och korvar.
Håller dessutom på med att anlägga ett kylrum med polyuretanväggar. Utrymmet är utstädat och det blir bygge i höst/vinter.