Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KANINBRIST  (läst 27191 gånger)

Gille

• -
SV: KANINBRIST
« Svar #20 skrivet: 20 aug-12 kl 18:46 »
Hade tänkt ta bra kullar på våren, för eget bruk, men har haft ett uruselt år. Så bristen på ungar kan vara det, att fler än jag har haft problem få dräktiga osv. Nu bor jag inte så att jag kan leverera, tyvärr. Men med Rex nu i gården hade jag gärna gjort det!
Kaninuppfödare och pelargontant.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #21 skrivet: 20 aug-12 kl 19:14 »
Det finns väl flera problem, för det första, om det nu är kaninbrist, varför går inte priset upp?

(Detta är ett generellt problem i jordbruket, snarare sänker de stora kooperationerna priserna på produkten de har brist på, för fabriken går ju dåligt just nu på grund av för få inkommande djur, mjölk, spannmål, annan primärprodukt. När väl produktionen kommer ikapp så sänks priset på grund av "marknaden" som har större tillgänglighet än efterfrågan. )

Sedan så har väl de flesta här försökt med kaniner, känt hur tungt det var med 4 stycken, fruset vatten, ruttnande burar, sjukdomar och honor som inte ger ifrån sig det antal ungar som den borde. Kombinera med större foderåtgång än planerad och brist på likvida medel på att riktigt satsa på storskalighet. Vill man komma nån vart här så måste det bland annat satsas på avel, precis som husdjursföreningarna gör med större lantbruksdjur.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gösta

« Svar #22 skrivet: 20 aug-12 kl 20:28 »
vet inte hur du Existens resonerar gällande lön. Mig veterligt anges alltid lönen före skatt....
Att klara av en stor anläggning krävs som jag skrev, att SJV reformerar sina regelverk för kaninproduktion. T.ex. att acceptera "gödseldränerande golv" som t.ex. spalt i produktionsburarna.
Att bygga uppfödningskättar för kullarna på 30-40 kvadratmeter styck och att i dessa använda djupströbädd.
Vara väldigt noga med att välja ut rätt avelsdjur.
ha ett mycket nöggrannt avelssystem för att motverka inavel.
Ute i Europa finna anläggningar på upp till 10.000 avelsdjur. Det är ingenting jag tycker är bra men rent tekniskt är det inga större problem.
naturligtvis är det en utopi att bedriva en större kaninproduktion i kallstall eller utomhus på grund av det väderläge vi har i landet.
Min rekommendation är väl att hålla ca 100 avelsdjur som max och ha den uppfödningen som en del i övrig verksamhet. Det är aldrig bra att stå på ett ben med bara en verksamhetsdel.
Att få en lönsam verksamhet tar tid. Säkert 5-6 år från starten innan allt faller på plats.
Gällande efterfrågan på kaninkött så har det gjorts ett antal undersökningar. Där visar det sig att en efterfrågan på 1.000.000 djur är logiskt. Problemet är att det inte finns kaninkött i butikerna i större omfattning. Detta beror på att det saknas godkända slakterier som kan leverera. En ankät på nätet (minns inte riktigt var) visade att ca 7 av 10 personer kunde tänka sig att äta kaninkött. De motsvarar 6.650.000 personer i landet (70%) En portion är ca 125 gram En måltid per år kräver ca 830 ton kaninkött
kaninen jämförs ofta med kyckling. Hur mycket kyckling produceras...?
Lite att fundera på. Kanske inte för självhushållare mewn för näringsidkare!
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #23 skrivet: 21 aug-12 kl 08:39 »
Det finns väl flera problem, för det första, om det nu är kaninbrist, varför går inte priset upp?

(Detta är ett generellt problem i jordbruket, snarare sänker de stora kooperationerna priserna på produkten de har brist på, för fabriken går ju dåligt just nu på grund av för få inkommande djur, mjölk, spannmål, annan primärprodukt. När väl produktionen kommer ikapp så sänks priset på grund av "marknaden" som har större tillgänglighet än efterfrågan. )

Sedan så har väl de flesta här försökt med kaniner, känt hur tungt det var med 4 stycken, fruset vatten, ruttnande burar, sjukdomar och honor som inte ger ifrån sig det antal ungar som den borde. Kombinera med större foderåtgång än planerad och brist på likvida medel på att riktigt satsa på storskalighet. Vill man komma nån vart här så måste det bland annat satsas på avel, precis som husdjursföreningarna gör med större lantbruksdjur.

Håller med till fullo ovanstående talare.

Jo inköpspriset på kanin behöver upp helt klart, jag har själv jobbat för att få upp priserna på köttet i samarbete med Björn på Stubbens produkter. Men jag tror att man kan ta ut ännu mer per kilo, dock finns risken att vi får in mer importkött när priserna på det svenska går upp.

Sen skriver Gösta att man kan ha 100 avelshonor lite vid "sidan om"... vad jag kom ihåg från produktionskursen jag gick 2007 var att på 100 avelshonor har man en heltidstjänst och på 200 honor får man en heltidslön...

Det finns INGEN i Sverige (mer än Gösta) som har en avelshonor som ger 4st*8 ungar per år = 32 ungar per hona och år
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 21 aug-12 kl 09:12 »
Jo det finns det när jag födde upp kaniner i lte större skala så fick min kaniner minst 8-10 ungar per kull. Nu har jag bara till husbehov och min gotlandshona har fött upp 34 ungar på ett år så det är fullt möjligt. När man läser dina inlägg verkar det som du har ett horn i sidan på Gösta ta dina problem med honom via PM och inte här i tråden
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #25 skrivet: 21 aug-12 kl 09:14 »
Alltså jag är fortfarande intresserad av kaninuppfödningen och jag kommer gärna på studiebesök till en verksamhet där kullsnittet ligger över 7.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #26 skrivet: 21 aug-12 kl 09:26 »
Jo det finns det när jag födde upp kaniner i lte större skala så fick min kaniner minst 8-10 ungar per kull. Nu har jag bara till husbehov och min gotlandshona har fött upp 34 ungar på ett år så det är fullt möjligt. När man läser dina inlägg verkar det som du har ett horn i sidan på Gösta ta dina problem med honom via PM och inte här i tråden

Horn i sidan? Ja jag gillar inte när folk sprider osanningar...

Alltså jag är fortfarande intresserad av kaninuppfödningen och jag kommer gärna på studiebesök till en verksamhet där kullsnittet ligger över 7.

Jag med!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #27 skrivet: 21 aug-12 kl 09:32 »
Det här med lönsamhet har diskuteras i otaliga trådar och än så länge har jag inte sett EN enda kaninuppfödning som kan räkna hem en vinst, som alltså kan ha det som inkomstkälla och inte utgift.

Den dagen jag får se den uppfödningen ska jag ändra uppfattning, jag LOVAR! Fram till dess kommer jag tjata hål i huvudet på folk som tror att de ska tjäna pengar på att föda upp kanin för det går inte, inte i dagsläget!

Det krävs bättre slaktpriser, bättre studier på svensk kaninuppfödning mm

Jag har sett otaliga kaninuppfödare starta upp större produktioner och de har efter ett par år gett upp, eftersom sanningen kommit ikapp! Att påstå att det finns lönsamhet i det är skitsnack! Men jag tror också på framtiden och att det kommer att bli bättre om vi får med oss jordbruksverket och länsstyrelsen på tåget så man kan få riktiga studier på kaninuppfödningen så vi slipper ha gissningslekar på forum på nätet där folk kastar påstående som sanningar hit och dit.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #28 skrivet: 21 aug-12 kl 09:35 »

Jag har sett otaliga kaninuppfödare starta upp större produktioner och de har efter ett par år gett upp, eftersom sanningen kommit ikapp! Att påstå att det finns lönsamhet i det är skitsnack! Men jag tror också på framtiden och att det kommer att bli bättre om vi får med oss jordbruksverket och länsstyrelsen på tåget så man kan få riktiga studier på kaninuppfödningen så vi slipper ha gissningslekar på forum på nätet där folk kastar påstående som sanningar hit och dit.

Jag tror man ska prata med hushållningssällskapet om detta.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #29 skrivet: 21 aug-12 kl 09:37 »
Jag tror man ska prata med hushållningssällskapet om detta.

Säkert en bra idé

ängesgården

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 21 aug-12 kl 10:02 »
och jag som på allvar hade tänkt starta upp med köttkaniner :-\ men efter att ha läst alla inlägg här så får jag nog ta mig en allvarlig funderare, är ju ingen ide att satsa om det inte lönar sig :( men jag kan inte förstå att flera tycker att det går inte alls och en annan tycker att visst gör det .
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Existens!

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 21 aug-12 kl 10:05 »
och jag som på allvar hade tänkt starta upp med köttkaniner :-\ men efter att ha läst alla inlägg här så får jag nog ta mig en allvarlig funderare, är ju ingen ide att satsa om det inte lönar sig :( men jag kan inte förstå att flera tycker att det går inte alls och en annan tycker att visst gör det .

Det finns ingen stor lönsamhet i nån köttproduktion.. Det är tyvärr den kalla sanningen. Man får så det räcker till kostnaderna, men några löner är knappast aktuellt.

Luttenburken

• Småland
« Svar #32 skrivet: 21 aug-12 kl 10:36 »
Nu är vi i mitten på augusti månad vilket borde vara den månad på året då det finns mest slaktdjur med tanke på att många har utestall och börjar para upp först på våren.
Det är akut brist på slaktdjur!! vad gör alla på forumet??
Sitter ni bara och skriver på Alternativ? dags att börja rida på vågen nu när kaninköttet har blivit accepterat i de större butikerna och restaurangerna!
Det saknas ca 200.000 slaktkaniner för resten av året totalt sett!!
Kommentarer, tack!
Gösta

Jag är intresserad av att starta en större kaninuppfödning. MEN som det ser ut nu är regelverket för otydligt. Jag ska nu börja föda upp kaniner för husbehov för att se om jag tycker det är kul. Funderar på om man ska lära sig ta vara på skinnen oxå...

Men som någon annan skrev, det är inte lönsamt för någon att föda upp köttdjur i dagsläget. Tror att det kommer att vända om ett par år när många har lagt ner och det blir köttbrist och man får importera. För visst vill vi ha svenskt kött i våra hyllor, men vill vi betala för mervärdet? För att inte tala om hur mjölkpriset ser ut, men det är en helt annan fråga...

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #33 skrivet: 21 aug-12 kl 13:08 »
Jag skulle också kunna tänka mig att ha en större produktion/uppfödning (än vad jag har nu alltstå) av kaniner och lämna överskottet till ett slakteri. Men jag har för mig att man inte bara kan komma med en handfull kaniner lite nu och då till Vreta, t.ex. utan att man måste förbinda sig att leverera 100 kaniner i månaden eller hur det nu var...? Vad är kraven för den enskilde djuruppfödare för att få lämna djur för slakt? Ska jag köra dem själv så skall inkomsten i alla fall täcka bensinpengarna...!
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #34 skrivet: 21 aug-12 kl 13:12 »
Hittade just svaret på mina frågor i en annan tråd så jag skall ta och kolla upp.  :-[
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Gille

• -
« Svar #35 skrivet: 21 aug-12 kl 17:09 »
Förstår inte varför det alltid ska bli en massa tjafs. Hade jag haft förutsättningarna (har inte plats) hade jag satsat på kaninproduktion (efter 30 år med kaniner så vet jag vad jag skulle klara och inte). Jag kan inte detta idag men om det funnits slakteri NÄRA hade jag enkelt kunnat leverera överskott. Toppen! Så sluta bråka :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #36 skrivet: 21 aug-12 kl 17:16 »
naturligtvis, Bondelinda, går det inte ihop att köra 25 -30 livdjur 40 mil enkel väg och sedan ta tillbaka dessa med kyltransport och tro att det ska gå med vinst. Det är så du tydligen jobbar.
Vidare kan du kanske läsa på lite i kompendiet. (Heltid=550 avelsdjur)
I fortsättningen kommer jag inta att bemöta flera barnsliga påhopp från dig Linda!
Det går heller inte att få ekonomi på att hålla något 10-tal kaniner samt ta en till två kullar per år och sedan tro att det blir lönsamt.
Det är som att skaffa en transportbil, köra någon tur ibland och sedan säga att det inte går att f¨å detta lönsamt. Naturligtvis inte. Ett företag oberoende av typ måste utnyttja sina resurser fullt ut för att få lönsamhet. Detta är en fullkomligt självklar sak för alla som driver företag.
Tråkigt att Bondelinda med flera anklagar mig för falsk bokföring. Min bokföring är granskad ett antal gånger av flertalet myndigheter utan anmärkning! De siffror jag presenterar är från denna bokföring.
Innan någon av er kommer med flera lögnaktiga påståenden, tänk till lite grand om hur ni har er verksamhet organiserad. Där kommer ni att hitta orsaken till dålig lönsamhet.
Prisbilden på kaninkött från slakteri ligger på 42 - 45:-/kg slaktvikt. Tror att gödkalv av högsta kvalité ligger på 44:-/kg slaktvikt.
Gösta

8zw

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 21 aug-12 kl 18:54 »
Nu är det väl dock så att de flesta som har kaniner tänker mer på djurens bästa än på att de ska vara lönsamma. Därför driver de flesta inte sina honor till 4 kullar per år med 7+ ungar i varje utan nöjer sig med 1-2 kullar per år. Det är ju klart mycket bättre att ha ett fåtal kaniner som man kan ge färskt gräs till, ha i betesburar och ge lite grönsaker då och då än att ha flera hundra stycken i små burar med spaltgolv och ta 4 kullar per hona per år bara för att det ska vara lönsamt. Det är trots allt levande varelser som man inte alls borde köra ''fullt ut' på.
De flesta vet att de djur som föds upp i storskalighet för att bli kött/päls/lägga ägg oftast inte har det bra alls så varför driva kaniner till samma nivå då de flesta kan tänka sig äta kaninkött just för att kaninerna ofta har det så mycket bättre än andra köttdjur?
Det är väl det som är poängen med kaninkött? Att man vet att de fötts upp under bra förhållanden?
Jag är helt emot att ennu en djurart ska dras med i massproducerandet av kött när de djur som vi redan gör så mot oftast har det fördjävligt. Så tycker det är jättebra att det inte finns någon lönsamthet i kaniner.
Tycker det är bra mycket bättre om de som vill ha kaninkött har sin egen lilla avelsgrupp och ger de få som blir över till slakteri eller säljer privat till de andra som vill ha kaninkött men som inte kan ha en egen liten grupp. Kaninerna har det klart mycket bättre som det är nu och många får sin lilla inkomst av att sälja vissa av sina ungar som avelsdjur eller keldjur och de som inte säljs äts upp.
Påfågelduvor.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #38 skrivet: 21 aug-12 kl 19:13 »
fast 4 kullar per hona/år är ju inte att driva dem. att driva de är att para om dem efter att de fött en kull.

det är bara att inse, finns det efterfrågan på något så är alternativen: producera själv eller importera. med tanke på att sveriges djurskyddslagar är mycket strängare än lagarna i många av de länder som producerar t ex kaninkött så är det helt enkelt så att det ligger i allas intressen att producera kaninkött själv i sverige just för djurens bästa. och det enda sättet att få till en fungerande näring är att se till att det är ekonomiskt lönsamt för uppfödarna. förutom det är det viktigt att, som flera redan påpekat, luckorna i lagar och förordningar stängs för att produktionen är juridiskt säker för uppfödarna.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #39 skrivet: 21 aug-12 kl 19:17 »
8zw. Din inställning är helt ok. Vad jag påpekar är att det går att få lönsamhet på kaninproduktion. De flesta på forumet (som skriver) beklagar sig över dålig lönsamhet. Jag anklagas också för att föra fram vilseledande påståenden. Vill man ha en liten besättning för eget bruk så är det naturligtvis helt ok. Men att i nästa andetag klaga på dålig lönsamhet rimmar dåligt. Vidare går det alldeles utmärkt att hålla en större produktion både med god lönsamhet och en hög djuromvårdnad.
Att låta en hona få 4 kullar/år är i paritet med vad vildkaniner får. Vi ska inte förmänskliga kaninerna eller några andra djur. Låt dem vara kaniner det mår de bäst av.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser