Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 43603 gånger)

hånung

• Gäst
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #200 skrivet: 21 jul-13 kl 23:32 »
Enligt mig så anse ja att varje livsmedels företagare ska bevisa att tillförda  ämnen är helt ofarliga  och det bet ska vara  otvivelaktigt  från flera oberoende källor .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #201 skrivet: 21 jul-13 kl 23:34 »
Eldigt mig så anse ja att varje livsmedels företagare ska bevisa att tillförda  ämnen är helt ofarliga  och det bet ska vara  otvivelaktigt  från flera oberoende källor .

Helt ok tanke,   
Fulmaten blir dyrmat och finmaten är helt plötsligt ekonomisk...   

Dock lär det stanna i drömmar
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #202 skrivet: 21 jul-13 kl 23:36 »
Helt ok tanke,   
Fulmaten blir dyrmat och finmaten är helt plötsligt ekonomisk...   

Dock lär det stanna i drömmar
Kanske det men det är ju det vi måste sträva efter i vart fall ?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #203 skrivet: 21 jul-13 kl 23:40 »
dra i gång rörelsen...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #204 skrivet: 21 jul-13 kl 23:43 »
Den troheten ger ja inte mycket för va det gäller livsmedels företagen   tyvärr det har det visas otaliga prov på.

Verkligen?

Det finns bra och dåliga företag där med, här i trakterna har vi tex bönder som startat ett eget mejeri (Östgötamjölk), diverse smågårdar som gör getost, lammkorv och en massa olika andra produkter. Vissa är bara små gårdsbutiker med väldigt begränsad produktion, men Östgötamjölk är idag rätt stora, även om de förstås är en plutt jämfört med ARLA. Vi köper idag enbart Östgötamjölk för att vi vill uppmuntra lokalproducerat och lokalt företagande (dessutom känner vi bönderna och har klappat korna  ;D ). Efter flytten får vi väl köpa mjölk från Åsen av samma orsak.

Alla är de exempel på "livsmedelsföretag" och den uppfattning jag fått av dem alla är att de startade sina företag för att de ville göra nåt bättre och inte primärt har som mål att vinstmaximera eller lura kunder. Sen vill man väl kunna leva på sin lilla verksamhet (eller i alla fall att den betalar hyggligt), men det tycker jag inte är konstigare än att jag förväntar mig att få lön om jag tar ett jobb...

Jag tänkte också försöka få röven ur och beställa en kartong öl från DogBrew i Skottland för att jag gillar att de är ett ungt bryggeri med en j-a massa attityd och experimentlusta. De startade 2008(?) för att de tyckte att det mesta i ölväg som bryggdes i UK var trist och tråkigt, så de bestämde sig för att visa hur de tyckte att ett öl skulle bryggas. Idag hinner de knappt med efterfrågan, har pubbar i flera stora städer och bygger ut verksamheten i ett rasande tempo!

Att avfärda alla som ondskefulla och låta nya aktörer lida av gamla synder som de inte är skyldiga till är bara orättvist, alla är värda att få en chans utifrån egna meriter. Själv är jag glad över att det finns "doers" som faktiskt försöker förbättra situationen, sånt ska uppmuntras snarare än mötas med misstänksamhet.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #205 skrivet: 21 jul-13 kl 23:47 »
Enligt mig så anse ja att varje livsmedels företagare ska bevisa att tillförda  ämnen är helt ofarliga  och det bet ska vara  otvivelaktigt  från flera oberoende källor .

Så var det ju för alternaivs företag hon var själv som företagare tvungen att testa varje produktsort hon hade i sortimentet istället för att kunna använda gemensamma tester på de ingående ingredienserna. Ett effektivt sätt att ta död på alla småföretag så att bara de riktigt stora finns kvar. Visserligen inte livsmedel men, medel man har på kroppen. 
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hånung

• Gäst
« Svar #206 skrivet: 21 jul-13 kl 23:51 »
Så var det ju för alternaivs företag hon var själv som företagare tvungen att testa varje produktsort hon hade i sortimentet istället för att kunna använda gemensamma tester på de ingående ingredienserna. Ett effektivt sätt att ta död på alla småföretag så att bara de riktigt stora finns kvar. Visserligen inte livsmedel men, medel man har på kroppen.
Vist var det så men min avsikt är inte att det ska kosta skjortan för små företagen .

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #207 skrivet: 21 jul-13 kl 23:54 »
Vi köper idag enbart Östgötamjölk för att vi vill uppmuntra lokalproducerat och lokalt företagande (dessutom känner vi bönderna och har klappat korna  ;D ). Efter flytten får vi väl köpa mjölk från Åsen av samma orsak.

Det behöver ni inte göra. Köp ekologisk mjölk istället. Åsen har ingen ekomjölk och tillhör Skånemejerier som numera är franskägt. Mjölken produceras dock fortfarande i Sverige.  :P

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #208 skrivet: 21 jul-13 kl 23:57 »
Vist var det så men min avsikt är inte att det ska kosta skjortan för små företagen .

Men, det lär det ju göra om de ska bevisa att varje ingående ingrediens är ofarlig och det dessutom ska vara från flera källor.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #209 skrivet: 21 jul-13 kl 23:59 »

Precis. Att lägga det ansvaret på företagen garanterar att vi bara kommer ha kvar de stora giganterna och de har också enorma ekonomiska möjligheter att betala lobbyister för att få skräddarsydda regler som inte alls behöver ha kundens bästa i fokus, för inte blir väl nånting bättre av att småföretagare som alternaiv försvinner?

Till det kommer också problemet att bevisa att något är farligt. Det är en hel vetenskap att hantera ämnens farlighet och även så nyttiga saker som många vitaminer blir direkt dödliga i fel dos, vilket gör även de potentiellt farliga.

Vi har organisationer och myndigheter som har detta som uppgift redan och om ett ämne verkligen visar sig vara tex olämpligt i mat så är det också gängse praxis att ämnet förbjuds. Problemet är just att faktiskt kunna bevisa att ett ämne verkligen är farligt eller ofarligt, faktiskt inte så enkelt som man kanske kan tro.

Det är sällan enkelt och olika individer är olika känsliga för olika ämnen. Ett av det mest dödliga livsmedel vi har är tex jordnötter. Ja, om du är överkänslig, annars är det ju helt harmlöst...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #210 skrivet: 22 jul-13 kl 00:06 »
Det ber ror väl på det  hur giriga alla är ? staten i sin inkompetens kanske ska bidra  i viss mån ?

Finns det någon aktör i hela spektaklet runt våra livsmedel som du har förtroende för och som inte, enligt dig, är giriga, onda eller på annat sätt depraverade?

-- Bruce Schneier '08

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #211 skrivet: 22 jul-13 kl 00:21 »
Nej, de som gör skitgrejer måste få höra det.

Jag tror det är mer effektivt att helt enkelt inte köpa sådant man tycker är "skit"
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #212 skrivet: 22 jul-13 kl 00:34 »
Nu har jag raderat lite på frihand, ni har förhoppningsvis sovit gott och kan nu fortsätta en snäll och sansat debatt.

/MOD
« Senast ändrad: 22 jul-13 kl 08:48 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #213 skrivet: 22 jul-13 kl 09:24 »
Jag tror det är mer effektivt att helt enkelt inte köpa sådant man tycker är "skit"
Vad menar du Anna? Att var och en ska ta ansvar för vad de asar hem och sätter i sig?  ;)

Nej låt livsmedelsverket öppna kontor på ICA, så kan man bara fråga där om korven är bra eller dålig eller KRAV eller E-medelspäckad eller rättvis. För inte ska väl varenda männscha behöva fatta egna beslut i sånna saker, där det skulle bli revolution om sortimentet inte vore outtömligt. Förbannade välfärdsproblem!  :P
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

• Gäst
« Svar #214 skrivet: 22 jul-13 kl 09:44 »
Finns det någon aktör i hela spektaklet runt våra livsmedel som du har förtroende för och som inte, enligt dig, är giriga, onda eller på annat sätt depraverade?
Hur ska man kunna ha det efter alla mat skandaler ?

hånung

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 22 jul-13 kl 10:08 »
Det finns en enorm skillnad här:

Rökning är en ensam produkt såld av en industri som har ett egenintresse i att dölja farorna. Om folk slutar nyttja produkterna har tobaksindustrin ingen annan produkt att gå över till, alltså står och faller deras existens med att folk fortsätter paja sina lungor (eller möjligen trycker in prillor under läppen, då).

Livsmedelsindustrin har inte samma problem. Om en tillsats bedöms vara farlig, eller folk aktivt börjar undvika en viss tillsats, så kan livsmedelsindustrin anpassa sig för till syvende och sist behöver folk faktiskt äta. Det kommer alltid finnas en livsmedelsindustri, det enda de behöver göra är att anpassa sina produkter.

DÄREMOT finns det vissa tillverkare av just TILLSATSERNA, exempelvis Aspartam som är omdebatterat, som står och faller med sin tillsats och som inte alls vill se ett minskande på just sin marknad och som aktivt motarbetar forskning som påtalar att det kan finnas risker med vissa tillsatser. Dvs de beter sig precis som tobaksindustrin.

Så du gör återigen samma misstag; dvs pratar om "tillsatser" och "E-nummer" som om det är en homogen grupp och din jämförelse med tobaksindustrin blir däremot ogiltig. Så länge du schablonmässigt attackerar "E-nummer" blir dina argument också ganska irrelevanta för, som jag sagt innan några gånger, mjölksyra är också en tillsats. Och ett E-nummer.
Tobaken var bara ett sätt att försöka förtydliga hur företagare kan vara . Det må va att det inte är en homogen grupp E numren  men det är ju inte det ja har diskutera  utan dom som det finns risker med och hur ska vi kunna låsa på etiketterna det är ju inte ens läsbart med förstorings glas så snacka går ju. Nä fan en dator vid varje vara  är väl det enda raka så man kan ha koll  på all E numer.

christelle

• Blekinge
« Svar #216 skrivet: 22 jul-13 kl 10:31 »
Precis. Att lägga det ansvaret på företagen garanterar att vi bara kommer ha kvar de stora giganterna och de har också enorma ekonomiska möjligheter att betala lobbyister för att få skräddarsydda regler som inte alls behöver ha kundens bästa i fokus, för inte blir väl nånting bättre av att småföretagare som alternaiv försvinner?

Till det kommer också problemet att bevisa att något är farligt. Det är en hel vetenskap att hantera ämnens farlighet och även så nyttiga saker som många vitaminer blir direkt dödliga i fel dos, vilket gör även de potentiellt farliga.

Vi har organisationer och myndigheter som har detta som uppgift redan och om ett ämne verkligen visar sig vara tex olämpligt i mat så är det också gängse praxis att ämnet förbjuds. Problemet är just att faktiskt kunna bevisa att ett ämne verkligen är farligt eller ofarligt, faktiskt inte så enkelt som man kanske kan tro.

Det är sällan enkelt och olika individer är olika känsliga för olika ämnen. Ett av det mest dödliga livsmedel vi har är tex jordnötter. Ja, om du är överkänslig, annars är det ju helt harmlöst...
Bevisa och bevisa - om man inte blandar ner ämnen och subtanser som egentligen inte tillhör råvaran så behöver företagen/producenten inte bevisa nånting om farlighet eller ej.
Du kan inte vända på resonemanget och börja diskutera nötallergi, det är ju ett individuellt konsumentproblem. Och angående nötter och producentansvar så är aflatoxin ett av de potentaste gifter som finns.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

johe71

« Svar #217 skrivet: 22 jul-13 kl 10:40 »
Nä fan en dator vid varje vara  är väl det enda raka så man kan ha koll  på all E numer.

eller så skaffar man sig en hyfsat modern smartphone och använder en app för att lösa det problemet, tex Shopgun https://play.google.com/store/apps/details?id=consumentor.shopgun.aidroid.view (vet inte om alla produkter går att hitta, men det är iaf en typ av hjälpmedel)

christelle

• Blekinge
« Svar #218 skrivet: 22 jul-13 kl 10:48 »
eller så skaffar man sig en hyfsat modern smartphone och använder en app för att lösa det problemet, tex Shopgun https://play.google.com/store/apps/details?id=consumentor.shopgun.aidroid.view (vet inte om alla produkter går att hitta, men det är iaf en typ av hjälpmedel)
Tycker faktiskt att det är producenternas/handlarnas skyldighet att på vettigt och överskådligt vis informera mig om vad varorna innehåller. Såg nånstans en handlare som satt upp två skyltar vid bananerna - en skylt med "ekologiska bananer "och lite längre bort en skylt med "besprutade bananer." Då har man en rimlig chans att förstå och välja/göra ett aktivt val.
Den frukt som tex COOP delar ut till barn är aldrig ekologisk...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hånung

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 22 jul-13 kl 10:51 »

Jävligt lätt att säga för den som har full syn .

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
RickardR, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser