Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 45023 gånger)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #100 skrivet: 19 jul-13 kl 14:54 »
Men hur ser egentligen EU:s regler ut kring E-nummer/tillsatser? Innan vi gick med i EU var azo-färger förbjudna i Sverige, men pga EU var vi tvungna att tillåte dem igen...

Same same but different, eller nåt.

Som i så många andra fall så innebar EU-tillträdet att saker som tidigare varit tillåtna blev förbjudna och motsatsen som del av harmoniseringen. Fördelen är förstås, både för producenter och konsumenter, att det funkar likadant (nåja, mer eller mindre) överallt och man inte riskerar att utsättas för en helt ny flora tillsatser om man tex åker till Tyskland eller att helt nya, och ej kompatibla, regelverk måste uppfyllas vid export.

En sak som jag aldrig begrep uppståndelsen runt var att svenskar blev så förbannade på att den så kallade falukorven inte längre fick kallas korv eftersom den mängd kött den innehöll var för lågt för att kalla det korv (därav att det numera finns sånadär saker som "faluring" och liknande). Själv tyckte jag det var BRA att man slog ner på en produkt som påstås vara charketuriprodukt men egentligen hade mer gemensamt med spannmålsprodukter, men så har jag aldrig gillat den typen av sladdrigt, svampigt och ringformat stårkelseklister med köttfärg heller. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 19 jul-13 kl 14:56 »
Om inte annat så för att hotta upp debatten lite så håller jag inte med om att man ska standardisera allt möjligt och definitivt inte tex E-nummer, innehåller produkten tex gurkmeja så ska det banne mig stå i innehållsförteckningen - på svenska. Jag vill veta exakt vad som finns i förpackningen innan jag sätter tänderna i det. I ett land där man inte förstår språket spelar det väl ingen roll om du vet vilka E-nummer som finns i maten när du ändå inte begriper vad den innehåller i övrigt (menar för allergier och annan överkänslighet).
Håller absolut med där .

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #102 skrivet: 19 jul-13 kl 14:58 »
Om inte annat så för att hotta upp debatten lite så håller jag inte med om att man ska standardisera allt möjligt och definitivt inte tex E-nummer, innehåller produkten tex gurkmeja så ska det banne mig stå i innehållsförteckningen - på svenska. Jag vill veta exakt vad som finns i förpackningen innan jag sätter tänderna i det. I ett land där man inte förstår språket spelar det väl ingen roll om du vet vilka E-nummer som finns i maten när du ändå inte begriper vad den innehåller i övrigt (menar för allergier och annan överkänslighet).

Ok, så utan att fuska genom att använda tex google, kan du förklara vad Triammoniumcitrat är och vad det används för?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #103 skrivet: 19 jul-13 kl 15:01 »
Men hur ska man då kunna begära vanlig dödlig ska komma i håg alla E numer ?
På samma sätt som de kommer ihåg olika nitrater och zaccarider utan att förväxla dem med glyfosater och sulfider.  ;) Precis samma sätt!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 19 jul-13 kl 15:08 »
Ok, så utan att fuska genom att använda tex google, kan du förklara vad Triammoniumcitrat är och vad det används för?
Var för skulle det va lättare att får reda på med En menar du ?

hånung

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 19 jul-13 kl 15:09 »
På samma sätt som de kommer ihåg olika nitrater och zaccarider utan att förväxla dem med glyfosater och sulfider.  ;) Precis samma sätt!
Jaha du  :)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #106 skrivet: 19 jul-13 kl 15:16 »
Var för skulle det va lättare att får reda på med En menar du ?

Det menar jag inte, min poäng är just att det inte är nån större skillnad. Egentligen.

De vanligaste tillsatserna, tex citronsyra, lär man sig rätt snabbt (E330) så om de skrivs som nummer eller inte gör ju ingen större skillnad. De mer esoteriska tillsatserna (Nån som vet vad E1202 är? Polyvinylpolypyrrolidon?) har man däremot ändå inte en j-a aning om vad det är om man inte slår upp det och då är det faktiskt lättare att slå upp numret.

-- Bruce Schneier '08

Existens

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 19 jul-13 kl 15:20 »
Om inte annat så för att hotta upp debatten lite så håller jag inte med om att man ska standardisera allt möjligt och definitivt inte tex E-nummer,

Om jag tolkar dig rätt så menar du alltså att det vore mer praktiskt om varje land har sin egen E-nummerserie?

Så E140 betyder i sverige klorofyll, men E140 i Tyskland kan tex betyda Natriumbensonat ?

Kan du på ett enkelt sätt förklara hur det skulle förenkla livet för människor i allmänhet?

hånung

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 19 jul-13 kl 15:22 »
Det menar jag inte, min poäng är just att det inte är nån större skillnad. Egentligen.

De vanligaste tillsatserna, tex citronsyra, lär man sig rätt snabbt (E330) så om de skrivs som nummer eller inte gör ju ingen större skillnad. De mer esoteriska tillsatserna (Nån som vet vad E1202 är? Polyvinylpolypyrrolidon?) har man däremot ändå inte en j-a aning om vad det är om man inte slår upp det och då är det faktiskt lättare att slå upp numret.
Jo  vist men vem springer om kring med en data apparat på sig ?  inte ja i alla fall  appar är för svåra att läsa . Så då borde affärerna till handa hålla ex antal data apparater så man kan kolla  hällst vid var disk men det vill dom nog inte då dom inte kan sälja vad som hällst ? Sen så är det ju dom som inte kan hantera en data av diverse skäl  ska man skita i dom då ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #109 skrivet: 19 jul-13 kl 15:24 »
Varför ska man appa eller slå upp det om man ädå inte vet vad det är?  ???
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 19 jul-13 kl 15:25 »
E numret går ju googla på .

christelle

• Blekinge
« Svar #111 skrivet: 19 jul-13 kl 15:32 »
Nej, men då köper jag heller inte den produkten som det står, nåt för mig, obegripligt på - med diverse svåra allergier får man lära sig den hårda vägen vad man väljer. Tex så är ofta "Glutenfritt bröd" inte alls glutenfritt utan innehåller vetestärkelse.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Broberg

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 19 jul-13 kl 15:52 »

Så är det.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #113 skrivet: 19 jul-13 kl 15:53 »
Jo  vist men vem springer om kring med en data apparat på sig ?

*ahem* *räcker upp en hand*

Det kan förstås vara så att jag inte är riktigt representativ för min åldersgrupp eller det här forumet. ::)

men det vill dom nog inte då dom inte kan sälja vad som hällst ?

Affärerna säljer det folk köper. Tex verkar våran lokala ICA Maxi få ett allt större utbud av lokalproducerade livsmedel eftersom det är populärt och folk köper det. Butikerna är också väldigt rädda att förlora kunderna så det kan faktiskt vara en ide att man börjar "bråka" med sin lokala butik och säger åt dem att tillsatsfloran är för rörig. Föreslå tex att det vore praktiskt om tex butiken kunde sätta upp ett anslag med de vanligaste tillsatserna som finns i varorna tex i charken så att man enkelt kan kolla vad de olika namnen och numrena betyder.

Oavsett vad man tycker om det så lär man fortsätta sätta till tillsatser i maten, vissa av vettiga hälsoskäl (tex E250) medans andra används i stället för "riktiga" produkter (smaksättning, konsistensgivare etc). Vissa varor är förstås mer förskonade än andra, färskt kött har tex inte mycket tillsatser medans plockgodis är rena kemiesoppan och det lär inte ändra sig om man inte försöker påverka, så då får man försöka påverka om man vill att det ska ändras!

Sen så är det ju dom som inte kan hantera en data av diverse skäl  ska man skita i dom då ?

Som sagt, det finns ett regelverk som ska hantera det här och så vitt jag kan förstå så försöker de också göra sitt jobb. Det är mao inte speciellt troligt att du kommer få otjänlig mat (pga dålig hantering eller farliga tillsatser) i en svensk butik så strikt talat löper du nog ingen enorm hälsorisk om du skiter i att läsa på innehållsförteckningen. Ja, med reservation för allergier etc då. Och smågodis... Hmm...

För att sen vet man vad det är...?

Nej, men då köper jag heller inte den produkten som det står, nåt för mig, obegripligt på - med diverse svåra allergier får man lära sig den hårda vägen vad man väljer. Tex så är ofta "Glutenfritt bröd" inte alls glutenfritt utan innehåller vetestärkelse.

Och du hade ingen större nytta av svenskan lik förbålt, trots att den var begriplig?

Triammoniumcitrat (E380), å sin sida, har inga kända hälsorisker, utgör ingen fara för allergiker, kan ätas av vegetarianer och har tom den positiva egenskapen att det förstärker effekten av antioxidanter! Så "trots" sitt namn (och nummer) är det en (så vitt vetenskapen vet i dagsläget, förstås) harmlös tillsats som tom har vissa positiva egenskaper.

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 19 jul-13 kl 16:15 »
Hitta det här i alla fall . Vad är riskerna med natriumnitrit (E250)?

När World Cancer Research Fund publicerade sin stora litteraturgenomgång för cancerprevention med hänseende på fysisk aktivitet och kost ansåg man att stark evidens finns för olika cancerformer vid hög konsumtion av kött och FRAMFÖR ALLT ”processed meat”, d.v.s. den typen av livsmedel där nitrit finns tillsatt (1). Den rapporten fick en hel del massmedial uppmärksamhet och kunde bl.a. läsas i Svenska Dagbladet den 9:e november 2007 (”Rött kött ger cancer”)

Såhär sammanfattades de åtta primära råden för att med kost och fysisk aktivitet minska risken för cancer efter dess att ca 7000 studier granskats (och som du kan läsa i sin helhet här):

RECOMMENDATIONS

hånung

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 19 jul-13 kl 16:20 »

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #116 skrivet: 19 jul-13 kl 16:31 »
Bra artikel, mycket läsvärd. Jag tycker speciellt det här var bra:

Citera
I kritiken mot den mat som industrin distribuerar finns i mina ögon mycket att hålla med om, men även en hel del där jag tycker den negativa kritiken blir för ensidig och mest baseras på okunskap.

Det är det jag också känner; visst tycker jag att det är relevant att ifrågasätta om man tex måste ha färgämnen i skagenröra eller om det verkligen är nyttigt med fettfria produkter som hålls ihop av artificiella konsistensgivare i brist på det naturliga fettet, men att därifrån lägga en retorisk bombmatta över alla former av tillsatser är ganska icke-konstruktivt. Och vad gäller just E250 är jag själv, som kanske har framgått, lite "velig". Jag vill ju inte dö i botulism, men jag har inte heller nån större lust att dö i cancer heller...  :P

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 19 jul-13 kl 16:46 »
Bra artikel, mycket läsvärd. Jag tycker speciellt det här var bra:

Det är det jag också känner; visst tycker jag att det är relevant att ifrågasätta om man tex måste ha färgämnen i skagenröra eller om det verkligen är nyttigt med fettfria produkter som hålls ihop av artificiella konsistensgivare i brist på det naturliga fettet, men att därifrån lägga en retorisk bombmatta över alla former av tillsatser är ganska icke-konstruktivt. Och vad gäller just E250 är jag själv, som kanske har framgått, lite "velig". Jag vill ju inte dö i botulism, men jag har inte heller nån större lust att dö i cancer heller...  :P
Samma här där för undrar ja var för inte vanligt salt duger ?

Existens

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 19 jul-13 kl 16:52 »
Samma här där för undrar ja var för inte vanligt salt duger ?

Dels för att vanligt salt då inte har den effekten som nitrit har. Men framförallt för att produkterna inte säljer.  Man har testat att göra julskinka utan nitrit och den säljer helt enkelt för dåligt eftersom kunderna tror det är fel på den om den är grå i färgen.

Sen får man ju också titta på vilken produkt man  i så fall ska undvika.. Hur många kg julskinka eller rökt smörgåsskinka äter man tex per år, jämfört med korv?

hånung

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 19 jul-13 kl 17:02 »
Dels för att vanligt salt då inte har den effekten som nitrit har. Men framförallt för att produkterna inte säljer.  Man har testat att göra julskinka utan nitrit och den säljer helt enkelt för dåligt eftersom kunderna tror det är fel på den om den är grå i färgen.

Sen får man ju också titta på vilken produkt man  i så fall ska undvika.. Hur många kg julskinka eller rökt smörgåsskinka äter man tex per år, jämfört med korv?
Inte undra på att man vägrar köpa färd skinka då  för ja saltar alltid mina skinkor skälv

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser