Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värma upp "bäst"?  (läst 22795 gånger)

Rizz

• Gäst
Re:Hur värma upp "bäst"?
« Svar #20 skrivet: 16 nov-05 kl 17:24 »
Jag kan inte svara på frågorna men på http://www.pellets.info/ så kan någon säkert hjälpa dig.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 nov-05 kl 19:19 »

Hej.
Min brors svärfar, samt även gården där jag bodde förut hade precis den lösningen du talar om. Alltså ett litet eldningshus vid sidan om stora huset, och sedan kulvert.

Det fungerade väldigt bra på dessa två ställen, och det hade fördelar också, som att pellets/flispannor som släpper ut mycket spillvärme, inte gör det för varmt under sommaren. Det gjorde också att eldningen kunde bli effektiv med rejäla brasor, inget småeldande.

Rent generellt så brukar sotarna kräva att det är tillräckligt högt i tak i rummet där eldstaden finns, över 2 meter, för att de ska kunna godkänna installationen. men ta ut skorstensfejarmästaren och diskutera, om du har en vettig sådan, så hjälper de till med råd och dåd.

En meter över taknock gäller på huset som har skorstenen. Men jag vet inte om det sedan finns något minsta avstånd till intillliggande byggnad? Det borde dock vara reglerat redan i reglerna för friggeboden eller allmänt i byggplanen för området, även om det inte är skrivet för friggeboden i sig. Men detta är sådant som du ska fråga skorstensfejarmästeren om.

Mikael Perman.

CeeJay

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 24 nov-05 kl 15:00 »
För att hetta upp diskussionen ännu mer så kan man ju som jag elda en pelletspanna med spannmål.

Kostar ca hälften mot Pellets.

Olika nackdelar beroende på sädslag... De flesta tycks föredra havre vilket jag inte gillar då det blir mycket aska ( ca 20%)... Just nu eldar jag med vete...

Jag har en Baxi Multiheat 4.0F med syrestyrning.

Egentligen ska man inte kunna köra året om men det gör jag då jag använder spillvärmen på sommaren att värma poolen. Anläggningen är parallelkopplad med min gamla oljepanna från 1961 som står backup... Om Pelletspannan stannar så tar Oljepannan över när cirkulationstempen sjunkit 20 grader... Händer i princip bara när vi slagit av pelletspannan och glömt slå på den igen.

NOTERA: Det är STOR skillnad på en pelletsbrännare eller en PELLETSPANNA... www.baxi.se

Vitis

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 24 nov-05 kl 21:59 »
Jag har precis fått tillgång till mitt nya (gamla) hus och har en relativt ny (5år) oljepanna i ett uthus. Det första jag noterade var att alla värmerören från/till pannan var helt oisolerade och detta i ett mer eller mindre oisolerat uthus (en vägg består endast av en lättviktspressening efter rivning av gammal panna).

Jag har räknat lite mellan tummen och pekfingret och kommit fram till att isoleringen jag krängde på alla rören i gårkväll kommer att spara mig över 3000kWh per år. Isoleringen kostade 250:- och motsvarande olja 3000:-.

F.ö. så är skorstenen 1 m över nocken på "pannhuset" och betydligt lägre än nocken på boningshuset.

Jag ska konvertera till pellets så fort jag får tid och så ska jag se över både fönster och isolering. Fick idag in en offert på att byta alla fönster + altandörr för ca 45.000:-, har inte utvärderat än och skall begära in fler offerter så jag kan jämföra lite.

Funderar också på en braskamin och bygga ventilationskanaler där den varma luften kan cirkulera upp på ovanvåningen (sovrummen) där det idag helt saknas värme.

Huset är litet, ca 70m2 + 20m2 inrett på vinden och oljeförbrukningen har varit kring 2500-3000 l/år enl. säljaren.

Huset är beläget i Skåne och byggt 1909 (????).

CeeJay

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 25 nov-05 kl 09:17 »
När det gäller regler för dylika saker kan jag "varmt" rekommendera följande;

http://www.svbf.se

Lantbrukets brandskyddskommité används som referensverk av många försäkringsbolag samt sotarmästare. Den innehåller både värmeinstallationer samt elinstallationer.

Jag byggde ett nytt pannrum i stallet med instruktioner från svbf och det räckte i princip att visa sotarmästaren och försäkringsbolaget att jag hade pärmen!

När det gäller skorstenshöjd så är det dels beroende på nockhöjd men även på närhet till andra hus. Finns utförligt beskrivet i pärmen!

Kasia

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 dec-05 kl 08:37 »
Läste länken som ovanstående angett.

Nja, miljögodkänningen är inte riktigt till för detta syfte. Antioxidanter i all ära....

Ett stort problem med icke miljögodkända vedpannor utan ackumulatortank är att förbränningen ej sker under optimala förhållanden vilket medför att en hel del andra icke önskvärda föreningar än koldioxid o vatten bildas, bl.a kväveoxider och VOC - volatile organic compounds - flyktiga organiska föreningar. Dessa är ett stort problem eftersom de bidrar till att marknära ozon bildas. Så i framtiden är det bara att vänta sig miljöskatter för den sortens vedpannor, Sverige har redan miljökvalitetsnormer för dessa föreningar som måste uppfyllas - en diskussion kring miljöbeskattningen förs redan. Men det är ändå ved eller pellets som jag o min sambo kommer att satsa på, i vårt lilla pörte.  ;D

Bergvärme är ett annat bra miljöalternativ (finns konverteringsstöd att söka i flera kommuner), men eftersom det i stor grad ger ett bidrag till att s.k. marginalel används ( importerad kolkondens), och att högkvalitativ energi används till uppvärmning istället för att utföra ett arbete samt att det är svårdimensionerat för att täcka årets behov av värme och varmvatten så ser jag det som ett sämre alternativ. Så byter du ut din oljepanna mot ett system baserat på el (värmepump) bidrar du till att mer smutsig el måste importeras, men om du däremot konverterar från direktverkande el till värmepump så minskar du ditt elanvändande och miljönyttan blir större. Man kan heller inte bortse från elberoendet samt dyra investeringskostnader... :-\

Något som är väldigt viktigt är isolering - satsa på det... Mycket av värmen går förlorad genom tak o fönster. Ett annat tips är att vattenburetsystem är effektivast ur energisynpunkt.

bara ett litet inlägg till debatten

Kasia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 dec-05 kl 08:39 »
 :-X Sorry, hamna i fel diskussionsforum.... fattar ej hur
Så bortse från detta inlägg

Kasia

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 13 dec-05 kl 09:57 »

Nja, miljömärkningen är inte riktigt till för detta syfte. Antioxidanter i all ära....

Ett stort problem med icke miljögodkända vedpannor utan ackumulatortank är att förbränningen ej sker under optimala förhållanden vilket medför att en hel del andra icke önskvärda föreningar än koldioxid o vatten bildas, bl.a kväveoxider och VOC - volatile organic compounds - flyktiga organiska föreningar. Dessa är ett stort problem eftersom de bidrar till att marknära ozon bildas. Så i framtiden är det bara att vänta sig miljöskatter för den sortens vedpannor, Sverige har redan miljökvalitetsnormer för dessa föreningar som måste uppfyllas - en diskussion kring miljöbeskattningen förs redan. Men det är ändå ved eller pellets som jag o min sambo kommer att satsa på, i vårt lilla pörte.  

Bergvärme är ett annat bra miljöalternativ (finns konverteringsstöd att söka i flera kommuner), men eftersom det i stor grad ger ett bidrag till att s.k. marginalel används ( importerad kolkondens), och att högkvalitativ energi används till uppvärmning istället för att utföra ett arbete samt att det är svårdimensionerat för att täcka årets behov av värme och varmvatten så ser jag det som ett sämre alternativ.

Det vill säga byter du ut din oljepanna mot ett system baserat på el (värmepump) bidrar du till att mer smutsig el måste importeras, men om du däremot konverterar från direktverkande el till värmepump så minskar du ditt elanvändande och miljönyttan blir större. Man kan heller inte bortse från elberoendet samt dyra investeringskostnader...

Något som är väldigt viktigt är isolering - satsa på det... Mycket av värmen går förlorad genom bl.a. tak o fönster. Ett annat tips är att ett vattenburet system är effektivast ur energisynpunkt.

Kasia

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 dec-05 kl 09:58 »
« Svar #25 skrivet: i dag kl. 08:37:35am »      

--------------------------------------------------------------------------------

Nja, miljögodkänningen är inte riktigt till för detta syfte. Antioxidanter i all ära....

Ett stort problem med icke miljögodkända vedpannor utan ackumulatortank är att förbränningen ej sker under optimala förhållanden vilket medför att en hel del andra icke önskvärda föreningar än koldioxid o vatten bildas, bl.a kväveoxider och VOC - volatile organic compounds - flyktiga organiska föreningar. Dessa är ett stort problem eftersom de bidrar till att marknära ozon bildas. Så i framtiden är det bara att vänta sig miljöskatter för den sortens vedpannor, Sverige har redan miljökvalitetsnormer för dessa föreningar som måste uppfyllas - en diskussion kring miljöbeskattningen förs redan. Men det är ändå ved eller pellets som jag o min sambo kommer att satsa på, i vårt lilla pörte.  

Bergvärme är ett annat bra miljöalternativ (finns konverteringsstöd att söka i flera kommuner), men eftersom det i stor grad ger ett bidrag till att s.k. marginalel används ( importerad kolkondens), och att högkvalitativ energi används till uppvärmning istället för att utföra ett arbete samt att det är svårdimensionerat för att täcka årets behov av värme och varmvatten så ser jag det som ett sämre alternativ. Så byter du ut din oljepanna mot ett system baserat på el (värmepump) bidrar du till att mer smutsig el måste importeras, men om du däremot konverterar från direktverkande el till värmepump så minskar du ditt elanvändande och miljönyttan blir större. Man kan heller inte bortse från elberoendet samt dyra investeringskostnader...

Något som är väldigt viktigt är isolering - satsa på det... Mycket av värmen går förlorad genom tak o fönster. Ett annat tips är att vattenburetsystem är effektivast ur energisynpunkt.

Kasia

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 dec-05 kl 09:59 »
Hur gör man för att svara på inlägget i nr 1, i detta diskussionsforum, hamnar hela tiden fel.... ???

Kasia

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 dec-05 kl 10:05 »
Antal inlägg: 46

« Svar #14 skrivet: 03 Okt, -05, 18:11 »    

--------------------------------------------------------------------------------
Man ska inte dra för stora växlar på det här med miljögodkänning, den finns mest till för att en massa "oljebrännare" som inte kan elda har skaffat vedpanna.  
http://www.miljoportalen.se/energi/biobransle/vedeldning

Ursäkta min ärthjärna, jag trodde det var två inlägg med samma rubrik... men vad jag besvarar är ovanstående inlägg...

Lite trött idag, kanske??? :-[

Eulalia

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 13 dec-05 kl 11:09 »
Antal inlägg: 46

Lite trött idag, kanske??? :-[

Hejsan Kasia, kanske har du oxå varit uppe i ottan o lussat med småungarna?
inte konstigt att man är trött då  ;D

Jo för att svara på ett specifikt meddelande kan man använda sig av citat-funktionen, då syns det att du svarar på just det.
Använd knappen CITERA längst till höger vid det meddelande som du vill svara på, då får du upp en skrivruta med den text du vill svara på.
Är det ett långt meddelande så kanske du ska radera allt oväsentligt INOM (quote)   .....(/quote)
och bara lämna det som du vill svara på. Skriv ditt svar efter (quote) (/quote) och Posta.
(se mitt citat av ditt msg som exempel)

Du kan även ta bort meddelanden eller göra ändringar i meddelanden som du själv skrivit, använd endera knappen Redigera eller Ta bort

Hoppas du får till det nu, det är bara att öva!

« Senast ändrad: 13 dec-05 kl 11:11 av Eulalia »

Ergosum

• Permakultur
« Svar #32 skrivet: 20 dec-05 kl 23:31 »
Låt mig berätta om Pellistore - en fyrkantig box som kräver golvyta 1,5 x 2.3 m. Den tar en normalleverans av pellets i bulk som kostar 15% mindre än säckpriset, och räcker ett halvår för normalvilla. Automatisk utmatning av pellets sker med en drivskruv i botten, och när den är på väg att tömmas fylls den automatiskt med luft så att materialet ramlar ner i mitten. En sådan kostar ca 25.000:- hos kund. Jag har installerat en sådan här i Linköping, och det gick utmärkt hos en kund som även har solfångare. Hela pelletsinstallationen gick på ca 50000:- och nu har dom samma bekvämlighet som tidigare med olja.

Vad ni gör - Bygg inte fast er i elberoende, om ni känner till elkartellerna i Sverige. Jag såg just en annons från E-on, där dom från 1 jan höjer priset med nästan 20%. Tänk på det alla som funderar på bergvärme! Tänk på spetsförbrukningen i smällkalla vintern! visserligen kan man spetsa med el, men ack, ack inte bra! Förmodligen får vi snart uppleva att bolagen stänger av regionalt några timmar pga överbelastning nationellt. Tänk er hela Stockholm utan ström i fyra timmar när det är som kallast. Då blir det fräs på Svensson.

Jag vill också varna för sädesbrännare! De skapar myrsyra i rökgaserna, och fräter upp det mesta i skorstensväg. Det enda som fungerar då är keramiska insatser som är DYRA!

« Senast ändrad: 20 dec-05 kl 23:53 av Ergosum »

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #33 skrivet: 13 aug-06 kl 14:46 »
Jag undrar vad ni tycker och tänker om uppvärmning... Jag (eller egentligen VI) har en oljepanna från som fortfarande går men men... hur länge? När jag väl ska byta så vill jag vara säker på vad jag ska byta till så att det inte blir "fel". Vilka alternativa värmekällor finns det? Bygga kakelungnar? Direkt el? ny olje panna? Pellets? Vad är mest ekonomiskt? Vilket är miljövänligast? mm. mm..

Gör jag fel i att anta att ni har vattenburen värme i huset? Om ni redan har rör och radiatorer i huset så kanske man ska börja i en lite annorlunda ände. ...med en stor ackumulatortank eller flera mindre.

Oljeeldning är tämligen lätt att reglera genom att slå av och på brännaren. Blir det för kallt så slår man på brännaren och blir det för varmt så slår man av den. Ett liknande system med pellets eller ved är nästan omöjligt att få till eftersom bränslet ger i från sig värme långt efter att man slutat mata in mer.

[extraslinga]Teoretiskt skulle man kunna göra en biobränslebrännare lika lättreglerad som en oljebrännare, men det kräver att man finfördelar bränslet till damm eller kanske gör det flytande (i form av metanol/etanol/e.dyl.). En metanolbrännare borde kunna styras lika effektivt som oljebrännare idag, men bränslet är ju inte direkt  billigt. ...och att frakta eller lagra stora mängder metanol är inte helt riskfritt heller.[/extraslinga]

Vattnet i rörsystem räcker för ackumuleringen av oljeeldningens "efterenergi", men mängden räcker inte till för ackumuleringen av sol, vind, ved, pellets, etc. Det är där som ackumulatortanken kommer in.

[extraslinga]Visst kan man lagra värmei annat än vatten också. Täljsten är känt för sin förmåga, liksom tegel i vissa delar av världen. Järnskrot och många järnmalmssorter är också bra på att lagra värme. Hematit ska visst vara nästan lika bra som vatten.[/extraslinga]

Öka mängden vatten att lagra energi i så ökar möjligheterna för alternativa värmesystem ganska ordentligt.

Men värmesystemets förmåga styrs också av husets (och innevånarnas) energibehov. Läcker huset värme som ett såll eller är det väl isolerat? Har huset vindfång (luftsluss vid ytterdörren)? Är fönstren gamla och glesa? Bra isolering fungerar ungefär som det gamla talessättet "Den som spar han har". Priset på energi kommer att gå upp ganska brant de närmaste decennierna så allt man kan spara energi på är välkommet, inklusive bra isolering och kanske till och med värmeväxling på luften som ska bytas inomhus? Mindre energibehov gör valet av uppvärmning mycket enklare. Håll kvar värmen tillräckligt bra så kan huset värmas av restvärme från kylskåp och andra apparater i hushållet, även om vägen dit i dagsläget är ganska hård. Det går redan nu, men... ja, det är nog inte alla som trivs i en sådan miljö, bara.

När man så har litet energibehov och bra ackumuling är det fritt fram att välja flera olika värmekällor samtidigt. Solfångare och pelletspanna? Bergvärmepump och centralvärmekopplad vedspis? Elpatroner för bekvämlighet (eller nästa ägare av huset)? Att förlita sig på bara en värmekälla är vanskligt. Solen skiner dåligt på vintern. Vinden mojnar. Oljan och pelletsen kan bli svindyra i ett nafs. Kroppen kanske inte klarar av vedhanteringen? Man fördelar sina risker när man köper aktier eller fonder så varför inte göra likadant med uppvärmningen hemma också?

Det här med uppvärmning är lite av de många möjligheternas labyrint, men grundidéerna kan sammanfattas så här:
1. Minska energibehovet.
2. Ackumulera
3. Minimera risker

Och slutligen ett gott råd på vägen. Många vill sälja dig något som ska "spara pengar" och i många fall är det säkert så. Men det förutsätter att inget går snett. Är systemet man vill sälja dig något som gör ditt liv bättre eller bara mer riskabelt?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 13 aug-06 kl 15:02 »
Många oroar sig i onödan att pannan kan ryka åt skogen, det kommer att hända nån gång, men många pannor har hållit över femtio år.

Har du en oljepanna som endast kan elda olja?, då finns det skäl att ändra av enbart driftskostnadskäl.

Är det en kombipanna, så byt till ved eller pellets, Till ved så är det bara att byta, pellets en investering på kanske 20 papp.

Kan du endast elda med olja i den, så gå över till vegolja, det sparar ca 45% av kostnaden, och en vegoljetank omfattas inte av dyra besiktningar.

Du kan spara ännu mer om du kan komma över begagnad matolja. Jag har en bekant som eldar med detta, och "renar" det först.

Det finns speciella brännare för vegolja, för ca 12000:-,

eller kan man lägga en värmeslinga till varmvattentanken så oljan förvärms till ca 60-70 grader, då funkar den gamla brännaren.

Känner en som har en sorts pelletsbrännare som även tar spannmål, han har tom eldat med linfrö, som innehåller mycket  olja, det var bortsorterade frön från en utsädesfirma som sålde för utsäde olämpliga utsorterade frön billigt.
« Senast ändrad: 13 aug-06 kl 15:05 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

trebreh

« Svar #35 skrivet: 25 sep-06 kl 21:15 »
En sak är väl säkert. Direktverkande el är det för närvarande dyraste alternativet.
Jag installerade i fjol en luft/luft värmepump som har en effektivitetsfaktor 5, d v s för en kilowattimme el avger den ca 5 kWh värme (under gynsamma förhållanden). Vi kör den inte hela tiden utan bara när vi är för lata att elda med ved, eller när vi är borta längre tid än vedspisen kan hålla värmen. Värmepumpen kan även användas som AC på sommaren, vilket kom väl till pass ett antal gånger i år.

hotflow

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 05 okt-06 kl 15:20 »
Hejsan, titta på det här!!!

ollebolle

« Svar #37 skrivet: 05 okt-06 kl 21:45 »
Jag tittar o tittar!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 21 dec-06 kl 16:41 »

Hej.
Min brors svärfar, samt även gården där jag bodde förut hade precis den lösningen du talar om. Alltså ett litet eldningshus vid sidan om stora huset, och sedan kulvert.

Det fungerade väldigt bra på dessa två ställen, och det hade fördelar också, som att pellets/flispannor som släpper ut mycket spillvärme, inte gör det för varmt under sommaren. Det gjorde också att eldningen kunde bli effektiv med rejäla brasor, inget småeldande.

Rent generellt så brukar sotarna kräva att det är tillräckligt högt i tak i rummet där eldstaden finns, över 2 meter, för att de ska kunna godkänna installationen. men ta ut skorstensfejarmästaren och diskutera, om du har en vettig sådan, så hjälper de till med råd och dåd.

En meter över taknock gäller på huset som har skorstenen. Men jag vet inte om det sedan finns något minsta avstånd till intillliggande byggnad? Det borde dock vara reglerat redan i reglerna för friggeboden eller allmänt i byggplanen för området, även om det inte är skrivet för friggeboden i sig. Men detta är sådant som du ska fråga skorstensfejarmästeren om.

Mikael Perman.

nya reler from. 1juli 2006,ang. skorstenar, nu gäller blandannat 1meter över över takytan...läs mer på: www.boverket.se

det har blivit ändringar i Boverkets byggregler nu from.1juli 2006, skorstenar som placeras vid husens långsidor behöver inte längre vara så höga.
Det räcker med att skorstenen mynnar över nock och minst

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #39 skrivet: 21 dec-06 kl 17:04 »
Hej
Jag undrar vad ni tycker och tänker om uppvärmning... Jag (eller egentligen VI) har en oljepanna från som fortfarande går men men... hur länge? När jag väl ska byta så vill jag vara säker på vad jag ska byta till så att det inte blir "fel". Vilka alternativa värmekällor finns det? Bygga kakelungnar? Direkt el? ny olje panna? Pellets? Vad är mest ekonomiskt? Vilket är miljövänligast? mm. mm..

Tacksam för fylliga svar!
/ J
Om du idag har en befintlig oljepanna som fungerar borde du kanske se över den först så att inga läckage finns eller stora kalkavlagingar existerar.
Om allt är bra och sotaren säger att pannan är okey, fundera då på pelletsbrännare för miljön skull. 1/2 kostnaden mot olja och eldrift. Kanske mindre. Allt beror på pannans kvalitet.
Är pannan kass, fundera då på en ved / pelletspanna. Vad menar jag med det då? Jo en panna som kan elda ved om du har tillgång till det, men huvudvärmen kommer från pellets. Man ska alltid använda det billigaste alternativet som finns tillgängligt.....Bäst effekt på systemet får du om pannan bara är "vattenkokare" och värmen lagras i ackumulatortank. Där hämtar du värme och varmvatten. Om du räknar så att du behöver 10 Liter ackumulatorvatten / kvm uppvärmd boyta så klarar du dygnsbehovet galant. (Då gäller detta vedeldning)
Köper du en tank med sk. solslinga i botten så kan du senare koppla in solfångare på taket, då slipper du elda mer än halva året. Fungerar lika bra tillsammans med ved som med pellets.
Ska du köra med pellets så behövs inte så stor tank som i ovanstående beräkning, räcker oftast med 500 Liter då.
750 Liter till hus större än 150kvm.
Har du frågor om systemlösningar kan du maila mig, jag svarar så fort jag kan. Skicka gärna med digitalbild på pannan / pannrum så jag ser hur det ser ut just hos dig.
Billigast är solen ändå, men installationskostnaderna höga. Driftskostnaden är under 100:- / år.
Vad du sen väljer är ditt val.....L.C.
Med sol i sinne, både ute o inne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser