Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KANINBRIST  (läst 27167 gånger)

Gösta

SV: KANINBRIST
« Svar #40 skrivet: 21 aug-12 kl 19:28 »
Jag vill ställa  ytterligare en fråga:
Ska vi öka importen från Belgien på kaninkött eller ska vi få fram dessa djur i Sverige.(importen i dagsläget runt 50 ton)
Belgien tar 6 kullar/år. Insemering och hormonbehandling gällande befruktning. Antibiotika i allt foder. Slakt vid 12 veckor. Burar ca hälften av vad L80 förespråkar. Alla djur går på spalt. Burhöjder ca 40 cm....
Finns både reportage och bilder på detta på KSLA:s hemsida underrubriken är kaniner, kaniner, kaniner.
Därför är det viktigt med flera slakterier och större produktion enligt min syn att se på djurvälfärd.
Kommentera gärna.
Gösta

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #41 skrivet: 21 aug-12 kl 19:46 »
Jag tycker 8zw har en viktig poäng.  Vitsen för många som inte vill äta storindustrins köttprodukter är att djuren ska ha det bra.  Då krävs större utrymme, mera skötartid per djur med mera.  Och sånt kostar.  Om vi alltså ska göra reklam för kaninkött som en naturlig och djurvänlig produkt, så kan vi inte använda storindustrins dussinlösningar med spaltgolv och små burar.  Konsumenter som vill komma och titta ska se djur som skuttar och betar.

Eller också får man konkurrera med kycklilngindustrin.  Men då är inte jag med!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

8zw

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 21 aug-12 kl 20:38 »
Nu är det dock som så att bara för någonting är naturligt så betyder inte det att det är bra. Många djurarter i det vilda får många kullar per år och får också sin första kull innan de egentligen vuxit klart själva. Det sliter otroligt mycket på honorna och livslängden är därför kortare än på våra tamdjur.
Det är därför det finns rekomentationer för hur gammla honorna ska vara och hur många kullar man kan ta per år. 2 kullar per år för kaniner är mer lagom och de flesta uppfödare håller med om att ta max 3. Dock såklart inte i rad utan med vila emellan. T.ex 2 kullar under sommaren och 1 under vintern.
Hur många kullar får egentligen en vildkanin per sommar? Är du säker på att det blir så många ungar? I det vilda har de också såklart tillgång till färskt och näringsrik mat under hela sommaren när de föder upp ungarna vilket jag tvivlar att en storskalig produktion har möjlighet till utan där får de i princip bara hö och pellets.

Vill man tjäna pengar på kaniner är det snarare kelkaniner, utställningskaniner eller en ovanlig ras man får sattsa på. Det lönar sig mer att sälja livkaniner för 200-800kr styck (eller ennu mer) än att få några tior per kilo kött. Vad jag har sett försöker de flesta sälja sina kaniner till liv och äter de som blir över.
Det är även det jag planerar att göra. Det lönar sig helt enkelt mer att få ca 200kr för en livskanin och sen köpa kött i affären för de pengarna. Man får då mycket mer kött för pengarna och enligt mig godare också då jag tycker kanin smakar rätt dåligt i gämförelse med t.ex kyckling, revben eller kotletter..

Som sagt är jag emot storskalig och dålig produktion av i detta fallet kaninkött så tycker såklart inte vi ska importera något häller. Det som behövs är flera småskaliga uppfödningar med djur som tas bra om hand och som får gått om utrymme, möjlighet till bete och bra mat.
En bra storskalig produktion skulle rent logiskt sett också fungera om man kunde bygga stora boxar till varje hona med ungar. Kanske 5kvm skulle vara lagom. Sen behövs en del åkermark för att kunna tillgodose med färskt gräs (gärna varje dag) under sommaren och hö under vintern + köpa in bra pellets. Frågan är går det att göra både bra för djuren OCH få det att gå med vinst?
Påfågelduvor.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 21 aug-12 kl 20:54 »
Nu är det dock som så att bara för någonting är naturligt så betyder inte det att det är bra. Många djurarter i det vilda får många kullar per år och får också sin första kull innan de egentligen vuxit klart själva. Det sliter otroligt mycket på honorna och livslängden är därför kortare än på våra tamdjur.
Det är därför det finns rekomentationer för hur gammla honorna ska vara och hur många kullar man kan ta per år. 2 kullar per år för kaniner är mer lagom och de flesta uppfödare håller med om att ta max 3. Dock såklart inte i rad utan med vila emellan. T.ex 2 kullar under sommaren och 1 under vintern.
Hur många kullar får egentligen en vildkanin per sommar? Är du säker på att det blir så många ungar? I det vilda har de också såklart tillgång till färskt och näringsrik mat under hela sommaren när de föder upp ungarna vilket jag tvivlar att en storskalig produktion har möjlighet till utan där får de i princip bara hö och pellets.

Vill man tjäna pengar på kaniner är det snarare kelkaniner, utställningskaniner eller en ovanlig ras man får sattsa på. Det lönar sig mer att sälja livkaniner för 200-800kr styck (eller ennu mer) än att få några tior per kilo kött. Vad jag har sett försöker de flesta sälja sina kaniner till liv och äter de som blir över.
Det är även det jag planerar att göra. Det lönar sig helt enkelt mer att få ca 200kr för en livskanin och sen köpa kött i affären för de pengarna. Man får då mycket mer kött för pengarna och enligt mig godare också då jag tycker kanin smakar rätt dåligt i gämförelse med t.ex kyckling, revben eller kotletter..

Just där motsäger du dig själv. Jag menar, nu har du radat upp en hel massa exempel på mindre lysande saker vid storskalig djurhållning. Frågan är hur kycklingen, krisen eller kossan du får så mycket mer av för de pengarna har levt?

I övrigt håller jag med. Djurhållningsaspekten är väldigt viktig i sammanhanget. Allrahelst om det införs som argument för ökad konsumtion av kanin. Då får man se till att hålla på det också!

Och klart det går att se till att djuren har det bra även i större skala. Men, det blir knappast lättare.... Och i grunden är nog problemet att för många människor i samhället har för stort avstånd från jord till bord...

Trollmor

• -
« Svar #44 skrivet: 21 aug-12 kl 21:34 »
Du menar att alltför många tror att kött aldrig har varit ett levande djur, utan är något man kan hitta i affären?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 21 aug-12 kl 21:45 »
Du menar att alltför många tror att kött aldrig har varit ett levande djur, utan är något man kan hitta i affären?
Nä. Inte riktigt så illa. De flesta, förutom kanske små barn, vet nog vad kött är, och på ett ungefär vad det kommer ifrån. Men få har nån relation till det. Liksom med övrig mat. Vilket gör det lätt att gå på myter och lösryckta halvsanningar.. Eller, kanske lättare att blunda för en obehaglig sanning. Eller lite av båda delar...

Jag vet inte helt och hållet vad jag menade... Blev en del flödande tankar där. OT, sorry! Moderator får gärna klippa bort det om det behövs.

8zw

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 21 aug-12 kl 21:59 »
Jo jag vet att det går emot mig själv lite men som carnivore äter jag stora mängder kött (varje dag!). Beror helt på hur man tänker. Kötter i butik är redan dött och köps det inte så slängs det. Det är även mycket mer kött på en gris eller ko också så man får mer kött per individ. En kanin får leva och jag köper några delar av ett redan slaktat djur helt enkelt.
Fram tills slaktfärdig ålder försöker jag endå sälja iväg de som livsdjur just för anledningen att för de pengarna får jag mer kött i butik. (Sen är mor min rätt mycket emot ideén av slakt och vill gärna att jag försöker sälja i första hand).
Självklart vill jag precis som alla andra att djurhållningen blir bättre även för de andra djuren.
Ska man börja med kaniner gäller det att börja på en bra start med bra förvaring och välmåande djur. Det är så man kommer kunna få köttet mer accepterat. Genom att visa upp att kaninerna har det mycket bättre än de andra slaktdjuren + så kan man ta tillvara på skinnet också.
Påfågelduvor.

Maria C S

• Småland
« Svar #47 skrivet: 21 aug-12 kl 22:18 »
Jag har läst den här tråden och jag håller med Gösta att det borde kunna finnas djur från Svergie.

Jag har själv hållit en av dom största kaningårdarna i Finland för många år sen.

1 Det är omöjligt att få fram 4 kullar per år i en utomhus anläggning !

Ska man få ram dom mängderna så behöver man en anläggning som har belysning då kaninernas hormoner påverkas av lustiden/ dygn.

2 Födslar under vintern, kan kräva uppvärmda stallar beroende på var i landet man befinner sig.

3 100 kaniner + växande avkommor tar inte en kvart att sköta om

4 Eget foder ja visst kan man ha det och det sänker ju kostnaderna ( vad kostar det i tid ?)

Med en besättning på 100 avels djur ( eller var det bara avlande honor) hanar och nästa generations avels djur ? + ungar

Det är ju inte så att man är ute och viftar med lien i 10 minuter och ska man seröst hålla sig med eget foder så är det rätt mycket jobb med en så stor besättning.

Att producera eget foder och få bra tillväxt är nästan en vetenskap i sig ( ur självförsörjnings vinkel)

Sen ska man ju ha nånstan att lagra fodret det ska ju räcka till nästa år.Å hö å halm eller annat strö.

5 skötsel Klor att klippa skålar att tvätta burar att städa /laga.. tid tid vad kostar tid ? Kanske kostar mindre att köpa foder.

6 antalet ungar / kull 6 st är rimligt ingen fantasi summa

7. Någon nämnde pälsarna .. kaniner som man ska få fina pälsar av slaktas tidigast vid 6,5 månader, mina var bäst vid 7 månader.
Ungdjuren byter päls fläckvis på kroppen innan dom nått denna ålder.

Ohyremedel mediciner mm kostnader, och bra rutiner kan förebygga många problem.

Gösta jag ska säja som jag ser på det.
Visst kan man leva på kaniner men man ska nog vara mångsidig.

Mina råd till dom som är skulle vilja hålla på med det här är.

Skaffa dom bästa djur du kan hitta ras rena med papper !
Dom finaste djuren kan säljas till andra som avels djur ( levande kanin ca 500 kr vid 8 veckor)
Vill du inte ställa ut så köp färdig bedömda registrerade gjur.
Dom sämre ska slaktas.
För stora kullar småkaniner är av intresse för zooaffärerna som orm mat.

Är man inte hemma och pysslar så tycker jag att stor besättnig är en mycket dålig ide.
Betes burar är ovärderliga och ger mindre jobb och glada kaniner (om man har en äng)

Och nä jag har idag bara 3 avelsdjur och resten är redan i frysen  ;D

I kaninavels föreningen borde det ju finnas folk som har djur som ska gallras bort nu eller snart.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #48 skrivet: 21 aug-12 kl 22:24 »
@8zw:

ursäkta, men det där tänket är något snurrigt. om du hade börjat med att påpeka att du bara köper ekologiskt producerat kött, ok det hade jag kunnat köpa. för du pratar ju ändå om att du tror att det går producera kaninkött på ett ekonomiskt försvarbart sätt genom att hålla kaninerna på stora ytor och i betesburar ...

att resonera att "om ingen köper köttet slängs det bara och djuren är ju redan döda" är lite som att resonera som en knarklangare "om jag inte säljer knark, så gör nån annan det, knarket finns ju där". först, om ingen köper kött beställer butikerna hem mindre och det slaktas således mindre. men, det är inte det tråden handlar om, egentligen och jag är ingen som förespråkar mindre köttkonsumtion. däremot, så tycker jag att det är oförsvarbart att välja köttsorter som är mer resurskrävande än kaninkött för att en kanin är mindre ???

som fru jansson påpekar har de flesta ingen egentlig relation till uppfödning av köttdjur längre, så djurhållningsaspekter är av mindre betydelse för de flesta. med detta vill jag inte säga att det är oväsentligt, men jag som jobbar i butik ser att det finns två typer av folk som köper kött. de flesta vill ha billigt kött och vissa vill ha svenskt kött. sen finns det såklart enstaka som väljer ekologiskt. för att få kaninkött accepterat gäller det att få ut det i butikerna till rimlig peng och gärna svenskt producerat. att man kan ta tillvara skinnen är av underordnad betydelse, för det gör man redan vad gäller många andra djurslag också. och det är betydligt enklare att ta på sig en skinnjacka än att springa runt i kaninpäls utan att bli sprayad av förvirrade ungdomar ::)
« Senast ändrad: 21 aug-12 kl 22:27 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Existens!

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 21 aug-12 kl 22:30 »
Ja, jag vet inte varför det blir så hetsigt så fort man vill föra en diskussion om vad som är lönsamhet i just kaninnäringen.

Jag ifrågasätter inte dina siffror Gösta. Du kan kaniner, det kan inte jag. Men jag kan göra rimlighetsbedömningar.
Om vi säger att vinsten per kanin är 30 kronor som du säger. och jag kan sträcka mig till att tycka att även ett färre antal ungar per hona borde kunna ge samma netto. En kaninmammas foderkostnad kan väl knappast vara så betungande?

Men vi säger 30 kr.

Då är det ju trots allt så att 1000 uppfödda kaniner skulle ge 30 000 kr. Är verkligen 1000 uppfödda nåt man sköter med vänsterhanden på kvällarna?  jag vet inte, jag ställer bara frågan för att få en bedömning av rimligheten.
10 000 uppfödda skulle alltså ge 300 000 i bästa fall. En summa som behövs om man ska ta ut en skaplig lön. Men 10 000 uppfödda kaniner per år...är det verkligen så enkelt att sköta ensam? Jag tycker det låter som rätt stora mängder..?

8zw

• Södermanland
« Svar #50 skrivet: 21 aug-12 kl 22:49 »
Jo jag är fullt medveten om att det låter snurrigt men det är så jag tänker. Jag väljer köttet efter vad jag tycker om och har faktiskt ingen aning om var det kommer ifrån. Jag köper det som finns i disken (eller rättare sagt det mina föräldrar köper). Visst slutar folk köpa kött så produceras mindre men själv lever jag på kött och har ingen lust att sluta med det. Och en person mer eller mindre gör ingen skillnad. Jag är fullt medveten om att djuren har det dåligt men det jag skrev var ju att jag inte vill att kaninerna också ska hamna på den dåliga nivån utan vill att de, om det nu blir större produktion, går igång med en bra start med bra burar/boxar och välmående djur och inte att det blir som i andra länder med små burar med spaltgolv och kullar på löpande band.
Vi ska ju inte sluta äta kött men vi ska sträva efter att djuren köttet kommer ifrån växt upp under bra förhållanden.
Skinnet borde man väl kunna ta tillvara på endå? Det kanske inte är som bäst när kaninen slaktas men det borde väl endå duga till någonting?
Påfågelduvor.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #51 skrivet: 21 aug-12 kl 23:09 »
med tanke på att det är strängare vad gäller djurskyddet i sverige överlag jämfört med andra länder så har jag svårt att se att vi har massproduktionsanläggningar för kaniner i sverige där de går på gallerbotten i miniburar. det finns en nivå mellan det och burar stora som hästboxar/kanin utan att kaninen behöver må dåligt av det och utan att den ekonomiska aspekten i produktionen blir oförsvarbart. när lagar och förordningar i framtiden anpassas så lär de vara rätt stränga i och med att myndigheterna faktiskt krånglar till det i onödan redan.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Broberg

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 21 aug-12 kl 23:37 »
Låt dem vara kaniner det mår de bäst av.
Gösta

Kaniner vill gräva, skutta runt och greja, liksom grisar vill böka och rulla in sig i skiten och höns vill sprätta, gräva hål att ligga i, tugga på diverse växter och insekter. Kaninfabriker är inte bättre än andra djurfabriker, inklusive mink- och rävfabriker och är inget som bör uppmuntras. Tvärtemot är det med småskalig, självhushållningsproduktion.

8zw

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 22 aug-12 kl 00:38 »
Ja det var väldigt bra sagt Lopt. Man kan ju inte säga ''låt kaniner vara kaniner'' bara när det gäller det som gynnar uppfödningen, I det fallet många kullar per år. Tycker man att man ska låta kaniner vara kaniner för att det är de ''de mår bäst av'' ska man också ge de möjlighet att gräva, beta och skutta runt i en hage. Det är så man låter kaniner vara kaniner.
Påfågelduvor.

Trollmor

• -
« Svar #54 skrivet: 22 aug-12 kl 00:46 »
Mycket bra uttryckt, båda två!  :D

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 22 aug-12 kl 07:29 »
Jo jag är fullt medveten om att det låter snurrigt men det är så jag tänker. Jag väljer köttet efter vad jag tycker om och har faktiskt ingen aning om var det kommer ifrån. Jag köper det som finns i disken (eller rättare sagt det mina föräldrar köper). Visst slutar folk köpa kött så produceras mindre men själv lever jag på kött och har ingen lust att sluta med det. Och en person mer eller mindre gör ingen skillnad. Jag är fullt medveten om att djuren har det dåligt men det jag skrev var ju att jag inte vill att kaninerna också ska hamna på den dåliga nivån utan vill att de, om det nu blir större produktion, går igång med en bra start med bra burar/boxar och välmående djur och inte att det blir som i andra länder med små burar med spaltgolv och kullar på löpande band.
Vi ska ju inte sluta äta kött men vi ska sträva efter att djuren köttet kommer ifrån växt upp under bra förhållanden.
Skinnet borde man väl kunna ta tillvara på endå? Det kanske inte är som bäst när kaninen slaktas men det borde väl endå duga till någonting?

Detta gör man ju bäst genom att köpa kött från djur som haft det bra! Och en person gör kanske inte nån jätteskillnad. Men när det är väldigt många som tänker att en person inte gör nån skillnad, och använder det som argument för att fortsätta gynna mindre bra alternativ, så gör det faktiskt skillnad. Och de som vet det är de storskaliga köttproducenterna! Gruppsykologi...

En ganska stor anledning för mig att ha kaniner är just det att kunna få mat på bordet med gott samvete. Jag har inga grisar, kossor eller får, så jag kommer inte ens i närheten av att föda upp vårt kött själv. Och visst köps det en hel del kött i min familj. Inte heller alltid fullt så genomtänkt som jag skulle önska. Men jag inbillar mig inte att det skulle vara ett bättre alternativ än att slakta en kanin som jag vet haft ett bra liv!

Jag skulle önska att småskaligheten fick vara det rådande i all djurhållning. Nu är det inte så.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #56 skrivet: 22 aug-12 kl 08:05 »
Maria C S BRA! att äntligen någon som vet yttra sig.

Jag vill jättegärna att folk föder upp kaniner eftersom det behövs för efterfrågan på köttet är så stor. MEN jag vill inte att folk börjar föda upp kaniner för att tjäna pengar på det för då försvinner syftet med god djurhållning. Men självklart vill man inte göra massa arbete och inte ha något för det.

Vi ska ha en god djurhållning på Svensk kaninproduktion och i dagsläget har vi det. Det som behövs är kunskaper och studier på hur vi får bäst lönsamhet på våran svenska kaninproduktion och inte snegla på hur andra länder har det. Det går liksom inte att jämföra. Pratade t ex med en engensk kaninuppfödare för några år sedan och talade om för honom att vi inte får ha nätbotten på våra burar i Sverige.. det blev tyst i luren en stund sen sa han lite uppgivet "Good Luck my friend..."

Men jag har däremot sålt svensk kaninkött till en fransyska (som dessutom driver franskt café) som är van att äta kanin i frankrike och hon var hur nöjd som helst med köttet " ÅH, vilket fantastiskt kött, det höll ihop så bra och så himla gott!" Så visst blir det bättre kvalitét på svensk kaninkött mot det utlänska massproducerade!

Och du Gösta.. jag har aldrig påstått att du har falsk bokföring, har överhuvudtaget inte nämnt din bokföring för den är din ensak. Jag har ifrågasatt dina lönsamhetskalkyler du ger folk som är intresserade av att föda upp kaniner. Och det är inte roligt att om och om igen se besvikna människor som litat blind på dessa kalkyler. Det vänder jag mig emot.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Trollmor

• -
« Svar #57 skrivet: 22 aug-12 kl 09:10 »
Hur många honor skulle Fru Jansson behöva för att kunna försörja sin familj med kaninkött helt och hållet?  (Utan hänsyn till behovet av omväxling, bara mängden kött.)

Under förutsättning att Fru Jansson inte tar ut fler ungar per år från sina honor än vad de mår bra av, och i övrigt sköter dem på ett sätt så att hon kan ha gott samvete vid middagsbordet.  Beta, skutta och vad som skrevs ovan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #58 skrivet: 22 aug-12 kl 09:27 »
Vad jag vet så är de tre i hushållet. Säg 200 g per person och dag. 365 dagar om året. Det ger ett årligt behov av 219 kg kött. Hon har gotlandskaniner, så slaktvikten på dem kan räknas till ca 1 kg per kanin. Alltså behövs 219 slaktkaniner. 3 kullar per hona, 6 överlevande ungar per kull ger drygt 12 avelshonor. Om man tar 2 kullar istället, fortfarande 6 överlevande ungar, så ger det drygt 18 avelshonor. Sen behöver hon ju föryngra avelsgruppen, och hålla minst 1 hane per 10 honor, så antalet avelsdjur, som behöver hållas året om, är ca 15 vid 3 kullar per år och ca 22 vid 2 kullar per år.

Det blir ett ganska stort antal betesburar, eftersom man inte kan räkna med att de är slaktfärdiga förrän tidigast vid 5 månaders ålder, gärna 6 månader enligt mitt tycke. Och några rejäla boxar inomhus för att klara de ungar som behöver växa när det är kallare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 22 aug-12 kl 09:34 »
Vad jag vet så är de tre i hushållet. Säg 200 g per person och dag. 365 dagar om året. Det ger ett årligt behov av 219 kg kött. Hon har gotlandskaniner, så slaktvikten på dem kan räknas till ca 1 kg per kanin. Alltså behövs 219 slaktkaniner. 3 kullar per hona, 6 överlevande ungar per kull ger drygt 12 avelshonor. Om man tar 2 kullar istället, fortfarande 6 överlevande ungar, så ger det drygt 18 avelshonor. Sen behöver hon ju föryngra avelsgruppen, och hålla minst 1 hane per 10 honor, så antalet avelsdjur, som behöver hållas året om, är ca 15 vid 3 kullar per år och ca 22 vid 2 kullar per år.

Det blir ett ganska stort antal betesburar, eftersom man inte kan räkna med att de är slaktfärdiga förrän tidigast vid 5 månaders ålder, gärna 6 månader enligt mitt tycke. Och några rejäla boxar inomhus för att klara de ungar som behöver växa när det är kallare.

Hujedamej! Nä, jag tycker nog det räcker bra med de vi har nu. Kanske nästan lite i överkant. Jag äter gärna en del vegetariskt. Och, man kan ju faktiskt hitta folk i krokarna som har djur och sköter dem fint, och kanske säljer nåt litet överskott (jag är helt ointresserad av om det är svart eller ej, bara djuren haft det bra!). Sen blir det ju lite fler djursorter här på gården vad det lider. Har man höns så får man ju säkerligen ett överskott på tuppar också... Men det är klart. Är alltid vettigt att jämföra... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser