Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hatar öronmärkena!!!  (läst 22613 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hatar öronmärkena!!!
« Svar #20 skrivet: 10 jul-12 kl 08:59 »
Då lägger jag till på min lista:

Skillnader och likheter mellan getter och andra husdjur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 jul-12 kl 09:15 »
Getter och öronbrickor är ett djurhälsoproblem påtvingat oss/getterna av myndigheterna. Vad intressant det skulle vara om någon i Sverige skulle få för sig att importera några getter av rasen La Mancha som saknar ytteröron.

4-ever, jag skulle klippa bort märkena och tvätta med koksaltlösning. Se till att såren inte läks förrän allt var har försvunnit.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=136343.0

trassla

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 jul-12 kl 09:18 »
Så länge som det är var i såret, måste du ta bort skorpan, för att få ut det. Om du inte gör detta, blir det bara en ökad bakteriehärd i såret, och det kan sprida sig. När du märker att det börjar bättra sig, och inte kommer ut var, då låter du såret vara. Vi alla som inte vill ha dessa märkningar, vi skulle egentligen skrivit på en lista mot märkning, och ge till jordbruksverket/länsstyrelsen, så kanske det skulle bli till en ändring (man kan ju alltid leva på hoppet :)). Som det är nu tror de att vi är nöjda med märkningen.

4-ever

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 10 jul-12 kl 09:47 »
Koksalts attacken är utförd!
Vet inte vem som fick mest på sig, jag eller getterna  :P
Jag pillade bort skorpan lite, och sen sprutade jag så mycket jag kunde så att det skulle sköljas ur.
Kan ju säga att de INTE var imponerade av mitt tilltag - trots mutor!!
Att sedan ta foto själv, PUH!!
Men ett par blev det, vet inte om man kan se så himla mycket på dessa.
Ska ta mannen med ikväll och försöka få bättre bilder!
Och JA - ATTACK MOT MYNDIGHETERNA!!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 10 jul-12 kl 09:48 »
En bild från insidan av örat -  inte det lättaste! Men man ser varet som finns där  :-X
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 10 jul-12 kl 09:59 »
Bild 1-2 är tydliga illustrationer som kan skickas till jbv.

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #26 skrivet: 10 jul-12 kl 10:19 »
Nu har ju bara jag märkt kalvar, men är det bara jag som tycker att märket sitter fel? för högt upp på örat! Eller ska märkena sitta annorlunda på getter? De gånger vi haft problem så har det oftast berott på att märket suttit fel i örat....
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Sussilo

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 jul-12 kl 11:06 »
Placeringen av märkena är ju ännu ett problem. I detta fallet kan jag tycka att märkena sitter för långt in mot mitten av örat där det finns risk för att träffa ett litet större blodkärl.

ronnystromberg

• Finland
« Svar #28 skrivet: 10 jul-12 kl 11:08 »
Jag tror inte att problemen uppkommer endast för att öronen är perforerade.

Hos mig är största orsaken att märkena fastnar i fårgallret när de ska dra tillbaka huvudet. Envisa som de är, slutar de inte att dra förrän de är loss, trots smärtan.

Alltså: anser man att man måste ha märkena kvar, borde man i alla fall ta bort allt som de kan fastna i (= i mitt fall fårgaller -> elstängsel)

Med hänvisning till min gamla tråd, så har jag fortfarande inte fått loss märkena, men de SKA bort så fort möjlighet ges.

Ronny

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #29 skrivet: 10 jul-12 kl 15:00 »
Jösses, vilken infektion!  Jag tycker absolut att märkena bör bort medan du behandlar!

Om det är så svårt att sätta dessa märken rätt, så borde man inte vara lagligen tvungen att göra det.  Men Jordbruksverket bryr sig inte, möjligen lagför de TS för djurplågeriet.*)  Möjligen nån djurskyddsorganisation?

*) Kommer ni ihåg när Bodil Granberg skulle märka sina minigrisar?  De små öronen gick sönder, och hon ringde till SJV och försökte få dispens.  Gick inte.  Lantbruksdjur.  Ska ha stadgat märke.  - Men dom skriker, det gör ont!  - Jaha, då är det djurplågeri, det är ditt ansvar.   ::) ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 10 jul-12 kl 16:02 »

*) Kommer ni ihåg när Bodil Granberg skulle märka sina minigrisar?  De små öronen gick sönder, och hon ringde till SJV och försökte få dispens.  Gick inte.  Lantbruksdjur.  Ska ha stadgat märke.  - Men dom skriker, det gör ont!  - Jaha, då är det djurplågeri, det är ditt ansvar.   ::) ::)

Men herregud!!! Jag vägrar sätta de gigantiska märkena i minigrisarnas öron!!!  Där har jag varit oerhört lagvidrig!

Så då var jag inte fel på det att märkena satt "illa"? På bocken sitter det ännu längre upp mot huvudet så att säga, och han tycks ha klarat sig bättre.
Jag har ju inte själv märkt dem, och jag klandrar inte de som gjort det heller!!
Men nu har jag fått ännu mer vatten på kvarnen för att ta bort dem!
Frågan är hur gör jag det rent praktiskt? Det är ju sådana där som går rätt i genom örat, inte sådana fina clips...  ::)
Ska fortsätta att fota och hålla koll på det hela!!!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 10 jul-12 kl 16:20 »
Bra att du fotograferar eländet. Sådant är bra att ha för att visa upp i tillfälle att någon myndighetsperson ifrågasätter avsaknad av märken...

Jag tycker vi borde starta en egen tråd för att just lägga upp bilder enbart på trasiga öron som blivit skadade pga öronmärken! Kan vara bra att ha en bildbank som underlag för eventuellt protestlista eller liknande...

Sussilo

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 10 jul-12 kl 16:21 »
Frågan är hur gör jag det rent praktiskt? Det är ju sådana där som går rätt i genom örat, inte sådana fina clips...  ::)

En stark och vass tång/sax. Kolla länken i mitt svar 21 här i tråden, tror det visas ett verktyg där.
« Senast ändrad: 10 jul-12 kl 16:25 av Sussilo »

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 10 jul-12 kl 16:24 »
Jag skulle använda mig av en sekatör med smala och spetsiga skär, typ samma sort som vi använder vid klövverkning. (Biltema)
En vanlig kökssax är tillräckligt smal för att kunna komma åt mellan öra och märke, men inte tillräckligt stark för att nypa av märket. Jag har också lyckats med en helt vanlig avbitartång, men då hade inte geten infekterat öra, så det var inte svullet och det fanns gott om plats för tången.

4-ever

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 10 jul-12 kl 17:18 »
Nu har jag varit ute med mannen och varit lagvidrig  >:D
Skakar i hela kroppen så ont det gör i en att göra dem så illa  :-\
Tog en avbitartång, klippte av knoppen på utsidan. Fick då bort den ena lappen, sen tog mannen ett knips till på själva piggen och då kunde vi ju ta bort märket på andra sidan också.
Gick ganska smidigt, men det hördes och märktes att det gjorde ONT  :'(
Det var ett öra var som märket åkte bort från, tror att det andra klarar sig!
Men det varken såg eller luktade bra kan jag meddela!  :-X

4-ever

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 10 jul-12 kl 17:19 »
Den andra stackaren hade det lite värre  :'(

trassla

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 10 jul-12 kl 17:37 »
vad skönt att du fick bort dem. Tacka sjutton för att det gjorde ont, det ser inte vackert ut. Åter till tjatet, tvätta 2 ggr/ dag, och se till att inte såret går ihop, förrän varet är borta (lättare sagt än gjort). Jag rekommenderar dig att även ta dit veterinären eller prata med veterinären för del eventuell antibiotikabehandling men även att ge stelkrampsvaccination. Lycka till!!

Sussilo

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 10 jul-12 kl 18:03 »
Bra jobbat, 4-ever och man! Syns tydligt att märkena suttit fel. Förutom tvätt av såren finns det kanske något bra sätt att hålla insekterna borta?

4-ever

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 10 jul-12 kl 19:54 »
Jag funderar på om jag ska låta de andra märkena sitta kvar eller om jag ska ta bort dem också, men det verkar som det är en vanlig ruva på dem, inte varig. Tycker dock att de borde ha läkt nu  ::)
Det är ju över en månad sedan vi fick hem dem så det är ju lääänge sedan de märktes.
Att det är så lätt att märka fel gör mig ännu mer förbaskad över att man ska behöva göra detta!!!
På trollmors lista kan jag säga att grisens märke ser bra ut, det läkte med en gång.

Ja hålla insekter borta är ju inte så lätt. Särskilt inte flugor  :-X

Tvätta med ketchupflaska ska jag göra....

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #39 skrivet: 10 jul-12 kl 21:11 »
Jag föreslår att Du tar bort märkena, - Du har ju bildbevis på att det behövdes för att minska djurets lidande.

Jodopax ( i rätt spädning) är och förblir ett förstklassigt bakteriedödande "tvättmedel".   Att jod skulle hindra sårläkning stämmer inte med min erfarenhet vare sig på djur eller människa.   Däremot kan det behövas att man också tvättar med 3% Väteperoxidlösning (H2O2).  Att det inte går lätt med en sårläkning, med en främmande kropp, mitt i ett infekterat sår, är för mig självklart.   Läknar inte såret efter att märket tagits bort, och såret dagligen gjorts rent med jodopax och väteperoxid 3%, skulle jag, om geten var min, ta till Bluespray dessutom.  Går inte infektionen tillbaka av detta (3 olika bakteriedödande lösningar  2 x dagligen) på två dagar, skall en Vet. titta på såren och helst ge ett bra antibiotika för injektion i muskel.

(Att tvätta med NaCL, i spädning 9mg/ml, gör varken från eller till vad gäller antalet levande patogena bakterier.  De liksom getens celler liksom våra celler, har själva en salthalt av just 9mg/ml i sig.)

Det är bra att skriva dagbok/sjukjournal för getterna, då kan man säkert svara ev inspektörer.  Tänk också på att kolla tempen på getterna dagligen.

Såren så för >:D ut!

Lycka till!/Tt
« Senast ändrad: 10 jul-12 kl 21:15 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser