Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad per får?  (läst 26673 gånger)

louise

• Gäst
Kostnad per får?
« skrivet: 11 sep-06 kl 22:12 »
Sitter här och räknar på mitt nya drömliv och vad mina får kan tänkas ge. Har fått en kalkyl av en getbonde och den säger att en get (det är ju nästan ett får..) kostar 6000 om året i drift! Bara maten kostar 1500-2000.

Ni som har får, vad kostar det? Särskilt fodret undrar jag över, går det inte att få tag på nåt billigt? Och nödvändig vetrinär går väl inte att smita ifrån..

Suck.. Men gården är inhandlad å klar! Hurra!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kostnad per får?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-06 kl 22:33 »
Billigt foder kan i slutänden bli väldigt dyrt  :-\
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 sep-06 kl 22:58 »
Ok, har du koll? Har du lite priser också?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 12 sep-06 kl 01:39 »
Skulle vara intressant att få ta del av den kalkylen. Det beror ju väldigt mkt. på vilken typ av drift man har, fårens ras, tillgång till foder och beten och allt möjligt annat. Efter en snabb uträkning ur minnet får jag min kostnad per övervintrat får till 663:-. Och då har jag inte räknat bort det jag får tillbaka i form av kött, ull och skinn.

Grannen som har 30 får säger, att fåren bara kostar pengar. Men då har han dyrt köpefoder, kör hit och dit med traktorn och vattnar och skickar iväg lammen till slakteri.

Jag har 6 får. Och nog tycker jag att man får tillbaka mer än vad man betalat i alla fall. Men då slaktar jag hemma och slöjdar med ull och skinn.

Så det är helt olika.....vad man sätter värde på och hur man gör det.
« Senast ändrad: 12 sep-06 kl 01:53 av Gruff »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 12 sep-06 kl 08:46 »
Ni som har får, vad kostar det?

I senaste seriösa kalkylen jag såg så låg kostnaden på drygt 1000 kr per tacka/år (70 kg ras).
I den ingår då:
Hö,bete,säd,koncentrat,betfor,mineralfoder,bagge,strö,klippning,försäkring,veterinär.

Kalkylenexemplet är på en Ekologisk tacka för alla Alternativare kör väl Ekologiskt eller hur...

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 sep-06 kl 20:54 »
Har man en besättning med mjölkgetter så får man klart vara beredd att betala extra för allt det kraftfoder som går åt för att få geten att ge mycket mjölk men 6000:- låter jättemycket. Jag skulle tro att våra getter kostar runt 2000:- per år. Jämför inte det med sällskapsgetter eller med får. För får tror jag att Rosas kalkyl är ganska rättvisande . Vill du ha getter för sällskaps skull så blir det ännu billigare.
Hälsn Ninna B.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 sep-06 kl 09:12 »
Jag kommer inte att kunna göra eget foder. Vad kan kostnaden bli då?

Mina får kommer inte att vara för sällskap, utan ge mat till mig och en och annan kund som vill köpa. Mjölk dröjer i och för sig, det orkar jag inte dra igång just nu.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 13 sep-06 kl 09:25 »
Mer än 1000 kr per tacka...  ;D

-Du kan ju inte få ett exakt svar i förväg på vad det kostar, då höet kostar olika olika år, liksom kraftfodret.
Om djuren blir sjuka eller inte vet man heller inte i förväg.

Det kan bli hur dyrt som hellst om man har otur...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 sep-06 kl 13:30 »
Frågan blir också vad man skall lägga på "fårkontot"?
Det finns massor med kostnader man har oavsett om man har djur på gården eller inte!
Skall man t.ex. räkna marknadspris på eget hö? Skall maskinavskrivningar vara med? Hur stor del i maskinerna har i så fall djuren? Hur mycket körning måste/bör man leja in? ...

-Stängselkostnaden är i början närmast hysterisk! Men sätt riktiga stängsel, det lönar sig!
-Om du nu måste köpa foder: Leta fint fjolårshö! Det duger gott till får. Vissa år kan säkert halm med tillskott av betfor vara att föredra...

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 sep-06 kl 13:43 »
Skall man t.ex. räkna marknadspris på eget hö?

Enda vettiga sättet att räkna är att gå efter sin egen alternativintäkt, dvs kan jag sälja höet för en krona kilot så kostar det en krona kilot att låta djuren äta upp det.

goldqueen

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-06 kl 08:19 »
Håller med Gruff
Jag fattar inte var ni alla får såna extrema summor från??

Denna budget hade jag per får när jag slog ut det. Har dock haft en flock på mellan 10-13 djur.
Summan jag kommer upp i är mellan 690-750 kr / djur.

Hö +
Köper jag hos bonde korn för ca 50 kr / 40 kg, blandar med melass (40 kg) samt fårfoder 30 kg, till det har jag en saltsten och mineralbalja.

Sen älskar jag mina får men snuttinuttar inte om de blir sjuka.

VAD har ni för försäkring??

Har ALDRIG betalat mer än 300 kronor för ett får och skulle ALDRIG betala det i veterinärkostnad, jag slaktar direkt ett djur skulle blir sjukt. VILKET det aldrig blivit. Finns ingen anledning att kosta på det tycker jag, då är lönsamheten i självhushållet borta.
MEN kosta på att betala in avgift till svenska fårföreningen.

tar man bort de djur som rymmer, som är rädda, som har svåra förlossningar, dåliga egenskaper, småväxta, defekta direkt, så har man en stark flock och slipper trubbel. Jag har haft tur.
Lycka till

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 14 sep-06 kl 08:35 »
Jag fattar inte var ni alla får såna extrema summor från??

Drygt 1000 kr per tacka är ingen extrem summa!

Alla har inte möjligheteten att köpa hö för ca1,25 som du verkar ha  ;D
(T.ex 2,50 är mera troligt för ett bra hö efter en sommar med torka/regn..)

Har du ingen kostnad för strö, saltstenar, klippning, avmaskning, FLUSA, öronmärken och inköp av bagge ???

Det har då jag till mina får...

Rosa

goldqueen

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 15 sep-06 kl 05:13 »
om jag inte har kostnader för strö, klippning, avmaskning, flusa!!
öronmärkning, bagge saltsten.

Strö= halm, inräknat, ströbädd utomhus under tak, utegångsfår= friska får
klippning endast 1 ggr när jag var gravid, annars kan du det inte själv är det väl inte självhushåll, men det kostar annars ca 25 kronor per får att få det klippt,  avmaskning har jag endast gjort vid behov, precis som veterinärerna säger, vid behov vilket varit när jag en gång inte satte de nya djuren i karantän direkt för att se om de hade parasiter. Gör det och använd inte andras beteshagar så håller du parasiter borta.
Flusa har jag endast använt samma gång, läs ovan när jag inte satte samma djur i karantän. Om du använder detta hela tiden så undrar jag hur djuren har det??

Bagge ´har jag fått gratis, som jag sa, jag betalar max 300 kr per djur, och det är så många som inte orkar ha dom över vintern. saltsten är inräknat, 40 kr per sten delat med alla mina djur som äter den sitter alltså utomhus.

Slaktar själv.
JA, min kalkyl håller.

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 sep-06 kl 08:15 »
Jag har inte räknat på det men jag tror att jag ligger kostnadsmässsigt någonstans i närheten av de siffror goldqueen anger. Håller mig inte uteslutande med rasrena djur och har betalat i snitt 250 kr per djur. Den stora kostnaden är initialt stängsel, och det är väl investerade pengar att satsa på bra stängsel.
Vintertid skall man alltid passa på att fälla lite barrträn i närheten av fåren så att de ständigt har något att sysselsätta sig med. Bra vitaminer och helt ok grovfoder (barret + barken) som agrarhistoriskt sett alltid utnyttjats som foder. Minskar behovet av hö också. Tall verkar vara mer uppskattat än gran.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 15 sep-06 kl 11:35 »
Flusa har jag endast använt samma gång, läs ovan när jag inte satte samma djur i karantän. Om du använder detta hela tiden så undrar jag hur djuren har det ??

Varför är du oförskämd ?  >:(

Flusa är bra för djuren anser jag, det håller knott o sve borta från dem och ger också lite skydd mot fästingar.

Rosa

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 sep-06 kl 13:13 »
Lollo - Grattis till gårdsköpet! Berätta gärna mer om gården!
Jag håller själv på att planera för hur vår gård ska se ut och vilka djur vi ska ha.
Får är jag inne på oxå.. får läsa lite fler trådar så jag lär mig mer.
Hälsningar
Anna

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #16 skrivet: 15 sep-06 kl 14:19 »
Men visst kan man få eu-bidrag för tackorna? har för mig att det ligger på nån eller några tusenlappar per år. jag kan inte reglerna närmare då jag inte har några får själv, ännu. men jag har gårdsstöd å då får man ju papper om andra bidrag åxå.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 15 sep-06 kl 15:35 »
Tackbidragen försvann väl i och med de nya gårdsstöden...

(de var ju inte så bra heller, man skulle ju ha var det över 9-10 tackor för att få något etc etc.. reserverar mig för minnesfel  :-[  )

Idag kan man ju få bidrag (150 kr styck) för vissa fårraser om man:
har minst 7st får.
och dom är genbanksdjur.
och man har genbank själv.
Djuren ska användas i renrasig avel (betäcks  o får lamm).
« Senast ändrad: 15 sep-06 kl 16:31 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #18 skrivet: 16 sep-06 kl 19:03 »
Ja då är det jag som missförstått. Jag tyckte mig läsa om bidraget för tackor i samband med att jag sökte gårdsstöd. Jag får väl surfa in på länsstyrelsen.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Emmaibäcka

« Svar #19 skrivet: 18 sep-06 kl 06:40 »
I vissa områden är miljöstöden kopplade till att man ska ha djur.
Tex. "stödet öppet odlingslandskap", då får man en viss summa per djurenhet (ca 6,5 tackor) som täcker in ett hektar. Alltså kan man få bidrag för djuren, men bara genom att man har mark. Olika för olika områden, kolla på Länsstyrelsens, eller jordbruksverkets hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare (1 dolda)
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser