Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 44386 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #240 skrivet: 22 jul-13 kl 12:21 »
Paprika och vindruvor är exempel på två andra saker som man bara bör köpa ekologiskt. Det används stora mängder kemikalier och bekämpningsmedel i de icke-ekologiska odlingarna.

Just bekämpningsmedel etc är något jag är mycket mera orolig för än tillsatser generellt sett.
Så du menar att ekologiska vindruvor inte är besprutade? Att ekologisk olja är pressad ur obesprutade oliver också? Och att det ändå blir skördar?
Jag läste nånstans att svenska ekologiska jordgubbar kan besprutas med 17 olika godkända preparat. Nej, jag vet inte vilka.

Sen är det ju faktiskt som så nu, att myndigheter listat vad som inte "är hälsovådligt", vad som får finnas i maten, hur mycke, etc. De flesta producenter håller sig till detta, myndigheter kontrollerar efterlevnaden och beivrar övertramp.
Var det någon som ville ha en annan ordning?  ???

Vad som därtill kommer är ÅSIKTER från kunder om vad som "är hälsovådligt", samt URSÄKTER för att inte ta ansvar själva för sina idiotköp. Å andra sidan har jag aldrig hört någon som vill ha handledare med sig.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #241 skrivet: 22 jul-13 kl 12:24 »
Å fan så man kan va allergisk mot gris kött har ja aldrig hört talas om förut . Men då kan man ju undra var för inte allt sånt där förbjuds  om man nu värnar om den enskilda människan .

Ja! Förbjud mat! Problemet löst. ;-)

Apropå bananer etc. Kilopris för bananer 18:90. Kilopris ekologiska kravmärkta bananer 21:90. Gissa vad de flesta tar...

DÄRFÖR har vi mat med låg kvalitet och mycket tillsatser och annat...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #242 skrivet: 22 jul-13 kl 12:36 »
Ja! Förbjud mat! Problemet löst. ;-)

Apropå bananer etc. Kilopris för bananer 18:90. Kilopris ekologiska kravmärkta bananer 21:90. Gissa vad de flesta tar...

DÄRFÖR har vi mat med låg kvalitet och mycket tillsatser och annat...
Hehe ja det vore väl enklast  :). Ja det är lite tragiskt att folk är så kort tänkta vadet gäller mat det gynnar ju inte dom som vill försöka va seriösa .

christelle

• Blekinge
« Svar #243 skrivet: 22 jul-13 kl 13:10 »
Det är precis det jag kan. Vi talar inte om katastrofer i stil med det som hände nyligen i Indien där ett antal skolbarn dog efter att ha ätit mat som innehöll gifter, vi talar om tillsatser som man inte kunnat påvisa är farliga för människor.

Vissa av dessa tillsatser är omdebatterade för att det finns indikationer att de av olika orsaker är olämpliga att äta och i de flesta fallen är de olämpliga just för att det finns risker just för allergiska reaktioner!

Dvs precis som med jordnötter.
Vilka tillatser menar du "olika orsaker är olämpliga att äta och i de flesta fallen är de olämpliga just för att det finns risker just för allergiska reaktioner! "? Jordnöt är väl ingen tillsats?
Producentens ansvar är/borde vara att upplysa konsumenten om vad som finns i produkten eller om det kan ha betydelse även i vilken miljö produkten har tillverkats, sen är det konsumentens val om hen vill köpa och äta tex jordnötter även om hen är allergisk eller köpa och dricka alkohol även om hen är alkis...

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #244 skrivet: 22 jul-13 kl 13:13 »
Vilka tillatser menar du "olika orsaker är olämpliga att äta och i de flesta fallen är de olämpliga just för att det finns risker just för allergiska reaktioner! "? Jordnöt är väl ingen tillsats?
Producentens ansvar är/borde vara att upplysa konsumenten om vad som finns i produkten eller om det kan ha betydelse även i vilken miljö produkten har tillverkats, sen är det konsumentens val om hen vill köpa och äta tex jordnötter även om hen är allergisk eller köpa och dricka alkohol även om hen är alkis...

Det kravet finns redan. Dock är det efterlevnaden som sviktar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

• Blekinge
« Svar #245 skrivet: 22 jul-13 kl 13:36 »
Så du menar att ekologiska vindruvor inte är besprutade? Att ekologisk olja är pressad ur obesprutade oliver också? Och att det ändå blir skördar?
Jag läste nånstans att svenska ekologiska jordgubbar kan besprutas med 17 olika godkända preparat. Nej, jag vet inte vilka.

Sen är det ju faktiskt som så nu, att myndigheter listat vad som inte "är hälsovådligt", vad som får finnas i maten, hur mycke, etc. De flesta producenter håller sig till detta, myndigheter kontrollerar efterlevnaden och beivrar övertramp.
Var det någon som ville ha en annan ordning?  ???

Vad som därtill kommer är ÅSIKTER från kunder om vad som "är hälsovådligt", samt URSÄKTER för att inte ta ansvar själva för sina idiotköp. Å andra sidan har jag aldrig hört någon som vill ha handledare med sig.
Har du någon källa på dom där 17 olika preparaten? Låter som en rötmånadshistoria.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #246 skrivet: 22 jul-13 kl 13:41 »
Det kravet finns redan. Dock är det efterlevnaden som sviktar.
AAaaaaaa men alltså Skoxvilden! Du kan väl inte lägga över ansvaret på den enskilde konsumenten?

Existens

• Gäst
« Svar #247 skrivet: 22 jul-13 kl 13:42 »
Håller inte alls med - tycker det var ett lysande skolexempel på hur man verkligen låter konsumenten välja genom korrekt information på produkten.

Det är ett intressant sätt att se på saken. Vi ska alltså låta handlarnas personliga värderingar styra informationen?
Visst.. jag vet att sannolikheten att bananer är besprutade är stor, men inte 100%.

Tycker du det här sättet att 'informera' ska spridas till annat också?  När jag odlade jordgubbar så sprutade jag ingenting, men var ändå inte ekologisk.
Skulle mina jordgubbar i affären då hamna under en skylt med *besprutade* bara för att handlaren inte förstår vad ekologiskt/icke-ekologiskt betyder?

Nematoder t.ex...  Visst använder du det själv hemma i trädgården?
Eller matolja..
Allt man kör ut med en spruta måste inte vara giftigt.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #248 skrivet: 22 jul-13 kl 13:50 »
AAaaaaaa men alltså Skoxvilden! Du kan väl inte lägga över ansvaret på den enskilde konsumenten?

Självklart är det konsumenten i slutändan tar ett beslut om vad den vill ha.
Dock är konsumenterna idag överlag väldigt okunniga om riskerna med att konsumera olika tillsatser eller så bedömer dom att risken är liten och värd att ta.
Sen så spelar priset en stor roll.   

Visst vi kan skicka över ansvaret på beslutsfattare och våra folkvalda, och så kan man skälla på dom för att matpriserna stiger pga reglerna blir tuffare för producenterna.
Det spelar ingen roll hur man vänder kappan för det är svårt att tillfredsställa alla.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #249 skrivet: 22 jul-13 kl 13:54 »
Har du någon källa på dom där 17 olika preparaten? Låter som en rötmånadshistoria.
Nej det har jag inte men Maria sa något om hur man odlar eko-tomater och vad man sprutar DOM med. Inget farligt, något extrakt från en blomma. Men vad som är farligt har vi ju sett här i tråden är en bedömnings-sak.
Citera
Nematoder t.ex...  Visst använder du det själv hemma i trädgården?
Eller matolja..
Allt man kör ut med en spruta måste inte vara giftigt.
Exakt! Men det finns inte i många gröna konsumenters värld, att det finns något harmlöst att preparera med. De lever kvar i sin villfarelse, antingen det är möjligt eller omöjligt att leverera. Har fått lite misstänksamma frågor om nematoderna och de som känt lukten av Marias nässelvatten går inte nära på länge.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #250 skrivet: 22 jul-13 kl 14:59 »
Det spelar ingen roll hur man vänder kappan för det är svårt att tillfredsställa alla.

Nej, jag har pratat med många som skiter fullkomligt i precis allting utom prislappen. Dansk fläskfilé för 89:-/kilot? Jamendetvarjubilligt! "Men tänk på hur grisarna i Danmark har det då?" Ärs, det man inte vet nåt om lider man inte av och när det börjar bli mycket månad kvar i slutet på plånboken så får man lätt ett väldigt rymligt samvete.

Har man dessutom barn, eller tom tonåringar, och matbudgeten riskerar att brisera åt alla håll så har man inte riktigt tid att engagera sig mellan jobb, storhandlande, hämta och lämna ungar på dagis, skjutsandet av ungar till hockeyträning och allt vad man står med. "Oj, extrapris på Findus färdigluncher? Perfekt! Då kan ungarna käka det när de kommer hem från skolan! Jag proppar frysen full..."
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

christelle

• Blekinge
« Svar #251 skrivet: 22 jul-13 kl 18:56 »
Det är ett intressant sätt att se på saken. Vi ska alltså låta handlarnas personliga värderingar styra informationen?
Visst.. jag vet att sannolikheten att bananer är besprutade är stor, men inte 100%.

Tycker du det här sättet att 'informera' ska spridas till annat också?  När jag odlade jordgubbar så sprutade jag ingenting, men var ändå inte ekologisk.
Skulle mina jordgubbar i affären då hamna under en skylt med *besprutade* bara för att handlaren inte förstår vad ekologiskt/icke-ekologiskt betyder?
Men handlaren vet väl varifrån bananerna kommer? Och ja, om inte gubbarna saluförs som eko eller obesprutade så får man anta och utgå ifrån att de är besprutade, tyvärr. Och även matolja och nematoder etc etc borde väl odlaren egentligen redovisa, nån kan ju vara allergisk mot nåt som använts under odlingsperioden. Man kan inte blanda ihop det man gör hemma i trädgården för eget bruk med det som är till avsäljning till andra tycker i alla fall inte jag.

Broberg

• Gäst
« Svar #252 skrivet: 22 jul-13 kl 19:12 »
Nej, jag har pratat med många som skiter fullkomligt i precis allting utom prislappen. Dansk fläskfilé för 89:-/kilot? Jamendetvarjubilligt! "Men tänk på hur grisarna i Danmark har det då?" Ärs, det man inte vet nåt om lider man inte av och när det börjar bli mycket månad kvar i slutet på plånboken så får man lätt ett väldigt rymligt samvete.

Det borde vara en bild på djuret, i sitt boende, på varje köttbit som säljs.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #253 skrivet: 22 jul-13 kl 19:53 »
Det borde vara en bild på djuret, i sitt boende, på varje köttbit som säljs.

Mmm. Det vore nåt. Men då går nog kunderna och handlar nån annanstans så de slipper se.

-- Bruce Schneier '08

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #254 skrivet: 22 jul-13 kl 20:12 »
Härkommer en bild bland många. *Fy Zatan* :P

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #255 skrivet: 22 jul-13 kl 20:13 »

Var är den ifrån? Det är inte sverige va?

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #256 skrivet: 22 jul-13 kl 20:17 »

Ja, en sån och sen en närbild på nyllet.

Broberg

• Gäst
« Svar #257 skrivet: 22 jul-13 kl 20:18 »
Mmm. Det vore nåt. Men då går nog kunderna och handlar nån annanstans så de slipper se.

Nä, det skulle vara lagstadgat för alla, alltså.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #258 skrivet: 22 jul-13 kl 20:20 »
Men handlaren vet väl varifrån bananerna kommer? Och ja, om inte gubbarna saluförs som eko eller obesprutade så får man anta och utgå ifrån att de är besprutade, tyvärr. Och även matolja och nematoder etc etc borde väl odlaren egentligen redovisa, nån kan ju vara allergisk mot nåt som använts under odlingsperioden. Man kan inte blanda ihop det man gör hemma i trädgården för eget bruk med det som är till avsäljning till andra tycker i alla fall inte jag.
Tror du handlaren vet var bananerna kommer ifrån? På riktigt?  ??? Kanske om du pressar honom till att läsa på.

Och tror du han vet var jordgubbarna kommer ifrån? Vad de varit med om, hur länge de varit på väg? Då vore det nog en bra ide att du sätter dig in i hur livsmedelsdistributionen fungerar. Vanligt vis har franchisingtagaren inte ett skit med varorna att göra, ännu mindre är det han som väljer dom. Han går som dräng i "sin egen" butik!

Bilden kommer från Danmark eller annat av de 9 (tror jag) EU-länder som fortfarande får föda upp med fixerade suggor. Existens vet mer om siffror och sånt.

Broberg

• Gäst
« Svar #259 skrivet: 22 jul-13 kl 20:23 »

Många svenska grisabönner vill också ha det så.. De gnäller mycket i tidningen Land om det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser