Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värma upp "bäst"?  (läst 22796 gånger)

Johnna

• Gäst
Hur värma upp "bäst"?
« skrivet: 21 jul-04 kl 19:51 »
Hej
Jag undrar vad ni tycker och tänker om uppvärmning... Jag (eller egentligen VI) har en oljepanna från som fortfarande går men men... hur länge? När jag väl ska byta så vill jag vara säker på vad jag ska byta till så att det inte blir "fel". Vilka alternativa värmekällor finns det? Bygga kakelungnar? Direkt el? ny olje panna? Pellets? Vad är mest ekonomiskt? Vilket är miljövänligast? mm. mm..

Tacksam för fylliga svar!
/ J

Neiklot

• Gäst
Re:Hur värma upp "bäst"?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-04 kl 20:40 »

Kan kanske inte lämna ett fylligt svar men!

Först min åsikt om olja!
För olja krävs stort utrymme för tank och så är det (svin)dyrt! Värmen är inte alls lika "fyllig" som av t.ex ved, och du kan inte hämta den från egen gård/produktion (eller ja, om du nu inte har världens tur, kanske)
:)

Att bygga in Kakelugnar är ett bra alternativ (Be en sotare alt. kakelexpert komma på besök och syna om det funkar att bygga in det, först)
En bra kakelugn eldas det flitigt i, och sedan sprider den värme i ett par dygn!
(Värmen är superbehaglig och dom är utmärkta att grilla korv i! ;D )

Elvärme är (ur miljösynpunkt) inte såvärst miljövänligt!
Eftersom värmen är ganska ineffektiv.

Jag har en arbetskamrat som ganska nyligen installerade in en pelletsbrännare och allt som hör där till. Och enligt han är det väldans krabb.

Eftersom jag är skogsman, kreativ och social så får jag lätt tag på vedbränsle.
(Dels från egen "skogstomt" och dels genom att hjälpa vedgubben i byn - jobba en dag mot x kubik ved..)

Värmen är behaglig och du kan använda det i panna, vedkamin, vedspis, kakelugn...
"Ackulmulatortank" är sjyst om möjligheten finns. (Man sparar otroligt med bränsle)

Och det är relativt billigt. (300-400kr för en torr kubikmeter ved brukar man få tag på)
Och väldans miljövänligt också.

Frågar man markägare och dyl. brukar man få gå in i planteringar och hämta "träd som inte dom vill ha" (I en granskog vill dom kanske inte ha björk...)  

Och har du då vedspis kan du under strömavbrott enkelt laga mat, få värme och hela krabbet. (Medans grannen lider nöd och käkar torra nudlar)

Yehala

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jul-04 kl 13:15 »
Om man gillar att hålla på med ved och vill ha riktigt billig uppvärmning så byter du till en bra vedpanna. Annars är väl pelletsbrännare ett intressant alternativ med energikostnad på kanske 60% mot oljan. Behöver skötas dock. (Vad betyder ordet krabb? är det lokal dialekt och betyder jättefinemang eller krångligt eller???)

att el skulle vara ineffektivt förstår jag inte? du får ju ut 100% av energin i form av värme. Däremot kanske dyrt och miljövänligheten beror på vart du köper elen ifrån. Däremot är det sårbart om det skulle bli strömavbrott. Rekommenderas endast som reservenergi tycker jag.

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jul-04 kl 23:45 »
 Krabb - krångligt!

Visst funkar el!

Jag sa det mer för att... hm!
För att jag inte tycker om det?

Ja, så var det nog.

Nu i natten ska jag spela flöjt!

Godnatt!

/Neiklot

Johnna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jul-04 kl 09:56 »
Hej igen
Vad skönt att ni diskuterar ämnet. Jag är rätt vilsen då det kommer in mycket olika värderingar in (för mig) t ex politiska.

T ex oljepanna, inte så bra för miljön, både vid framställning och vid förbränning. Inte så billigt heller....
El... "de" säger att man inte ska slösa med el utan att spara, kärnkraftverken mm  jajajaja....
Pellets, hm...jo men det känns som det är mycket krångligt!
Solvärme...räcker inte till, tror jag...

Men kanske elpanna som grund och kakelungnar som komplement? Eller tvärtom? Äh...mera hjälp!
/ Johnna

hasteus

« Svar #5 skrivet: 23 jul-04 kl 16:26 »
Hej när det gäller pelletsvärmare så bearbetar min morbror mig varje år med information om dessa, de är både bra och kostnadseffektiva  men alla olika pannor förutsätter ju att man har vattenburen värme redan installerat, vilket jag inte har i mitt "stadshus" utan bara el, har dock sänkt elkostnaden till en tredjedel sedan jag flyttade in  :)  

Men till saken om ni planerar långsiktigt och har "en del pengar över" så är berg/jord-värme ett alternativ. Kräver en investering dock (bidrag brukar finnas, spec nästa år nu när rotbidragen skall återinföras (Person har köpt gård ju...)) men den återbetalar sig och är miljövänlig.

Bara en tanke
                        Mikael

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #6 skrivet: 24 jul-04 kl 22:11 »
Vår vedpanna (-64) gick sönder i maj och vi har funderat länge innan vi skaffade en gjutjärnspanna, tydligen den enda som finns på marknaden i sverige. Inga finesser (som kan gå sönder) men heller inga finesser som ger effektivare förbränning (som keramikinsats och fläktar och sånt). Hållbarhetstid ca 50 år, men ej miljögodkänd i tätbebyggt område (vi bor i glesbygd) - jämför med en miljögodkänd panna som håller i ca 10 år. Då går det 5 miljögodkända pannor på en gjutjärnspanna... Det måste ju ändå fresta en del på miljön att tillverka, frakta och skota en panna, eller? Och det viktiga är ju att elda med TORR ved!

Ved är en förnyelsebar energikälla och lätt att få tag på. Vi köper 3-meterslängder av björk för 100 kr kubikmetern eller byter oss till ved mot annat arbete. Vi gör åt ca 30 kubik/år (huset är på ca 140 kvadratmeter och timrat med oisolerad vind) och det ger oss även varmvatten eftersom vi har en ackumulatortank med varmvattenberedare i (varmvatten är annars en stor kostnad!). Vi har alltså vattenburen värme med element.

Detta gör en värme och varmvattenkostnad på 3 000 kr per år. Plus panna förstås (15 000), och installation + en ackumulatortank till (20 000) att fördela på 50 år...

Det finns ju många sätt att tänka förstås men jag tror att vi fick med både miljön och ekonomin.

Monika
« Senast ändrad: 24 jul-04 kl 22:12 av kobbe »
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Kjell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 aug-04 kl 22:06 »
Klart att man ska välja ved, det är det enda bränslet som man inte kan beskatta på ett effektivt sätt. När tillräckligt många har lockats över till pellets så kommer staten att lägga sina skatter där för de ska ju ändå ha in sina pengar vare sej du värmer med el eller olja eller pellets. Läs hur jag gjorde under temat: kakelugnen värmer vattnet.
Mvh Kjell

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=54;action=display;threadid=686

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 24 sep-05 kl 20:16 »
En redig vedpanna ska du skaffa, om ny byte är aktuellt i alla fall. Du kan skaffa en sådan som har en större akk-tank, så behöver du fylla på en gång om dan. En ny vedpanna  kan elda med 40 cm trän som kan va rätt tjocka. Har du ved är det bra, men det går att köpa billigare än olja eller el.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rizz

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 sep-05 kl 18:42 »
Är pellets krångligt Det kan jag verkligen inte hålla med om. Om man inte har ett förråd så blir det ju lite bökigt. (Släpa säckar e inte skoj) Dessutom är det dyrare men om man har ett förråd så krävs det inte mycket underhåll alls. Tre gånger per år så kommer det en bil och fyller förrådet och så får man aska ur pannan. (Varje vecka på vintern och varannan på sommarn, Riktiga pelletspannor kan tom tömma sig själva)
Jag funderade också på bergvärme men eftersom pannan var ganska ny och bergvärme svindyrt att installera så blev det pellets. Om man kompletterar med akk-tank så blir det riktigt bra. Förrådet tar visserligen stor plats men om man haft oljetank innan blir det inga problem.

Allt beror på vad man har från början. Har man elpanna så går det ju bra att skaffa bergvärme men om man har en fullt fungerande oljepanna så tycker jag att en pelletsbrännare är ett mycket bra alternativ.
Tänk på att när värmen från hålet inte räcker till så värms vattnet upp av elpatroner. Och så får man ju byta pannan vart tionde år eller så (Har jag hört )
Ved kräver ju lite mer underhåll men har man tid och tillgång till det så är det ju, ja, bra helt enkelt.

Vad man än väljer så ska man absolut INTE välja ett fossilt alternativ. Och direktverkande el är inte heller någon hit.

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 30 sep-05 kl 14:20 »
att el skulle vara ineffektivt förstår jag inte? du får ju ut 100% av energin i form av värme. Däremot kanske dyrt och miljövänligheten beror på vart du köper elen ifrån. Däremot är det sårbart om det skulle bli strömavbrott. Rekommenderas endast som reservenergi tycker jag.

Hej Yehala,

visst får du ut 100% värme ur den elen som kommer fram till dig, på så sätt har du rätt. Annars är användningen av el som enbart värmekälla liksom som att skära smör med en motrosåg eller ploga med en porsche ;) Det kanske funkar, men verktyget är egentligen designad för annat.

Ineffektiviteten ligger innan strömen dyker upp i de två hål i väggen.  Mest el produceras genom att omvandla kemisk energi till termisk energi, som i sin tur omvandlas till rörelseenergi som i sin tur omvandlas till elektrisk energi.  De omvandligstegen är inte särskilt effektiva. Att sista steget hemma hos användaren, från el till värma är 100% effektiv hjälper inte så mycket i hela sambandet. Visst, ström kan också kommer från vind och vatten, men även där har du ju en del begränsningar.

/droliver

skipper

« Svar #11 skrivet: 02 okt-05 kl 18:39 »
det finns nog inget uppvärmnings system som är "bäst" det beror på hur mycket jobb du vill lägga ner själv, helt enkelt!

El är bekvämt, men dyrt.. kommer säkert att bli dyrare med tiden.

Ved, billigt men arbets krävande. Ved värmer många gånger!  ;D

Värme pump, ett bättre energi utnyttjande av el, bra för den bekväme.

Pellets, ett bekvämt sätt att elda med "ved"

Ett flexibelt system, med ack tank är nog att rekomendera.

bra isolering skadar nog inte heller, eneri kommer troligen inte att bli billigare i framtiden!

// lasse

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #12 skrivet: 02 okt-05 kl 21:58 »
Hej på er alla glada! (...och ni andra också ;D )

Så här har vi det:
Vi bor i en stor timmerkåk med vattenburen golvvärme. Vi har en liten kombipanna med 18 kW elpatron och en JanFire pelletsbrännare som kan ge kring 20-23 kW. Kåken gjorde av med ungefär 60000 kWh pellets för 2 år sedan när vi ständigt hade minst 22-23 grader varmt inne.

Nått behövdes ändras...

Vi har en nyare vedspis i köket och en kamin med bakugn i salen samt en kamin till i äldsta grabbens rum.

Så här har vi det nu:
Pelletsbrännaren håller pannan mellan 65 och 90 grader (startar vid 65 och stannar vid 90). Elpannan startar vid 60 grader (om pelletsen fallerar). Shuntautomatiken skickar minst ut 20 gradigt vatten till golvet (frysrisken) och rumstermostaten står på 17 grader.  Vi eldar briketter (halva priset mot pellets) i vedspisen så fort vi är hemma och det känns kallt. Vi har sågat upp ett 30 cm hål mot salen och monterat en fläkt som går sakta och tyst via en varvtalsreglerande tyristorstyrning. Den tar 35 W och skottar bra med varmluft då den har stor diameter. Grabben som vill ha sin dörr stängd får frysa eller elda ved/briketter...

Uppe på övervåningen har vi bara ett litet element i sovrummet och det får sitt vatten genom självcirkulation direkt från pannan. Ingen shunt eller nått, utan raka rör (60-90 grader) Värmen stiger ju uppåt så vi fryser inte där uppe. Trots det brukar vi ju ändå "hålla värmen uppe", min fru och jag!  :-[

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ratjacks

• Rat Jack's kennel
« Svar #13 skrivet: 03 okt-05 kl 16:32 »
Häpp !! vadå varar i 10 år ? säger vem ? allting beror på hur du ( man ) sköter sin panna och om man eldar med torr o bra ved. gjutjärns pannor i all ära men dom kan faktiskt också gå sönder, nya pannor har mycket högre effekt och tar därför bättre hand om värmen och släpper inte ut en massa skit i naturen ( det är därför dom är miljögodkända  ).
 8)
Vår vedpanna (-64) gick sönder i maj och vi har funderat länge innan vi skaffade en gjutjärnspanna, tydligen den enda som finns på marknaden i sverige. Inga finesser (som kan gå sönder) men heller inga finesser som ger effektivare förbränning (som keramikinsats och fläktar och sånt). Hållbarhetstid ca 50 år, men ej miljögodkänd i tätbebyggt område (vi bor i glesbygd) - jämför med en miljögodkänd panna som håller i ca 10 år. Då går det 5 miljögodkända pannor på en gjutjärnspanna... Det måste ju ändå fresta en del på miljön att tillverka, frakta och skota en panna, eller? Och det viktiga är ju att elda med TORR ved!

Ved är en förnyelsebar energikälla och lätt att få tag på. Vi köper 3-meterslängder av björk för 100 kr kubikmetern eller byter oss till ved mot annat arbete. Vi gör åt ca 30 kubik/år (huset är på ca 140 kvadratmeter och timrat med oisolerad vind) och det ger oss även varmvatten eftersom vi har en ackumulatortank med varmvattenberedare i (varmvatten är annars en stor kostnad!). Vi har alltså vattenburen värme med element.

Detta gör en värme och varmvattenkostnad på 3 000 kr per år. Plus panna förstås (15 000), och installation + en ackumulatortank till (20 000) att fördela på 50 år...

Det finns ju många sätt att tänka förstås men jag tror att vi fick med både miljön och ekonomin.

Monika
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

dan_t

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 okt-05 kl 18:11 »
Man ska inte dra för stora växlar på det här med miljögodkänning, den finns mest till för att en massa "oljebrännare" som inte kan elda har skaffat vedpanna.   ;)
http://www.miljoportalen.se/energi/biobransle/vedeldning

Kotten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 nov-05 kl 22:29 »
Bästa värme: Vattenburen värme med värmepump från berg, luft eller grund. + komplettering med el/olja eller ved vid stark kyla.

I slutet på 70-talet satt docent Mats Wollgast i ett TV-studie med 3 st 20 liters och 1 st 10 liters jeep-dunkar. Det motsvarade i olja vad han använde som den totala uppvärmning av en normalstor villa.

Han sade, att om man isolerer med 25 cm mineralull i väggar, lite mindre i golvet, ½ m i taket, 4-glasfönster och värmeväxlare på friskluften uppnår man ett läge där det inte behövs nån värmekälla alls utom vid extremt låga temperaturer och då eldade han i en liten billig kamin. En liten elradiator kunne lätt göra jobbet men han ville inte belaste det i förvägen overbelastade elnätet i en sådant läge.

Då jag köpte min dragiga frittliggande gamla skola, 180 m över havet på Linderödsåsen i Skåne för 25 år sedan hade jag hans ord i minne och isolerede därefter. Fönstern är dock mycket stora vanligt kopplade 2-glas med de gamla 2 mm. glas som man hade på 30-talet. Jag har 230 kvadratmeter med över 3 m till taket i genomsnit, vedeldad i min Norrahammar NG0-panna från 1953 (den lever än) och efter huset var färdigrenoverat har jag använt 16-20 kubik ved om året.

Jag har 10 kvadrat solfångare mot väster som ger mig 750 liter 60 grader varmvatten tillgängligt hela sommaren men inget tillskott i eldningssäsongen.

Men jag tröttnat på slitet med veden. Tröttnat tjata på äldste grabben att köra in ved när det är dags. (Jag har i pannrummet 2 fack med plats till ved för 2 veckors eldning i varje fack) Jag har numera skaffat en IVT-luft/vatten-värmepump. Ekonomin är att mitt elförbruk har ligget på 10.000 kWh om året i genomsnitt i 15 år. Med värmepump som kompletteras med elpatron när temperaturen är under minus 12 använder jag 17.500 kWh. Lika mycket i kronor.

Veden och hanteringen kostade mig 5.000:- 3 för veden, 1 för transporten och 1 i fickpenning till grabben + 6 gangar sotning a 300:- =1800. Totalt 6.800:-  Plus hårt slit att kapa och klyva veden, daglig hantering av att passa pannan, veckovis hantering med sotning och ojäm temperatur i huset.

Nu är vi sommarklädte året om. Minst 22 grader överallt alltid och frihet!
Frihet som en pensioneret mjölkbonde det till en bagatellartig årlig kostnad.

Vid strömavbrott eldar vi med ved och kör cirkpumpen med en 12/230 V. spänningsomvandlare. 4 st 60 Ah batterier klarar ström till alla nödvändiga ändamål i 2 dygn, sedan kan man återladda batterierna via bilens generator.

En luft-vatten värmepumpinstallation kopplat till en befintlig panna på enklasta vis kostar ca 50.000:- En komplett anläggning med ny panna och därmed bästa komfort med värme och billigt värmvatten ca. 75.000:- Bergs- eller grundvattenpumpinstallation koster ca 120.000:- Ett utbyte från olja till pellets kostar ca 20.000. Pellets tar bara dubbelt så mycket plats som olja. (Ved 10 gg.) Om man tycker der är mysigt att elda med ved, men tröttnat på slitet med vedhanteringen kan man elda med briketter som har samma energitäthet som pellets och kostar kring 1800:- pr ton. Det bränner renare än ved och kräver därmed färre dyra besök av sotaren.    

MVH Kotten.

Rizz

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 nov-05 kl 22:55 »
Bästa värme: Vattenburen värme med värmepump från berg, luft eller grund. + komplettering med el/olja eller ved vid stark kyla.
Kan inte alls hålla med dig om det. Värmepumpar kräver en hel del el. (1kW in 3kW ut) Elpriset är påväg upp och vår el kommer från smutsiga kolkraftverk då vi använder som mest. En dyr investering är det onekligen också. (Berg/jordvärme)
Om tio år när pumparna börjar gå sönder blir det också lite problem...
Hellre FTX än frånluftspump också. Då en frånluftspump är så beroende av att trycket är som det ska. Öppnar man ett fönster eller stänger en ventil så kan man sabba allt.

Har man däremot el så är värmepumpar ett bra alternativ. Ofta har man inte plats för stora förråd och att få ner elförbrukningen så passar det bra. Men för ett hus med panna i källaren så är det oftast lättare att satsa på pellets. I källaren sitter oftast inte tillräckligt med radiatorer för att hålla det varmt utan spillvärme från pannan. Och det är inte alls jobbigt och kladdigt med pellets. De nya pannorna sköter sig helt själva och det ända man behöver göra är att dra ur en låda som man tömmer ett par gånger per år.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 nov-05 kl 06:34 »

Hej.
Ja att ett hus kan bli så välisolerat att det faktiskt inte behöver någon tillskottsuppvärmning är ju helt klart. Det börjar komma mer och mer. Som sagt det börjar dyka upp om sådant i vanliga tidningar nu.

Men för att det ska fungera, så krävs det ju att mängden spillvärme från olika apparater i huset och människorna där, står i proportion till husets storlek.

Har du ett hus som är en gammal skola, så gissar jag att vi talar om en yta på MER än 200 kvm. Och jag tror säkert att du har en takhöjd på MER än 2.40, säkert 2.60 eller rent utav 2.80.

Så ett extremt stort hus, med normal mängd apparater och få familjemedlemmar, ja det fungerar ju inte då.

XXX

TV-programmet du pratar om, är intressant information för mig. Om taket är isolerat med 50 cm ineralull (mitt är isolerat med drygt 40 cm lösull.) Väggarna med 25 cm (det är vad jag har), och golvet med något mindre (jag har 20 cm där), så klarar man sig utan uppvärmning.

Men så var det just detta med fönstrena, mina är normala, moderna treglasfönster, och inte argonfyllda specialfönster. Det är viss skillnad. Gamla fönster är helt enkelt alldeles för energislukande. Det känner man lätt genom att lägga handen på fönsterrutan. Jag märker att det är otroligt stor skillnad mot mina gamla 2-glasfönster.

Min tilläggsisolering har jag gjort i somras, så jag får se vad resultatet blir. Att det är extremt mycket enklare att värma upp, det är ju redan helt klart. En liten brasa på morgonen och en liten på kvällen verkar vara nog, även då det är minusgrader ute.

Mina planer går för övrigt ut på att jag ska installera luftsolfångare på husets lodräta väggar mot öster/söder/väster.
Det är billigt och enkelt, och om det behövs, blir de väl uppsatta i vår. Då hoppas jag att jag ska klara mig utan stödeldning åtminstonde nio av årets månader.

Återstår alltså en frånluftvärmepump eller liknande värmeåtervinning av värme i luftcirkulationen. Om det nu överhuvudtaget blir nödvändigt.

Så för första gången har jag köpt färdighuggen ved. Jag köpte sex kubikmeter ved, för 400 kronor kubikmetern. Det får väl anses som hyfsat i Stockholm. Det räknar jag med ska räcka för uppvärmningen, utan större problem.

Mina elradiatorer är ställda på cirka 15 grader, så det går normalt inte på alls. Utan är mer som värme om vi är borta. Jag har också kunnat gå ner från 800 eller 1000 Watt till 300-400Watts radiatorer elelr golvvärme.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Jag har alltså både eldstäder och direktverkande el, men är precis inne och tittar på att köpa en ackumulatortank. Kommer jag att behöva vattenburna element i huset? Jag är tveksam till det, men jag vet inte, så jag förbereder det i ack-tanken, hur som helst.

För acktanken är ju egentligen avsedd för det som inte är en del av uppvärmningen, nämligen tappvattnet. Att soluppvärmning av tappvatten är både bra och lönsamt, är det ju inget tvivel om. Men vad har man de månader på året som det inte fungerar?

Tja, bor man ute i busken och har tillgång till egen ved eller köper billigt från grannen, då är kanske svaret givet? Ved blir absolut billigast. Men också mest arbete. (Jag har "alltid" eldat med ved själv.)

Pellets/flis då? Ja vad jag sett av det så är det ju fortfarande bra mycket billigare än el och dessutom flödande energi. Och enklare att hantera i moderna automatiska pellets/flispannor

Men passar ved/flis/pellets inne i städer? Troligen inte, och då kan ju olika värmepunpslösningar vara ett alternativ, om det inte finns fliseldad fjärrvärme.

Att förbruka 1/3 av elen jämfört med att förbruka 1/1 måste ju alltid vara 1/3 så dåligt, rent principiellt. Om det inte finns andra fungerande alternativ. Som det faktiskt inte gör alltid. På grund av avsaknad av skorstenar, ved, vattenburna system, osv.

Så jag ser ju hellre att folk i allmänhet i 100.000-tals villor och hus använder värmepumpar, än att de inte gör det alls, utan använder elen direkt för uppvärmning.

Mikael Perman.

Wolverine

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 nov-05 kl 10:02 »
Hej!

Det svenska energisystemet genomgår en förändring från att ha varit "energibaserat" till att bli som kontinetens "effektbaserade" system. Energibaserat betyder: "vi bygger ut allt efter ökande efterfrågan". Effektbaserat betyder: " vi höjer priset på elen med efterfrågan då vi inte kan av praktiska skäl bygga ut" .
Under kärnkraftsutbyggnaden under 70 och 80 - talen  fanns ett överskott av el. För att få avsättning för elen subventionerades direktverkande el. När samhället insåg misstaget, fick man subventioner för att konvertera från direktverkande el till annat energislag för att minska elberoendet.
Nu när det nordiska elnätet kopplas i samman med det Europeiska, övergår vårt energibaserade system till effektbaserat.
Nordbor använder mer än dubbelt så mycket el per capita än motsvarande för kontinenten, men vår elproduktion är ringa i ett kontinentalt perspektiv, därför sugs den upp på marknaden utan större inverkan.
Av denna anledning lönar sig inte större nybyggnationer, vi tvingas att anpassa oss efter de fysiska förutsättningarna som råder i en allt mer integrerad värld.
Elpriset på kontintenten är dubbelt så högt som i Sverige, vilket gör billig svensk el begärlig på kontinenten. Det betyder att billig svensk el helst säljs på kontineten, vilket på längre sikt kommer leder till att svenska elpriset kommer att lägga sig på kontinental nivå.

Elpriset på kontineten gör att konventionella värmepumpar, de som drivs med el, ej används, de är inte lönsamma! Då Sverige går mot ett kontinenalt pris, allt tyder på det, kommer värmepumparna bli konkurrenssvagare allt eftersom.

All ny elförbrukning i ett effektbaserat system kommer från kolkraftverk("skitig" el). Byter man från oljeeldning till värmepump tillkommer ny elförbrukning(man använder mer el som anses vara "ny" förbrukning) till systemet från kolkraftverk.
Kol är inte förnyelsebart bränsle, ved och annan biomassa är det(med en viss reservation mot att pellets kan komma från miljöförstörande industri).
Har man oljepanna är ett byte till vedeldning miljöanalytiskt bättre än värmepump, likaså byte från direktverkande el till vedeldning.
Givetvis är värmepump bättre än direktverkande el, men energislaget fördröjer bara ett elberoende som måste bort. Det kan i framtiden mycket väl komma nya subventioner för att konvertera från värmepump till annat bränsle, på samma sätt som tidigare konverteringar.

Bästa uppvärmningssystem?
Vedeldning med ved från trakten, solfångare som täcker halva varmvattenbehovet. Helst skall bränslet komma från närområdet för att slippa miljöförstörande transporter.
Energisystemet är en sak, byggnaden en annan. Man kan i vissa fall större miljövinster genom tilläggsisolering(kan vara mkt svårt i gamla hus), byte av fönster och ändrade vanor.

Trevlig helg önskar jordlöpare
« Senast ändrad: 07 nov-05 kl 10:04 av Jordlöpare »

gotavi

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 nov-05 kl 16:11 »
Vi har i dag en 80-tals villa med vattenburen elvärme. Pannan har inbyggd varmvattenberedare samt en inbyggd frånluftsvärmepump. Men i och med att pannan nu är snart 25 år gammal börjar vi nu titta efter alternativ, så att man inte måste panikköpa något, den dag som pannan ev. havererar.

Min ide är att i källaren ta bort gamla pannan och sätter in en acktank med inbyggd vv-beredare, till den kan vi i ett senare skede ansluta solvärme.

För värmeproduktion vill vi ha en panna där vi kan elda ved, pellets eller havre.
Tyvärr kan vi inte få till en skorsten på huset så vi tänker bygga en "friggebod" med panna och bränsleförråd. Från den drar vi sedan en kulvert med två rör in till acktanken.

Vilka problem kan man få med denna lösning?
Skorsten från pannan blir väldigt kort, påverkar det funktionen?
Pelletsförrådet tar upp större del av dom tillgängliga 10m2, hur liten kan "panndelen" vara? Har sotaren några krav på storlek?
Kan pelletsförråd var oisolerat eller får man problem med kondens eller andra konstigheter?
Värmekulver finns att köpa från Ex. Rinkaby Rör, är den tillräckligt isolerad så att inte all värme försvinner?

Ett annat alternativ är att placera pannan i ett garage som står några meter från huset, är det OK att göra så med tanke på brandrisk och liknande (Garaget har även plats för två bilar)?

Enligt vad jag läst ska skorsten alltid var 1M högre än taknocken, innebär det att skorsten på "frigeboden" måsta sticka upp 1M över taket på boningshuset eller menar man 1M över taknock på "frigebon"?
Husen kommer att stå 6-7M från varandra.

/Anders

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser