Hej
Jag undrar vad ni tycker och tänker om uppvärmning... Jag (eller egentligen VI) har en oljepanna från som fortfarande går men men... hur länge? När jag väl ska byta så vill jag vara säker på vad jag ska byta till så att det inte blir "fel". Vilka alternativa värmekällor finns det? Bygga kakelungnar? Direkt el? ny olje panna? Pellets? Vad är mest ekonomiskt? Vilket är miljövänligast? mm. mm..
Tacksam för fylliga svar!
/ J
ja, det mest ekonomiska är väl att isolera vinden ordentligt.
peletter: på plussidan=hög förbränningsgrad,förnyelsebar råvara,håller igång ventilationen och håller undan fukten genom att skorstenen används,eldningen kan automatiseras.
peletter:på minussidan=äldre pannor bidrar till försurning och övergödning.
kräver mer regelbundenskötsel än än eldrivna system.förådsutrymme krävs!
ved: på plusssidan=billigt om man har tillgång till egen ved,vedhuggning ger motion,förnyelsebar råvara,håller oxå igång ventilationen.
ved: på minussidan=vid dåligt inställd panna och fuktig ved blir det höga utsläpp,kräver hårt arbete om man hugger veden själv.lagringsutrymme.
olja:på plussidan=enkelt och beprövat tekniskt system,håller igång ventilationen ,genom att skorstenen används.
olja: på minussidan=kräver utrymme för tanken,spär på koldioxideffekten,förbrukar jordens ändliga resurser,tanken och pannan kräver visst underhåll.osäker prisutveckling,kan ibland lukta illa.
el:på plusssidan=enkelt,inget undehåll,låg investeringskostnad,inga lokala utsläpp.
el: på minusssidan=osäker prisutveckling,kan vara mindre miljövänlig beroende på vart elen har framställts.dyrt om man i framtiden vill byta system.gamla termostater ger ojämn värme.
luftvärmepump:på plussidan=miljövänligt om man köper el från miljövänliga leverantörer,kräver minimal skötsel,förhållandevis billig att installera,luktar inte.
luftvärmepump: på minusssidan=hög investeringskostnad,fungerar sämre i hus med traditionell planlösning,kräver öppna ytor.susande eller bullrande ljud,kräver stora kunskaper vid driftstörning.