Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hatar öronmärkena!!!  (läst 22638 gånger)

Lars Pers Maria

• -
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #80 skrivet: 19 sep-12 kl 22:04 »
Undrade just hur man bäst tar bort märkena. De sitter ju som berg! ser att Skräptanten använt en avbitar tång men jag gissar att det inte var lätt. Det borde finnas ett verktyg som tar bort märken också...
Jag har flera getter med märkesproblem men speciellt en har stora sår som aldrig läker. Därför undrar jag: hur tar man bort märkena? Jag har de gula vad-de-nu-heter. Är de av metall bättre, eller?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

4-ever

• Skåne
« Svar #81 skrivet: 19 sep-12 kl 22:20 »
Vi tog en tång och klippte av den sidan där piggen är.
Sen är det bara att ta bort märket.
Tro dock inte att getterna tycker det är en bra idé, det gör ju f_annat ont på dem.
Så en stor hovtång som tar både plastploppen och stålen inuti.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #82 skrivet: 20 sep-12 kl 08:35 »
Tack för tydliga bilder, flera!  Vem var det som orkade ta tag i att samla dem till ett litet "album"?  Vad ska vi göra ÅT saken?

Och tack för en fin bild av en ännu icke smärtpåverkad bock!  Han ser lite fundersam ut, tycker jag.  Lite blyg?  Det är mycket klädsamt för en ung pojkspoling att vara lite försynt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 20 sep-12 kl 09:24 »
Det är alldeles uppenbart, åtminstone för mig, att öronmärken inte är en lämplig metod att märka getter. Blir problemen lika stora med märken som är öppna utåt/neråt som plastbrickorna? Visst är de fula, men tänker att de kanske inte lika lätt fastnar i sly och ris som typ Pat Hortenmärkena som bildar en låst "ögla", ja ni fattar vad jag menar?

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #84 skrivet: 20 sep-12 kl 11:34 »
Har bara erfarenhet av en bock med de gula märkena men de var lika inflamerat. Så fort han hade rivit i märkena så blev det fula variga sår. De hakar också i när de stoppar in huvudet i snåren eller staketen och sen ska backa ut.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Sussilo

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 20 sep-12 kl 12:20 »
Ja då är det ju alldeles hopplöst! Getter är livliga, nyfikna, intensiva och påhittiga djur och en annan märkmetod borde gå att anpassa till dem.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #86 skrivet: 20 sep-12 kl 13:05 »
Och tack för en fin bild av en ännu icke smärtpåverkad bock!  Han ser lite fundersam ut, tycker jag.  Lite blyg?  Det är mycket klädsamt för en ung pojkspoling att vara lite försynt.

Han är en riktig tjusare snarare än busig och bråkig ja, nu vid 4 månaders ålder ligger han fortfarande gärna i knät och myser, gärna med hakan på min axel och halvslutna ögon. Men just på bilden är han nog fokuserad på att dona med trädet med sin lilla klöv bara, den dagen var det så mycket studs i lillrumpan att det var enda bilden av kanske 20 som inte var -helt- suddig. :)

Angående att plocka bort märken så använde vi en vanlig enkel tång modell helt i metall med tunn avbit på ena sidan och som en grop in på andra om ni förstår vad jag menar. Den kändes perfekt för ändamålet så det är vad jag kommer använda igen, man kan verkligen klippa precis under märket utan att behöva tvinga in flera millimeter metall mellan örat och märket. Men den här gången blev det var ju dock hos veterinären som sagt och under narkos. Att i det stadiet min lillskits öron befann sig i plocka bort märket själv hemma tycker jag inte hade varit förenligt med god djurhållning, men det är bara min åsikt för mitt specifika fall så klart.

Jag kan i alla fall berätta att det läker fint! Redan nu efter 2 dagar är all svullnad borta, man ser inte längre rätt igenom örat och allt som kvarstår är en liten fin sårskorpa på varje sida. Men då går han ju på antibiotika också.

//Z

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

• -
« Svar #87 skrivet: 20 sep-12 kl 23:25 »
Undrar hur Jordbruksverket skulle reagera om alla systematiskt skickade alla veterinärräkningar som är orsakade av öronmärken till sagda verk? >:D

4-ever

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 21 sep-12 kl 12:40 »
Undrar hur Jordbruksverket skulle reagera om alla systematiskt skickade alla veterinärräkningar som är orsakade av öronmärken till sagda verk? >:D
GILLAR!!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Ripa

• Södermanland
« Svar #89 skrivet: 09 okt-12 kl 23:14 »

Jag gillar den idén. Skarpt.

Vi är tydligen inte den enda som har problem med det här. Har inga egna getter men en kompis har. De är ett dilemma på fåren också. Det känns nästan bättre att brännmärka dom om märkingen nu är så viktigt för jordbruksverket. Det gör ju ont som fan förvisso, men det läker ju i alla fall. Fastnar inte i ris och buskar, och det syns på håll. Blir i och för sig problem om du ska använda skinnen efter slak, men rent humant känns det faktiskt som ett snällare alternativ...

S00L

• Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
« Svar #90 skrivet: 11 okt-12 kl 07:10 »
Hur funkar de små aluminium brickorna? De som ser ut sim sma klämmor, är det samma problem med dem? -nybörjaren

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #91 skrivet: 11 okt-12 kl 11:37 »
Ja det är det. De fastnar i buskar och staket och antingen blir det ett sår där det går genom örat eller så delas örat när det fastnat ordentligt. Såren blir infekterade i olika grad. Jag har tre olika märken i min lilla grupp. Trodde länge att de i aluminium gav mindre problem än de gula men jag hade bara förlite erfarenhet. Nu säger jag samma skit allihop. De små nya i plast är dock lätta att märka med så de är de jag kommer att märka med nu i år. Det skulle vara intressant att veta Hur de som har många getter ser på saken.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #92 skrivet: 12 okt-12 kl 20:07 »
Hur funkar de små aluminium brickorna? De som ser ut sim sma klämmor, är det samma problem med dem? -nybörjaren
Horten heter de i beställningsformuläret. De flesta av mina getter är märkta med dem, och för att göra en lång historia kort så har många av dem bara ett märke kvar. En av getterna fastnade så illa med det ena märket att hon slet bort halva örat, måste ha gjort hemskt ont, men det läkte tack och lov fint. En bock fick vi klippa av det ena märket på, eftersom det var illa infekterat och Jodopaxtvättning inte hjälpte, det läkte bra sedan märket försvann.
Eftersom aluminium är ganska mjukt är det relativt lätt att klippa bort märkena med en avbitartång, om det skulle behövas.
Har nu köpt de motsvarande märkena i plast, Micro heter de, och hoppas på bättre resultat. Men jag ropar inte hej förrän jag har dämt upp bäcken...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #93 skrivet: 17 okt-12 kl 11:50 »
har en bock märkt med Micro. Han var märkt när han köptes och tyvärr är märket satt i broskranden så örat slokar lite. Men problemet är att det snurrat ur sitt hål. Ska prova att fota och lägga upp här. Skulle vara intresant att veta om fler råkat ut för det.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #94 skrivet: 08 mar-13 kl 10:09 »
Såhär ser våran Lillkille ut efter att ha fastnat i en gren. Blir inga fler märkningar i dessa öron!!

Trollmor

• -
« Svar #95 skrivet: 08 mar-13 kl 11:56 »
Söt bock och tydlig bild!  Men jag minns inte vem som åtog sig att försöka samla ihop dessa bilder för att skicka till höga vederbörande?

Frida22

« Svar #96 skrivet: 27 mar-13 kl 10:45 »
Ser att de var längesen den här tråden startade men vill säga det iaf att man ska vara försiktig med jodopax, inte ha på det för många dagar i rad då det är frätande... Så man ska variera med något annat, typ bara sterilt vatten eller liknande.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #97 skrivet: 27 mar-13 kl 11:24 »
Jag gillar inte dem heller! Det måste ju göra jätteont när man tar hålen!

Om jag skaffar getter någon gång, så ska jag nog bedöva deras öron innan märkningen.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 27 mar-13 kl 11:37 »
Ser att de var längesen den här tråden startade men vill säga det iaf att man ska vara försiktig med jodopax, inte ha på det för många dagar i rad då det är frätande... Så man ska variera med något annat, typ bara sterilt vatten eller liknande.
Vist outspädd. Men däremot uttorkande och antiseptisk .Du får gärna ange källa?

Frida22

« Svar #99 skrivet: 27 mar-13 kl 15:48 »
Vist outspädd. Men däremot uttorkande och antiseptisk .Du får gärna ange källa?

Även fast den är utspädd så är det inte bra att ha på för länge, inte heller jodopax salvan som finns. Och de torkar ut ja, de glömde jag skriva. Det är vad distriktveterinärerna har sagt till oss i alla år som mamma och pappa har haft kor

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser