Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hatar öronmärkena!!!  (läst 22706 gånger)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #60 skrivet: 14 jul-12 kl 19:10 »
Allt är omöjligt om man inte vill.  Ännu värre är det om det gått prestige i saken, och någons Ego kan bli krängt om man inte får utöva makt.
Märkningen som den nu är utformad har aldrig haft djurens bästa som huvudmål.  Tänk så många som kan tjäna pengar på nuvarande ordning. Det kan nog bli fler än bara tillverkare av märkena och återförsäljare av märken, även Vet. kan käna på nu varande ordning och även läkemedelsbolagen och apoteken. Jag kan göra listan längre men vad nyttar det?
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 17 jul-12 kl 17:42 »
Det finns problem även med tatuering och chip..
Tatuering gör ont, och lugnande eller smärtstillande krävs, m.a.o krävs också att en veterinär kommer ut för varje enskild märkning.
Chip kan börja vandra i kroppen, och även där krävs en utbildad person som utför "ingreppet".

Men jag skulle personligen rösta för att få använda chipmärkning på mina getter om det blev tillåtet. Vissa säger att det är olämpligt eftersom man inte kan läsa av märket manuellt, alltså att man behöver ha en speciell avläsare som scannar märket och att man sällan har det hemma, och att det därför kan vara svårt att id-kontrollera t.ex bortsprungna djur. Jag tycker egentligen inte att det är något problem... man kan ju ha t.ex halsband med namnbricka på sina djur, precis som man har på katter och hundar. Själva märkningen, vare sig det är chip/tatuering/öronbricka är ju bara för myndigheternas skull, inget som egentligen har någon praktiskt betydelse för hobbydjurägare som mig själv... man ser ju skillnad på sina djur utan id-brickor....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 17 jul-12 kl 18:00 »
Tatuering gör ont, och lugnande eller smärtstillande krävs, m.a.o krävs också att en veterinär kommer ut för varje enskild märkning.

Veterinär behövs inte för att tatuera getöron. Däremot behövs det för kaninöron eftersom... öhh... :P Men enligt den studie sjv beställt gör det inte ont i kaninöron om man använder lokalbedövande salva, så samma metod skulle kanske kunna användas på getter också.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 17 jul-12 kl 18:27 »
Behöver man verkligen en studie från SJV för att veta om det gör ont att tatuera sig?
jag har svårt att tro att en tatuering skulle kännas annorlunda för en get, än en människa?
Eller är en örontatuering helt annorlunda mot en vanlig människotatuering? Går det fortare?

Charlotte

• -
« Svar #64 skrivet: 17 jul-12 kl 18:31 »
Behöver man verkligen en studie från SJV för att veta om det gör ont att tatuera sig?
jag har svårt att tro att en tatuering skulle kännas annorlunda för en get, än en människa?
Eller är en örontatuering helt annorlunda mot en vanlig människotatuering? Går det fortare?
Ett klipp med en tång med siffror, så det går ganska fort...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 17 jul-12 kl 18:33 »
Det låter ju inte så farligt...

Vet bara att de med hundar som pratat om tatuering i örat också pratat om att det behövs lugnande / lokalbedövning eller liknande...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #66 skrivet: 18 jul-12 kl 16:56 »
Få se nu, fick jag detta rätt?  Tatuering är smärtsamt och kräver veterinärbesök.  Att sätta ett märke rakt igenom brosket är inte smärtsamt, ty det är vi skyldiga att göra.  Och så är det skillnad mellan keldjur som kaniner och produktionsdjur som getter.  De senare tål betydligt mera smärta innan de får börja klaga.

Själva märkningen, vare sig det är chip/tatuering/öronbricka är ju bara för myndigheternas skull,
Just det.  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #67 skrivet: 14 sep-12 kl 16:45 »

Jag återuppväcker den här tråden eftersom jag redan, efter drygt 2 månader med getter, hatar öronmärkena. En av mina var nymärkt vid ankomst och det såg först ut att läka fint men har sen krånglat i perioder. Senaste 3 dagarna har det blivit drastiskt värre, jag försökte först pilla bort sårskorpan och släppte ut massa var och sen tvätta ordentligt men det blev snabbt värre och örat svullnade in över märket. Idag var vi till veterinären då det snabbt blivit så illa att jag inte kände att vi kan ta bort märket själv med tång utan bedövning. Trots smärtstillande gjorde det dock uppenbarligen så otroligt ont så vi lyckades inte få till det inom rimlig tid. Nu får han antibiotika i några dagar och så ska vi in på tisdag och då söver vi honom och tar bort de !@$£§¶ märkena en gång för alla samt kastrerar honom på samma gång. De skriver då ett intyg på att det var nödvändigt att ta bort märkena.

Men.. jag har mailat till sjv och frågat om de i sin ände gör något för att förändra märkningsreglerna för getter eftersom de sen inslaget i rapport inte kan vara omedvetna i alla fall. Men det gör de alltså inte, citerar svaret för de som är intresserade:

"Reglerna omkring märkning av getter är styrda genom en EU-förordning som heter Rådets förordning (EG) nr 21/2004. Enligt denna ska alla getter märkas senast sex månader efter födseln. Sverige utnyttjar ett undantag som säger att det räcker att märka djur som ska slaktas innan 12 månaders ålder med ett öronmärke. Djur som ska leva längre ska märkas med ett märke i vardera örat. Så förordningen ger alltså inget utrymme att undanta vissa mindre besättningar som hålls som sällskapsdjur. Med det sagt så ger ändå förordningen ett visst utrymme för alternativa märkesmetoder. Grundförutsättningen är dock att det aktuella märket/metoden ska vara godkänd av den behöriga myndigheten (i Sverige är detta Jordbruksverket). Jordbruksverket har därför möjlighet att godkänna t.ex. tatuering eller chipmärkning som ett alternativ till det andra öronmärket. Men eftersom det inte varit någon tillverkare som har ansökt om ett sådant godkännande hittills i Sverige så är det för närvarande inte godkänt som märkningsmetod. Det bästa man kan göra för att kunna använda de alternativa märkningsmetoderna är därför att försöka få tillverkarna att saluföra dessa produkter i Sverige och få dem godkända. Enligt förordningen kommer man dock inte undan att djuret ska vara märkt med en synlig öronbricka, utan det är den andra öronbrickan man kan få byta ut till någon av nyss nämnda metoder.

Gällande din fråga om dispens så kan Jordbruksverket bevilja dispenser gällande märkning av djur p.g.a. djurskyddskäl som beror t.ex. på att djurets öron är skadade och som gör att det inte går eller är mindre lämpligt att märka djuret. I de fall så behöver vi ett intyg från en veterinär tillsammans med ansökan.

Sammanfattningsvis kan man väl också säga att Sverige inte har strängare regler gällande märkningen än något annat EU-land, utan det är nog snarare tvärtom eftersom vi t.ex. utnyttjar undantaget som säger att för djur som ska slaktas innan ett års ålder så räcker det med ett öronmärke istället för två. Kommissionen har också varit tydliga med att de inte kommer ändra i den ovan nämnda förordningen inom de närmaste åren. Jag vet dock att den svenska och engelska näringen har drivit frågan gällande en översyn av förordningen och det är ingenting som varken Jordbruksverket eller departementet har något emot, men det ska som sagt till att Kommissionen är med på det tåget också så framtiden får nog utvisa hur det blir med det. "

Jag vill verkligen förändra det här men känner mig liten och menlös i sammanhanget. Någon som har tips på en väg att gå eller som redan kanske rentav tagit några steg och jag kan haka på? Kanske vi kan vara starkare tillsammans. Det känns ju som nästan överkomligt att få chip- och tatuerings-utrustning godkänd för get, det kanske räcker med en namninsamling från getfolk till tillverkarna så tar de tag i saken. Men om man ändå måste ha öronmärke i ett öra så känns det ju mindre värt..  Hur bär man sig åt för att ändra Rådets förordning (EG) nr 21/2004?

//Z

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 14 sep-12 kl 23:49 »
Jag säger som jag alltid sagt: Sverige ut ur EU
 >:(

med såna här snåriga regler så kan jag bara önska att fler och fler djurägare börjar aktivt bojkotta både bidrag, öronmärken och annat trams som storebror hittar på för att styra jordbruket och djurhållningen helt åt helvete. Man får ju myndighetsförakt för mindre....

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 14 sep-12 kl 23:52 »
och Zadie --- det är jättebra att det finns såna som du, som faktiskt orkar engagera sig!
en eloge till dig för att du försöker.  :-*

4-ever

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 15 sep-12 kl 00:06 »
Jag har tagit bort öronmärkena helt på min ena get och ett på den andra.
De ligger i stallet om någon undrar  >:D
Örat såg för jävligt ut och jag vill inte att hon ska behöva lida på det viset!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

• -
« Svar #71 skrivet: 16 sep-12 kl 16:07 »
Jag säger som jag alltid sagt: Sverige ut ur EU
 >:(
Bravo, helt rätt, håller med!   Och skyll inte på mej, jag röstade nej!   >:D >:D o:)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #72 skrivet: 16 sep-12 kl 16:13 »
Det borde vara godkänt med chipmärkning på alla djur som har små öron! De vanliga öronmärkena är rena djurplågeriet.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Trollmor

• -
« Svar #73 skrivet: 16 sep-12 kl 17:05 »
Varför ska djur märkas över huvud taget, om ägaren kan hålla reda på dem ändå?

4-ever

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 16 sep-12 kl 17:10 »
  Och skyll inte på mej, jag röstade nej!   >:D >:D o:)

Det gjorde jag med  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

• -
« Svar #75 skrivet: 16 sep-12 kl 17:33 »
Det känns fel att djurägare som bryr sig om sina djur ska ta ansvar för vad en myndighet gör, och vad företag gör, vilka tjänar pengar på djurplågeriet.

4-ever

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 16 sep-12 kl 17:45 »
Detta är det märke jag tog av sist!
Trodde det andra örat hade läkt, men icke! Det blossade ju upp igen  :-X

Zadie

• Västerbotten
« Svar #77 skrivet: 18 sep-12 kl 16:54 »

Skyll int på mig heller, jag fick inte rösta då! :(

Äntligen är min lillskit av med sina märken (och kulor ;)) i alla fall. Narkosen gick bra också så efter några dagar till med antibiotika hoppas jag att allt är frid och fröjd. Såhär såg han ut stackarn:

Märket borta, kvar är ett redigt hål och en svullen kant runt det på insidan:

Även där jag bor är getter ovanligt (i alla fall hos veterinären, de kanske bara är friska av sig?) och vi hade inte mindre än 3 veterinärer som engagerade sig idag. Lillkorven charmade dem så klart. De ville komma på studiebesök någon dag och träffa resten av den skäggiga familjen också vilket vi så klart välkomnar!

Kan inte låta bli att visa den lille charmören innan hans öron-bekymmer eskalerade också!

Åh så skönt att de är borta, jag tänker inte märka om honom förrän någon klagar eftersom han inte skall lämna gården, användas i avel eller gå till slakt. Nu är det bara att gruva sig för att märka vårens killingar.. Jag är moraliskt inte emot att bojkotta myndigheter med knasiga regler! Men det är svårt när man är med i genbanksarbete (som stöds av jordbruksverket) och tycker det är viktigt också, för de killingar som skall lämna gården ser jag ingen annan väg än att följa reglerna och försöka förändra dem.

//Z

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #78 skrivet: 18 sep-12 kl 17:59 »
Ont och ont. Hur >:D ont har de inte haft av märkena som fastnar river sönder örona och är inflamerade stup i ett ( örona inte märkena). Gör det ont att tattuera? Gör det ont att göra ett hål i örat? Jag hatar öronmärkena. Stackars djur. Har full förståelse för att de måste märkas men alternativen är ju bara skit allihopa. Nu går väll inte örona att tatuera det blir ju inget kvar av örona om det ska fortsätta så här. Ska dom få äta sly och rangordna sej som dom vill och ska så funkar ju inte öronmärkena.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #79 skrivet: 18 sep-12 kl 20:03 »
Ja, dessa märken...
Fick ta bort ett Hortenmärke från en av bockarna, det hade blivit ett infekterat sår runt ingångshålet. Konstigt nog var det två år sedan vi märkte honom, och han har inte haft några öronproblem alls förrän nu. Vi tvättade och sköljde med Jodpax, men det läkte inte ändå. Till sist fick vi, under bockstackars intensiva protester, klippa bort märket med avbitartång.  Vi fick lägga omkull bocken för att han skulle vara någorlunda still, det var tydligt att örat var mycket ömt för han förde väsen så fort vi kom i närheten av det, vi tyckte så synd om honom. Nu när örat är fritt igen har det dock läkt bra!

Skönt att det gått bra, Zadie! Den nedersta bilden på din lille bockbuse är ett klart fall för nästa års Getalmanacka :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser