Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hatar öronmärkena!!!  (läst 22670 gånger)

Charlotte

• -
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #120 skrivet: 06 apr-13 kl 11:54 »
Jag tror dom blev godkända i fjol eller tidigt i år men används enligt säljaren av många ute i Europa, maila och fråga vad folk med getter har för erfarenhet, dom är snabba med svar och trevliga att ha att göra med :)
 Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nina K

• Skåne
« Svar #121 skrivet: 07 apr-13 kl 10:40 »
De märke du länka till liknar mickron förutom vecket/vikningen. Men finns inte risken att de fasnar i själva "knäppningen" ? Uppfattar det då att det är där de fasnar oftast.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #122 skrivet: 12 apr-13 kl 13:36 »
Se här en sorts komplikation som jag inte trodde kunde inträffa:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=152440.0
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens!

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 12 apr-13 kl 16:15 »
Se här en sorts komplikation som jag inte trodde kunde inträffa:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=152440.0

Varför märka så tidigt då? Man har ju 6 månader på sig.

Trollmor

• -
« Svar #124 skrivet: 12 apr-13 kl 16:24 »
I denna tråd diskuteras märkena ur djurens synvinkel.

Janne på Näset

• -
« Svar #125 skrivet: 12 apr-13 kl 16:41 »
Rubriken på tråden är väl ändå satt av TS och inte av ett djur och uttrycker den personens uppfattning om öronmärken utifrån hans/hennes synvinkel. Själv märker jag inte lammen så tidigt.
« Senast ändrad: 12 apr-13 kl 17:12 av Janne på Näset »

4-ever

• Skåne
« Svar #126 skrivet: 13 apr-13 kl 11:10 »
Jag kan säga att jag är emot öronmärkena. Inte för att jag lider av dem. Inte för att jag får ont. Inte för att jag fastnar med dem eller får infekterade öron.
Mina hål i öronen har jag skaffat för att JAG ville det, och om de gör ont så är det mitt problem.
Jag hatar öronmärkena för att de gör skada på djuren. Djur som inte själva har valt att få ett plast eller metallmärke i öronen. Som inte naturligt vill vara "snygga" med saker i öronen och deras natur säger inte att de ska ha det i öronen. Hade det varit naturligt att getter hade öronmärke så hade de fötts med dem, eller i varje fall hål där märkena skulle sätta i.
Att vara tvungen att se djuren lida, med massa infektioner och uppfläkta öron är ju utifrån djurens välmående, inte mitt!
Det tar mig ett par minuter att sätta märken i öronen på dem, sen kan jag titta bort och det gör inte ett dugg ont på mig. Blir det infekterat och söndertrasat, precis. Det är inte i mig det gör ont - det är på/i djuren!
Jag väljer inte att titta bort, jag väljer inte att låtsas som att det inte gör ont på djuren. Visst det finns mycket som vi människor gör med - för - på djuren som också är onaturligt, men de flesta av dessa saker är behövliga utifrån djurens välmående. Tex ett veterinärbesök är nog inte så kul, inte att klippa förväxta klövar heller och det finns säkert en massa andra saker att rada upp. Men det behövs för djurets skull.
Öronmärkena behövs inte för djurens skull. OCH det finns ju alternativ, det ser vi ju på hästar, hundar, katter, fåglar osv osv.
Dessa djur misstänker jag räknas mer som "husdjur" och därmed har de ju fått en högre status i mångas ögon. Getter räknas inte som husdjur. Absolut inte av dem som bor i stan (de flesta, undantag finns ) och det gör ju att den stora massan av människor inte är så angelägna att ändra på detta. " Det jag inte ser - finns inte" syndromet är ganska utbrett.
Jag hävdar fortfarande att ett chip eller en ring runt benet eller vad fanken som helst som inte gör ont är bättre än det vi har nu.
Jag kan förstå att en viss registrering är av godo. Det underlättar ju vid ev. sjukdomsutbrott osv.
Att inte ha något som helst val gör mig också ganska förbaskad. För att tala om djuren som inte alls har något val.

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Janne på Näset

• -
« Svar #127 skrivet: 13 apr-13 kl 11:29 »
Jag håller fullständigt med dig. Öronmärkning passar definitivt inte ett djurslag som getter. Jag kanske var otydlig i mitt förra inlägg som var ett svar på föregående skrivare som jag uppfattade som ovänligt mot Existens! Nog om det.

Trollmor

• -
« Svar #128 skrivet: 13 apr-13 kl 18:21 »
Mycket bra talat, 4-ever!

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 2 användare (1 dolda)
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser