Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hatar öronmärkena!!!  (läst 22625 gånger)

4-ever

• Skåne
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #40 skrivet: 10 jul-12 kl 21:46 »
Tackar å vänligast toprtomten!!
Jodapax i rätt späding skriver du?  Jag har jodgel som ska vara bruksfärdig ( är inte så glad för att mixtra med doseringar själv)
Väteperoxid införskaffas i morgon, då 3%-ig.
Och sen åker resten av de jäkla märkena bort också!
Jag har ingen bluespray hemma, men jag har ngt som heter wound plast, men det känns inte rätt eller? Sårplast med tjära står det.
Försöker arbeta upp mitt djurapotek  :-[
Sjukbok tänkte jag inte på  :o men givetvis ska det in i deras stalljournal! Tack igen!
Vad ska getter ha för temp? Och är det rumpan som gäller eller?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 10 jul-12 kl 21:59 »
Ja, det är rumptermometer som gäller. Normalvärden för en frisk vuxen get, ur boken Diseases of the Goat:

Kroppstemperatur: 38,5 - 39,5 C
Hjärtfrekvens (puls): 70 - 95 slag/minut
Andningsfrekvens: 10 - 30 andetag/minut
Våmrörelse: 1 - 1,5 per minut

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #42 skrivet: 10 jul-12 kl 22:44 »
Men varför överhuvudtaget märka killingar/lamm med annat än Micro märkena
som är speciellt anpassade till killingar och lamm ???

http://stallmastaren.se/737.Micro-ronm-rke.html
« Senast ändrad: 11 jul-12 kl 21:33 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

4-ever

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 10 jul-12 kl 23:33 »
Men varför överhuvudtaget märka killingar/lamm med annat än Micro märkena
som är speciellt anpassade till killingar och lamm ???

http://stallmastaren.se/737.Micro-ronm-rke.html

Inte vet jag??? Det är inte jag som märkt dem!!
De var ju så när jag fick dem!

Ja, det är rumptermometer som gäller. Normalvärden för en frisk vuxen get, ur boken Diseases of the Goat:

Ska kolla detta i morgon då!
Har inte koll på det alls!  :-\
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 11 jul-12 kl 12:08 »
Väterperoxid attack utförd.
Kan säga att den ena geten inte alls gillar mig just nu!!
Och hon var inte ens glad för mig innan  :-\
Förhoppningsvis blir det ju bättre! Men det ser inte alls kul ut :(

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 11 jul-12 kl 13:33 »
Har ingen erfarenhet mer än att jag tyckt märkena skämmer djurens utseende. Era erfarenheter visar ju att problemen är betydligt större än så ... >:(
 Är det inte så att håltagning fungerar bättre på hudflikar (motsvarande mänskors örsnibbar) och att infektionsrisken är stor om man blottlägger/perforerar brosk? En veterinär kan säkert reda ut det bättre.

Är det för dyrt med chipsmärkning eller är problemet att man då måste ha en speciell läsare för att se vad där står? På hundarna verkar detta ju helt oproblematiskt.

Går det inte att tatuera då?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #46 skrivet: 11 jul-12 kl 13:46 »
Här har du flera poänger, Kretsloppan!  Det är inte tillåtet med tatuering eller chip, men det finns flera förklaringar till varför.  Dags för en liten undersökning av fakta?  Jag orkar inte just nu.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #47 skrivet: 11 jul-12 kl 19:32 »

Hjärtfrekvens (puls): 70 - 95 slag/minut
Andningsfrekvens: 10 - 30 andetag/minut
Våmrörelse: 1 - 1,5 per minut

Tack SUSSILO! :) Det är bra med lera erfarna djurägare som ger svar!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

• -
« Svar #48 skrivet: 11 jul-12 kl 19:38 »
Jo, det är mycket mindre infektions risk i ett hud-veck typ örsnibb, än i brosk som har sämre genomblödning. ( Nässkiljeväggen är inget hudveck - det är slemihinna som i mitten finns brosk i, eller längre mot nästippen, bara lite tunn bindväv emmellan.)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Torptomten

• -
« Svar #49 skrivet: 11 jul-12 kl 19:52 »
Jodapax i rätt späding skriver du?  Jag har jodgel som ska vara bruksfärdig ( är inte så glad för att mixtra med doseringar själv)
 SV: Den går fint! :)
Jag har ingen bluespray hemma, men jag har ngt som heter wound plast, men det känns inte rätt eller? Sårplast med tjära står det
Sv:  Tjära är ett beprövat medel på skador på djur men det smärtar starkt. Det kan även vara allvarligt farligt, om djuren avmaskas med fel  sorts medel samtidigt.  Tjära innehåller fenoler och är starkt bakteriedödande men också vävnadsovänligt på hud.  Däremot utmärkt på hornämne som horn, klövar, och hovar.  Att plasta in de redan infekterade såren ger bara bakterierna ett drivhus att må gott i ! :(   Bluespreyn finns bland hästgrejjorna på Grangården eller City- Gross.  Men det innehåller Gentsiana- violett!  Det förgar dörför ALLT blått, - som kommer i kontakt med medlet.
H/Tt

4-ever

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 11 jul-12 kl 22:37 »
Jag tänkte det med plasten också, men det är liksom det jag har hemma.
Håller på med mitt väterperoxid.
Den ena getens öra ser "bra" ut nu i kväll. Där är en stor skorpa, men det ser inte ut som det finns massa var i det. Bara mest att det har blött en del.
Den andra getens öra  :-\ ser inte lika bra ut. Tog bort en stor varklump på henne nu i kväll. På insidan av örat. Utsidan ser bättre ut!  :D
När jag sprayar på väteperoxiden på de öronen som har lappar kvar, så bubblar det inte nämnvärt. Där är sårskorpor, men det ser inte ut som det finns var! Håller kik på det och tänker - pilla så lite som möjligt!!
De andra två öronen får fortsätta med sin behandling!
Det där utdraget från boken om alla fakta ska jag spara! Kan vara MYCKET bra att ha!
Oturligt nog ska vi givetvis åka iväg i morgon och kommer inte hem på ett par dagar  ::)
Vi har dock en hel hög med barnvakter av olika status! Mat och vattenvakt, bra på att plåstra om vakt, handlingskraftig vakt och sist men inte minst - jägare ( vid akut fall av avlivning) Både djuren och vakterna kommer att klara detta alldeles utmärkt säkert, den det kommer vara värst för är nog MIG!!

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #51 skrivet: 12 jul-12 kl 11:50 »
Härligt att det verkar gå åt rätt håll! Det går säkert bra med dina barnvakter!  :D

På mina getter har jag vägrat sätta på dessa vidriga plastmärkningarna, de är ju så stora och fula. De ligger i en kökslåda och när veterinären är här hämtar jag dem och läser jag av numret. De får säga vad de vill. De kommer aldrig i närheten av flickornas öron.

Förstår inte varför man inte kan ha ett litet chip istället, hästarna måste numera ha det (föl födda from. 2006), då kunde lika gärna chipmärkaren göra detsamma på getterna.

Sussilo

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 12 jul-12 kl 14:45 »
De ligger i en kökslåda och när veterinären är här hämtar jag dem och läser jag av numret.

En bra och säker förvaring av märkena där de hör hemma, tycker jag ;) ;) ;). Hälsa Iris och Elsa  :-*.

Trollmor

• -
« Svar #53 skrivet: 12 jul-12 kl 15:58 »
Jag håller HELT med Sussilo!!!  :D

Torptomten

• -
« Svar #54 skrivet: 12 jul-12 kl 17:59 »
De ligger i en kökslåda och när veterinären är här hämtar jag dem och läser jag av numret. De får säga vad de vill. De kommer aldrig i närheten av flickornas öron.

Jag vill inte bli missförstådd men nog skulle väl dessa plastmärken kunna pryda de öron som bärs av ansvariga tjänstemän på sjv?  Till och med de bör ju genom sitt ivriga resande till bla Bryssel kunna utgöra en smittväg? ;)

H/Tt

Trollmor

• -
« Svar #55 skrivet: 12 jul-12 kl 18:52 »
Men snälla Torptomten, inte ska Bergsblomman behöva ta ansvar för vart dessa smittbärare åker?  :o

Men att de borde förses med både märken och stängsel håller jag med om. >:D

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 12 jul-12 kl 23:09 »
SLU-forskare har kommit fram till att öronmärkning av getter är förenat med djurplågeri.

Se kvällens rapport, (inslag sändes 19:30 12/7) dra fram till 13:09
http://www.svtplay.se/t/103261/rapport

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #57 skrivet: 14 jul-12 kl 12:11 »
Jag vill inte bli missförstådd men nog skulle väl dessa plastmärken kunna pryda de öron som bärs av ansvariga tjänstemän på sjv?
Bra förslag! Om det så "humant" med dessa brickor så kan de ju testa att ha dem i öronen själv! (Hi, hi, nu fick jag ett uppslag till en illustration, tack Torptomten  ;D)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #58 skrivet: 14 jul-12 kl 13:23 »
Ja, dessa märken...hoppas på god läkning, 4-ever!
..några av mina getter har tappat sitt ena öronmärke. En get A fastnade i något med Hortenmärket i vintras, för att göra en lång historia kort så har hon bara ett halvt öra kvar på den sidan :'( . Tack och lov blev det inte infekterat, åtminstone. Hon har inte fått något ersättningsmärke (och var skulle jag sätta det, isf?).
Vi har tidigare varit någorlunda nöjda med "vår" metod att märka getterna när de är fullvuxna eller nästan fullvuxna, så öronen har fått sin fulla storlek och märkena (Horten och Micro) inte sticker långt utanför öronkanten. Vi har dessutom satt märkena lite längre ut på örat än vad som rekommenderas, eftersom detta verkar göra mindre ont för getterna. Det har gått bra på alla hittills, men inte på stackars A...
.....så vad ska en göra? Skita i att märka dem? Märka i bara ena örat? Byta märkestyp till någon bättre?

Chipmärkning är opraktiskt eftersom chip inte syns eller kan läsas med blotta ögat, chipläsare är inte var människas egendom, direkt. Tatuering hade varit bättre, antingen i örat, eller som Erik Sjödin föreslog under svansen (blir ju roligare för inspektörerna då o:) ).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 14 jul-12 kl 13:50 »
Ja, jag fattar inte varför det skulle vara så omöjligt att i stället tatuera samma info i getöronen som den som är präglad på märkena  ???.
« Senast ändrad: 14 jul-12 kl 13:52 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser