Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad per får?  (läst 24377 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kostnad per får?
« Svar #60 skrivet: 16 feb-09 kl 07:40 »
Exakt Weasel, hönsen hittar käket själva! Kommer ihåg att Ronny Olsson (lanthönsklubben) tipsade mig om att gäss var bra att efterbeta, för de betade verkligen bra och höll efter det mesta på så sätt.
Folk har ju inte historiskt sett hållit djuren åtskiljda som vi gör idag, djuren har samsats om betesmarken. Det är ju monokultur som skapar problemen, precis som med granbarkborren. Den trivs inte i blandskog.
Framförallt är det ju den minskade användningen av fjäderfä ute i markerna som i mina ögon är en grov missbedömmning.
Vid storproduktion på 30-talet t.ex använde de transportabla hönshus för framförallt slaktkyckling uppfödning. De kördes ut i betesmarkerna och flyttades vartefter.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Kostnad per får?
« Svar #61 skrivet: 16 feb-09 kl 11:23 »
Pärlhöns går iaf inte att hägna in! De går i skogen och på åkern, där det finns mest gott för tillfället. Plockar odjur överallt, perfekt!

jag förstår. men hur får man tag i dem sen när de är utspridda? eller håller de sig någorlunda när i alla fall?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kostnad per får?
« Svar #62 skrivet: 16 feb-09 kl 11:27 »
jag förstår. men hur får man tag i dem sen när de är utspridda? eller håller de sig någorlunda när i alla fall?

Det funkar ju kanske inte om man inte har betena runt gården. Men här är de ute överallt på dagarna, och går in i stallet och sover på natten.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kostnad per får?
« Svar #63 skrivet: 16 feb-09 kl 13:02 »
Det funkar ju kanske inte om man inte har betena runt gården. Men här är de ute överallt på dagarna, och går in i stallet och sover på natten.

Så har vi våra höns också. Så förhoppningsvis hjälper de till att hålla efter fästingarna i alla fall runt gården. Men, de går inte så långt. Vi har ett par beten längre bort och det är så klart där det är hårdast betestryck.

Som svar till Ulric så är min erfarenhet att det blir bättre om man bränner betet på vårkanten. Vi har gjort det med en hage som ligger lite för sig själv och där minskade antalet fästingar helt klart. Ett problem vi har när det gäller att elda är att vi har mycket träd, buskar och sten på våra beten som ligger mellan själva vallen så det är lite svåreldat. Vi försöker dock hålla efter det långa gräset  så gott det går manuellt, allt för att göra det så otrevligt som möjligt för fästinguslingarna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser