Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2012  (läst 22903 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
Lamning 2012
« skrivet: 22 mar-12 kl 13:27 »
Förra året följde jag med stort intresse "lamnings-tråden" Men har inte hittat någon såan i år, så jag skapar en :)
Vi har 10 tackor av köttrasblandning som skall lamma. Alla förstagångslammare och en har redan hunnit komma igång, och fått tvillingar. Båda tacklamm.

har för första gången även mjöljat ur lite råmjölk från just den tackan, bra att ha en backup om det strular framöver!
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Lamning 2012
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 14:36 »
Vår lammning borde starta om en vecka ungefär. Drygt 60 tackor som skall lamma under en månad!

Några har tyvärr redan kommit igång och vi har fått ett par dödfödda lamm och en liten bagge som bara klarade sig en dag :( En av våra gotlandstackor lammade i söndags (nästan två veckor för tidigt), det blev trillingar varav bara en överlevde förlossningen. Nu jobbar vi för fullt med att få henne att klara sig. Hon har lite problem att hålla temperaturen och orkar inte riktigt få i sig all mat från mamman, så vi har stödmatat henne sedan i tisdags kväll.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 18:38 »
En av mina tackor fick fryrlingar den 7/3-12 och tre har överlevt och är stora och starka. Jag väntar ny lamm nu inom det närmaste av tacka nummer två och sen tror jag att nästa två kommer i slutet av April om inte den ena är tom, tag är väldigt tveksam på om hon har några lamm i magen.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 20:12 »
Vi har fyra Åsen-får som har gått med bagge sen i september, så för drygt en månad sen lammade tre av dem och fick varsitt svart tacklamm. Den sista tackan är antingen tom eller väldigt mycket senare. Inte ett dugg rund om magen ser jag nu när vi har klippt dem...

Allt gick bra förutom en förstagångslammare som hellre ville ha lammet framför nosen hela tiden än låta det gå bakåt och dia. Vi fick hålla i henne i ca 1 vecka tills lammungen lärde sig att vara snabb och tjuvdia lite när tackan stod still och åt kraftfoder.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Stensätter1

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-12 kl 20:23 »
Vi fick i dag årets och våra första gotlandslammungar :) Tvillingar blev det och de verkar må prima! Var lite osäker på om de kom åt att dia, men efter lite iaktagning så ser jag att de letar/buffar och får tag om spenen, dock suger de väldigt kort stund... Jag har prov mjölkat och ser att de kommer bra med mjölk, de är runda, torra blanka och fina så det borde väl vara ok? Som sagt våra första tackor så vi är lite på helspänn...
Vi har totalt 10 tackor som ska lamma så hoppas innerligt att det fortsätter gå bra! :)

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-12 kl 20:53 »
70 lamm  ;D  ingen dödfödd   :)    11 tackor kvar som kan lamma men bara 7 st ser dräktiga ut just nu  :)

rackarns

• Närke
« Svar #6 skrivet: 22 mar-12 kl 21:28 »
Vi har just startat och köpte våra första 5 Leicestertackor för snart 2 månader sedan.
3 av dem har lammat.. två är på gång att lamma. Det har blivit 5 bagglamm och 1 tacklamm än sålänge. Den ena tackan fick trillingar :)
Väldigt dålig utdelning eftersom vi vill utöka antalet tackor :)
Som tur är så får vi, om vi vill, komma tillbaks med bagglammen och byta dem mot tacklamm hos de vi köpte tackorna av.

MVH Linda

betsla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 22 mar-12 kl 23:01 »
Vi fick i dag årets och våra första gotlandslammungar :) Tvillingar blev det och de verkar må prima! Var lite osäker på om de kom åt att dia, men efter lite iaktagning så ser jag att de letar/buffar och får tag om spenen, dock suger de väldigt kort stund... Jag har prov mjölkat och ser att de kommer bra med mjölk, de är runda, torra blanka och fina så det borde väl vara ok? Som sagt våra första tackor så vi är lite på helspänn...
Vi har totalt 10 tackor som ska lamma så hoppas innerligt att det fortsätter gå bra! :)

Enligt fårkursen som jag går nu så diar lammen 30-40 sek per gång, 15-20 gånger per dag. Supersnabba djur!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Björntorparn

• Närke
« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 12:44 »
Hej på er alla :)
Tänkte att det här är väl en bra tråd att skriva mitt första inlägg i.
I natt hade en av mina Klövsjötackor fått tvillingar, och nu på förmiddagen lammade nästa tacka ett fint litet lamm. första gången för både dom och mig. Superduktiga mammor.
Och jag är både lättad och glad. Nu är det bara 7 kvar och gå och vara nervös för ;)
mvh Tomas.

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 25 mar-12 kl 20:18 »
Hej på er alla :)
Tänkte att det här är väl en bra tråd att skriva mitt första inlägg i.
I natt hade en av mina Klövsjötackor fått tvillingar, och nu på förmiddagen lammade nästa tacka ett fint litet lamm. första gången för både dom och mig. Superduktiga mammor.
Och jag är både lättad och glad. Nu är det bara 7 kvar och gå och vara nervös för ;)
mvh Tomas.

Grattis  :)

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 mar-12 kl 13:22 »
8 lamm hittills, 5 tackor som har lammat, 7 stycken kvar..

Dessvärre var ett lamm hjärnskadat och missbildat så det fick jag ha ihjäl..

betsla

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-12 kl 13:54 »
8 lamm hittills, 5 tackor som har lammat, 7 stycken kvar..

Dessvärre var ett lamm hjärnskadat och missbildat så det fick jag ha ihjäl..

Å så tråkigt!  :-\

Harriet S

« Svar #12 skrivet: 26 mar-12 kl 14:29 »
Här är det 10 klövsjö- och jämtlandstackor som ska lamma, första beräknad tidigast första veckan i april. Så jag håller tummarna att allt går som det ska och hoppas även på lite roliga färger då vi hade en så himla fin gyllenbrun bagge till dom.

hallstabonden

« Svar #13 skrivet: 27 mar-12 kl 20:03 »
Hos mej går det väldigt bra!6 lammande tackor,14 lamm.tre som fått trillingar!har 8st till som skall lamma,tyvärr så lammar mina ute i regnet.Har banne mej regnat i Jämtland i tre veckor nu!!
Men dom åker in i lilla fårhuset,samt får vara instängd med mamma i en vecka.Sedan klara dom sig bra ute.Det var ju inte meningen detta,men baggen vart utskrämd ur sin hage på sensommaren,tydligen betäckte han tackorna väldigt snabbt..... ::)
Jag brukar vilja ha mina lamm i mitten slutet av maj,för vädrets skull.Men dom verkar klara detta galant.Fåren är tåliga,lammen även dom.Man tror ju att dom skall frysa ihjäl,men varm mjölk från mamma gör nog susen de...

betsla

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 27 mar-12 kl 20:05 »
Hos mej går det väldigt bra!6 lammande tackor,14 lamm.tre som fått trillingar!har 8st till som skall lamma,tyvärr så lammar mina ute i regnet.Har banne mej regnat i Jämtland i tre veckor nu!!
Men dom åker in i lilla fårhuset,samt får vara instängd med mamma i en vecka.Sedan klara dom sig bra ute.Det var ju inte meningen detta,men baggen vart utskrämd ur sin hage på sensommaren,tydligen betäckte han tackorna väldigt snabbt..... ::)
Jag brukar vilja ha mina lamm i mitten slutet av maj,för vädrets skull.Men dom verkar klara detta galant.Fåren är tåliga,lammen även dom.Man tror ju att dom skall frysa ihjäl,men varm mjölk från mamma gör nog susen de...

Våra lamm kom i början/mitten på februari, strax efter den värsta köldperioden. De har vuxit väldigt bra tycker jag. Men som sagt... det kan sluta regna nu.

Malinokamau

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 27 mar-12 kl 22:16 »
Min första tacka fick två baggar den 27/2. Gick hur bra som helst och dom växer som ogräs och är superbusiga.
Hon är den äldsta vi har (5år) och haft lamm förut, jätteduktig mamma och tar väl hand om sina grabbar.
Den andra fick 18/3. Förstagångslammare (tror vi). Utdragen lång förlossning, men alla 3 levde. Den minsta är ett flasklamm och de två andra mår bara bra. Tackan pratar bara med första lammet som kom och bryr sig mest om det men är inte elak utan ignorerar bara de andra. Flasklammet puttade hon i början när hon kom fram men nu går det bara bra och alla 3 leker med varandra och har börjat låtsas tugga lite på höet som sin mamma.

Min tredje tacka kommer nog inte få något i år, hon var själv lamm förra året och var väl inte så intressant av de 6 bagglammen som betäckte alla andra tackor.

"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 27 mar-12 kl 23:23 »
Våra lamm kom i början/mitten på februari, strax efter den värsta köldperioden. De har vuxit väldigt bra tycker jag. Men som sagt... det kan sluta regna nu.

Av de sex tackor (och baggen) som jag sparade, efter att ha sålt av 15 st i fjol, lammade fyra i slutet av januari och början av februari. De andra två kommer att lamma i april/maj gissar jag. Baggen har gått med dem hela året. Vi har haft dem inne i 2 st 12 kvm boxar hela vintern, så alla lammade inne. En förstföderska, korsning finull/Oxford Down, fick tre lamm men vill bara vakta och kännas vid den förstfödde, ett bagglamm. De två följande fick vi ge flaska och givetvis är de tacklamm. Det roliga är att mamma är brun, pappa nästan vit och bagglammet är vitt, ett tacklamm är svart och ett är brunt, båda har stjärn. Jättesöta. Alla, totalt 8 lamm är heltama då de gått inne i stallet hela vintern. Nu är flocken ute efter klövklippning och avmaskning och vi har slutat ge flaska och det går jättebra.  :)
Ett ensamfött bagglamm undan en oxford Downkorsingstacka (med finull) är jättefin i sin kropp och ull, så om någon söker en kommande far till nästa års lamm så kommer han att säljas till liv när han vuxit lite till...

Och jag har sett på väderleken att ni har haft dåligt uppåt landet. Här jag bor har vi haft vår i både februari och mars, med mellan 10-19 grader och mycket sol. Allt är inte rättvist, men skönt för oss.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

zeina66

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 27 mar-12 kl 23:36 »
Åtta gutetackor ska lamma. Nr 1 fick två tjejer idag,alla är pigga :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Haglund

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 29 mar-12 kl 09:53 »
Hej!
Får väll bidra med några av mina små sötnosar, hade 5 tackor som lammat iår. så det slutade med 5grabbar och 5 tjejer. Så nu har man för många får igen...

Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

akb36

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 29 mar-12 kl 21:41 »
Våra finnull började lamma förrgår, en av tackorna fick fem lamm!, tyvärr dog en efter någon dag. Resterande lamm är väldigt små men verkar pigga. Kan tackan verkligen klara av alla fyra eller skall man stödmata dem? Vi har även ett par blandrastackor, köttfår texel? Denn ena tackan fick två lamm men stöter bort det ena lammet. vi har nu satt på henne grimma så hon kan ligga och stå men ej vända sig om, hoppas att detta går bra. Så nu väntar vi på att resterande fyra tackor också skall lamma. :o spännande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
ekobonde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser