Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KANINBRIST  (läst 27194 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: KANINBRIST
« Svar #60 skrivet: 22 aug-12 kl 09:52 »
(jag är helt ointresserad av om det är svart eller ej, bara djuren haft det bra!).

Där är nog själva kärnan till att det knappast kommer att bli nån stor produktion med livskraftiga slakterier.
Resonemanget är ju inte Fru J ensam om på nåt vis.

Men ett kommersiellt slakteri kan inte leva på att några säljer av ett antal överskottskaniner till slakteriet, och sen säljer resten svart vid sidan om, med motiveringen att bara djuren haft det bra, så kvittar resten.

Maria C S

• Småland
« Svar #61 skrivet: 22 aug-12 kl 09:59 »
Så här ser jag på det.

Om man håller djur så ska dom ha det bästa tänkbara liv man kan ge dom.

Att jag befann mej i Finland betyder inte att djuren hade dålig standard.
Mina djur hade svensk standard dvs burmått och alla hade fast botten.

Jag tog även då bara 2 kullar/ hona och ibland inte det.

Men jag brann för kaniner och det var min stora passion faktum är att folk åkte hem och byggde om sina kanin gårdar efter dom varit hos mej.

Jag har ingen åsikt i hur många kaniner man kan hålla, men det är ett enkelt faktum att ju fler djur desto mer arbete.

Det jag försöker säja är att lägg kanin hållningen på er egen trivsel nivå.
Håll så mång djur som det är roligt att hålla ta så många kullar som det känns bra att sköta.
(nu höll jag en del för skinnen dvs till 7 mån)

Och jag hade direk försäljning av frysta slaktade kaniner, jag hade olika sorters kaniner !

Att med mord i blicken driva fram massor med kaniner för att tjäna pengar tror jag är direkt själsdödande ur så många perspektiv.

Lev livet njut av att göra vad ni än gör.
Ge djuren ett bra liv så mår du själv bra.
Lägg ribban lågt och höj den om det känns inspererande och tid och ork finns för mer.

Idag är har jag bara självförsörjning utan handel som intresse och jag försäkrar att man behöver inte ha massor med djur för att hålla hushållet med kött.

Behöver man få in pengar så finns det många olika sätt att göra det på.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Charlotte

• -
« Svar #62 skrivet: 22 aug-12 kl 10:06 »
Där är nog själva kärnan till att det knappast kommer att bli nån stor produktion med livskraftiga slakterier.

Men ett kommersiellt slakteri kan inte leva på att några säljer av ett antal överskottskaniner till slakteriet, och sen säljer resten svart vid sidan om, med motiveringen att bara djuren haft det bra, så kvittar resten.
Det är ju så det är...
Och det blir många småslakteriers och "halvstora" producenters (som håller djuren naturligt) "död".
Att handla svart stöder ju egentligen storskalighet genom att slå undan benen på dom småskaliga...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 22 aug-12 kl 10:06 »

Det är absolut sant! Men om jag skulle känna större förtroende för butikskött, vilket då skulle kräva mer märkning av ursprung, mer lokalt, osv. så skulle jag ju köpa det med gott samvete! Som läget är nu så ger svartslaktat kött bättre samvete, och det är klart att nåt är galet med det! Det blir lite av ett moment 22...

Men positivt här i trakten är att det ändå går att hitta ett alternativ som åtminstone verkar hyfsat lokalt! Och om jag köper kött i affär'n så väljer jag det framför annat. Även om det inte känns fullt så bra som att kanske köpa nåt lamm från nån granne som fått lite för fullt i frysen. Jag skulle tycka det vore fint om det vore med kött som med lokalproducerad honung, att det står vilken biodlare honungen kommer ifrån. Sånt inger förtroende!

Existens!

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 22 aug-12 kl 10:11 »
Men det finns det. Skövde slakteri har uppfödare inom några mil från slakteriet, som dom sen säljer köttet från i Skövde med omnejd.
Men det kräver stora och uthålliga producenter som kan leverera hela tiden. Affärer vill inte ha om det bara dyker upp då och då. ( här i samhället är dom så lata på konsum så dom orkar inte ens märka om tomaterna mellan sommar och vinter...)

Och uthålliga producenter får man bara om det finns bra slakterier med god ekonomi som kan köpa in även när det just inte efterfrågas.

Maria C S

• Småland
« Svar #65 skrivet: 22 aug-12 kl 10:14 »
Till 8zw vill jag säja !

Om mor och far din köper kött för kanin pengarna så säj åt dom att det ska vara ekologiskt så gynnar du samma typ av djurhållning som du vill stå för själv.

Och jag tycker att ni ska äta djur som haft ett bra liv.

Önskar dej många goda stunder med dina djur och allt vad dom för in i ditt liv.

/ Maria

kbh

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 22 aug-12 kl 10:17 »
Det är ju så det är...
Och det blir många småslakteriers och "halvstora" producenters (som håller djuren naturligt) "död".
Att handla svart stöder ju egentligen storskalighet genom att slå undan benen på dom småskaliga...
Mvh
Charlotte
Där tror ja du allt lite fel  genom att sälja lite svart så håller dom näsan över konkursen  för i annat fall så slås dom ut av dom stora   . Varför sälja svart annars om dom binder ris runt sin egen rygg?
« Senast ändrad: 22 aug-12 kl 10:20 av Dbs »

Existens!

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 22 aug-12 kl 10:28 »
Där tror ja du allt lite fel  genom att sälja lite svart så håller dom näsan över konkursen  för i annat fall så slås dom ut av dom stora   . Varför sälja svart annars om dom binder ris runt sin egen rygg?

Men att sälja svart är ju att binda ris runt egen rygg.

Det är ju som att du föder upp grisar, och vid jul säljer du dina grisar svart till vänner och bekanta.

När sen Februari närmar sig och inte en käft vill ha gris, då går du till slakteriet och vill sälja dit.

Vilka slakterier överlever på det?

Maria C S

• Småland
« Svar #68 skrivet: 22 aug-12 kl 10:29 »
Men det finns det. Skövde slakteri har uppfödare inom några mil från slakteriet, som dom sen säljer köttet från i Skövde med omnejd.
Men det kräver stora och uthålliga producenter som kan leverera hela tiden. Affärer vill inte ha om det bara dyker upp då och då. ( här i samhället är dom så lata på konsum så dom orkar inte ens märka om tomaterna mellan sommar och vinter...)

Och uthålliga producenter får man bara om det finns bra slakterier med god ekonomi som kan köpa in även när det just inte efterfrågas.

Jag håller inte med om att det behövs STORA producenter .
Det kan lika gärna vara massor med små glada engagerade människor.
Så fort man lägger INKOMST i fokus så kör det i diket på andra sätt.

Att ha kaniner som bi syssla kan ge ett enormt värde på många andra sätt.

Jag la min ribba på att jag skulle få tillbaka foder pengarna dvs att min passion var något som inte skulle äta på övrigt kapital.

Själv klart vill handeln ha leverans hela tiden men då behöver dom omskolas.
Kanin är säsongs vara  ;D

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #69 skrivet: 22 aug-12 kl 10:31 »

Jag har funderar och kalkylerat på kaninslakteri och håller fortfarande på!

Men det är lite moment 22, uppfödarna säger att de inte föder upp för det finns inga slakterier och jag kan inte starta slakteri om jag inte har några uppfödare.

Jag har för att gynna uppfödarna i mitt närområde både kört slakttransporter (nästan helt gratis) och numera köper jag upp slaktkaniner. MEN alltså totalt har jag kanske köpt in max100 st slaktkaniner under året och med så dåligt inflöde går det inte att driva slakteri. På Öland får han in ca 100 i månaden men det är ju alldeles för dåligt för att slakteriet ska löna sig.

Jag har haft många olika personer hos mig som ska starta STORA uppfödningar och inte bara nu det senast utan under flera år har folk frågat hur många jag kan ta emot och jag säger att jag tar emot allt men ändå blir det inte mer...

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Existens!

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 22 aug-12 kl 10:46 »
Jag håller inte med om att det behövs STORA producenter .
Det kan lika gärna vara massor med små glada engagerade människor.
Så fort man lägger INKOMST i fokus så kör det i diket på andra sätt.

Att ha kaniner som bi syssla kan ge ett enormt värde på många andra sätt.

Jag la min ribba på att jag skulle få tillbaka foder pengarna dvs att min passion var något som inte skulle äta på övrigt kapital.

Jo, självklart finns det andra dimensioner i att ha kaniner.. men det känns som en annan fråga. Rubriken är *kaninbrist!* och för att få ett svar på det så måste man nog börja diskutera lönsamhet.. Alla kan ju inte vara nöjda bara dom får tillbaks foderkostnaden.? ( även om bönder har agerat så i alla tider i stort sett )

Maria C S

• Småland
« Svar #71 skrivet: 22 aug-12 kl 10:57 »
Jag har funderar och kalkylerat på kaninslakteri och håller fortfarande på!

Men det är lite moment 22, uppfödarna säger att de inte föder upp för det finns inga slakterier och jag kan inte starta slakteri om jag inte har några uppfödare.

Jag har för att gynna uppfödarna i mitt närområde både kört slakttransporter (nästan helt gratis) och numera köper jag upp slaktkaniner. MEN alltså totalt har jag kanske köpt in max100 st slaktkaniner under året och med så dåligt inflöde går det inte att driva slakteri. På Öland får han in ca 100 i månaden men det är ju alldeles för dåligt för att slakteriet ska löna sig.

Jag har haft många olika personer hos mig som ska starta STORA uppfödningar och inte bara nu det senast utan under flera år har folk frågat hur många jag kan ta emot och jag säger att jag tar emot allt men ändå blir det inte mer...

För att få engagerade uppfödare så behöver det finnas eldsjälar som skolar stöttar bollar ideere
en bred kunskap, kurser, möten en social samvaro mm

Och utan tvekan kan ju många små producera fler än nån som ensam försöker livnära sig på enbart kött produktonen.

Har ni samarbete med kanin avels föreningen ? (är inte själv med längre)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 22 aug-12 kl 11:08 »
Det är ju så det är...
Mvh
Charlotte

Med det resonemanget skulle det ju vara sämre att välja helvegetariskt, eller enbart föda upp sitt eget kött också.

Det jag menar är lite att... Om man är intresserad av att djuren ska ha haft ett så bra liv som möjligt, så är det inte helt lätt att i butik avgöra vilken köttbit man ska köpa! Och som jag skrev, här där jag bor nu är det lite lättare. Lindells verkar vara hyfsat lokalt om jag förstått det hela rätt. Därför väljer jag det köttet om jag kan. I norrbotten väljer jag Hugossons, för det är det lokalaste där. När jag bodde utanför Stockholm så hittade jag aldrig nåt mer lokalt än svenskt. Vad vet man då? Antagligen i många fall betydligt bättre än import, men ändå. Vad vet man?

Därför känns det bättre att äta egna djur. Eller grannens. Eller nåt man hittat i gårdsbutiken man råkade passera av en händelse..

Vad gäller kaninkött och bristen på densamma så håller jag med om att det är en fin balansgång mellan att det på nåt vis bör löna sig, och att inte förvanska de miljöetiska och djuretiska värden som faktiskt(åtminstone till viss del) ligger till grund för att öka efterfrågan!

Maria C S

• Småland
« Svar #73 skrivet: 22 aug-12 kl 11:08 »
Jo, självklart finns det andra dimensioner i att ha kaniner.. men det känns som en annan fråga. Rubriken är *kaninbrist!* och för att få ett svar på det så måste man nog börja diskutera lönsamhet.. Alla kan ju inte vara nöjda bara dom får tillbaks foderkostnaden.? ( även om bönder har agerat så i alla tider i stort sett )

Ja det jag försöker säja är att man kan lägga ribban där .. med tid kan det bli pengar av det.
Jag har sett så många som sattsat stora pengar på ideer och gått in i väggen när det inte gått som dom tänkt... illussioner om snabba pengar trotts att kunskapen inte finns och onödiga misstag görs på vägen.

Börja smått.. väx sakta, väx lagom, var glad och bli bäst  ;D

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #74 skrivet: 22 aug-12 kl 11:09 »
För att få engagerade uppfödare så behöver det finnas eldsjälar som skolar stöttar bollar ideere
en bred kunskap, kurser, möten en social samvaro mm

Och utan tvekan kan ju många små producera fler än nån som ensam försöker livnära sig på enbart kött produktonen.

Har ni samarbete med kanin avels föreningen ? (är inte själv med längre)

Ja kaninavelsföreningen har jag en del kontakt med. Är dock inte med, vet faktiskt inte varför. Har flera äldre gubbar i närområdet som producerar kaniner, problemet är bara att överskottet slaktar de själv och äter upp eller säljer svart till bekanta. De tycker helt enkelt att de får för dåligt betalt för att lämna till slakt. Det är därför man behöver lite större uppfödare eller de som inte vill slakta själva. Husbehovsuppfödaren slaktar ju själv eller säljer överskottet till liv.

Tänk senariumet att jag skulle kunna slakta åtminstone 400 kaniner i månaden det blir ju 4800 st kaniner per år. Om då varje liten uppfödare har 10 avelsdjur som ger ca (2-3 kullar *6 st) 12-18 kaniner per år då behöver jag ha kontakt med 400st uppfödare för att täcka behovet!! Och helst ska de bo inom 10 mils radie.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

kbh

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 22 aug-12 kl 11:18 »
Men att sälja svart är ju att binda ris runt egen rygg.

Det är ju som att du föder upp grisar, och vid jul säljer du dina grisar svart till vänner och bekanta.

När sen Februari närmar sig och inte en käft vill ha gris, då går du till slakteriet och vill sälja dit.

Vilka slakterier överlever på det?
Nä var för det  så mycket säljs ju inte svart  då lär det ju bli kaos på både det ena och det andra skulle ja tro:)

Maria C S

• Småland
« Svar #76 skrivet: 22 aug-12 kl 11:46 »
Ja kaninavelsföreningen har jag en del kontakt med. Är dock inte med, vet faktiskt inte varför. Har flera äldre gubbar i närområdet som producerar kaniner, problemet är bara att överskottet slaktar de själv och äter upp eller säljer svart till bekanta. De tycker helt enkelt att de får för dåligt betalt för att lämna till slakt. Det är därför man behöver lite större uppfödare eller de som inte vill slakta själva. Husbehovsuppfödaren slaktar ju själv eller säljer överskottet till liv.

Tänk senariumet att jag skulle kunna slakta åtminstone 400 kaniner i månaden det blir ju 4800 st kaniner per år. Om då varje liten uppfödare har 10 avelsdjur som ger ca (2-3 kullar *6 st) 12-18 kaniner per år då behöver jag ha kontakt med 400st uppfödare för att täcka behovet!! Och helst ska de bo inom 10 mils radie.

Ja jag förtår dilemmat.

Jag anser själv att 30 avels djur är LITEN uppfödning och det är något man kan ha vid sidan av annat jobb om man är kry och har ordnat så det är lättskött.

3 kullar per år är inget problem för kaninen (finns undantag) men man ska känna att man orkar med/ det är skötaren som ska tycka att det är roligt, Jätte viktgt !

Nu vet inte jag vad du har för gamla kanin gubbar i ditt område.
Men jag vet att det finns många uppfödare som gärna skulle slippa hela avlivnings biten.
Och att många inte tar om hand om köttet, då dom är inriktade på tävling och avel och säljer bara avelsdjur.

Nu kanske problemet mer handlar om att du vill ha ett företag och dom har en hobby syssla (vet ej, men det kom förbi som en tanke)

8zw

• Södermanland
« Svar #77 skrivet: 22 aug-12 kl 12:46 »
Maria C S, Problemet är ju dock att i butiken finns det bara det kött som ligger där. Det finns inga alternativ utan man får köpa det kött som säljs. Skulle samma vara finnas i både ''vanlig'' variant och ekologisk skulle vi såklart välja ekologiskt. Nu finns det dock inte det utan vi köper det kött som vi tycker om då det bara finns 1 sort att välja på. Var det kommer ifrån och om det är ekologiskt eller inte vet vi inte men som sagt det finns inget annat i butiken.
Påfågelduvor.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 22 aug-12 kl 12:50 »
En kanin högtid i september kanske?

Maria C S

• Småland
« Svar #79 skrivet: 22 aug-12 kl 13:02 »
Maria C S, Problemet är ju dock att i butiken finns det bara det kött som ligger där. Det finns inga alternativ utan man får köpa det kött som säljs. Skulle samma vara finnas i både ''vanlig'' variant och ekologisk skulle vi såklart välja ekologiskt. Nu finns det dock inte det utan vi köper det kött som vi tycker om då det bara finns 1 sort att välja på. Var det kommer ifrån och om det är ekologiskt eller inte vet vi inte men som sagt det finns inget annat i butiken.

Ja ni handlar lokalt förstår jag i närbutik.
Ja alla butiker har ju inte så man kan välja och jag ser det som viktigt att stödja dom mindre affärerna så dom kan leva vidare och det gynnar ju miljön att inte behöva åka långt för att köpa mat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser