Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad per får?  (läst 24354 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Kostnad per får?
« Svar #20 skrivet: 18 sep-06 kl 19:41 »
Mmm... men till saken hör också att:

Den 1 januari 2007 inleds ett nytt landsbygdsprogram för stöd och ersättningar till landsbygden.

Vilka stöd finns då i det nya programmet?
Exakt vilka stödformer som kommer att gälla från 2007 är inte bestämt än.
« Senast ändrad: 20 sep-06 kl 11:18 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Kostnad per får?
« Svar #21 skrivet: 06 nov-06 kl 10:05 »
Mmm... men till saken hör också att:

Den 1 januari 2007 inleds ett nytt landsbygdsprogram för stöd och ersättningar till landsbygden.

Vilka stöd finns då i det nya programmet?
Exakt vilka stödformer som kommer att gälla från 2007 är inte bestämt än.

Är det någon som vet något mer om det här?

magnus.j

  • Gäst
Re:Kostnad per får?
« Svar #22 skrivet: 06 nov-06 kl 19:41 »
Hej
Jag har haft får i ca ett år.
Jag är inte så kunnig,men jag vet vad det kostar.Mina utgifter för det första året har varit.
Stolpar,nät,2 elaggregat  ,eltråd (har 3 trådar ) ,herdestav från Knarrhult (en helt suveränpryl) lössmedel 200 kr för en liten burk,avmaskmedel 500 kr för en liten flaska.
Märken ,jag köpte 20 st dubbla märken de kostade 515 kr med alla avgifter ,stalljournalen kostar 100 kr.
Jag har köpt en del fårgrindar från Knarrhult  de är smidiga och funkar väldigt bra .Men de är dyra ,ca 400 kr för 1,2m.
Mat köper jag av grannen som har mjölk kor.
Jag ger fåren en ensilage säck i veckan den kostar 250 kr.
Kraftfoder ger jag vid betäckning några hekto och vid lamningen ca 0,5 kg.Det kostar ca 1,75 kr i lösvikt.
Jag har 22st tackor.
Jag har köpt utrustning som förhoppningsvis skall hålla länge för ca 20 000kr, och då har jag ännu inte köpt en sax den kostar ca 4000kr tror jag.
Maten kostar ca 1300 kr per månad i 6 månader,och extra pellets i 2månade ca 1300 kr.

Matkostanad per år  10000 kr inkl några saltstenar och sröhalm ,för 22 tackor och 39 lamm.

Man måste vara noga med skötseln så de inte blir sjuka ,fårdoktorn är väldigt dyr.

Mvh  Magnus J

magnus.j

  • Gäst
Re:Kostnad per får?
« Svar #23 skrivet: 08 nov-06 kl 20:41 »
Hej  Grimla !
Det är intressant att läsa hur andra gör med sina får.
Jag läste lite om koppar .
Där fanns ett inlägg om att Texel inte tålde koppar. Stämmer det så får jag vara glad att mina får fortfarande lever.
Jag köpte mina får av en stor uppfödare och han sa till mig att använda nötkraftfoder och det innehåller koppar .Det har jag gjort och det har detta första år funkat kanon bra.
Det är inte alltid det dyraste som är bäst,billigare alternativ kan vara lika bra.
Nu till frågan.
Jag sågade upp 9 fastmeter stock  (ca 2000 kr i sågning och 3500 kr i virke).
Köpte cement 8 säckar 350 kr.
Köpte takplåt 75m2 5000 kr.
Kom över billiga rör som stallinredning (jobbar på en smidesfirma).
Falurödfärg  600 kr.
Snickrade på 2 av semesterveckorna (kostade inget var enbart roligt)
.Huset byggdes som ett vedskjul med tätribb sista metern ner mot marken och en pappersmaskinfilt ner mot marken för att motverka drag.
Luftigt uppe och ganska tätt nere.
Huset är på 70 m2 och indelat i fyra sektioner.Vid lamningen och vägning använder jag knarrhultsgrindar .
Mvh  Magnus

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Kostnad per får?
« Svar #24 skrivet: 13 nov-06 kl 10:06 »
Mmm... men till saken hör också att:
Den 1 januari 2007 inleds ett nytt landsbygdsprogram för stöd och ersättningar till landsbygden.
Vilka stöd finns då i det nya programmet?
Exakt vilka stödformer som kommer att gälla från 2007 är inte bestämt än.

Är det någon som vet något mer om det här?

Häromdan (Nov 2006) damp Jordbruksverkets "första utkast" till Reglerna ner i brevlådan...
OBS bara utkast.. inte de definitiva reglerna om någon trodde det  :-X

Såg att på hotade husdjursraser är föreslaget
att man ska få 1000Kr per vuxet djur men då skall
-besättningen vara ansluten till maedi-Visna programmet
-djuren får inte vara kastrerade

Bara att vänta tills de slutliga reglerna kommer.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBS! OBS! Den här tråden är över 2 år gammal nu.....
« Senast ändrad: 11 feb-09 kl 17:11 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Englagården

  • Inlägg: 55
SV: Re:Kostnad per får?
« Svar #25 skrivet: 10 feb-09 kl 11:25 »
Mmm... men till saken hör också att:

Den 1 januari 2007 inleds ett nytt landsbygdsprogram för stöd och ersättningar till landsbygden.

Vilka stöd finns då i det nya programmet?
Exakt vilka stödformer som kommer att gälla från 2007 är inte bestämt än.

Tjena..
Detta nya landsbygdsprogrammet som du menar ligger till hälften på eu o hälften på lansstyrelsen går man in på länsstyrelsen kan man bestalla alla blanketter o informations häffte med mera. Sitter i dagarna just o går igenom hela detta med tanke på att vi ska söka startstödet som dom har. Man kan i praktiken söka både om man ska starta eller om man ska utöka eller anställa ja vad som helst. Det ska givetvis motiveras om hur du kan bli konkuranskraftig med mera " bara o läsa" man kan söka endast en gång och upp till 250 000 kanske lägre beroende på länets egna begränsningar. Vi håller på o ska söka för alla stängsel och allt vad det hör till, maskiner till underhåll "och har jag inte fel för mig så har eu tagit bort kavet på att det måste vara en ny maskin, en bättre begagnad går också bra" håller också på att göra en ritning för ett stall/lösdrift på 120 m2, och man behöver inte ha stödrätter för att söka detta utan som vi ska söka pengar för stödrätter också. Rätta mig om någon har erfarenhet av detta vi håller på o skriver ihopa allting nu och ska skicka in allt enligt deras krav som man kan läsa i deras häffte.. Givetvis e det ju krav på det om man söker. uppföljning så att man följer sina planer, och sen som vi ska söka utbildning också då ska man ju kunna visa upp o redovisa allting annars kan man bli återbetalningsskyldig...
när vårat e skrivet o ihopa klistrat :) så kommer jag gjärna dela med mig av det o vad det gav i resultat..
Mvh jimi
www.englagarden-dalshult.se

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Kostnad per får?
« Svar #26 skrivet: 10 feb-09 kl 16:51 »
Tacka med 1,8 lamm till slakt
Intäkter 1309 kr
Särkostnader 1663 (bla rekrytering 140 kr, grovfoder 720 kr, kraftfoder 225 kr)
Ränta rörelsekaptial och djur 100 kr
OBS ej kostnad för byggnad inräknat
Resultat innan ev lön vid större besättning -454 kr
+ ev EU bidrag
Enligt LST
/Stormulen

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kostnad per får?
« Svar #27 skrivet: 11 feb-09 kl 13:56 »
1000:-/vuxet djur är beräknat på nöt = en djurenhet alltså. Ett får är 0,15 djurenheter.

Sedan finns det ju som skrivets miljöstöd, gårdsstöd m.m.

Det bästa är att skissa vad man tänkt sig för djur, antal + användandet av marken och kontakta sin länsstyrelse för besked om vad man kan söka för.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Kostnad per får?
« Svar #28 skrivet: 11 feb-09 kl 18:06 »
Ursåkta mig, men jag är frustrerad av allt tänkande ang. EU bridrag. Jag vilI inte "belasta" mitt liv med Sk. EU bidrag. jag vill leva mitt liv utan sånt. Är jag fel ?   

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kostnad per får?
« Svar #29 skrivet: 11 feb-09 kl 18:59 »
Ursåkta mig, men jag är frustrerad av allt tänkande ang. EU bridrag. Jag vilI inte "belasta" mitt liv med Sk. EU bidrag. jag vill leva mitt liv utan sånt. Är jag fel ?   

Ett litet bidrag till att kunna leva som man vill är väl inte fel? Måste  ju inte söka. Men pengarna finns ju för att delas ut, annars hamnar de ändå hos någon annan.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kostnad per får?
« Svar #30 skrivet: 12 feb-09 kl 07:21 »
hustran, alla gör ju som de vill, men att söka bidrag för att man faktiskt gör en insats för den svenska landsbygden, när nu folk inte är beredda att betala för det öppna landskapet, miljövänligare lantbruk osv. utan bara letar billiga varor i butik, tycker jag inte är fel.
Sedan skulle man ju önska att man kunde försörja sig på verksamheten i sig, men vi har mycket här i landet som är dyrare/högre än i flera av de övriga EU-länderna (utom löner). Vi kan inte konkurrera på samma vilkor t.ex.
Flera av bidragen är ju styrda så att de gynnar miljön, mångfalden osv. Bidrag för hotad ras, bidrag för naturbeten m.m. Stöden till intensivproduktion minskar ju successivt.
Sverige är en av de EU-länder som lägger minst pengar på mat/person, läste jag i Land för något halvår sedan. >:(
Våran insats på landsbygden är inte bara för oss själva, utan kommer även allmänheten till nytta.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Kostnad per får?
« Svar #31 skrivet: 12 feb-09 kl 09:49 »
Klart att alla gör som de vill. Men man skall vara medveten om att allt krångel och tid det tar att fylla i blanketter. Desutom så blir man hela tiden betraktad som en skurk som försöker lura jordbruksverket. (Vi hade ngn. form av gårdsstöd innan.) Färgglada brosyrer damp ned hela tiden, till vilken kostnad? kan man undra. Tonen i dessa var bara otrevlig. Hot om sanktioner om man mätte fel osv. Man var livrädd att göra fel helt enkelt, kanske är det meningen att man inte skall söka. 

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Kostnad per får?
« Svar #32 skrivet: 12 feb-09 kl 11:18 »
Hustran, psykologiskt förstår jag dig fullständigt. Att söka och ta emot bidrag innebär att man ger sig in i ett system som därefter har koll på en och tvingar in en i en mall. Man blir en klient och utvecklar efterhand ett slags bidragsberoende som man till slut kanske inte ens reflekterar över. Gårdsstöd, betesbidrag, A-kassa, sjukpenning, you name it....
Tyvärr är det hopplöst att komma undan, det är samtidigt precis som Birgit skriver. Man får tycka att man gör nån slags insats för landsbygden och stå ut med kontrollerna. Stöd för ekologisk djurhållning hoppade jag dock ur, det var helt enkelt för mycket och blev ett nollsummespel med risk för minus.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kostnad per får?
« Svar #33 skrivet: 12 feb-09 kl 15:28 »
 Jag försöker fundera i banor så att man i slutändan INTE ska bli beroende av bidragen...
 Lite lån och förhoppningar att kunna producera och få betalt för produkterna.
För vem vet hur länge jordbrukspolitiken ser ut som den gör idag?
                                              Mvh
                                            Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kostnad per får?
« Svar #34 skrivet: 12 feb-09 kl 16:50 »
Jag försöker fundera i banor så att man i slutändan INTE ska bli beroende av bidragen...
 Lite lån och förhoppningar att kunna producera och få betalt för produkterna.
För vem vet hur länge jordbrukspolitiken ser ut som den gör idag?
                                              Mvh
                                            Charlotte
 

Det där är sunt. Jag söker EU-bidrag för varför skulle jag inte söka bidrag jag är berättigad till? Det är dessutom pengar som jag själv betalat in i skatt som kommer tillbaka i form av bidrag. Sen försöker jag inte att vara helt beroende av bidragen men, de är ett välkommet tillskott när man ska köpa en ny röjsåg eller stängselstolpar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Kostnad per får?
« Svar #35 skrivet: 12 feb-09 kl 21:45 »
Problemet uppstår när man inte kan köpa röjsågen eller stängselstolparna för bidraget kom helt plötsligt inte av den ena eller andra orsaken det här året. Då har man problem. Gärna bidrag, men ändå inte helt beroende av det, är nog en vettig regel för en. Inte så lätt dock. Det roligaste som finns är att göra något och sedan faktiskt kunna tjäna pengar på det så att man kan leva och utvecklas i egen regi. Kommersialismens positiva verkningar...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Kostnad per får?
« Svar #36 skrivet: 12 feb-09 kl 22:02 »
Fårkkalkylen vi gjorde för ett år sedan är helt beroende på att våra får arbetar som landskapsvårdare i samhällets tjänst. Med det menar jag att de betar hagar som vi har tilläggsersättning på. Det är ett bete som, i många"vanliga" människors ögon, och biologers ögon, är mycket vackert, men som kräver fårbetning för att vara fint. Sedan går det inte att vara en dålig fårhållare för det, vi gör vad vi kan för att aldrig skicka icke-slaktfärdiga lamm till slakt, slakta så lite som möjligt på hösten, ha rationell skötsel etc. Den som inte vill att fåren ska "ta jobbet" som naturvårdare är förstås fri att låta bli, men då blir kalkylen svårare.   Och vad menas med "att bidraget plötsligt inte kommer av den ena eller den andra anledningen"? Tvärbidrag och regler ingår i "kitet" i naturvårdarjobbet men är alls inte omöjligt - det finns t om gratis rådgivning i ämnet.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kostnad per får?
« Svar #37 skrivet: 12 feb-09 kl 22:57 »
- det finns t om gratis rådgivning i ämnet.

Var hittar man det någonstans ?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Kostnad per får?
« Svar #38 skrivet: 13 feb-09 kl 07:51 »
Vill gå tillbaka till Rosas inlägg om maskmedel och Flusa!
Hur kan man vara ekologisk och använda flusa permanent???? Detta kan inte vara tillåtet i eko-produktion? Flusa är ett gift, varken mer eller mindre. Man kan faktiskt använda naturliga preparat om man anser det nödvändigt.
Avmaskning görs bara efter analys isamråd med fårhälsovet. Innebär i gång på 10 år. Vi jobbar förebyggande.
Vi har i stort sett noll-kostnad för vet. trots 20-tal nöt och tre hästar också. Vi producerar allt foder själva, har inga nya maskiner, men funktionella (inköptes då vi bedrev mjölkproduktion på 80-talet.) Inredningen till fåren, byggdes i bef. kolagård av kasserat virke från närliggande såg. Kostnad 500:- + vår svett då. Stängsel kostar en del, men räcker då i flera generationer med väldigt måttligt underhåll. (fårgenerationer alltså). Vi klipper själva och sparar alltså minst 25:-/djur gånger 2/år.
Vi har lantraser, extensiv produktion (inga kostnader för kraftfoder osv) Vi producerar allt grovfoder själva, gör som Leifh, ger dem både löv och barr att gnaga på vintern. Ger dem sysselsättning, mineraler och vitaminer, vilket minskar behovet av inköpt sådant markant. De vill inte ha knappt alls. Dessutom verkar det minska saltsuget också.
Till vår gutetackflock på 50 individer går det max 2 saltstenar på en vinter. Då har de konstant tillgång. Utöver gutarna har vi 15 roslagstackor, samt en gutetacklammsflock på 25, som vi inte betäckt till i år. (De föddes vid midsommar.)
Skulle något får bli sjukt eller skadat, så slaktar vi hemma och ger rubbet till hundarna (inklusive skallben). Lönspinner ull och bereder en del skinn, vilket ger både nyttoprylar i familjen + en bra extraförtjänst.
Är naturligtvis eko och söker stöd för hotade raser, miljöstöd, gårdsstöd m.m.

Anser absolut att det är lönsamt och vårt lantbruk går rätt bra på +, samtidigt som vi har bra kött att äta, fina marker, varma tröjor, härliga fällar osv. Ett nyttigt och varierat liv också, som förhoppningsvis håller mig friskare än många stadsbor som häckar på kontor dagarna i ända. (Angående vad som ska räknas in)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kostnad per får?
« Svar #39 skrivet: 13 feb-09 kl 07:56 »
 Jag har aldrig använt Flusa på mina får men antagligen skulle jag göra det om jag bodde där det finns fästingar. Behöver man inte skydda får från fästingburna sjukdomar?
                                           Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser