Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 44071 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #180 skrivet: 21 jul-13 kl 17:15 »
Men ok, vi går över till lite praktik.

Du odlar jordgubbar och får ett överskott som du vill kunna sälja senare under säsongen, och kommer fram till att kräm och sylt borde vara en bra ide ( du letar ju försörjningsideer ;) ).
Hur tillreder du den nu för att den ska sälja bra, Dvs se bra ut, smaka bra och ha en viss hållbarhet.. ?

Nu har jag inte tänkt ge mig in i livsmedelsbranschen, och är därför inte insatt i gällande regelverk. Därför tänker jag i exemplet enbart referera till mina egna erfarenheter. Och min erfarenhet är att inkokning av sylt. Dvs, koka sylten, värma väl rengjorda burkar i ugnen, och sedan slå den heta sylten direkt i burkarna funkar utmärkt för att förvara i rumstemperatur i flera månader. Den sylt jag har kokat har dessutom hållit sig väl i kylskåp sedan man öppnat burken.

Inget av min egenkokta sylt har möglat, trots att jag försöker att inte använda mer socker än nödvändigt för smakens skull. Däremot har nåt par burkar med äppelmos möglat sedan de blivit stående öppnade i kylskåpet. Även tomatsås (lite lik chilisås, fast med svartpeppar) har jag kokat in, utan att något möglat. Jag förvarar alla burkar i rumstemperatur till dess jag öppnar dem. Hanteringen är alltså inte olik hur köpesylt hanteras.

Och om skulle jag nu förädla jordgubbar till sylt och sälja, så, förutsatt att inte livsmedelsregler skulle säga nåt annat så tvivlar jag på att hållbarheten är något reellt problem. För att det skulle sälja bra och se aptitligt ut skulle jag köpa in snygga burkar, rutigt tyg, rustikt snöre och lägga lite energi på att få etiketterna att se genuina ut... ;)
« Senast ändrad: 21 jul-13 kl 19:15 av Fru Jansson »

hånung

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 21 jul-13 kl 17:25 »
Eftersom det förs en diskussion som med sån emfas ondgör sig över tillsatser, så kan man ju inte annat än tro att det måste vara ett problem för de som deltar i diskussionen? Och för de som lagar mycket mat från grunden själva, så är ju tillsatserna inget problem..därav min fundering.

Men ok, vi går över till lite praktik.

Du odlar jordgubbar och får ett överskott som du vill kunna sälja senare under säsongen, och kommer fram till att kräm och sylt borde vara en bra ide ( du letar ju försörjningsideer ;) ).
Hur tillreder du den nu för att den ska sälja bra, Dvs se bra ut, smaka bra och ha en viss hållbarhet.. ?

Men vem annars ska ha ansvaret för vad man äter?

Tack vare det förhatliga EU så kommer nu en sån lag.
Men standardiseringar är ju inte bra har vi fått lära oss i den här tråden, så då kanske det hellre borde få vara som det är, att producenterna gör som dom vill.
Är det inte det dom gör då  både manipulera oss och så låter dom livmedelsverket kyssa dom där bak ? allt för det gynna kapitalet  ja bara undra när ska före tagarna  se till individen först vilket dom aldrig mig veterligen gjort i historien  ?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #182 skrivet: 21 jul-13 kl 17:39 »
det finns lite tänkvärt i denna texten  om staten och kapitalet

[urlhttp://www.youtube.com/watch?v=P5vvrUrBuQQ[/url]

Sen kan man läsa texten oxå
http://www.lyricsbox.com/ebba-gron-lyrics-staten-and-kapitalet-4wk7ntt.html

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 21 jul-13 kl 17:41 »
Ja får den uppfattningen att vissa här i tråden  tycker att gemene man ska sätta sig på skolbänken och lära sig en massa E nummer mm utantill gammal som ung senil eller förstods handikappade och synskadade  så det är väl lika bra vi in för  hus för hör igen på E nummer känns det som .    Vad som där i mot är konstaterat är ju att det inte går att lita det minsta på livsmedelsindustrin dom värkar köra rövare med det mesta  .
« Senast ändrad: 21 jul-13 kl 17:55 av håning »

hånung

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 21 jul-13 kl 17:47 »
det finns lite tänkvärt i denna texten  om staten och kapitalet

[urlhttp://www.youtube.com/watch?v=P5vvrUrBuQQ[/url]

Sen kan man läsa texten oxå
http://www.lyricsbox.com/ebba-gron-lyrics-staten-and-kapitalet-4wk7ntt.html
Ja du det finns en hel del i den texten att begrunda .

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #185 skrivet: 21 jul-13 kl 19:14 »
Det där köper ja inte för redan på 30 tett så visste man rökning var farlig  men man l tillåter fortfarande  försäljning  samma är det nog med E nummer  är ja rädd.

Det finns en enorm skillnad här:

Rökning är en ensam produkt såld av en industri som har ett egenintresse i att dölja farorna. Om folk slutar nyttja produkterna har tobaksindustrin ingen annan produkt att gå över till, alltså står och faller deras existens med att folk fortsätter paja sina lungor (eller möjligen trycker in prillor under läppen, då).

Livsmedelsindustrin har inte samma problem. Om en tillsats bedöms vara farlig, eller folk aktivt börjar undvika en viss tillsats, så kan livsmedelsindustrin anpassa sig för till syvende och sist behöver folk faktiskt äta. Det kommer alltid finnas en livsmedelsindustri, det enda de behöver göra är att anpassa sina produkter.

DÄREMOT finns det vissa tillverkare av just TILLSATSERNA, exempelvis Aspartam som är omdebatterat, som står och faller med sin tillsats och som inte alls vill se ett minskande på just sin marknad och som aktivt motarbetar forskning som påtalar att det kan finnas risker med vissa tillsatser. Dvs de beter sig precis som tobaksindustrin.

Så du gör återigen samma misstag; dvs pratar om "tillsatser" och "E-nummer" som om det är en homogen grupp och din jämförelse med tobaksindustrin blir däremot ogiltig. Så länge du schablonmässigt attackerar "E-nummer" blir dina argument också ganska irrelevanta för, som jag sagt innan några gånger, mjölksyra är också en tillsats. Och ett E-nummer.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #186 skrivet: 21 jul-13 kl 19:28 »
när ska före tagarna  se till individen först vilket dom aldrig mig veterligen gjort i historien  ?

[ VARNING, GNÄLL FÖLJER ]

Jag är företagare, om än inte i livsmedelsbranschen förvisso.

Jag har hela tiden försökt att vara mån om mina kunder eftersom jag vet hur jobbigt det är som privatperson att få kontakt och gehör för mina problem hos företag. Några gånger har jag suttit uppe till långt in på småtimmarna för att fixa problem, vilket oftast belönas med tystnad (i bästa fall).

Under alla år har jag ändå deprimerande ofta blivit bemött med samma attityd som du uppvisar; jag är bara en girig jävel och mina produkter kostar för mycket. När nånting är fel är det JÄTTEJÄVLARFEL och man får världens bredsidor om HUR JÄVLA FEL det är (ofta gärna publikt i forum med så det blir extra jobbigt att försöka få en sansad diskussion och hjälpa den som har problem).

Man får nästan aldrig motsvarande nivå på tacktalen (hälsan tiger still) så det som syns varenda jävla gång är när folk har problem. Inte ens när jag GRATIS har lagt timmar på att fixa ett problem och avstått från andra saker (tex sömn...) så får man nån större uppskattning tillbaka.

Mina två nuvarande projekt är helt inriktade mot andra företag. Privatkunder är ett jävla pack, otacksamma och gnälliga.

[ SLUT PÅ GNÄLL ]

Alla företagare är inte skit, företagare är folk som alla andra. Vissa är luriga fanskap som bara försöker tjäna pengar (precis som vissa privatpersoner hela tiden försöker lura sig till en större kakbit), men många försöker, faktiskt, vara ärliga, snälla och är måna om sina kunder.

Din attityd suger. Den förbättrar inte heller ett skit. Snarare är det de som faktiskt är hygglo som tar mest anstöt och i värsta fall slutar det med att de lägger ner och så står du där med skitstövlarna kvar, för de skiter trots allt i ditt gnäll hur mycket du skruvar upp volymen. De vill bara ha dina pengar och så blir din attityd självuppfyllande.

Sluta vara så förbannat trampad på tårna och försök hjälpa till att premiera de livsmedelsproducenter som faktiskt FÖRSÖKER göra saker bättre. Det vinner alla på, även du själv.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 21 jul-13 kl 20:05 »
Farligt eller ej, men om man gör tex citronsyra, utan att citroner ens varit inblandade, så är det ett jävla mygel och ingenting som jag vill ha i något alls. Sjukt att man får kalla något, för något det inte är, trots att kemiska beteckningar är samma.

I sylt är det förövrigt sockret och god hygien, som gör att det håller sig. Och burkar i lagom storlek.

Eller när de häller konserveringsmedel i ättiksinläggningar.. Tala om kaka på kaka.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #188 skrivet: 21 jul-13 kl 20:07 »
enda sättet att få nått att hända är att gnälla och gynna de som är justa.
Eller skaffa sig en god vän som är stjärnkok med eget matprogram.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #189 skrivet: 21 jul-13 kl 20:13 »
enda sättet att få nått att hända är att gnälla och gynna de som är justa.

Annars kan man sluta gnälla och gynna de som är schyssta.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Broberg

• Gäst
« Svar #190 skrivet: 21 jul-13 kl 20:21 »
Annars kan man sluta gnälla

Nej, de som gör skitgrejer måste få höra det.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #191 skrivet: 21 jul-13 kl 20:34 »
Annars kan man sluta gnälla och gynna de som är schyssta.

Ungefär så ja. Det upplever jag inte konstigare än att vi lämnar in våra bilar hos den bilmek vi hittat som är snabb, trevlig, duktig och billig! Helt osannolikt bra, vi ser också till att han får höra det med.

Jag gillar tex kung Markatta och köper av samma orsak gärna deras produkter. Nu hoppas jag att ingen vet något dåligt om dem för jag vill kunna fortsätta köpa deras produkter. ;-)

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 21 jul-13 kl 20:54 »

Jag gillar tex kung Markatta och köper av samma orsak gärna deras produkter. Nu hoppas jag att ingen vet något dåligt om dem för jag vill kunna fortsätta köpa deras produkter. ;-)

Importgrejer. Tror tom bröd är utrikiskt. Fast en del tycker ju sådant är bra, spännande och exotiskt, förstås..

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #193 skrivet: 21 jul-13 kl 21:31 »
Importgrejer. Tror tom bröd är utrikiskt. Fast en del tycker ju sådant är bra, spännande och exotiskt, förstås..

Utrikiskt behöver inte vara ett problem. Båtfrakt kan ofta vara bättre än lastbil miljömässigt.

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 21 jul-13 kl 21:37 »
[ VARNING, GNÄLL FÖLJER ]

Jag är företagare, om än inte i livsmedelsbranschen förvisso.

Jag har hela tiden försökt att vara mån om mina kunder eftersom jag vet hur jobbigt det är som privatperson att få kontakt och gehör för mina problem hos företag. Några gånger har jag suttit uppe till långt in på småtimmarna för att fixa problem, vilket oftast belönas med tystnad (i bästa fall).

Under alla år har jag ändå deprimerande ofta blivit bemött med samma attityd som du uppvisar; jag är bara en girig jävel och mina produkter kostar för mycket. När nånting är fel är det JÄTTEJÄVLARFEL och man får världens bredsidor om HUR JÄVLA FEL det är (ofta gärna publikt i forum med så det blir extra jobbigt att försöka få en sansad diskussion och hjälpa den som har problem).

Man får nästan aldrig motsvarande nivå på tacktalen (hälsan tiger still) så det som syns varenda jävla gång är när folk har problem. Inte ens när jag GRATIS har lagt timmar på att fixa ett problem och avstått från andra saker (tex sömn...) så får man nån större uppskattning tillbaka.

Mina två nuvarande projekt är helt inriktade mot andra företag. Privatkunder är ett jävla pack, otacksamma och gnälliga.

[ SLUT PÅ GNÄLL ]

Alla företagare är inte skit, företagare är folk som alla andra. Vissa är luriga fanskap som bara försöker tjäna pengar (precis som vissa privatpersoner hela tiden försöker lura sig till en större kakbit), men många försöker, faktiskt, vara ärliga, snälla och är måna om sina kunder.

Din attityd suger. Den förbättrar inte heller ett skit. Snarare är det de som faktiskt är hygglo som tar mest anstöt och i värsta fall slutar det med att de lägger ner och så står du där med skitstövlarna kvar, för de skiter trots allt i ditt gnäll hur mycket du skruvar upp volymen. De vill bara ha dina pengar och så blir din attityd självuppfyllande.

Sluta vara så förbannat trampad på tårna och försök hjälpa till att premiera de livsmedelsproducenter som faktiskt FÖRSÖKER göra saker bättre. Det vinner alla på, även du själv.
Oki din jävla attityd till kunder uppmuntrar ju inte precis så det är nog inte så konstigt om man ar en viss attityd till livsmedelsindustrin .Om du ska lycka så får man nog va jävlig tålmodig  då det finns så mycket skit i kring oss i maten  du får väl jobba i mot det  och va tålmodig mot kund .

Broberg

• Gäst
« Svar #195 skrivet: 21 jul-13 kl 21:39 »
Utrikiskt behöver inte vara ett problem. Båtfrakt kan ofta vara bättre än lastbil miljömässigt.

Själv tycker jag det är ett problem, med typ alla dagligvaror, som kommer från längre än fem mil bort, ungefär.

hånung

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 21 jul-13 kl 21:42 »
Själv tycker jag det är ett problem, med typ alla dagligvaror, som kommer från längre än fem mil bort, ungefär.
men så går inte att resonera rickigt då alla inte har så nära som du i Blekinge .

Broberg

• Gäst
« Svar #197 skrivet: 21 jul-13 kl 21:50 »
men så går inte att resonera rickigt då alla inte har så nära som du i Blekinge .

Nej, just de fem milen var personliga.

hånung

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 21 jul-13 kl 21:52 »
Nej, just de fem milen var personliga.
oki men så säg det då  blir lättare att förstå liksom .

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #199 skrivet: 21 jul-13 kl 22:23 »
Oki din jävla attityd till kunder uppmuntrar ju inte precis

Nej, precis. Min attityd suger. Du missar dock poängen.

Min attityd BRUKADE inte suga, attityden jag har mot privatkunder har kommit sig av flera års bitter erfarenhet. Generellt sett är konsumenten väldigt bra på att klaga och väldigt dålig på att berömma och om du inte tror mig så finns det ett enkelt sätt för dig att lära dig samma läxa; starta en egen verksamhet och försök sälja direkt till slutkund.

Vill du verkligen ha igenom en förändring så är min erfarenhet att du får igenom den mycket snabbare med moroten än med piskan, för även producenter, distributörer och affärsinnehavare är människor. Om du tex försöker påverka en lokal butik med attityden "Ni är ena jävla lurendrejeriare hela högen!" så slår jag vad om att man kommer totalignorera dig, men om du i stället säger "Jag hade gärna sett mer ekologiskt" så lär du få en helt annan uppmärksamhet.

Just nu sitter du bara och klagar på allt och idiotförklarar varenda jävel. Det känns säkert bra för dig, men du bidrar inte direkt med något konstruktivt eller hjälper till att skapa en förbättring.

-- Bruce Schneier '08

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 3 användare
Nataks, gorlan, jws jws

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser