Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2012  (läst 22899 gånger)

Trandans

• Skåne
SV: Lamning 2012
« Svar #80 skrivet: 15 apr-12 kl 21:41 »
Färdiglammat var det här! Känns skönt, de flesta lammade detta veckoslut så nu är jag helt mör!
9 tackor fick 19 lamm, nöjd och trött fårägare.
Alla grindar tog slut så fram åkte barngrindar, lastpallar, trädgårdsgrindar och pressening.  ;D
Skall nog uppdatera mig på grindfronten till nästa år...

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #81 skrivet: 15 apr-12 kl 22:10 »
Hur ger ni selen?
Hur ger ni kalk?
Var får ni tag på det?

Sebastian

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #82 skrivet: 15 apr-12 kl 22:29 »
Vi begåvades med ett flasklamm i år.

Till äldsta flickans glädje. Dom är som ler o långhalm, hur ska jag nånsin kunna sära på dom där två...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

zeina66

• Värmland
« Svar #83 skrivet: 16 apr-12 kl 08:39 »
Hur ger ni selen?

Var får ni tag på det?

Sebastian

Hej
Veterinär skriver ut recept på Selevitan. Jag blandar med vatten efter anvisning och ger med doseringspruta i munnen 6 v samt 2 v före lammning. Om jag räknat fel och de hinner lamma ges sista dosen i vattenhinken när tackan står i lammbox
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #84 skrivet: 16 apr-12 kl 11:08 »
Hur ger ni selen?
Hur ger ni kalk?
Var får ni tag på det?

Sebastian

Köpte Tokosel på Apoteket, utan recept.
I övrigt gör jag som zeina 66.
Dvs ger dem 6v innan lamning och 2v innan. Blandar ut med vatten och ger i munnen eller fuktar foder i en hink, häller på pulver och matar dem. Det är dock lite svårt beroende på vilket får man skall ge.. vissa vill inte äta och är det många får blir det stök och kaos när man skall se till att en individ i taget får i sig selenet..
Att blanda m vatten och ge i munnen kan bli lite stökigt men man vet i alla fall att de får i sig hela dosen. I år gav jag tackorna med en "öronpipett", en sån där orange boll med pip. Mina 5 äldre damer tyckte det var en hit! Alla ville suga på pipen hahaha. Så jag har passat på att låta dem suga lite på pipen då och då. Jag tror de gillade gummikänslan :D Perfekt att de faktiskt tyckte om en sån grej!
Smart tips med att ge i vattnet efter lamning om man missat :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Malinski

• Norrbotten
« Svar #85 skrivet: 16 apr-12 kl 15:24 »
Hallå,
glada amatörer här m liten flock ryafårsblandningar.
I år har 10 tackor lammat, 2 omgångar trillingar, övervägande tvillingar och en singelfödsel. 3 av lammen dog tyvärr, 1 föll offer för rovdjur, ett var dödfött och en av trillingarna dog plötsligt vid ca 3 veckors ålder. Väntar på sista tackan att klämma ut vad hon ruvar på, sen har vi alla spralliga lamm på plats. De är ljuvliga och sällskapliga!

zeina66

• Värmland
« Svar #86 skrivet: 16 apr-12 kl 21:40 »
Min åttonde tacka fick tvillingar.
13 lamm efter två baggar,8 bagglamm samt 5 tacklamm (1 trilling avlivad)
Inatt ska jag sova heeeeela natta ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #87 skrivet: 18 apr-12 kl 18:20 »
Jag använder ju baggsele på min bagge, när jag släpper honom med tackorna. Jag byter färgkrita efter ca 17-21 dagar.
Sem går jag runt i flocken och antecknar datumet på varje tacka när hon får en färgfläck.
Det har funkar görbra i år!!!

Vilken glädje och lättnad - jag har haft kontroll på lammningen!! ;D ;D
Jag har gjort en lista med tackornas nummer och förväntad lammningsdag. Det har gjort att jag har varit förberedd på när just den tackan ska lamma. Det har stämt skitfint. De har lammat nästan i turårning, i år. ;D ;D

Så enkelt det har varit att veta vilken tacka man ska titta på för att se om det är dags för lammning 8) Så skönt att slippa ha koll på precis hela flocken, utan kunna koncentrera sig på "rätt" tackor.

Vill bara tipsa om detta!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

• Uppland
« Svar #88 skrivet: 19 apr-12 kl 16:13 »
Smart vallhunden  :)
Kanske dags att man plockar fram selen igen vid nästa betäckning , då vet man om man kan vara ledig på sportlovet eller inte  ;D

morellen

• Västergötland
« Svar #89 skrivet: 20 apr-12 kl 09:23 »
Tror jag ska satsa på färgdyna till nästa säsong, har varit lite väl spännande i år...

Nu har sista tackan lammat o tyvärr slutade det som det började med ett felläge där jag inte hann fixa situationen i tid för lammet men tolv levande lamm blev det o jag fick debutera som fårbarnmorska så nästa säsong ska det nog gå lättare.

Spättan

• Värmland
    • Övergården
« Svar #90 skrivet: 22 apr-12 kl 21:01 »
Vi har Värmlandsfår, köpte en flock med 6 tackor i somras och sen en bagge i höstas så det är vår första lamning.
Den visar sig vara ganska utspridd, den 3/4 föddes de två första lammen. En bagge och en tacka.
Den 15/4 föddes två lamm till, en bagge och en tacka.
Den 16/4 föddes ett tacklamm.
Den 20/4 föddes ett tacklamm.
 Och i natt den 22/4 föddes ett till tacklamm.
Nu väntar vi bara på Tingeling, sista fröken. Hon är tjockast av de alla så vi har väntat länge på henne.
Eftersom de var vår första lamningssäsong så var vi osäkra på tecken osv. Eftersom baggen är ett fjolårslamm och fyra av tackorna också är det så visste de väl inte riktigt hur de skulle göra vid betäckningen. De två första som lammade var de som fått lamm förut.
Inga fellägen, inga döda lamm och många tacklamm så att vi förhoppningsvis kan utöka flocken om alla fortsätter att leva.
Tackan som lammade inatt har än så länge bara diat på ena spenen så hennes juver är ojämnt och ena sidan är spänd och hård med en rejäl spene. Fick rådet att försöka mjölka ur lite så att jag lättar på trycket och bibehåller produktionen och mjukar upp juvret litegrann. Vi får se hur det går.
Vi tycker iaf att allt har gått över förväntan, det är så roligt!
Man och son och bebis på g. Norsk buhund som vaktar gården, katt i ladugården. 16 hönor och tuppar, allt från egenproducerat till Hedemora.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #91 skrivet: 22 apr-12 kl 22:36 »
Vi började ge upp hoppet på att vår fjärde tacka var dräktig, men se på tusan nu har hon börjat sätta juver ;D De andra lammade i början/mitten på februari så hon är rejält efter.

Än så länge har vi tre tacklamm, ska bli spännande att se vad detta blir!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #92 skrivet: 23 apr-12 kl 06:27 »
Nu är vi färdiga, av fyra tackor blev det åtta överlevande en fyrling dog  :'(

svart klövsjö-> 2 svarta tacklamm 1 brun bagge (död svart bagge)
vit korsningstacka -> en brunskäck bagge och en brun (vit med bruna toppar) också det en bagge
Vit klövsjö-> svart tacklamm
Vit klövsjö -> vitt bagglamm med en stor svart fläck mellan bakbenen och ett svart bagglamm

5/6 baggar och 3 tackor

det är skönt när alla lamm är ute  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Charlotte

• -
« Svar #93 skrivet: 29 apr-12 kl 11:28 »
Hittills: 36 lamm på 16 tackor på 5 dagar...
2enlingar och 2 trillingfödslar.
29 tackor kvar.
Vill också lovorda Baggsele med krita, det har i alla fall stämt bra hittills :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
« Svar #94 skrivet: 29 apr-12 kl 12:08 »
Nu är vi färdiga ;D

Det blev 8 lamm (varav en dödfödd) från 4 tackor.
Tre tacklamm (2 bruna och en svart/vit) och 4 bagglamm (1 svart,2 svart/vita och en brun)
Alla tacklamm stannar och bagglammen kommer bli till salu!!
Det är renrasiga Ryafår med härstammningsbevis och dem är MV-3.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #95 skrivet: 29 apr-12 kl 22:58 »
Klart här också. Jättenöjd med årets lammningar. Inga komplikationer eller dödsfall.

Tolv tackor fick arton lamm. Hälften fick tvillingar. Nio tacklamm och nio bagglamm. Bra för att vara Gutefår.

På bilden det sista lammet som kom. Ett enormt stort bagglamm.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

vallhunden

• Västergötland
« Svar #96 skrivet: 30 apr-12 kl 18:54 »
Lammningen över och tackor och lamm är utsläppta på bete ;D ;D

I år tog jag ingen semester inför lammningen, eftersom den var så utspridd - det fanns ingen vecka som det var tydligt att jag behövde vara ledig (Jag har ju färgdyna på baggen, så jag vet ungefär vilken vecka de ska lamma)
I år efter lammningen, var jag för första gången i mitt liv trött på fåren!! :o
Jag kände mig fullkomligt mätt på allt vad får hette...

Det blev 50 lamm på 28 tackor, allt har gått bra - förutom foglossning på två tackor och kvarbliven efterbörd (feber) på en tacka och ett lamm med infektion på fjärde levnadsdygnet. De två senaste botades med pencillin som jag hade hemma. Foglossningen krävde veterinär, men båda tackorna mår nu bra!

Fårlusten börjar återkomma igen, lite långsamt :)
Haft får i 22 år, hur kan man plötsligt bara känna att det är nog ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #97 skrivet: 30 apr-12 kl 19:24 »
Fårlusten börjar återkomma igen, lite långsamt :)
Haft får i 22 år, hur kan man plötsligt bara känna att det är nog ??? ???
Jag fick 6 lamm till igår, alltså 42 lamm på 5 dagar, men jag har varit ledig alla nätter utom den första...
Lammningen är slitsam om man är ensam ( det skrev vi ju om i Klagotråden), jag vill nästan likna det vid förlossningsdepression  ;)
 Har också jobbat ibland under någon lammning och då är det ännu mera slitsamt, trötthet och slitenhet, allt annat som blir efter, här har det varit lera och hundhår i drivor, gör att man vissa stunder Nästan vill vara utan får....
Men det går ju om sig ;D
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #98 skrivet: 30 apr-12 kl 20:51 »
Tack Charlotte för lite inkännade deltagande :-[ :-*

Egentligen tycker jag att får är det roligaste som finns... förutom vallhundar, då ;D
Jag får en känsla av att ju äldre jag blir, ju mer oroar jag mig för de små. Kan det vara ett mormors-syndrom ??? ???

Bie

• Norrbotten
« Svar #99 skrivet: 30 apr-12 kl 21:04 »
Här är oxå lamningen avslitad. 10 Helsingefårtackor har fått 21 lamm. 14 brunvita och resten svartvita. 13 bagg- och 8 tacklamm.
En har det som en förtjänar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser