Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad per får?  (läst 26690 gånger)

Birgit

SV: Kostnad per får?
« Svar #40 skrivet: 13 feb-09 kl 08:08 »
Vi har gott om fästingar vissa år, men har aldrig haft problem med fåren. Varför ska alllt förebyggas? Man kan också använda naturliga preparat.
Precis som vi avmaskning, varför avmaska innan du får problem? Dessutom är det skillnad på vilka får man har. Vissa har uppenbarligen ullfett som skrämmer bort fästingar od. Då kanske man ska anpassa sig till sådant istället för gift?
Dessutom, om du haft huvudvärk vid ett specifikt tillfälle, skulle du alltid använda värktabletter vid motsvarande tillfälle, för säkerhets skull?
Giftet som vi då häller på djuren, för att skada, skrämma och döda ohyra, skulle det vara helt ofarligt för våra husdjur? De bär det i ullfällen konstant, märkligt om det inte trängde genom huden också.

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 13 feb-09 kl 08:20 »
 Jag vet bara att Åsenfåren fick fästingar runt hela "klövfästena",oavsett ullfett, dom har ju ingen ull där.
Självklart får man göra som man vill...
Jag förebygger inte huvudvärk med värktabletter, men jag skulle vaccinera mig mot fästingburna sjukdomar om jag vistades i sån natur... Och för mig är det en viss skillnad på boreila och spänningshuvudvärk.
 Kanske några av fåren ni slaktat hemma har fått fästingburna sjukdomar som en veterinär hade konstaterat om h*h kommit till er? Om man inte kollar sånt vet man ju egentligen inte vad felet på de slaktade fåren var...
 Avmaskning utan problem är väl ett minne blott med recepttvång, så det är väl inget att diskutera längre egentligen? Särskilt inte med mig som aldrig avmaskat nåt i "onödan" utom inköpta djur med "okänd" parasitstatus.
 Flusa och övriga fästing/lusmedel ska inte vara i ullfällen utan spridas via huden.
                                         Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

soleskog

« Svar #42 skrivet: 13 feb-09 kl 09:34 »
Tvärvillkorsrådgivning som är finansierad av EU brukare finnas på hushållningssällskap, länsstyrelse eller husdjursförening (även om de mest har nötrådgivning är ju tvärvillkoren samma)

Flusa i förebyggande syfte är inte en bra idé för beten, eller för djur. Men självklart när det behövs. Avmaskning och förebygga mot fästingar har båda sin grund i annat än preparat och mediciner - bra beten med lämpliga skydd/möjlighet att gå upp på en höjd t ex när knotten kommer etc.

En sak om kalkylen, för att återgå till det. Riktigt, riktigt bra ensilage - oavsett om det är egenproducerat eller köpt och oavsett om det är lantraser eller texel, är en viktig förutsättning. Bra ensilage kan dock betyda olika värden, men avpassat till de olika djurkategorierna. Gör man det själv är det kort sagt a)intresse för vallfrö och vallodling b)bra maskiner, eller maskinstation c) bra utfodringssystem
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #43 skrivet: 13 feb-09 kl 10:58 »
Jag använde Flusa till mina får förra sommaren mot knotten, som verkligen var besvärande. Jag har försökt med hemtillverkade medel (ogiftiga) mot knott men inte tyckt att de hjälpt så bra. Det känns ju inte bra att hälla gift på fåren men knott är så jobbiga och kan t o m ta död på dem. Jag har funderat att ta Flusa på mig själv mot knotten men vet inte om man måste ha päls för att det ska fungera.
Kanske någon har recept på något bra knottmedel?
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #44 skrivet: 13 feb-09 kl 11:16 »
Jag har aldrig använt Flusa på mina får men antagligen skulle jag göra det om jag bodde där det finns fästingar. Behöver man inte skydda får från fästingburna sjukdomar?
                                           Mvh
                                         Charlotte

Jag använder Flytix till våra får. Det är framförallt mot fästingar som jag använder det. Bor i otroligt fästingrikt område. Plockar lätt uppåt 50 fästingar om dagen per får samma med hästarna. Med flytix blir det bara någon nu och då. Men, försöker anpassa så att jag använder medlet när det är som mest fästingar och inte på slentrian. Har en häst som blivit dålig i erlichios och både maken och sonen har haft Borrelia. Anser det vara djurplågeri att inte behandla mot fästingar här där vi bor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

« Svar #45 skrivet: 13 feb-09 kl 22:27 »
Precis som javill bor jag i ett fästingrikt område - här i våta, varma  och rådjursrika Halland exploderar fästingarna i antal på för- och sensommar. Har ni sett utmärglade får på skärgårdsöar utefter västkusten med mer fästingar på kroppen än ull så skall det till ganska starka argument för att inte använda flytix eller flusa vid behov.  Sverige är ett stort land - vi snackar fårhållning från Skåne till Lappland så skillnaderna blir ganska stora och det får man ha respekt för. Fästingar är ett jätteproblem i Syd- och Mellansverige under sommaren.
Finns det "giftfria" alternativ till preparaten är det naturligtvis jättebra - men huvudsaken är att plågan försvinner från djuren, med eller utan gift.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

« Svar #46 skrivet: 14 feb-09 kl 06:28 »
Vi har jäkligt med fästingar vissa tider, både jag och hunden har haft borelia. Använder inte flusa eller ngt. men borde nog göra det. Vi har haft lamm med ledinflammationer ett par ggr. och enligt vet. beror det på just fästingar. Det är jättebesvärligt för dem och gör ONT, länge. Dessutom har ett och annat lamm strukit med under åren i ngn. sorts fästingsjukdom. Fast jag är en lat typ och hoppas på det bästa. Men blir de sjuka är det besvärligt, penicillin och elände och det vill man ju inte använda så ofta.

klorofyll

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 14 feb-09 kl 08:38 »
. . .det är väl lite synn om dem ocskå om de blir sjuka?
Det gäller väl att spara in pengar och arbete på rätt saker,
tycker jag.

soleskog

« Svar #48 skrivet: 14 feb-09 kl 09:01 »
Har man ett så hårt fästingtryck kan det förstås vara befogat att använda Flusa förebyggande. När det gäller avmaskning däremot, håller jag fast vid att det inte är nödvändigt i förebyggande syfte, och inte är "snällt mot djuren". Att ta till andra förebyggane metoder istället för avmaskning fungerar och är bra för djuren och naturen. Och för kalkylen.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

klorofyll

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 14 feb-09 kl 13:33 »
citat:
När det gäller avmaskning däremot, håller jag fast vid att det inte är nödvändigt i förebyggande syfte, och inte är "snällt mot djuren".

Självklart ska man inte överarbeta, det finns något som heter "lagom"! tror inte djuren far illa av att
avmaskas för ofta, på kort sikt, men det är ju andra långsiktiga problem.
Jag reagerade nog lite på:

hustrans uttryck:
Fast jag är en lat typ och hoppas på det bästa. Men blir de sjuka är det besvärligt, penicillin och elände och det vill man ju inte använda så ofta.

Med en klok icke-lat attityd till djurhållning tror jag att man kommer längst på alla plan!
Tycker inte att det skulle vara farligt att använda medel (Flusa m fl) för att slippa att djuren får det "jättebesvärligt och ONT länge, samt att en del lamm dör!!!

Tror inte på produktionsmodellen "hoppas på det bästa" !!!
Men nu har jag varit nog irriterad på det här, nu ska jag ut och ge mina härliga högdräktiga tackor lite lagom med kraftfoder så de får i sej näring till sej själva och sina små lamm de bär på. Så i kväll stänger jag in dem för att jag vill inte bara hoppas på det bästa. . . Jag anser att man ska ta sitt ansvar om man skaffar djur: de tar tid, de kräver engagemang och de kostar pengar. Vill man få lönsamhet så krävs det kunskap och pengar och. . . ? Vi har våra får mest för eget nöje, men får också egenproducerat kött, ull och skinn.
Tack och hej, nu slutar jag och går ut i solen!

Birgit

« Svar #50 skrivet: 14 feb-09 kl 14:19 »
Men att ta sitt ansvar???? Är det att fortsätta utsätta våra djur och vår natur för gift och kemikalier? Att man ser annorlunda på gifthantering innebär inte att man bryr sig mindre om sina djur, snarare mer och dessutom andra djur, växter och medmänniskor.

Sedan undrar jag vad Charlotte menar med att djur som "vi" slaktar hemma kanske hade fästingproblem?????
Har haft det en gång, då var "Henning" hemma o kollade på tackan. Han ville inte ge henne något, utan tyckte vi skulle avvakta och se. Efter två månader var hon normal igen. Lammade även året efter. Hur många hade lyft upp en tacka på 6 år flera månader, gett henne toppen gräs, pysslat och donat, masserat m.m? Lagt all den tid på ett "värdelöst djur".
Alla problem som drabbar fåren kan man inte skylla på parasiter, fästingar och brist på kraftfoder, tyvärr!!!! Så enkelt livet vore då 8)

Fästingar gillar fuktiga marker, högt gräs osv. Får gillar det inte. Sedan finns det undantag, naturligtvis. Men om man nu tror att kemikalier behövs, varför då inte ge sig på tillverkarna och kräva ett ofarligt preparat?
Varför accepterar man bara att: så är det? Giftet behövs?

ulfg

« Svar #51 skrivet: 14 feb-09 kl 14:45 »
Birgit, vad finns det för möjliga medel jag kan använda mot fästingar? Testar gärna alternativ till Flusa och Flytix.

Bästa hälsning,
Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #52 skrivet: 14 feb-09 kl 14:57 »
Jag menar att man om man som du skrev tidigare i samma tråd inte tar hem veterinär utan avlivar djuren och matar hundarna med dom så är det kanske inte helt lätt att sanningsenligt säga att man inte har problem med fästingburna sjukdomar... Det är absolut inte fel att avliva sjuka djur om man väljer att inte lägga pengar på veterinärbesök, som du skriver. Huvudsaken är ju att djuren inte lider, och döda djur lider inte. Och dina hundar ska ju ändå ha mat. Men om man avlivar ett sjukt djur utan provtagningar osv, är det ganska svårt att säga exakt vad det har för sjukdom. Dessutom är väl symptomen på fästingsjukdomarna oftast ganska diffusa?         
 Alla problem i en fårbesättning kan naturligtvis inte skyllas på felutfodring (för lite eller för mycket av något) eller parasiter, men nog är det väl något av de vanligaste som man dessutom kan gör något åt alldeles själv 8)
Bra betesplanering och rätt ufodring  tex är väl det första som tas upp på varenda fårutbildning? Vore parasiter och utfodring en bagatell så är det ju konstigt att man gör detta...
                            Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 22:49 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

klorofyll

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 14 feb-09 kl 16:07 »
citat:
Men att ta sitt ansvar? Är det att fortsätta utsätta våra djur och vår natur för gift och kemikalier? Att man ser annorlunda på gifthantering innebär inte att man bryr sig mindre om sina djur, snarare mer och dessutom andra djur, växter och medmänniskor.

Birgit: Jag talar inte för överdrifter åt något håll, och som sagt vissa alternativ finns, som t ex
örtmedicin, minska parasiter via klokt sätt att använda sina marker mm.
Jag tror du är en av de kunnigaste här i alternativs fårtråd, så jag tror inte du heller har djur under något slags låt-gå modell. Det gäller att hitta bra alternativ!

När jag menar ta sitt ansvar så menar jag att det handlar om att skaffa sej kunskap, ha bra marker och
ha pengar till det som djuren behöver. Jag kan få fnatt ibland på att det ska sparas och drygas ut på allt
och sen kräver man att djuren ska försörja en! MEN bra saker behöver inte alltid vara dyra, det menar jag inte heller, det är där kunskapen sätter in.
Jag är rätt så nybörjare och känner mej trygg när jag vet att de får i sej bra och tillräckligt med mat  och så. . . Jag tror däremot inte på att det är en djurägares uppgift och springa omkring och bara "hoppas på det bästa" (Hälsningar till hustran: Det kanske du inte menade???!!!)

hustran

« Svar #54 skrivet: 14 feb-09 kl 17:06 »
Självklart menar jag inte Bara att hoppas på det bästa, men jag är väldigt restriktiv med användande av antibiotika. Oftast så klarar sig får utan (med självklart god omvårdnad). Tycker nog att det "pytsas" lite väl ofta med medicenering av vet. Men om man springer och glor på sina får i tid o otid så finner nog alla små sjukdoms"ungar" som man oroas av. Ledinflammationer är väldigt smärtsamt och långvarit så där får man verkligen "ställa upp". Frågan var ju kostnader per får, och att "ropa" på vet. innebär snabbt att kostnaden stiger drastiskt. Jag beundrar verkligen fåren för att de har mycket gott läkkött. ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 14 feb-09 kl 18:22 »
Finns det något man kan göra för att minska fästingpopulationen? Har det någon effekt att bränna gräset på våren? Jag är inte särskilt förtjust i att hälla gift vare sig i eller på djuren. Fästingar har vi dock gott om, som man får plocka på både folk och fä.

Weasel

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 15 feb-09 kl 09:27 »
Finns det något man kan göra för att minska fästingpopulationen?

Man kan skaffa en flock pärlhöns!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Birgit

« Svar #57 skrivet: 15 feb-09 kl 09:58 »
Eftersom fästingar inte gillar fett och fåren har mindre ullfett där fästingarna angriper, kan man spraya, eller på annat sätt tillföra fett på ben o.d. Exempelvis olivolja, som ju luktar starkt också, men även andra oljor funkar säkert.
Weasel har ett annat bra råd: höns i betesmarkerna. De käkar olika parasiter. Sådant använde man sig av tidigare.
Naturliga metoder. Man måste bara ha lite fantasi.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #58 skrivet: 15 feb-09 kl 12:53 »
men hur håller man kvar hönsen på betet? ska man hägna in betesmarken med både hönsnät och fårstängsel?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Weasel

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 15 feb-09 kl 12:54 »
men hur håller man kvar hönsen på betet? ska man hägna in betesmarken med både hönsnät och fårstängsel?

Pärlhöns går iaf inte att hägna in! De går i skogen och på åkern, där det finns mest gott för tillfället. Plockar odjur överallt, perfekt!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser