Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har det hänt.......  (läst 25746 gånger)

wadsbro

• Södermanland
SV: Sv: SV: Nu har det hänt.......
« Svar #40 skrivet: 24 dec-12 kl 10:33 »
Jägarna och markägarna är ju oftast samma personer, bara att de nu för tiden har sina marker främst för jaktens skull, åkermarken utarrenderad och skogsproblemen löser man genom att köra huvudet i sanden. Det är dessa jägare som kör viltuppfödningstänket runt om i de svenska skogarna, problemet är att många först och främst är jägare och sedan markägare ofta i samband med rena jägare i jaktlaget. Min erfarenhet är att de lantbrukande markägarna, samt de som fortfarande ser skogen som en primär inkomstkälla är de som lyckas bäst med viltvårdsarbetet även om det tyvärr inte räcker.

Länsstyrelsen borde gå in med pekpinnen både när det gäller kron, dov, älg och vildsvin och titta på helheten i skadorna. Jägarna är tyvärr inte kapabla till att sköta bestämandet av nivåerna helt själva, lantbrukare och skogsägare med skogen som främsta inkomstkälla borde få 51% av rösterna i skötselområden och Länsstyrelsen borde få mandat att gå in med tvingande åtgärder i vissa fall.

Det är väl så det blev med dom nya förvaltningsområdena. Markägarna sitter ju med och bestämmer. Sen har LS sista ordet. Vi jägare har ingenting att säga till om bara tacka när tilldelningen på älg/hjort kommer. Exempel 1 vuxen älg på 1000ha och tjurar med max 4 taggar....... Och sen sitter markägarna och muttrar om skador ?

Halte

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 24 dec-12 kl 11:00 »
Det är väl så det blev med dom nya förvaltningsområdena. Markägarna sitter ju med och bestämmer. Sen har LS sista ordet. Vi jägare har ingenting att säga till om bara tacka när tilldelningen på älg/hjort kommer. Exempel 1 vuxen älg på 1000ha och tjurar med max 4 taggar....... Och sen sitter markägarna och muttrar om skador ?
Nya förvaltningen är bra i teorin men den kommer ju inte igång i praktiken. Markägarna ska ju givetvis ha mest att säga till om.

Här tror jag att vi skulle få till ett möte med bara markägare innan det andra mötet så fort det nya systemet är i gång i parktiken

Rosten

• Närke
« Svar #42 skrivet: 24 dec-12 kl 11:25 »
Länsstyrelsen borde gå in med pekpinnen både när det gäller kron, dov, älg och vildsvin och titta på helheten i skadorna. Jägarna är tyvärr inte kapabla till att sköta bestämandet av nivåerna helt själva, lantbrukare och skogsägare med skogen som främsta inkomstkälla borde få 51% av rösterna i skötselområden och Länsstyrelsen borde få mandat att gå in med tvingande åtgärder i vissa fall.
Men det är ju länstyrelsen om godkänner viltvårdsplanen. Inte jägarna!!!!!!!
Verkar som om du har fått det mesta om bakfoten.
Så vi tar det från början.

Älg, och hjort så lämnar jägarna och markägare in en viltförvaltningsplan till Länstyrelsen. Dom kollar på den och godkänner den om det är okej.

Övriga djur som vildsvin, rådjur, bäver mm är helt markägarens ansvar. Där har jägarna inget att säga till om.

Den som arrenderar en mark äger då också jakträtten på den. Om man inte förhandlar bort den.
Men då har man också förhandlat bort en del av sitt ansvar och skall inte klaga.

Men som arrendator så kan man alltid ta in en skyddsjägare ifall man skulle behöva.
Något som man i princip aldrig gör pga att man hellre gnäller än gör något.
Pga att man är feg!!!!!!!! Lat!!!!!!!!!!!!!! och gnällig!!!!!!!!!
« Senast ändrad: 24 dec-12 kl 11:28 av Rosten »

Rosten

• Närke
SV: Nu har det hänt.......
« Svar #43 skrivet: 24 dec-12 kl 11:34 »
Den marken som jag och mitt jaktlag jagar på innehåller 14 markägare.
Alla markägarna bor på sina marker och några av dom odlar också.

2  av markägarna jagar i jaktlaget. Dom andra 4 arrrenderar jakten. (jag är en av dom)
Har aldrig sett en enda av dom markägarna på våra möten. Utan dom sitter lugn hemma och väntar på sin andel kött. Grisarna är nu bara några hundra meter får våran jaktmark. Så vi ser spår ibland av dom. Ändå är det ingen markägare som ens orkar åka på ett möte för att säga sin åsikt.
Utan man sitter hellre hemma framför TVn och muttrar på jägarna.

Halte

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 24 dec-12 kl 13:20 »
Men det är ju länstyrelsen om godkänner viltvårdsplanen. Inte jägarna!!!!!!!
Verkar som om du har fått det mesta om bakfoten.
Så vi tar det från början.

Älg, och hjort så lämnar jägarna och markägare in en viltförvaltningsplan till Länstyrelsen. Dom kollar på den och godkänner den om det är okej.

Övriga djur som vildsvin, rådjur, bäver mm är helt markägarens ansvar. Där har jägarna inget att säga till om.

Den som arrenderar en mark äger då också jakträtten på den. Om man inte förhandlar bort den.
Men då har man också förhandlat bort en del av sitt ansvar och skall inte klaga.

Men som arrendator så kan man alltid ta in en skyddsjägare ifall man skulle behöva.
Något som man i princip aldrig gör pga att man hellre gnäller än gör något.
Pga att man är feg!!!!!!!! Lat!!!!!!!!!!!!!! och gnällig!!!!!!!!!

Jag är fullt på det klara med hur det fungerar! Jag har inte sagt att jag tycker länsstyrelsen gör ett bra jobb, tvärtom.. Jag tycker de är alldeles för fega och jag tycker att de borde ta med vildsvin i skötselplanerna. Och om du läser mina inlägg istället för at svara på saker du tror att jag säger så ser du att problemet inte enbart är arrendatorer utan snarare markägare med jakten som sitt primära intresse. Och det är där jag tycker det borde komma in mer styrning från länsstyrelsen för att låta jaktintresset styra ger orimliga konsekvenser för de som fortfarande försöker leva på jord och skogsbruk.

Din iställning tycker jag enbart är ett sätt att låta allt förbli som det är, ett sätt att låta lata jägare få sina viltodlingar i de svenka skogarna.

wadsbro

• Södermanland
Sv: SV: Sv: SV: Nu har det hänt.......
« Svar #45 skrivet: 24 dec-12 kl 13:55 »
Jag är fullt på det klara med hur det fungerar! Jag har inte sagt att jag tycker länsstyrelsen gör ett bra jobb, tvärtom.. Jag tycker de är alldeles för fega och jag tycker att de borde ta med vildsvin i skötselplanerna. Och om du läser mina inlägg istället för at svara på saker du tror att jag säger så ser du att problemet inte enbart är arrendatorer utan snarare markägare med jakten som sitt primära intresse. Och det är där jag tycker det borde komma in mer styrning från länsstyrelsen för att låta jaktintresset styra ger orimliga konsekvenser för de som fortfarande försöker leva på jord och skogsbruk.

Din iställning tycker jag enbart är ett sätt att låta allt förbli som det är, ett sätt att låta lata jägare få sina viltodlingar i de svenka skogarna.

Jag delar inte dina påståenden om att jägare är lata. Snarare är det snåla markägare som tror att man kan äta kakan och ha den kvar...

Halte

• Gäst
SV: Sv: SV: Sv: SV: Nu har det hänt.......
« Svar #46 skrivet: 24 dec-12 kl 14:10 »
Jag delar inte dina påståenden om att jägare är lata. Snarare är det snåla markägare som tror att man kan äta kakan och ha den kvar...
Skulle nog påstå att det är både och.

Rödskägg

• Småland
« Svar #47 skrivet: 24 dec-12 kl 16:21 »
Halte, vad du säger är ju att ls inte klarar det ansvar de har idag så det är lika bra att de får allt ansvar. ???
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Halte

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 24 dec-12 kl 16:33 »
Halte, vad du säger är ju att ls inte klarar det ansvar de har idag så det är lika bra att de får allt ansvar. ???
Eller att de ska skärpa till sig ett par snäpp och se till att det blir någon jävla ordning i lekstugan..

Rödskägg

• Småland
« Svar #49 skrivet: 24 dec-12 kl 16:43 »
Det skulle de behöva göra på fler områden men de enda de är bra på är byråkrati.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 24 dec-12 kl 16:49 »
Det är fortfarande inte länstyrelsen eller jägarna som bär ansvaret utan markägare och arrendatorer.
Så länge som dom vägrar ta sitt ansvar så kommer det fortsätta som det alltid har gjort.

Men markägare och arrendatorer vill inte ta sitt anvar för det är enklare att gnälla och stoppa jägarnas "svarta" pengar i bakfickan.

Bara att man kollar på hur det funkar hos oss. Grisarna är på väg. Vi ser spår av dom ibland.
Närmaste markägare mot grisarna vädrade pengar och höjde vårt arrende från 2000:- om året till 10 000:- Så vi sa helt enkelt upp marken. Då kom det folk från staden för att jaga. Vi såg dom aldrig så dom kan knappast ha tillbringat så mycket tid i skogen. Efter några år var marken svartlistad via jaktforum pga att det är väldigt glest med djur pga vargarna och att grisarna inte har vandrat in ännu. Så nu har vi tillbaka marken och betalar inget för den istället. Utan han får kött om vi lyckas skjuta något. Vilket är mindre än 10 kg/året.

Vet inte hur många gnällande bönder som jag har besökt och erbjudit mig att skjuta ner vildsvinsstammen så att dom får vallen mm kvar. Erbjuder mig att dela på köttet. Några få dagar senare så ringer dom och berättar att dom vill ha minst 1000:-/dygnet för dom har sett att man kan få det på Blocket. ;D
Givetvis så vägrar jag att betala så grisarna blir kvar och vallen blir uppäten. Men dom blev i alla fall inte lurade av en jägare som vill dela på köttet men inte ville betala. ;D

Rosten

• Närke
« Svar #51 skrivet: 24 dec-12 kl 16:53 »
Halte, kan du vara snäll och svara på tre enkla frågor?
Hur mycket mark äger du?
Hur mycket mark arrenderar du?
Vem jagar där?

Halte

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 24 dec-12 kl 18:21 »
Halte, kan du vara snäll och svara på tre enkla frågor?
Hur mycket mark äger du?
Hur mycket mark arrenderar du?
Vem jagar där?
20 hektar
Mellan 3 och 10 hektar beroende på år
Grannen.

Tilläggas ska att det inte är några som helst problem med jakten på deras eller min mark.

Och om du läser mina inlägg så skriver jag flera gånger att problemet är markägarna som är jägare primärt, dvs att de har jorbruksmarken utarrenderad och stoppar huvudet i sanden när det gäller skogsskador. Det spelar ingen roll hur mkt du tjayat om bönder som arrenderar ut marken och gnäller om viltskadorna, det är inte det som är problemet här i alla fall. De enda som har insett problemets omfattning är just lantbrukarna och de aktiva skogsbrukarna.

Och länsstyrelsen bär inte ansvaret i dagsläget nej, men det jag säger är att de BORDE ha större befogenheter och mandat att ta tag i det växande problemet och kunna tvinga fram en sammansatt syn på vilttrycket i de fall där viltvårdsområdena inte klarar av att få en samsyn i frågan. De AKTIVA jord- och skogsbrukarnas intressen måste prioriteras framför en hobbyverksamhet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #53 skrivet: 24 dec-12 kl 18:49 »
Det är väl oftast en liten del av det hela men möjligheten att (i vissa fall våga) utnyttja allemansrätten beskärs markant. Iaf kommer vi nog inte att våga skörda svamp där långtsomphaen ute i skogen, där inte många andra orkar gå. Så vi får väl trängas med stassbor i vägkanterna.  ::) Phy Phaen!

Som sagt, bara en liten detalj i det hela, men ändå.

En annan sak, markhäckande fåglar, av vilka en del är jaktbart vilt, kommer också att reduceras eller försvinna.
« Senast ändrad: 24 dec-12 kl 18:51 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 24 dec-12 kl 19:04 »
Iaf kommer vi nog inte att våga skörda svamp där långtsomphaen ute i skogen, där inte många andra orkar gå.

Nä nu överdriver du! Jag har gått i skogen hur länge som helst där det finns gott om vildsvin, stöter upp dem, ibland på rätt nära håll. Svamp tenderar ju att växa där det är snårigt och blött. Har aldrig känt mig hotad. Det man däremot ska vara försiktig med är att ha en hund som kan tänkas remma efter okopplad, för den finns det risk att de gör slarvsylta av.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #55 skrivet: 24 dec-12 kl 19:28 »
Nä nu överdriver du! Jag har gått i skogen hur länge som helst där det finns gott om vildsvin, stöter upp dem, ibland på rätt nära håll. Svamp tenderar ju att växa där det är snårigt och blött. Har aldrig känt mig hotad. Det man däremot ska vara försiktig med är att ha en hund som kan tänkas remma efter okopplad, för den finns det risk att de gör slarvsylta av.
Jag vet risken är liten, men läs varför jag startade tråden! Du lär knappt HINNA känna dej hotad om de går till anfall.
På en del av mina svampställen är det bara jag som kan gå  ;D, å nu vildsvinen. >:(

O-kopplad hund går inte, första gångerna lös är det lätt att den gör fel (drar).........å så är det slut. UTAN hund går jag inte ut i grismarkerna, de inskolade hundar jag haft markerade när där finns något.
Så det blir ingen hund igen i det TiBbetanska residenset. Vi tog nyligen det beslutet.
« Senast ändrad: 24 dec-12 kl 19:34 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 24 dec-12 kl 19:32 »
Jag vet risken är liten, men läs varför jag startade tråden! Du lär knappt HINNA känna dej hotad om de går till anfall.
På en del av mina svampställen är det bara jag som kan gå  ;D, å nu vildsvinen. >:(

O-kopplad hund går inte, första gångerna lös är det lätt att den gör fel (drar).........å så är det slut. Så det blir ingen hund igen i det TiBbetanska residenset. Vi tog det beslutet i veckan.

Fast mina hundar har aldrig sprungit efter med undantag för min riesen som inte gick att ha lös överhuvudtaget, eftersom hon inte var pålitlig med folk heller.

Halte

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 24 dec-12 kl 19:48 »
Vildsvin behöver man inte vara rädd för generellt sett. Lösspringandw hund som springer tillbaka till ägaren eller ett skadeskjutet djur är väl riskerna i så fall

Neon Knight

• -
« Svar #58 skrivet: 24 dec-12 kl 20:11 »
Är man rädd för vildsvin skulle man inte kunna gå ut i de sörmländska skogarna alls. Här är det fullt av vildsvinsspår överallt men dagtid syns de sällan till. Största problemet med svampplockning och vildsvin är att svinen plockar svamparna först.

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 24 dec-12 kl 20:33 »
Och om du läser mina inlägg så skriver jag flera gånger att problemet är markägarna som är jägare primärt, dvs att de har jorbruksmarken utarrenderad och stoppar huvudet i sanden när det gäller skogsskador. Det spelar ingen roll hur mkt du tjayat om bönder som arrenderar ut marken och gnäller om viltskadorna, det är inte det som är problemet här i alla fall. De enda som har insett problemets omfattning är just lantbrukarna och de aktiva skogsbrukarna.

Och länsstyrelsen bär inte ansvaret i dagsläget nej, men det jag säger är att de BORDE ha större befogenheter och mandat att ta tag i det växande problemet och kunna tvinga fram en sammansatt syn på vilttrycket i de fall där viltvårdsområdena inte klarar av att få en samsyn i frågan. De AKTIVA jord- och skogsbrukarnas intressen måste prioriteras framför en hobbyverksamhet.
Förstår inte vad du menar???
menar du att vildsvinen förstör skogen????
eller pratar du om Älg i denna vildsvinstråd?

Länstyrelsen bär ansvaret Eftersom dom måste godkänna viltvårdsplanen.
Har själv varit med om att dom stoppat den så att vi fick göra om den.

Om du pratar om älg så är det inga problem att lösa det med dagens system.
I förra jaktområdet så delade man ut några älgar till fösta veckan. Sköt man fullt första veckan så fick man fler tills hela kvoten var slut.
Då blev det mest skjutit i dom områdena som det fanns mest älg och inga älgar skjutna i dom områdena med lite älg. Ett förslag som markägarna kom med och som funkade bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser