Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värma upp "bäst"?  (läst 22812 gånger)

lite_av_varje

• Gäst
Re:Hur värma upp "bäst"?
« Svar #40 skrivet: 21 dec-06 kl 20:15 »
Hej
Jag undrar vad ni tycker och tänker om uppvärmning... Jag (eller egentligen VI) har en oljepanna från som fortfarande går men men... hur länge? När jag väl ska byta så vill jag vara säker på vad jag ska byta till så att det inte blir "fel". Vilka alternativa värmekällor finns det? Bygga kakelungnar? Direkt el? ny olje panna? Pellets? Vad är mest ekonomiskt? Vilket är miljövänligast? mm. mm..

Tacksam för fylliga svar!
/ J

ja, det mest ekonomiska är väl att isolera vinden ordentligt.

peletter: på plussidan=hög förbränningsgrad,förnyelsebar råvara,håller igång ventilationen och håller undan fukten genom att skorstenen används,eldningen kan automatiseras.

peletter:på minussidan=äldre pannor bidrar till försurning och övergödning.
kräver mer regelbundenskötsel än än eldrivna system.förådsutrymme krävs!

ved: på plusssidan=billigt om man har tillgång till egen ved,vedhuggning ger motion,förnyelsebar råvara,håller oxå igång ventilationen.

ved: på minussidan=vid dåligt inställd panna och fuktig ved blir det höga utsläpp,kräver hårt arbete om man hugger veden själv.lagringsutrymme.

olja:på plussidan=enkelt och beprövat tekniskt system,håller igång ventilationen ,genom att skorstenen används.

olja: på minussidan=kräver utrymme för tanken,spär på koldioxideffekten,förbrukar jordens ändliga resurser,tanken och pannan kräver visst underhåll.osäker prisutveckling,kan ibland lukta illa.

el:på plusssidan=enkelt,inget undehåll,låg investeringskostnad,inga lokala utsläpp.

el: på minusssidan=osäker prisutveckling,kan vara mindre miljövänlig beroende på vart elen har framställts.dyrt om man i framtiden vill byta system.gamla termostater ger ojämn värme.

luftvärmepump:på plussidan=miljövänligt om man köper el från miljövänliga leverantörer,kräver minimal skötsel,förhållandevis billig att installera,luktar inte.

luftvärmepump: på minusssidan=hög investeringskostnad,fungerar sämre i hus med traditionell planlösning,kräver öppna ytor.susande eller bullrande ljud,kräver stora kunskaper vid driftstörning.

Winnie

« Svar #41 skrivet: 22 dec-06 kl 16:01 »
nya reler from. 1juli 2006,ang. skorstenar, nu gäller blandannat 1meter över över takytan...läs mer på: www.boverket.se

det har blivit ändringar i Boverkets byggregler nu from.1juli 2006, skorstenar som placeras vid husens långsidor behöver inte längre vara så höga.
Det räcker med att skorstenen mynnar över nock och minst

OBSERVERA!!!!
Boverkets byggreler är ALDRIG retroaktiva!!!!!!!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 22 dec-06 kl 17:06 »
OBSERVERA!!!!
Boverkets byggreler är ALDRIG retroaktiva!!!!!!!

vad menar du nu???? ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 22 dec-06 kl 21:47 »
Winnie menar att om skorstenen byggdes för hundra år sedan och var godkänd då så är den godkänd nu med, även om den sticker upp för lite eller har en kanal för alla eldstäder. Man kan i princip underhålla och reparera den hur länge som helst.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 22 dec-06 kl 23:26 »
Winnie menar att om skorstenen byggdes för hundra år sedan och var godkänd då så är den godkänd nu med, även om den sticker upp för lite eller har en kanal för alla eldstäder. Man kan i princip underhålla och reparera den hur länge som helst.

ok, jag fattar

humlan57

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 20 jan-07 kl 23:28 »
Hej
Jag undrar vad ni tycker och tänker om uppvärmning... Jag (eller egentligen VI) har en oljepanna från som fortfarande går men men... hur länge? När jag väl ska byta så vill jag vara säker på vad jag ska byta till så att det inte blir "fel". Vilka alternativa värmekällor finns det? Bygga kakelungnar? Direkt el? ny olje panna? Pellets? Vad är mest ekonomiskt? Vilket är miljövänligast? mm. mm..

Tacksam för fylliga svar!
/ J

Solfångare å en värmepump av nåt slag. Själv har jag solfångare å en L/V-pump dockad mot en kominerad sol/elpanna/acktank, med den gamla ved/oljepannan som reservenergi vid riktigt låga temperaturer. Å Du ville ha fylliga svar: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php Fylligare än så kan Du aldrig få det  ;D ;)

mvh humlan.
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 23:28 av humlan57 »

Baxima

« Svar #46 skrivet: 21 jan-07 kl 10:39 »
Själv skulle jag säga ved och sol.En ved panna kan du köra på ett bilbatteri om strömmen går.Du behöver aldrig oroa dig för att värmen inte ska räcka till.

Ved priset har ju inte pendlat så mycket utan ligger stilla.

mrsmp

« Svar #47 skrivet: 11 apr-07 kl 09:47 »
Vår vedpanna (-64) gick sönder i maj och vi har funderat länge innan vi skaffade en gjutjärnspanna, tydligen den enda som finns på marknaden i sverige. Inga finesser (som kan gå sönder) men heller inga finesser som ger effektivare förbränning (som keramikinsats och fläktar och sånt). Hållbarhetstid ca 50 år, men ej miljögodkänd i tätbebyggt område (vi bor i glesbygd) - jämför med en miljögodkänd panna som håller i ca 10 år. Då går det 5 miljögodkända pannor på en gjutjärnspanna... Det måste ju ändå fresta en del på miljön att tillverka, frakta och skota en panna, eller? Och det viktiga är ju att elda med TORR ved!

Ved är en förnyelsebar energikälla och lätt att få tag på. Vi köper 3-meterslängder av björk för 100 kr kubikmetern eller byter oss till ved mot annat arbete. Vi gör åt ca 30 kubik/år (huset är på ca 140 kvadratmeter och timrat med oisolerad vind) och det ger oss även varmvatten eftersom vi har en ackumulatortank med varmvattenberedare i (varmvatten är annars en stor kostnad!). Vi har alltså vattenburen värme med element.

Detta gör en värme och varmvattenkostnad på 3 000 kr per år. Plus panna förstås (15 000), och installation + en ackumulatortank till (20 000) att fördela på 50 år...

Det finns ju många sätt att tänka förstås men jag tror att vi fick med både miljön och ekonomin.

Monika

Härligt ämne!!
Vi kör idag med pellets...mycket jobb helt klart! Funderar nu på vad man kan använda istället, och börjar då tänka i vedbanor...men...ved innebär också mycket jobb?!!
Dessutom krävs utrymme, speciellt om man då skall ha ca två årsförbruk, eftersom veden behöver torka ett år innan det kan användas?
Sedan skall det staplas och fås ner i källaren också.
Sedan har inte vi någon skog...men det har grannen som sagt att vi mer än gärna får köpa..jag skulle tippa att vi minst kommer göra av med 60 kubik per år...så jag vet inte.
Sedan måste vi köpa vedpanna också isåfall....
Bergvärme verkar super dyrt....och inte speciellt effektivt i stora gamla timmerkåkar....
Tål att tänkas på iallfall..... ::)

Skytten

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 11 apr-07 kl 10:42 »
Ju mer pannan slukar ju mer är det över i plånboken om man eldar med ved. Vill man inte klyva och såga finns det kluven ved att köpa, och varken pellets eller något annat är billigare.
Har man ont om tid, kan man med rätt  panna och ackumultortank anordna så att det räcker att elda på kvällen.

En investering i en vedpanna betalar sig.

Priset på pellets är framledes är osäkert, så det gäller inte pellets dagspris utan vad det kan komma att kosta framledes, som har största betydelsen, och det är inte osannolikt alls att det ökar i pris.

Har man redan ett fungerande system, t.ex, jordvärme, drar det mycket el under den kallaste tiden, då kan en braskamin vara ett bra komplement.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

malungen

« Svar #49 skrivet: 28 dec-07 kl 00:03 »
Jag ser en dimension till med veden.
Man jobbar med veden och eldar i pannan -> varmt inne.
Man latar sig och eldar inte -> kallt inne.
Det är något som känns helt rätt på något djupare plan.

Många jag känner med värmepump får ägna timmar på gymmet för att hålla formen.

Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #50 skrivet: 30 dec-07 kl 15:29 »
Jag ser en dimension till med veden.
Man jobbar med veden och eldar i pannan -> varmt inne.
Man latar sig och eldar inte -> kallt inne.
Det är något som känns helt rätt på något djupare plan.

Många jag känner med värmepump får ägna timmar på gymmet för att hålla formen.

Ved är helt klart billigast om man tycker om att pula med huggning och klyvning,för mycket jobb är det .Men som sagt gymmet slipper man och pigg blir man.
Men ser man varje nedlagd timme som en förlorad timme då man kunde varit på jobbet istället då är det en annan sak.
Jag eldar upp 20 m3 och att klyva det tar ca 2 helger  plus 4000 kr om man köper veden oklyvd men hemkörd.
Oljan kostar över 20000 kr om jag skulle köpt nu.
Jag förbrukade 2kubik när jag hade olja,satte sedan in en kamin i tvrummet det gjorde ca 400 liter.Kaminen var av sådan typ att den gav snabb tv värme men när den slocknade så sjönk det snabbt.

En vedpanna sparar man in ganska snabbt om man redan har vattenburen värme.
Mvh  Lars M
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 30 dec-07 kl 16:11 »
Största nackdelen med veden är väl att den är så billig att det inte går att räkna hem en tilläggsisolering.

trebreh

SV: Hur värma upp "bäst"?
« Svar #52 skrivet: 24 dec-08 kl 13:17 »
Att elda med ved på ett ekonomiskt sätt förutsätter att man själv tycker om att jobba med den, samt att man ha tillgång till billig råvara, helst egen eller grannens skog.
Vi har tre eldstäder i torpet och en i bastun, så det går åt en hel del ved. Men visst är det skönt med värmen som kommer från braskaminerna och vedspisen.
Sen skadar det inte om man ha en latmansvärmeskälla installerat. El eller helst någon typ av värmepump kan vara bra att ta till när latmasken gör sig påmind.
Att vara ute i skogen och hålla på med vedanskaffning är en hälsosam sysselsättning, kan rekommenderas för alla som kan röra på sig. Inget fel på gym heller för den delen, men på sommaren föredrar jag skogen.

ca

« Svar #53 skrivet: 26 dec-08 kl 19:38 »
MRSMP gör du av med 12 kbm pellets/år? Det verkar vara ett jättehus. Men ju mer energi som går åt ju mer "tjänar" man på att elda ved, eller....

VA

« Svar #54 skrivet: 28 dec-08 kl 20:21 »
Har tyvärr inte orkat läsa igenom hela denna tråd.. Men har man förutsättningar och lust så är ved billigast och väldigt miljövänligt om man väljer rätt panna. inte hugga in sol eller pellets till veden det blir inte billigare...Solvärme skulle jag bara sätta in om nån skänker det till mig.

Rosten

• Närke
« Svar #55 skrivet: 23 dec-09 kl 23:14 »
Men har man förutsättningar och lust så är ved billigast och väldigt miljövänligt om man väljer rätt panna.
Väldigt miljövänlig?
En godkänd miljöpanna släpper ut mera skit än vad en oljepanna gör.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 24 dec-09 kl 00:55 »
En oljepanna släpper ut fossilt kol. Fail!

Rosten

• Närke
« Svar #57 skrivet: 24 dec-09 kl 09:11 »
En oljepanna släpper ut fossilt kol. Fail!
Så det är bättre att att släppa ut "rätt" skit?
Om några få år så kommer inte dagens miljöpannor att vara godkända.
Förmodligen så kommer dom gamla pannorna, spisar, kaminer mm att totalförbjudas i framtiden.

M8e

• Västerbotten
« Svar #58 skrivet: 24 dec-09 kl 10:27 »
Så det är bättre att att släppa ut "rätt" skit?
Ja det är det. Vedpanneskiten är mer lokala och temporära.
Sen får man ju leva med lite skit...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 24 dec-09 kl 10:49 »
Ja det är det. Vedpanneskiten är mer lokala och temporära.
Sen får man ju leva med lite skit...
Så tycker inte statens provningsanstallt.
På dom så låter det som att utsläpp är utsläpp oavsett om dom är lokala eller ej.

Så om några år kommer politikerna att ändra vilken typ av eldstad som man får använda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser