Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dött djur i vattentanken - Sjukdommar!??  (läst 10924 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: Dött djur i vattentanken - Sjukdommar!??
« Svar #20 skrivet: 26 sep-12 kl 12:19 »
Inte värt vi skriver mer nu, för då dör du väl av hjärtattack istället... :) ;)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 26 sep-12 kl 12:22 »
Hahahahahaha.... Så länge jag skriver här vet ni att jag lever i alla fall.  8)

christelle

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 26 sep-12 kl 12:32 »
Nja inte kol om man kan låta bli, dödar alla bakterier även sånna man behöver i magen.
Nja, kolet suger upp bakterier, tveksamt om de dör. Vilka bakterier i magen menar du skulle dö av aktivt kol?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 sep-12 kl 12:37 »
Nja, kolet suger upp bakterier, tveksamt om de dör. Vilka bakterier i magen menar du skulle dö av aktivt kol?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tarmflora

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 26 sep-12 kl 13:40 »
Ne, nu är det dags att ni slutar gissa...
Kol verkar genom att absorbera en del av det gift som bakterier utsöndrar.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19690328000035&DocTypeID=7&UserTypeID=2

christelle

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 26 sep-12 kl 16:34 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tarmflora

??? länken säger inget om vad kolet har för upptagande mekanismer gentemot bakterier/gifter. Förstår om du menar att tex antibiotika tar kål på (även) våra nyttiga bakterier i tarmen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

alfredsson

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 29 sep-12 kl 00:54 »
Visserligen är vi olika. Vad som någon tål, tål inte en annan.
Hur länge har du/ni bott där? Människan bygger upp ett försvar mot bakterier, virus parasiter etc.
Ingen garanti, fast det har betydelse.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #27 skrivet: 29 sep-12 kl 01:28 »
Vitlök, särskilt färsk, innehåller en massa olika antibiotiska ämnen.  Det är säkert en bra idé.  Om vattnet står i tanken och det är över 10 plusgrader, så brukar man väl rekommendera kokning?  Kanske inte för dusch, men väl för disk, matlagning och tandborstning.  Alltid.  (Kanske den där råttan räddar er från nåt hemskt i framtiden, genom att den "lärde" er att koka vattnet så fort det har stått i tanken ett tag?)  ;)

Jag tror att även kanel, vitpeppar, vinäger och några till har bakteriedödande effekt.

Hur är det med havsvattnet, är det helt oanvändbart även till rengöring?  För att spara på det dyra sötvattnet, tänkte jag.  Lycka till med att täta och göra ren tanken!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 sep-12 kl 07:49 »
Vitlök, särskilt färsk, innehåller en massa olika antibiotiska ämnen.  Det är säkert en bra idé.  Om vattnet står i tanken och det är över 10 plusgrader, så brukar man väl rekommendera kokning?  Kanske inte för dusch, men väl för disk, matlagning och tandborstning.  Alltid.  (Kanske den där råttan räddar er från nåt hemskt i framtiden, genom att den "lärde" er att koka vattnet så fort det har stått i tanken ett tag?)  ;)

Jag tror att även kanel, vitpeppar, vinäger och några till har bakteriedödande effekt.

Hur är det med havsvattnet, är det helt oanvändbart även till rengöring?  För att spara på det dyra sötvattnet, tänkte jag.  Lycka till med att täta och göra ren tanken!!!
Inge bra då det ger salt av lagring  som fäller ut i färskvattnet i alla fall så gjordes det aldrig så när ja var till sjöss   . Men en liten i de är att sätta dit en pump som på ett akvarier då lär ju vattnet hålla sig längre när det blir syra satt .

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 29 sep-12 kl 08:37 »
Så här gjorde vi efter att ha hittat ca 10 sorkar i brunnen som låg och flöt.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=117305.0

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #30 skrivet: 29 sep-12 kl 09:03 »
Det som kan vara värt att tänka på är om ni har sår på kroppen. Får ni in bakterier i mag och tarmkanalen dör det mesta i magsäcken, jag förutsätter att ni inte äter något medel som ska höja magen pH. Det säljs många preparat mot sura uppstötningar osv som höjer pH men då tar man bort en del av kroppens viktigaste försvar mot patogener i mag och tarmkanalen. Men som sagt, jag förutsätter att du/ni inte gör det. Blir man förgiftad av de bakterier som överlever detta så blir man illamående eller får diarré ganska snabbt, inom 24 timmar är vanligast så jag tror inte att du/ni behöver bekymra er för det längre.
Men har ni sår så kan det ta lite tid för bakterierna att etablera sig så sådana problem kan ta längre tid att upptäcka. Och problem menar jag att de inte läker bra och man kan få ökad rådnad, klåda, var osv, ev feber. Skulle ni få problem med detta är det bara att uppsöka vårdcentral och berätta om vattnet och tanken så de vet historien bakom.
I övrigt så har ni ju tömt tanken och gjort rent den så det ska inte vara några problem. Det verkar ha gått  bra för er  ;D Det är ju så att oftast så är det så få bakterier per liter vatten så att det inte räcker för infektion men man ska alltid vara försiktig och det har ni ju varit.

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 29 sep-12 kl 18:03 »
Jag tänkte på allmän rengöring, disk och våtsopa golv.  Inte specifikt tanken.

Under dagen har jag också kommit att tänka på att Grekland har en hel del sol, eller hur?  Avsaltar man havsvatten på ön med hjälp av solfångare?  Borde inte en sån anläggning i varje hushåll kunna bidra med lite extra dyrbart färskvatten?

Hur är det med vattnet i tanken efter ett tag, växer det alger på väggarna?  Jag har en gång tyckt att det varit bra att ta över ett arbetssätt från mjölkhantering:  En stor ren tratt.  (Jag har hittat en modell på Swedol, men i Grekland heter det säkert nåt annat.)  En bomullstuss just där den svänger av och blir smalare.  Du får lära dig hur hårt du ska trycka till den.  Filtrera vattnet före kokning.  Om bomullen blir grön, så vet du att du fått bort en del alger ur vattnet!  :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #32 skrivet: 29 sep-12 kl 22:07 »
Algtillväxt torde erfordra ljus, varför problemet med det inte är så stort inuti en cementtank.

Trollmor

• -
« Svar #33 skrivet: 29 sep-12 kl 22:11 »
Va bra!  Men jag tipsar ändå om bomullen.  Det är faktiskt ganska effektivt, till små mängder, som t ex en tekanna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

911 gäster, 2 användare
servisnyy_psMn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser