Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KANINBRIST  (läst 27087 gånger)

Gösta

KANINBRIST
« skrivet: 19 aug-12 kl 22:16 »
Nu är vi i mitten på augusti månad vilket borde vara den månad på året då det finns mest slaktdjur med tanke på att många har utestall och börjar para upp först på våren.
Det är akut brist på slaktdjur!! vad gör alla på forumet??
Sitter ni bara och skriver på Alternativ? dags att börja rida på vågen nu när kaninköttet har blivit accepterat i de större butikerna och restaurangerna!
Det saknas ca 200.000 slaktkaniner för resten av året totalt sett!!
Kommentarer, tack!
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: KANINBRIST
« Svar #1 skrivet: 19 aug-12 kl 23:07 »
för min del har det varit skitsvårt att få fram ungar, just i år var det svårt med allt som hade med ungar att göra tycker jag. många gånger resulterade i parningar i ingenting, så det blev bara hälften så många ungar som jag räknat med och de äter jag upp själv  o:) en ligger i kylskåpet just nu och väntar på tillagning  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #2 skrivet: 19 aug-12 kl 23:12 »
Det känns som om man måste ha så himla många kaniner för att det ska bli lönsamt. Jag skulle gärna ha köttproduktion men jag har inte plats med så många kaniner som krävs....
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.
Läs mer på www.baraanna.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 aug-12 kl 23:17 »
Det var väl ungefär det jag sa i tråden där du marknadsför ditt mobila slakteri, det behövs uppfödare och slaktdjur med.
Att det är brist nu låter underligt,rimligtvis borde det finnas allra mest kaniner på hösten..
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 aug-12 kl 23:56 »
Problemet som jag ser det är ju att det inte är lönsamt .
Visst var det lönsamt så var jag på direkt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 aug-12 kl 00:00 »
Nu är vi i mitten på augusti månad vilket borde vara den månad på året då det finns mest slaktdjur med tanke på att många har utestall och börjar para upp först på våren.
Det är akut brist på slaktdjur!! vad gör alla på forumet??
Sitter ni bara och skriver på Alternativ? dags att börja rida på vågen nu när kaninköttet har blivit accepterat i de större butikerna och restaurangerna!
Det saknas ca 200.000 slaktkaniner för resten av året totalt sett!!
Kommentarer, tack!
Gösta

Du skrev ju att det fattades 2000 i ert slakteri, i en annan tråd...?

Fattas det 198 000 kaniner för de andra 2-3 slakterierna då?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 20 aug-12 kl 09:01 »
Jag upplever också stor kaninbrist...

Tror problemet ligger både i lönsamheten och i svårigheten att få fram slaktdjur vilket också hänger ihop. Har många gånger sagt att det behövs större studier på hur man bäst föder upp kaniner i Sverige, vilka raser och foder som ska användas. Göstas kalkyler håller inte då de är baserade på utländska studier eller hans eget tyckande.

Sen ökar ju bristen på slaktdjur när flera nya uppfödare kommer eftersom de köper upp alla kaniner till avel och sen blir det en förskjutning på minst ett halvår innan de nya uppfödarna producerar kaniner.

Sen att det behövs just 200 tusen kaniner är ju bara gissningar! Visst ökar efterfrågan men ingen vet om det är tillfälligt eller om det håller i sig. Media har ju diskuterat mycket kaninkött nu detta året, själv har jag nog varit med i minst 3-4 reportage plus radio.

Jag bygger gärna slakteri så fort jag vet att jag kan få in tillräckligt med kaniner! Jag köper in djur hela tiden men inte alls i de mängder så att det kan tillgodose / räkna hem ett slakteri.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #7 skrivet: 20 aug-12 kl 09:09 »
Jag har gott om kaniner :) men problemet kvarstår som det gjort hela tiden för Skåne. Det finns ingen i närheten man kan lämna dem till eller någon som hämtar dem. Jag hade gärna fött upp fler kaniner om jag blivit av med dem.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 aug-12 kl 09:13 »
Tja.. förlåt att jag säger det. Men angående lönsamheten... Välkomna till verkligheten.

Det är ju en verklighet som alla djurproducenter lever med. En grisuppfödare som säljer till slakteri ligger på nån hundralapp per gris i vinst, om han inte räknar in arbetet och byggnader. Då går han med förlust. Samma visa för nötkött.
Just nu är det mjölkbönderna som ligger i sträckbänken för att kollas vem som överlever de riktigt låga priserna.

Nu har det minskat så mycket med den svenska produktionen, så nu börjar även slakterierna gnälla över dålig lönsamhet. Färre djur att slå ut de fasta kostnaderna på, ger ju högre slaktkostnad per djur.

Det finns helt enkelt ingen produktion som ger höga vinster, och har man då små djur, där vinsten kanske räknas i tior per djur, då vill det ju till många djur för att få nåt som man känner är lönt att hålla på med.

Skulle nåt djurslag visa sig ge övervinster, så satsar genast alla på det och så har man överproduktion..

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #9 skrivet: 20 aug-12 kl 09:27 »
Jag har lite funderingar kring kaniner...

I seymores bok står det att kaniner är slaktfärdiga vid 8 veckors ålder. Men här på forumet verkar de flesta vara överens om att det är runt 16 veckor som gäller. Om man hade kunnat slakta vid 8 veckor hade det var mycket smidigare för då hade man kunna ta dom direkt från mamman. De ytterligar två månaderna ställer till det med minst två burar till per kull. Det blir ju kaniner överallt!

Vad har ni för tankar runt det?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 aug-12 kl 09:32 »

I seymores bok står det att kaniner är slaktfärdiga vid 8 veckors ålder. Men här på forumet verkar de flesta vara överens om att det är runt 16 veckor som gäller. Om man hade kunnat slakta vid 8 veckor hade det var mycket smidigare för då hade man kunna ta dom direkt från mamman. De ytterligar två månaderna ställer till det med minst två burar till per kull. Det blir ju kaniner överallt!

Man ser till att ungarna är redo att flytta från mamma när det blir bete = en stor pojkbur och en stor flickbur som är bra betesburar... Och gotlänningarna bör nog vara snäppet äldre än så vid slakt.

Ang Göstas fråga om vad alternativarna gör egentligen? Ser till sitt eget bord! Föder upp lagom många ungar för den egna frysboxen. Det är min gissning, men visst. Jag utgår från mig själv, så det är knappast allmängiltigt!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 20 aug-12 kl 09:34 »
Försöker vara så ärlig som möjlig mot nya kaninuppfödare som vänder sig till mig.

Säger att lönsamheten är ungefär lika med noll.

Det är väldigt osäkert om man får ungar och om de överlever upp till slaktmognad. Det är svårt med information kring foder, sjukdomar mm. Veterinärer har ingen koll på kaniner iaf inte om man föder upp i större skala. Det är osäkert vilken ras som är bäst, burarna som finns idag är väldigt tungjobbade.

Trots detta säger många att de ska ha uppemot 50-100 avelshonor. Men jag vet inte vad alla deras slaktdjur tar vägen iaf för hit kommer de inte??!! Och eftersom slakterierna har brist så är väl de troligaste att det inte blir några mängder slaktdjur som uppfödarna tänkt. Idag finns inte en enda uppfödare som lever på att föda upp kaniner!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 20 aug-12 kl 09:46 »
Ursäkta om det är lite off topic i detta ämne, men jag undrar hur ni som slaktar kaniner till försäljning gör för att uppfylla de formella krav som ställs för att bedriva slaktverksamhet och få lov att sälja köttet? KOmmer det ut en veterinär och besiktar varje gång?
Eller skickar ni kaninerna till ett godkänt slakteri när de är slaktmogna och har återtag på kött?
bara nyfiken hur detta går till, särskilt med tanke på att ekonomi är ständigt närvarande faktor vid försäljning av kött, och veterinärer är ju inte billiga...

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #13 skrivet: 20 aug-12 kl 10:11 »
Här i Norrbotten finns inget slakteri,inte i grannlänet heller så vitt jag vet. Jag hade gärna lämnat in mitt överskott, ingen vill ha helsvarta scheckar, om det varit möjligt. Nu blir det max en kull per år av TJ.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Gösta

« Svar #14 skrivet: 20 aug-12 kl 12:24 »
Ibland måste man tydligen vara extremt tydlig för att inte misstolkas!
Några svar här:
200.000 kaniner är vad som behöver slaktas i landet fram till årsskiftet.  Många av dessa slaktas för privat bruk, mycket importeras utifrån. Ca 50.000 djurkroppar.
Jag behöver ca 2000 djur till i år för att tillgodose mina nuvarande kunder. Utöver dessa finns det ett antal företag som vill köpa in större mängder kaninkött som jag måste tacka nej till.
Naturligtvis är det många som säljer kaninkött svart på marknaden mycket för att det saknas kaninslakterier. Dessa djur är inte kontrollerade på något sätt. Ett kaninslakteri her egenkontroll på slaktdjuren.
Lönsamheten kommer först när antalet avelshonor överstiger 30 st och att uppfödaren tar minst 4 kullar per år. naturligtvis är rasen viktig också för bra lönsamhet. De kalkyler jag lägger ut är från min egen bokföring så den vet jag är korrekt.
Grupphållning av slaktdjur är en förutsättning för lönsamhet.
En korrekt skött kaninproduktion ger ett överskott på ca 30:-/slaktkanin till uppfödaren. Kan uppfödaren sedan bekväma sig med att slå lite gräs på sommaren för att dryga ut fodret med så ökar lönsamheten. De flesta på fortumet har endast några enstaka djur och tar inte fullt ut på dessa. Då är det inte lönsamt!
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 aug-12 kl 12:50 »
Ja , jag vill ju inte vara den som är negativ.. Men hur många ungar räknar du med då?

6 ungar som går fram till slakt per kull och 4 kullar på 30 avelsdjur blir 720 kaniner.. och om vinsten är 30 kr/st, så blir det alltså 21 600 kr per år. En normal månadslön för vem som helst alltså.

Hur mycket jobb är det att sköta 30 avelsdjur och 720 avkommor?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 20 aug-12 kl 13:04 »
Problemet är avelsdjuren, 8ungar per kull och 4kullar per är ingen rimlig kalkyl.
Det händer att honor går tomma,kullar kan kastas,ibland blir det små kullar på4st och ibland magrar vissa honor väldigt mycket, saknar man tempereade stallar så tar sig inte de tidiga parningarna,först i mars brukar det gå som det ska. 0-8ungar per kull har jag fått i år..
Sälja en 3kgs till slakteri är förlust,den gör sig bättre i egen gryta..
Fjäderfän och kaniner

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 20 aug-12 kl 15:04 »

Jag slaktar oftast mellan 5 och 7 månaders ålder - ger dem inte rabfor eller annat fabrikstillverkat kraftfoder/fullfoder utan bara gräs/örter/löv och ekologisk spannmål. Mina är helt enkelt för små i mitt tycke vid 4 månaders ålder.
« Senast ändrad: 20 aug-12 kl 15:13 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Gösta

« Svar #18 skrivet: 20 aug-12 kl 18:12 »
De sista tre åren jag hade egen uppfödning låg mitt kullsnitt på 9,2/kull i överlevande ungar fram till slakt. Inräknat honor som någon gång fick en liten kull.
Problemet är att kunna bedömma ett avelsdjur ur produktionsynpunkt. Att inte resonera som så att den här honan är ju jättefin, hon får ytterligare en chans trots att hon nu fått tre kullar med 4-5 ungar/kull.
Hon ska ut senast efter 3 försök!
Honan skall paras var 13.e vecka i 4 år. Det ger en intäkt på ca 1000:-/hona och år. Nettot bör ligga på ca 450:-/hona/år. 30 honor blir då ca 13.500:- i nettolön. Arbetstid ca 10-12% av full tid. Visst, det går inte att leva på men att bara jobba 10-12% går inte att försörja sig på oberoende av typ av jobb. En proffsuppfödning på heltid gäller ca 500 avelsdjur. För att gå i land med detta krävs lite ändrade regler från SJV men det kommer inom något år, det är jag säker på. Lönen hamnar då på lägst 500.000:-/år Till detta kommer div. olika försäljningar av kringmaterial. Satsar du sedan på slakteri också så ligger förtjänsten på ytterligare två miljoner. Kräver dock att det är två som jobbar heltid.
Nu är ju inte forumet ämnat för större producenter men jag skriver ner detta enbart för det ifrågasättande som framförs här
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 aug-12 kl 18:33 »
Jag ifrågasätter inte, men känner att det måste in en motvikt ibland. Jag har själv satsat hundratusentals kronor med liknande glädjekalkyler som grund, och bittert fått erfara verkligheten.

500 avelsdjur med din avkastning blir alltså 18 000 slaktkaniner per år. Klarar man verkligen det på en person?

Sen ska man vara lite försiktig med vilka ord man använder. 'Lönen' som du pratar om är ju alltså intäkten, sen avgår då lite avdrag beroende på hur man har det, men framförallt skatt. Utan avdrag, så blir ju skatten runt 250 000 på 500 000.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare (1 dolda)
ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser