Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dött djur i vattentanken - Sjukdommar!??  (läst 10923 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Dött djur i vattentanken - Sjukdommar!??
« skrivet: 26 sep-12 kl 10:18 »
Okej, nu har jag läst lite på nätet och här på alternativ om att råttor etc har ramlat ner i brunnar, dött och folk som behövt hjälp med att rena brunnen etc...
Här har vi ingen brunn utan en stor cement cictern med vatten som fylls på då och då. Har varit tätat väl och vi samlar regnvatten på vintern... Sen ca 1 vecka tillbaka har vattnet luktat illa och dag för dag har det blivit värre. Idag gick vi upp och checkade och upptäckte att råttor (antagligen) har gnagt sig igenom ett tjock lager skumm som tätat ett hål. Jävla skit! Så det ligger minst en råtta död i vårt vatten. Jag oroar mig inte för hur vi ska göra rent, det fixar sig. Min oro e hur detta kan har påverkat oss människor!!!!! Vi dricker ej vatten men vi anv det i matlagning, duschar och borstar tänderna med det. Vår hund har druckit detta vatten.
VAD kan vi har blivit smittade av? Vilka symtom ska vi hålla koll på? Inom hur lång tid??? E världens hypokondriker så jag har panik just nu!! Vi bor mitt ute på landet så det kryllar av råttor, ödlor etc..... 

Existens!

• Gäst
SV: Dött djur i vattentanken - Sjukdommar!??
« Svar #1 skrivet: 26 sep-12 kl 10:26 »
Det är nog egentligen inte så farligt som man tror.  Visst kan man väl tänka sig salmonella och allehanda sjukdomar, men dom är ni ju nästan vana vid därnere.
Det är värre med gödselvatten och annat som kan dra med sig E-colibakterier ner i vattnet.

Jag tror att bästa medicinen för detta är det faktum att du hittat råttan... Du lär inte fortsätta använda vattnet just nu, misstänker jag  ;)

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 sep-12 kl 10:32 »
Är du orolig så tycker jag du ska kontakta hälsovårdsnämden (Miljö och räddning eller vad det kallas i din kommun) och de de ta vattenprov. Då får du ju ett riktigt svar. De kan ju råda dig hur du ska hantera problemet om det är något som behöver åtgärdas.

Förr i tiden hade man en ål som simmade i brunnen, den åt upp de smådjur som förvillade sig ner i vattnet.  ;D
Snacka om "hands on" tips.  :P

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 26 sep-12 kl 10:34 »
Tror du verkligen inte det e så farligt???? Här i området gödslar man bara med åsne skit...... Fy fan.... Nä, efter gårdagens dusch och tandborstning i skitvattnet så har jag idag borstat tänderna med köpevatten och vovven har oxå fått flaskvatten. i eftermiddag ska vi dra vatten från hönscicternen till huset och sen blir det att tömma och rensa vår cictern.
Men OM jag drabbats om ngn sjukdom, vad för slags symtom ska jag leta efter och efter hur lång tid kan de komma?????

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 26 sep-12 kl 10:35 »
Znibban, ål kan jag nog inte få tag i här på ön och ngn hälsovårdsmyndighet vet jag inte om grekland har. Och om de har det så vet i sjutton hur man ska få tag i dem. :)

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 sep-12 kl 10:37 »
Det du får kolla efter är ju illamående och diareer.. Det brukar man ju märka :)

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 26 sep-12 kl 10:38 »
Jo...det märks nog. Men kan man dö av död råtta i vatten tanken??

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 sep-12 kl 10:45 »
Knappast flera dagar efteråt..

Är du hyfsat frisk i övrigt så lär du inte dö.  Spädbarn och åldringar kanske man ska se upp med lite..

Znibban

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 sep-12 kl 10:46 »
Znibban, ål kan jag nog inte få tag i här på ön och ngn hälsovårdsmyndighet vet jag inte om grekland har. Och om de har det så vet i sjutton hur man ska få tag i dem. :)
Jag tänkte inte på at du bor i Grekland!  :-[
Lycka till!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 sep-12 kl 10:51 »
 Många av oss har nog drckit brunnsvatten med diverse döda små djur i utan att veta om det.  Jag skulle iallafall inte borsta tänderna eller konsumera okokt vatten om jag var ni. (Det finn nog en liten potentiell risk med att durscha också eftersom man andas in små vattendroppar då, men säker mycket marginell inte om man är ung och frisk.) Så länge ni inte är magsjuka så dör ni nog inte knall och fall.  :P

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 26 sep-12 kl 10:58 »
Fy fan...ja...vi människor har nog både druckit och ätit saker som vi ej varit medvetna om vart och hur det kommit ifrån. Men vetenskapen nu idag har gjort att jag sprungit på toa 10ggr och har ont i magen. Snacka om psykologisk magsjuka.
Kastruller och sånt som ej diskats i diskmaskin...kan jag laga mat i dem?? Jag vet jag e extrem men detta är bara för mycke för en stadstjej. :P

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 sep-12 kl 10:59 »
Fy fan...ja...vi människor har nog både druckit och ätit saker som vi ej varit medvetna om vart och hur det kommit ifrån. Men vetenskapen nu idag har gjort att jag sprungit på toa 10ggr och har ont i magen. Snacka om psykologisk magsjuka.
Kastruller och sånt som ej diskats i diskmaskin...kan jag laga mat i dem?? Jag vet jag e extrem men detta är bara för mycke för en stadstjej. :P

Så länge du kokar saker några minuter är det nog ingen fara.

kurt

« Svar #12 skrivet: 26 sep-12 kl 11:02 »
Att förvara vattnet i en cementtank är ju ingen bra lösning från början, det lär ju vara en del som kan växa där också, så har man använt det innan så är man nog ganska immun mot det mesta!

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 26 sep-12 kl 11:06 »
Ärligt vet jag inte vilket material "rummet" e utav men det e ett enormt stort rum bakom vårt hus som fungerat som vatten cictern under 25 år. Rengörs 2ggr om året och fylls på med vatten från vattenverk sommartid och regnvatten vintertid. Antar att det e cement.... Men varför skulle det vara dåligt? (nyfiken)

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 sep-12 kl 11:11 »
Ärligt vet jag inte vilket material "rummet" e utav men det e ett enormt stort rum bakom vårt hus som fungerat som vatten cictern under 25 år. Rengörs 2ggr om året och fylls på med vatten från vattenverk sommartid och regnvatten vintertid. Antar att det e cement.... Men varför skulle det vara dåligt? (nyfiken)

Låter inte allt för olikt ett vanligt svenskt vattentorn, så konstruktionen är det nog inte nått fel på.

pyromanen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 sep-12 kl 11:16 »
Om ni fått i er nån smitta skulle ni troligen bli dåliga i magen och eller få feber relativt snabbt efter det hänt.

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 26 sep-12 kl 11:34 »
urrk :P om inte råttan/orna legat i för länge så är det nog inte så farligt men om de legat så de svällt och avgett "saker" från tarmar etc så är det nog mer bakterier typ coli i vattnet. Magsjuka är nog tyvärr vad du kan vänta, ta koltabletter eller dito suspension.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 sep-12 kl 12:06 »
urrk :P om inte råttan/orna legat i för länge så är det nog inte så farligt men om de legat så de svällt och avgett "saker" från tarmar etc så är det nog mer bakterier typ coli i vattnet. Magsjuka är nog tyvärr vad du kan vänta, ta koltabletter eller dito suspension.

Nja inte kol om man kan låta bli, dödar alla bakterier även sånna man behöver i magen.

hustran

« Svar #18 skrivet: 26 sep-12 kl 12:16 »
när min dotter var liten så undersöktes vår grävda brunn  :-X I denna fanns ett antal kadaver av möss o grodor i olika stadier. Rådet var att inte ens bada det lilla livet i detta vatten. Vi hade mått väldigt bra tills den dagen. :o

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 26 sep-12 kl 12:17 »
Skit....säg inte så. Vill inte bli magsjuk!!! Men hellre det om jag slipper få ngn allvarlig sjukdom!

Har tryckt i mig färsk apelsin juice och lagat vitlökspasta. Vad mer för att förebygga? :)

Om skitstövlarna ramlat ner och dött lär de ju svält upp och exploderat inom rätt få dagar. Lukten från kranen har vi haft sen i torsdags förra veckan men trott det berott på att vattnet börjat ta slut och sand från botten blandats upp, det var igår som vattnet mer stank. Anyway.....har duschat på altanen idag med vatten från hönshuset.
I em eller imorrn blir det tömmning, rengöring och sanering. Suck. Jävla djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

906 gäster, 2 användare
servisnyy_psMn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser