Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 47457 gånger)

hånung

• Gäst
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #340 skrivet: 27 jul-13 kl 16:33 »
Det är orimligt! Det skulle bli alldeles för dyrt att göra produkten renare. Och den ÄR faktist redan väldigt ren. Enormt kapital är nerlagt och läggs ner på att få den ännu bättre.

Att byta namn på produkten är inte heller tänkbart. Ordet citronsyra ligger väl i munnen, är väl inarbetat samt associerar till en naturlig produkt som är kemiskt likadan.
Allting går om viljan finns  brukar prästskrället  säga :)
« Senast ändrad: 27 jul-13 kl 17:10 av håning »

hon på torpet

• Uppland
« Svar #341 skrivet: 27 jul-13 kl 17:08 »
Det är orimligt! Det skulle bli alldeles för dyrt att göra produkten renare.

Jag måste bara säga... att om något är orimligt så är det väl ändå att sälja orena produkter  ::) men jag hoppas att du skämtar TIB (jag har ibland lite svårt att förstå ironi :-[  )
Tala ut människa!!!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #342 skrivet: 27 jul-13 kl 17:48 »
Jag måste bara säga... att om något är orimligt så är det väl ändå att sälja orena produkter  ::) men jag hoppas att du skämtar TIB (jag har ibland lite svårt att förstå ironi :-[  )

Jag är helt övertygad att TIB:en ironiserar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #343 skrivet: 27 jul-13 kl 17:54 »
Jag är helt övertygad att TIB:en ironiserar.

Skönt, då sover jag lugnt i natt  o:)
Tala ut människa!!!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #344 skrivet: 27 jul-13 kl 19:51 »
Kemikalier brukar säljas i olika renhetsgrader, och med olika priser. De renast är naturligtvis dyrast. Jag antar samma gäller citronsyra.

Personligen vet jag inte vem eller vilka som fastlägger gränserna för ex.vis livsmedelsbruk, men antar att det för Sveriges del är någon teknisk kommitté inom EU. Inom riket bör det vara livsmedelsverket som ansvarar.

Jag håller med om att citronsyra är ett bra namn, väl inarbetat i olika branscher, och menar att det är orimligt att byta.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #345 skrivet: 28 jul-13 kl 08:59 »
Antagligen är det inte citronsyran som utvinns ur mögel som är boven utan de orenligheter som förekommer.   Därför borde man inte hävda att det är ren citronsyra utan kalla det något annat vilket ger kunden möjlighet att avgöra huruvida det är en produkt man vill äta eller ej.
Eller så måste det ställas ännu högre krav på renheten av produkten.

Finns det såna orenheter? Har nån analyserat citronsyran?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skogsvilde

• -
« Svar #346 skrivet: 28 jul-13 kl 09:07 »
Finns det såna orenheter? Har nån analyserat citronsyran?

Här nedan finns det ett bra scenario

Kemikalier brukar säljas i olika renhetsgrader, och med olika priser. De renast är naturligtvis dyrast. Jag antar samma gäller citronsyra.

Personligen vet jag inte vem eller vilka som fastlägger gränserna för ex.vis livsmedelsbruk, men antar att det för Sveriges del är någon teknisk kommitté inom EU. Inom riket bör det vara livsmedelsverket som ansvarar.

Jag håller med om att citronsyra är ett bra namn, väl inarbetat i olika branscher, och menar att det är orimligt att byta.

Sen tar vi vad fabrikören skulle kunna tänkas säga en gång till

Det är orimligt! Det skulle bli alldeles för dyrt att göra produkten renare. Och den ÄR faktist redan väldigt ren. Enormt kapital är nerlagt och läggs ner på att få den ännu bättre.

Att byta namn på produkten är inte heller tänkbart. Ordet citronsyra ligger väl i munnen, är väl inarbetat samt associerar till en naturlig produkt som är kemiskt likadan.
Men inte nödvändigtvis.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #347 skrivet: 28 jul-13 kl 10:35 »
Det är fortfarande mest spekulering.

Just citronsyra är en ganska simpel molekyl som jag inte tror är så svårt att få helt ren, jämfört relativ komplexa kol-molekyler.

Skogsvilde

• -
« Svar #348 skrivet: 28 jul-13 kl 10:37 »
Det är fortfarande mest spekulering.

Just citronsyra är en ganska simpel molekyl som jag inte tror är så svårt att få helt ren, jämfört relativ komplexa kol-molekyler.

Det stämmer bra det, det skulle vara intressant att få se lite data på hur det egentligen ligger till.
Men inte nödvändigtvis.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #349 skrivet: 28 jul-13 kl 11:00 »
Det stämmer bra det, det skulle vara intressant att få se lite data på hur det egentligen ligger till.

Ja, samt hur renheten är i den citronsyra som produceras av till citroner. Det är inte alls säkert att den är bättre eller renare eller att eventuella föroreningar är mindre skadliga. Så länge inte det är utredd så är hela debatten ganska meningslös.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #350 skrivet: 28 jul-13 kl 11:02 »

Sök, och du skola fortsätta leta.  ;D

Jag blev lite nyfiken och försökte hitta nånting om gränsvärden eller så i citronsyra men hittade mest bara utförliga beskrivningar om processen eller generellt om allergiska reaktioner och liknande mot citronsyra. Jag hittade tex det här:

http://www.allergymate.com/citric-acid-intolerance/

Och om jag tolkar det rätt så kan man tydligen vara intolerant mot citronsyran i sig själv till och med, men det är vanligare att man är allergisk mot  aspergillus niger. Å andra sidan, om man hade gjort citronsyra från citrusfrukter så hade de som är citrusallergiker reagerat i stället...

Så förutsatt att det i praktiken verkligen inte går att filtrera bort tillräckligt mycket av resterna från svampen (eller citrusfrukten...) så kanske citronsyra borde märkas upp typ E330a versus E330b för att tydliggöra ursprunget? Å andra sidan, förekommer det i praktiken någon form av citronsyra i matprodukter som inte är framställd från svamp...?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #351 skrivet: 28 jul-13 kl 11:07 »

Så förutsatt att det i praktiken verkligen inte går att filtrera bort tillräckligt mycket av resterna från svampen (eller citrusfrukten...) så kanske citronsyra borde märkas upp typ E330a versus E330b för att tydliggöra ursprunget? Å andra sidan, förekommer det i praktiken någon form av citronsyra i matprodukter som inte är framställd från svamp...?

Sedan är det det där med miljöpåverkan, kan man göra något av citroner förutom biogas där man har extraherat citronsyran ur? För annars ser jag för mig stora plantager med hård besprutade citrusträd, arbetare som under slavliknande förhållanden plockar citronerna, barn som sitter på långa rader i skjul som pressar dessa citroner och sedan en himla massa avfall.

Medans mögelmanicken verkar vara en hård mekaniserad automatiserad lab-produktion med inte allt för stor miljöpåverkan.

Broberg

• Gäst
« Svar #352 skrivet: 28 jul-13 kl 11:13 »
Fast i de flesta grejer är det ju tom helt onödigt att hälla i det.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #353 skrivet: 28 jul-13 kl 11:17 »

Det är en annan diskussion och ett sant påstående, men detta är ortogonalt mot tillverkningssättet.

Jag kan säga att så snart det kommer mögel eller bakterier som kan tillverka bacon ska jag sluta köpa riktig gris.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #354 skrivet: 28 jul-13 kl 11:20 »

Tja, det används väl främst för smakens skull. Kryddor är väl också, enligt samma resonemang, onödiga för det går ju att äta maten okryddad ur ett rent näringsmässigt perspektiv.

Personligen tycker jag dock att tex både potatis och fisk är totalt trista och smaklösa om jag inte får ha lite salt på dem.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #355 skrivet: 28 jul-13 kl 11:27 »
Tja, det används väl främst för smakens skull. Kryddor är väl också, enligt samma resonemang, onödiga för det går ju att äta maten okryddad ur ett rent näringsmässigt perspektiv.

Personligen tycker jag dock att tex både potatis och fisk är totalt trista och smaklösa om jag inte får ha lite salt på dem.

De flesta tillverkare av krossade tomater häller citronsyra i. Några andra gör det inte. Varför behöver inte de? Jag har inte citronsyra i mina sylter och marmelader. Finns ingen anledning.

Broberg

• Gäst
« Svar #356 skrivet: 28 jul-13 kl 11:31 »
Det är en annan diskussion och ett sant påstående, men detta är ortogonalt mot tillverkningssättet.

Jag kan säga att så snart det kommer mögel eller bakterier som kan tillverka bacon ska jag sluta köpa riktig gris.

Jo, för bacon går ju inte att vara utan..

hon på torpet

• Uppland
« Svar #357 skrivet: 28 jul-13 kl 11:46 »

Grattis till ditt nya fläskfria liv! ;D Quarn-bacon är redan uppfunnet.
Tala ut människa!!!

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #358 skrivet: 28 jul-13 kl 12:33 »

Jag har tänkt att det är synd att de inte tillverkas syntetiskt, när jag ser folk lassa i flak med billiga ägg kundvagnarna.

Existens

• Gäst
« Svar #359 skrivet: 28 jul-13 kl 12:55 »
Det är alltid väldigt enkelt att vara tvärsäker på vad som behövs och vad som är helt onödigt att hälla i sina produkter så länge man inte behöver ta ansvar för dom gentemot en köpare.

Jag har jobbat med livsmedel en större del av mitt liv och ser det väl därför lite annorlunda.
När jag drev potatisskaleri så var målsättningen att varje dag året runt leverera nyskalad potatis till restauranger och skolor. Helt utan tillsatser i rent vatten i hinkar. Så produktionen brukade starta runt 2 på natten, och kl 10 hade alla kunder fått sina potatis.

Så kom det en ny potatissort, Sava, som visade sig inte tåla varmhållning utan att bli svart med påföljd att folk inte åt den.  Vad ska man göra då? Kunderna kräver att jag löser problemet annars byter dom leverantör.
Så då blev det en tesked askorbinsyra i varje hink, så höll sig potatisen gul och fin. Alla nöjda och glada, och när det kom bättre potatis, så slutade vi hälla i.

Igår var jag på en liten marknad där dom sålde burkar med sylt från Brunneby musteri.
Köpte två burkar med jordgubbs- och hallonsylt.  Småskaligt och idylliskt...
Men.. det är citronsyra, E202 och E211 i sylten.
Om det nu är så totalt onödigt.. varför väljer då även en tillverkare som säger sig vara småskalig att ha i det?  För skojs skull?  Dom har inget annat för sig?

Jag tror att idiotiska och märkliga recept på mat är en betydligt större risk för hälsan.
Häromdagen läste jag ett recept i Allers där man skulle ha 'saltkokt potatis' till.  Eftersom jag alltid har salt i potatisvattnet så undrade jag ju vad det var för nåt...
Då skulle man ha i 1 dl salt i 1 liter vatten, dvs 10%, och potatisen skulle sen får torka efter kokningen så att ett saltlager la sig runt den hela.
För mig så låter det här som rena giftet och jag fattar inte vem som kommit på en så märklig ide.
Alla som nån gång glömt potatis och låtit dom koka torrt kan ju föreställa sig...

Dela detta:

* Inloggade just nu

851 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser