Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2012  (läst 22938 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Lamning 2012
« Svar #60 skrivet: 09 apr-12 kl 18:14 »
Min man och jag fick våra första lamm i år och vi tittade och vände på första tackan och fick henne nog till en tveksam bagge (katt och häst van) men när nästa vändes på så förstod vi att även att könsbestämma är lätt när man har får ;D och baggen blev en tacka  :-[
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #61 skrivet: 11 apr-12 kl 00:01 »
23 klara, 45 lamm varav 1 dödfödd och en låg mamman ihjäl.. 
1 "oönskad" adopterades glatt o villigt av hon som fick den dödfödda, så det blev bra ändå..
18 med stora magar kvar varav 5 förstföderskor. 9 eventuellt tomma, men det får jag acceptera då vi har haft vissa omständigheter          ( introduktion av boskapsvaktande hundar ) under betäckning/dräktighet.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #62 skrivet: 11 apr-12 kl 15:44 »
14 lamm på 8 tackor,4 tacklamm resten baggar.Ett flasklamm,ett dött tacklamm,3 som behövde stöd stad några dagar.Nu äter alla behövande i lammbar,och allt verkar ha gått bra.En tacka kvar som inte lammat,men hon är troligtvis tom.

Trandans

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 12 apr-12 kl 15:38 »
Vill bara malla mig lite...
Idag har jag för första gången gått in och rättat till ett felläge.
Första lamm ut, ringde veterinären som ville att jag skulle gå in och ta ut nästa lamm också. Eftersom tackan var trött.
Då gjorde jag det!  ;D
Nu äter lammen och fina Bettan mumsar hö. Jag håller på att spricka av stolthet!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #64 skrivet: 12 apr-12 kl 16:56 »
Bra gjort. Grattis.
Åsenfår, hundar och katter

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #65 skrivet: 12 apr-12 kl 21:52 »
Första lamm ut, ringde veterinären som ville att jag skulle gå in och ta ut nästa lamm också. Eftersom tackan var trött.
Då gjorde jag det!  ;D
Nu äter lammen och fina Bettan mumsar hö. Jag håller på att spricka av stolthet!

Snyggt jobbat :D!

Luppa

• Norrbotten
« Svar #66 skrivet: 12 apr-12 kl 22:06 »
Då gjorde jag det!  ;D

Vet precis vad du pratar om. Så härligt när man lyckas få ut lammet!
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #67 skrivet: 12 apr-12 kl 22:08 »
Vi har än så länge fått 16 lamm på 9 tackor. Haft ett par fellägen, ett dödfött lamm och ett som blev trampat så illa så det dog. Men annars har allt gått bra i år *peppar peppar*
Har 7 tackor kvar som ska lamma.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #68 skrivet: 13 apr-12 kl 10:31 »
Här har vi fått fem lamm på två tackor och nu går vi o väntar på de sista två tackor skall lamma. De är riktigt tjocka o ser utt att lamma vilken sekund som hälst men næ næ vi får minnsann vänta tycker dom :)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #69 skrivet: 13 apr-12 kl 12:55 »
Vi har två vägkorsningsfår och det ena, Määrit, har fått trillingflickor.
Det andra Ullis verkar vara tom, men baggen hade vi kvar till i januari så än kan allt hända.

If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Lindom

• -
« Svar #70 skrivet: 13 apr-12 kl 14:00 »
Nu har alla fyra tackor lammat och förutom tackan som fick selenbrist så har allt gått utmärkt. I flocken finns nu sex härliga lamm i vitt och svart.  8)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #71 skrivet: 13 apr-12 kl 16:15 »
Hur upptäcker man selenbrist ochbhur åtgärdas det?

Våra hade kalkbrist, veterinären kom. Kostnad 2800:-

Sebastian

vallhunden

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 13 apr-12 kl 16:21 »
Mina hade foglossning... har inte fått räkningen än, så jag svävar i lycklig ovisshet ;)

Någon som vet orsakerna till foglossning?
2 tackor i samma besättning (min  :'() inom loppet av några dagar... Dom är inte släkt!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #73 skrivet: 13 apr-12 kl 17:10 »
oj,jag visste inte att får kan ha foglossning! Själv så hade jag det när dottern väntades men inte med sonen......kan det ha att göra med hormonerna......det kanske blir flertal i tacklamm. ;D

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #74 skrivet: 13 apr-12 kl 17:54 »
jag har också hört hormoner när det gäller foglossning
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Lindom

• -
« Svar #75 skrivet: 13 apr-12 kl 20:19 »
Hur upptäcker man selenbrist ochbhur åtgärdas det?

Våra hade kalkbrist, veterinären kom. Kostnad 2800:-

Sebastian
Tackan blev liggande några timmar efter lamningen och kunde inte stå på sina framben. Bakbenen fungerade dock. Veterinär ville inte komma, så jag fick hjälp här med vad det var för fel på henne. Efter att ha givit selen till henne så var hon på benen igen efter en dryg vecka.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 14 apr-12 kl 16:37 »
Den tackan som var mest illdäran av foglossningen har precis lammat! Vad skönt för henne! 2 lamm blev det...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #77 skrivet: 14 apr-12 kl 16:56 »
Vi har haft 4 tackor av sju som har lammat hittills & den sista som lammade första april fick tvillingar med tacklamm samt kalkbrist som ett brev på posten efter någon dag & vart stel som en gammal kärring & ville helst ligga & lite vinglig gång, men nu så är det bra & hon har repat sig med både extra kalk samt selen för att få henne piggare & stabilare. Har hört att dekan drabbas mer eller mindre i samband med att mjölken rinner till ordentligt så här är allt väl förberett inför lammningarna med diverse medikamenter istället för veterinär nu när man varit med några år :-)
50/50 har vi på könsfördelningen hittills.

Mvh Birgitta
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
« Svar #78 skrivet: 14 apr-12 kl 22:33 »
Igår fick andra tackan lamm.Hon fick två bagglamm. Tyvär var andra lammet död ,tydligen redan i magen. :(
Tackan fick feber/livmoderinflammation och behandlas nu. Lammet mår bra,rund om magen och pigg!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #79 skrivet: 14 apr-12 kl 23:31 »
Frida fick i dag ett jättestort tacklamm. Lammet är lika stort som de andra lammen som föddes för tolv dagar sedan  :o Hon har redan fått sitt namn. Hon heter Jette  :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser