Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 43400 gånger)

Existens

• Gäst
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #220 skrivet: 22 jul-13 kl 10:53 »
Såg nånstans en handlare som satt upp två skyltar vid bananerna - en skylt med "ekologiska bananer "och lite längre bort en skylt med "besprutade bananer." Då har man en rimlig chans att förstå och välja/göra ett aktivt val.

Ett fullkomligt idiotiskt tilltag som jag som producent skulle polisanmäla. Vad är det som säger att en banan är besprutad bara för att den inte är ekologisk?
Troligt kanske, ja. Men säkert? Nej.

Upplysa är en sak, men att blanda in personliga värderingar och ge missvisande information är en helt annan.
Det är därför vi har Krav, och andra certifieringsorganisationer. Just för att slippa partiska påståenden.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #221 skrivet: 22 jul-13 kl 10:57 »
Ett fullkomligt idiotiskt tilltag som jag som producent skulle polisanmäla. Vad är det som säger att en banan är besprutad bara för att den inte är ekologisk?

Upplysa är en sak, men att blanda in personliga värderingar och ge missvisande information är en helt annan.
Det är därför vi har Krav, och andra certifieringsorganisationer. Just för att slippa partiska påståenden.

Är det inte så att konventionellt odlade bananer prepareras med jutesäck indränkt i insektsgift?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #222 skrivet: 22 jul-13 kl 11:02 »
Enligt mig så anse ja att varje livsmedels företagare ska bevisa att tillförda  ämnen är helt ofarliga  och det bet ska vara  otvivelaktigt  från flera oberoende källor .

Ja du, om det blir lag lär varje livsmedelsföretag utom möjligen de allra största slå igen.

Jag menar att det är lagstiftaren som ska ha bevisbördan, och göra listor om godkända tillsatser.

Det är inte alla livsmedelsföretagare som är kemister.

christelle

• Blekinge
« Svar #223 skrivet: 22 jul-13 kl 11:19 »

Håller inte alls med - tycker det var ett lysande skolexempel på hur man verkligen låter konsumenten välja genom korrekt information på produkten. > http://www2.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/frukt-och-gront/bananer/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #224 skrivet: 22 jul-13 kl 11:22 »
Ja du, om det blir lag lär varje livsmedelsföretag utom möjligen de allra största slå igen.

Jag menar att det är lagstiftaren som ska ha bevisbördan, och göra listor om godkända tillsatser.

Och varför finns E-nummer ???     Jo för att någon myndighet har gjort sig omaket att lista tillsatserna.
E-nummren är godkända tillsatser.
Dock finns det tillsatser som en del inte tål och det ligger på konsumentens ansvar att upplysa sig om dessa finns i den produkten som denne skall stoppa i sig.
Det finns även hjälpmedel för att på ett enkelt sätt att få dom listade, som tex en smartapp till telefon. Det finns även smarta telefoner som har stora skärmar så de utan fullgod syn kan läsa.
Ett annat alternativ är att beställa hem sin mat via nätet och läsa på produktbeskrivningarna.

Dock är inte förekomsten av E-nummer det stora problemet, utan det som hamnar i produkterna utan att det tas upp i innehållsförteckningen.
Eller att man säljer svensk sylt med bär från tjottapluttalandet långt bort som varken har arbetarskydd eller besprutningsregler som ens kommer i närheten av de som gäller i EU.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #225 skrivet: 22 jul-13 kl 11:23 »
Är det inte så att konventionellt odlade bananer prepareras med jutesäck indränkt i insektsgift?

När skulle den vara preparerad med jutesäcken?
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #226 skrivet: 22 jul-13 kl 11:26 »

Klar det ska vara livsmedelsföretagarna  som ska se till så vi inte får i oss skadliga ämnen lagstiftarna ska se till så det efterlevs .

hånung

• Gäst
« Svar #227 skrivet: 22 jul-13 kl 11:30 »
Vad ja vet så fraktas alla bananer i lådor så det var något nytt med säckar i från vilket land ske det ?

christelle

• Blekinge
« Svar #228 skrivet: 22 jul-13 kl 11:33 »
När skulle den vara preparerad med jutesäcken?

Värre än så - de prepareras i plastsäck >http://www2.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/frukt-och-gront/bananer/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #229 skrivet: 22 jul-13 kl 11:38 »
Du kan inte vända på resonemanget och börja diskutera nötallergi, det är ju ett individuellt konsumentproblem.

Det är precis det jag kan. Vi talar inte om katastrofer i stil med det som hände nyligen i Indien där ett antal skolbarn dog efter att ha ätit mat som innehöll gifter, vi talar om tillsatser som man inte kunnat påvisa är farliga för människor.

Vissa av dessa tillsatser är omdebatterade för att det finns indikationer att de av olika orsaker är olämpliga att äta och i de flesta fallen är de olämpliga just för att det finns risker just för allergiska reaktioner!

Dvs precis som med jordnötter.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Skogsvilde

• -
« Svar #230 skrivet: 22 jul-13 kl 11:39 »
sedär från ett land som saknar eller har svag lagstiftning när det gäller arbetarskydd och gifthantering... 
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #231 skrivet: 22 jul-13 kl 11:42 »
Det är precis det jag kan. Vi talar inte om katastrofer i stil med det som hände nyligen i Indien där ett antal skolbarn dog efter att ha ätit mat som innehöll gifter, vi talar om tillsatser som man inte kunnat påvisa är farliga för människor.

Vissa av dessa tillsatser är omdebatterade för att det finns indikationer att de av olika orsaker är olämpliga att äta och i de flesta fallen är de olämpliga just för att det finns risker just för allergiska reaktioner!

Dvs precis som med jordnötter.
Var för förbjuds dom inte då i före byggande syfte?

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #232 skrivet: 22 jul-13 kl 11:43 »
sedär från ett land som saknar eller har svag lagstiftning när det gäller arbetarskydd och gifthantering...

Paprika och vindruvor är exempel på två andra saker som man bara bör köpa ekologiskt. Det används stora mängder kemikalier och bekämpningsmedel i de icke-ekologiska odlingarna.

Just bekämpningsmedel etc är något jag är mycket mera orolig för än tillsatser generellt sett.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #233 skrivet: 22 jul-13 kl 11:45 »
Var för bjuds dom inte då i före byggande syfte?

Jordnötter? Jadu. Jag älskar jordnötter men jag vågar inte riktigt äta dem längre eftersom det ökar risken för njursten och en gång var nog kan vi säga...

Men just jordnötter är mycket allergiframkallande och hade de varit en tillsats hade de nog redan varit svartlistade i många länder.

-- Bruce Schneier '08

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #234 skrivet: 22 jul-13 kl 11:46 »
Klar det ska vara livsmedelsföretagarna  som ska se till så vi inte får i oss skadliga ämnen lagstiftarna ska se till så det efterlevs .

Enligt min mening är det lagstiftarens skyldighet att se till att det finns ett regelverk som tillverkarna ska följa och myndigheterna kan kontrollera efter.

hånung

• Gäst
« Svar #235 skrivet: 22 jul-13 kl 11:49 »
Enligt min mening är det lagstiftarens skyldighet att se till att det finns ett regelverk som tillverkarna ska följa och myndigheterna kan kontrollera efter.
Oki men det värkar ju somliga vilja rucka på uppenbart . Så där för bör livsmedels företagaren ha bevis bördan  så att rediga straff kan uttömmas .

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #236 skrivet: 22 jul-13 kl 11:51 »
Var för förbjuds dom inte då i före byggande syfte?

Visst kan man i förebyggande syfte förbjuda jordnötter, andra nötter, ägg, jordgubbar med mera som ger dödsfall.

Men, ett sådant förbudssamhälle hoppas jag vi slipper. Något lite ansvar tycker jag man ska ta själv för vad man stoppar i sig

hånung

• Gäst
« Svar #237 skrivet: 22 jul-13 kl 12:00 »
Visst kan man i förebyggande syfte förbjuda jordnötter, andra nötter, ägg, jordgubbar med mera som ger dödsfall.

Men, ett sådant förbudssamhälle hoppas jag vi slipper. Något lite ansvar tycker jag man ska ta själv för vad man stoppar i sig
Förutsatt att man känner till farorna ja . Men det klar ja för står att du var tvungen att dra upp jordnötter mm :) så ja tycker inte du är seriös i det läget .

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #238 skrivet: 22 jul-13 kl 12:10 »
Förutsatt att man känner till farorna ja . Men det klar ja för står att du var tvungen att dra upp jordnötter mm :) så ja tycker inte du är seriös i det läget .

Det är definitivt seriöst. Matallergier är troligen mycket farligare än tillsatser för de som är överkänsliga. Jag har bekanta som inte ens kan vistas i samma rum som någon som ätit jordnötter eller som blir hyperallergiska till och med om de får griskött som stekts i samma panna som fisk och om pannan inte blivit minutiöst rengjord.

I båda fallen blir det akut färd till akuten och det gäller minuter om de ska överleva. Jag vet faktiskt inte om någon som blir lika sjuk av tillsatser.

Jag tål uppenbarligen inte något ämne som finns i vissa former av smågodis och även om det inte var roligt att få en allergisk chock så var det aldrig livshotande för mig och det tog timmar snarare än minuter att reagera. Fast ambulans fick jag åka ändå. ;-)

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #239 skrivet: 22 jul-13 kl 12:16 »
Det är definitivt seriöst. Matallergier är troligen mycket farligare än tillsatser för de som är överkänsliga. Jag har bekanta som inte ens kan vistas i samma rum som någon som ätit jordnötter eller som blir hyperallergiska till och med om de får griskött som stekts i samma panna som fisk och om pannan inte blivit minutiöst rengjord.

I båda fallen blir det akut färd till akuten och det gäller minuter om de ska överleva. Jag vet faktiskt inte om någon som blir lika sjuk av tillsatser.

Jag tål uppenbarligen inte något ämne som finns i vissa former av smågodis och även om det inte var roligt att få en allergisk chock så var det aldrig livshotande för mig och det tog timmar snarare än minuter att reagera. Fast ambulans fick jag åka ändå. ;-)
Å fan så man kan va allergisk mot gris kött har ja aldrig hört talas om förut . Men då kan man ju undra var för inte allt sånt där förbjuds  om man nu värnar om den enskilda människan .

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 4 användare
LimJans, Tiomilaskogen, RickardR, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser