Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2012  (läst 22983 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: Lamning 2012
« Svar #20 skrivet: 30 mar-12 kl 06:53 »
Lammningen har börjat här med. Har senaste dygnet gått och väntat på en tacka som slutade äta, men inget annat hände... Ingen blåsa, ingenting. Hon fick stärkande dryck i gårkväll.
Hon lammade inatt ;) vid 24-tiden. Jag var ute 00.30 och då hade hon nerkommit med 2 bagglamm - modell större!
Men det som var underligt var att hennes spenar var kalla :o Jag blev jätteorolig, men juvret kändes mjukt och bra.
Nu på morgonen var båda spenarna varma. Antar att mjölken inte hade runnit till riktigt, än...?!
Aldrig känt det tidigare ???
Har nu 8 lamm på 5 tackor. 23 kvar att lamma.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kalas

« Svar #21 skrivet: 30 mar-12 kl 09:21 »
Vad menar du med "stärkande dryck"?
Grattis till en lyckad lammning och hoppas resten går lika bra.
Är det gotlandsfår?
Vad är dina erfarenheter vallhunden av gotlandsfårens lammningar? Lätta, svåra?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #22 skrivet: 30 mar-12 kl 09:29 »
Förlåt att jag lägger mig i. Jag har haft gotlandsfår och de har alltid haft lätta lamningar. De hade aldrig ett felläge eller något annat problem. Jag har däremot en väninna, som också har gotlandsfår och som jag köpte mina tackor ifrån från början. Hon ger mera kraftfoder än jag och har också ensilage av näringsrikt gräs. Jag har alltid haft hö till mina får, vet inte om det har betydelse. Hon har i a f haft mycket problem med lamningarna. Hennes tackor har ofta fått trillingar och även fyrlingar och ofta har det varit fellägen. Jag tror ju att det är ett foderproblem och inte ett rasproblem.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 30 mar-12 kl 10:17 »
"Stärkande dryck" = Multilamb Rapid, köps på LG-produkter. Innehåller melass och lite vitaminer mm.

Gotlandsfåren tycker jag har lätta lammnignar. Det är när dom har just 3 eller 4 som det kan bli svårt, eftersom lammen kan trassla in sig i varandra då...
Det är också viktigt att tackorna kan röra på sig innan lamningen, så att lammen kan "lägga sig rätt". Att stå instängd i ett fårhus är inget bra! Mina tackor får tillgång till en utehage dagarna innan lamningen börjar (där de inte har gått tidigare under vintern) Detta för att tackor och lamm ska kunna röra på sig. Dessutom så ger jag dom kraftfodret i rännor i hagen och språngmarschen fram till foderrännorna tror jag är väldigt nyttig! ;D ;D ;D Mödragympa!

Om man utfodrar tackorna för kraftigt innan betäckningen och under betäckningen, så blir det lätt trillingar och även fyrlingar - det är ett j-a skit! Tackorna är designade för att klara 2 lamm bra. Trillingar blir alltid mindre än de andra lammen!
Jag skiljer av tackor och lamm i månadsskiftet juli/augusti. Sen går tackorna i 3 månader ensamma och betar upp sig i kondition inför betäckningen. Sen jag börjat med det, så har antalet trillingar minskat!
Sen är det inte fel att de får bra mat under dräktigheten, men för mycket kraftfoder innan lammningen kan ge problem i sig!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #24 skrivet: 30 mar-12 kl 10:57 »
4 Gute
Väntad lamning i april.
I mars redan la sig två ner och "hotade" att dö om de inte fick kalk.
Veterinären kom och gav invasivt.
De två andra har vi gett sprutor själva.
De två som var "sjuka" lammade dagen efter (för tidigt).
Ett dödfött lamm var, två levande som diar bra nu och skuttar.
Sedan hände samma sak med tredje, den här gången var vi beredda med sprutan.
Födde strax 2 friska lamm.
4e tacka har ännu ej lammat.
Funderar på orsak. När lamning närmar sig stiger mjölkproduktion och då behövs kalcium (?) det dras bla ut skellettet, om det finns brist så händer det jag beskrev ovan.
Dåligt matade månaderna innan? Vet ej vi köpte dem för en månad sedan.

Lärorikt.

Sebastian
« Senast ändrad: 30 mar-12 kl 15:58 av cebaztian »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 30 mar-12 kl 11:32 »
Snarare för mycket kraftfoder för tidigt i dräktigheten, kan orsaka kalkbrist.
Eller stress, som att klippa dom när det är för kallt ute. (eller byta hem för sent i dräktigheten ???)

Vilken otur ni har haft! 75% kalkbrist... eller var det 100%? :o Något måste har varit fel, eftersom de flesta drabbas!!!

Klajes

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 30 mar-12 kl 16:19 »
8 lamm hittills, 5 tackor som har lammat, 7 stycken kvar..

Dessvärre var ett lamm hjärnskadat och missbildat så det fick jag ha ihjäl..

Gick just lamningskurs där de pratade om Schmallenberg virus - SJV vill ha in alla missbildade lamm tänkte bara ifall du inte visste el får fler. Schmallenberg kan ge hjärnbråck, krokiga ben och bakåtvridet huvud... men det kanske du redan vet, ser att du e veteran här å jag bara nykomling :)

Själv är min första tacka av 4 beräknad till 5 april... så när som nu :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 30 mar-12 kl 16:48 »
Here we go.. två pråktiga pojkar födda hittils  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

morellen

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 30 mar-12 kl 20:05 »
tror att det kan vara på G här nu, tyvärr är det en av de mindre vana morsorna som är först ut... svårt att välja om man ska gå o titta till henne eller undvika att störa, försöker köra en kompromis

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 30 mar-12 kl 21:27 »
Första lammen med tänkt bagge kom idag ( ett "kärleksbarn" kom för 1,5 månad sen..  ::) ), trillingar, alla pigga och fina.
47st kvar, varav 20st förstagångslammare.. jippi, det är lika roligt varje gång..

morellen

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 31 mar-12 kl 08:42 »
debuterat som fårbarnmorska nu; tyvärr hade lammet suttit fast lite för länge men nu borde tackan klara sig iaf... ingen kul start på lammningen iår

Santoxen

• -
« Svar #31 skrivet: 31 mar-12 kl 12:08 »
Här börjar lammningarna gå mot sitt slut - 5 tackor kvar av 73 st. :)
133 lamm varav 107 levande. En omgång femlingar, en omgång fyrlingar, 10 omgångar trillingar, 37 par tvillingar och resten enslingar. Tyvärr har vi haft lite otur med missbildningar och inte riktigt "färdiga" ungar, därav så många döda. Vi har fått flera mycket små ungar med stora huvuden som, trots all upptänklig vård, inte klarat sig mer än en-två dagar...aldrig fått sådana tidigare ???

hallstabonden

« Svar #32 skrivet: 31 mar-12 kl 18:46 »
Våra finnull började lamma förrgår, en av tackorna fick fem lamm!, tyvärr dog en efter någon dag. Resterande lamm är väldigt små men verkar pigga. Kan tackan verkligen klara av alla fyra eller skall man stödmata dem? Vi har även ett par blandrastackor, köttfår texel? Denn ena tackan fick två lamm men stöter bort det ena lammet. vi har nu satt på henne grimma så hon kan ligga och stå men ej vända sig om, hoppas att detta går bra. Så nu väntar vi på att resterande fyra tackor också skall lamma. :o spännande.

är dom väldigt små,då hade jag stödmatat någon vecka.Åtminstone en gång per dag!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 31 mar-12 kl 19:49 »
Försten ut var en av 2010 års tackor för 2 veckor sen, hon var tidig förra året också. Tvillingar, sen kom det 2 tvillingpar till denna veckan. 3 utav 5 tackor har lammat, förväntar mig ett tvillingpar till och en ensling då hon är förstföderska. Sen är det klart för denna gången.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #34 skrivet: 31 mar-12 kl 22:39 »
Första 2 lammen idag :)
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Stensätter1

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 01 apr-12 kl 13:38 »

Hej!

Jag har en gotlandstacka som lammade för 5 dagar sedan, den första lammungen var väldigt stor och tyvärr död, den andra kom ut direkt efter och var pigg. Just den här tackan är lite rädd, hon hade direkt ingen aptit efter förlossningen men tog väl hand om sin unge, hon hade lite förhöjd temp andra kvällen efter förlossningen men det gick ner och nu har hon ingen feber och har börjat äta igen. Nu 5 dagar efter så har hon börjat blöda, blodet är slemmigt något levrat, det blir en liten klutt ca max en halv deceliter när hon legat ner samt att hon är kladdig vid svansen. Blodet ser inte mörkt/svart ut och inte ljust utan något mitt i mellan.
Är detta normalt eller vad kan det vara?
Någon som har erfarenheter av detta?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 01 apr-12 kl 14:03 »
Det är normalt att de "efterblöder" efter förlossningen. Precis som "avslag" som kvinnor har efter sin förlossning...

Stensätter1

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 01 apr-12 kl 14:13 »

Ok. Har varit lite orolig eftersom hon nog hade det lite jobbigt när den första döfödda skulle ut eftersom den var stor. Samt att hon inte velat äta. Har bara haft en lammning innan denna tacka och den var exemplarisk! Denna tacka har inte haft några blödningar efter.
Har funderat lite på varför den första dog, jag har fodrat kraftfoder till mina tackor, har haft lite dåligt näringsvärde i grovfodret. Kan det göra att lammen blir för stora?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 01 apr-12 kl 14:25 »
Tja, svårt att säga varför ett lamm blir för stort. Om det är stor skillnad på lammen, så kan de bero på att placentan till det lilla lammet har legat i kläm, så att näringsöverförslen inte riktigt fungerat... Då blir det andra lammet större - mer näring till det.
Ärfligta faktorer kan också spela in, samt fodret.

Jag hade en tacka som födde fram ett 7,5 kg´s lamm en gång - dött. (Plus ett mindre syskon)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 01 apr-12 kl 14:28 »
Om dom inte äter behöver man ge dom Energibalans för att få igång dom igen... (Till nästa gång det händer)

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulle mullvad, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser