Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 47258 gånger)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #260 skrivet: 22 jul-13 kl 20:29 »
Många svenska grisabönner vill också ha det så.. De gnäller mycket i tidningen Land om det.

Jag kan förstå att de vill eftersom uppfödningen blir dyrare för dem jämfört med tex danska bönder och eftersom de flesta konsumenter skiter i vilket så får de förstås svårt att klara sig.

Personligen skulle jag inte klara av att behandla djur sådär, men så har jag lite dåligt samvete för att jag köper svenskt griskött eftersom jag inte tycker man behandlar grisarna speciellt juste här heller.

Köpa danskt kött finns fan inte på skalan...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #261 skrivet: 22 jul-13 kl 20:35 »
Jag kan förstå att de vill eftersom uppfödningen blir dyrare för dem jämfört med tex danska bönder och eftersom de flesta konsumenter skiter i vilket så får de förstås svårt att klara sig.

Personligen skulle jag inte klara av att behandla djur sådär, men så har jag lite dåligt samvete för att jag köper svenskt griskött eftersom jag inte tycker man behandlar grisarna speciellt juste här heller.

Själv har jag ingen förståelse, för varför de inte skriker högt om straffskatt, eller importstopp, på de sämre grejerna. Man vill ju göra så bra som möjligt och inte sämre, bara för att någon annan gör.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #262 skrivet: 22 jul-13 kl 20:57 »

Undviker du italienska delikatesser oxå?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #263 skrivet: 22 jul-13 kl 20:58 »
Själv har jag ingen förståelse,

Förståelse är dock inte medhåll eller acceptans. Bara så det inte råder någon tvekan där...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #264 skrivet: 22 jul-13 kl 21:08 »
Jag för min del tycker det är lite absurdt att föda upp grisar i fångenskap fast viltslakteriernas frysar är fulla.

Här går det knappt att odla någon gröda för att vildsvinsstammen inte hålls nere. T o m mina grannar som p g a ålder slutade jaga för årtionden sen har hakat ner bössan nu och gett sig ut. Han som brukar marken här omkring får allt uppbökat. Tack vare han har små billiga maskiner kan han kryssa mellan groparna. Frågan är hur länge........

Och nu ska vi ha kronhjort här också. *Fy Zatan* :P Allt detta bara för att stora jordägare vill ha mer att leka med. Och för att folk inte gitter laga mat på riktigt.

Å så en länk till mer ICA-kött: http://www.dn.se/ekonomi/hart-kritiserat-usa-kott-pa-frammarsch-i-sverige/

Danskarna vill inte ha köttet från sina fixerade grisar, det är mer eller mindre adresserat till Sverige från början. Biffen på länken är kritiserad på hemmaplan för även i USA finns det folk som ifrågasätter. Men i världens soptunna, tillika Mat-Eskils Sverige där går allt ner!
« Senast ändrad: 22 jul-13 kl 21:18 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #265 skrivet: 22 jul-13 kl 21:32 »
Vad bra TiB, att du föregår med gott exempel och sätter eltrådar då  ;)

Klart vi ska ha kronhjort, den kom hit efter istiden.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #266 skrivet: 22 jul-13 kl 21:55 »
Jo det blir nog innihälvitta bra, om det ville bli klart nångång. Det lär inte bli lätt att ta upp stopparna! Redogörelse kommer...........

Broberg

• Gäst
« Svar #267 skrivet: 22 jul-13 kl 22:15 »
Jo det blir nog innihälvitta bra, om det ville bli klart nångång. Det lär inte bli lätt att ta upp stopparna! Redogörelse kommer...........

Får bli bildbevis, i eran tråd sen  :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #268 skrivet: 23 jul-13 kl 10:53 »
Tror du handlaren vet var bananerna kommer ifrån? På riktigt?  ??? Kanske om du pressar honom till att läsa på.

Och tror du han vet var jordgubbarna kommer ifrån? Vad de varit med om, hur länge de varit på väg?

Ja, precis, rätt vad det är så köper man burjordgubbar som har varit fixerade hela livet, trångt och direkt frånskiljd från familjen när de växer och få lite färg. Lägg till detta transport i trånga papplådor i urkylda transportbilar, i mörker i flera dagar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #269 skrivet: 23 jul-13 kl 10:58 »
Ja, precis, rätt vad det är så köper man burjordgubbar som har varit fixerade hela livet, trångt och direkt frånskiljd från familjen när de växer och få lite färg. Lägg till detta transport i trånga papplådor i urkylda transportbilar, i mörker i flera dagar.
Än bananer då! som blir packade gröna och transporteras i mörka kylrum på en gungande båt i en gasbemängd miljö som hindrar dom att blomma ut och bli vuxna. Och när dom sedan kommer fram till sitt mål så gasas dom igen för att snabbt mogna.
Det sägs att när knoppar brister så gör det ont.   :o

::)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #270 skrivet: 23 jul-13 kl 11:50 »
Ja, precis, rätt vad det är så köper man burjordgubbar

Nä, tacka vet jag sprättgubbar som får gå runt och spankulera med promenadkäpp i stadsparkerna så de får utlopp för sina naturliga drifter att mata ankorna med brödsmulor från medhavda plastpåsar.

-- Bruce Schneier '08

christelle

• Blekinge
« Svar #271 skrivet: 23 jul-13 kl 13:35 »
Tog alla argumenten slut eller varför tramsar ni sönder tråden?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #272 skrivet: 23 jul-13 kl 21:54 »
Tog alla argumenten slut eller varför tramsar ni sönder tråden?

Jag har inte sett så mycket av relevanta argument om det trådskaparen inledningsvis frågade om utan mest bara ett skyttegravskrig huruvida tex livsmedelsindustrin är sprungna från Mordor direkt eller om det kanske kan tänkas finnas gråskalor i helvetet.

Tråden har mao varit sönder rätt länge (förutom ett fåtal inlägg som faktiskt sansat kunnat informera om intressanta och relevanta saker) så då kändes det som lite humoristiskt trams faktiskt inte riskerade att förvärra situationen nämnvärt.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #273 skrivet: 23 jul-13 kl 22:06 »
Tråden har mao varit sönder rätt länge (förutom ett fåtal inlägg som faktiskt sansat kunnat informera om intressanta och relevanta saker) så då kändes det som lite humoristiskt trams faktiskt inte riskerade att förvärra situationen nämnvärt.

Jo, i förrgår blev jag bjuden på konströkt askorbinsyrekorv och läskedryck med både askorbin- och citronsyra. Igår var jag allergisk, när jag kröp i en rabatt och slet bort lite gräs och idag var jag inte allergisk, när jag malde ner ett hektar prima "ängshö", med slaghacka och hyttlös traktor.

Om de grejerna hjälper till att utlösa sån luftburen partikelallergi, hjälper de då till att utlösa andra former också? Det måste ju vara något med att ens försvar redan är för utsatt liksom.

christelle

• Blekinge
« Svar #274 skrivet: 23 jul-13 kl 22:22 »
Så kan det vara, läs om korsallergier och det orala allergisyndromet här tex http://www.netdoktor.se/pollen/artiklar/korsallergi-med-fodoamnen-vid-pollenallergi/

Broberg

• Gäst
« Svar #275 skrivet: 23 jul-13 kl 22:57 »
Så kan det vara, läs om korsallergier och det orala allergisyndromet här tex http://www.netdoktor.se/pollen/artiklar/korsallergi-med-fodoamnen-vid-pollenallergi/

Där ser man.

Så om de nu har svartmögelsvampar i de där tillsatserna..

När jag var yngre och bodde hemma i 70-talshuset, var jag också allergisk, mot vissa hundar och lite fler katter. Det försvann, när jag flyttade hemifrån.

Har alltid varit känslig mot "dålig" luft inne och trivs inte bra i täta hus, med centralvärme.

I min ungdom hängde jag en inplastad vinylskiva, på källarväggen, i det där 70-talshuset. Efter ett tag var det svartmögel bakom. Huset hade inga andra märkbara fuktproblem, men dräneringen och grunden fixades efter det, men jag tycker fortfarande att det är kass luft i det och typ alla andra liknande hus.

christelle

• Blekinge
« Svar #276 skrivet: 24 jul-13 kl 09:10 »
Ja, allt hänger nog ihop bara det att vi inte kan se hela bilden - alla tillsatser och fabriksframställda ämnen som stoppas i maten för att göra den snyggare (allt med färgämnen i), bättre (in)färgad (tex julskinkan), hållbarare (allt med konserverande medel i), ihophållande (tex sylt) och inte ihophållande (tex kryddor)etc etc. Man kan bli illamående av blotta tanken på vad som skett med födan innan den ligger i köpdisken  :-\

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #277 skrivet: 24 jul-13 kl 10:48 »
Odla och föd upp eget. Det finns inga genvägar.  o:)

Existens

• Gäst
« Svar #278 skrivet: 24 jul-13 kl 11:24 »
Laga mat, är genvägen.

Kött eller fisk, sås och potatis. Inte ett E-nummer.

hånung

• Gäst
« Svar #279 skrivet: 24 jul-13 kl 11:28 »
Laga mat, är genvägen.

Kött eller fisk, sås och potatis. Inte ett E-nummer.
Inte riktigt sant  för så fort det är bearbetat på något vis så är det E nummer med för köper du en falukorv eller något så är det E nummer direkt

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
se38005

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser